Mika BMW:lle?

• Viestiketjun aloittaja Joni
  • Aloituspäivämäärä

Toni_V

Well-known member
patriot sanoi:
Ei vaan mersu on moottorien ykkönen oli mukana Bemari, Rellu, Ferrari tai Honda... Kestävyydessä ei, mutta tehoissa kylläkin. Tämä siis tämän hetken tilanne!
No, kyllä ainakin kauden alkupuolella oltiin hyvinkin varmoja että Mersu sijoittuu sinne heikomman pään moottoreihin. Veikkaukset perustuvat akustisiin analyyseihin sekä teholaskeskelmiin. Tuskinpa tilanne on paljoa muuttunut, kun uusista moottoriversioista on kehutu saatavan vain hieman lisää tehoja.

Juzo

Well-known member
Sijainti
Taipalsaari
J.Heldenview sanoi:
Mitä noista äänimittauksistakin voi päätellä? Mersun kone kuulostaa kuin olisi räjähdyspisteessä. Jotain spesiaalia siinä on mutta en tiedä tekeekö se siitä tehokkainta.
Äänimittauksilla voi laskea kuinka paljon kone kiertää.

patriot

Foorumin senaattori
Toni_V sanoi:
No, kyllä ainakin kauden alkupuolella oltiin hyvinkin varmoja että Mersu sijoittuu sinne heikomman pään moottoreihin. Veikkaukset perustuvat akustisiin analyyseihin sekä teholaskeskelmiin. Tuskinpa tilanne on paljoa muuttunut, kun uusista moottoriversioista on kehutu saatavan vain hieman lisää tehoja.
Kyllä McLarenin vauhti on sen verran vakuuttavaa, että sitä ei pysty pelkällä hyvällä rungolla selittämään. Myös kone on tehokas!

vmjs

Well-known member
patriot sanoi:
Kyllä McLarenin vauhti on sen verran vakuuttavaa, että sitä ei pysty pelkällä hyvällä rungolla selittämään. Myös kone on tehokas!
No ehkä sä sitten tiedät paremmin kuin BMW:n tyypit. Mukavaa, että foorumilta löytyy tälläistä maailmanluokan ammattitaitoa. :thumbup:

Juzo

Well-known member
Sijainti
Taipalsaari
patriot sanoi:
Ei vai? Kauden alussa Mersu oli kiistatta yksi tehottomimmista koneista, silti autolla tehtiin useissa kilpailuissa nopein kierros. Käyttäähän Jordankin samoja moottoreita kuin Toyota, mutta silti takkiin tulee kierroksella sekunteja.

Yleensä Mersun menestys perustuu McLareniin ja McLarenin menestymättömyys yleensä johtuu Mersusta. Nykypäivänä koneiden teholla ei ole enää niin suurta merkitystä kuin ennen. Nykyisen pistesysteemin takia on tärkeintä rakentaa mahdollisimman kestävä moottori, jossa mersu on tällä kaudella onnistunut kohtuullisen hyvin. Joku 30hv on valtava ero moottorien tehoissa, mutta se merkitsee radasta riippuen noin vajaata kolmea kymmenystä kellossa.

Pete

Well-known member
Sijainti
Oulu
Noo, ootellaan Monzaa, siellähän sitä hyvä moottori kompensoi kohtuullisen paljon huonoa autoa. Jos siellä McLaren kulkee samaan malliin, niin ehkäpä sitä voisi olettaa, että koneessa on tehoa. Williamshan kulki todella hyvin Monacossa ja Nürrella, mutta kun Kanadaan tultiin niin johonkin vauhti oli jäänyt. Unkarin huippunopealla radalla sentään Williamsit pääsivät pisteille. McLaren on heikon alkukauden jälkeen ollut todella nopea niin nopeilla kuin hitailla radoilla.

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Sijainti
Savonlinna
Pelkkä huipputeho ei kyllä kerro koko totuutta. Tärkeää on myös, että millä alueella sitä tehoa tulee ja miten.

Juzo

Well-known member
Sijainti
Taipalsaari
Pete sanoi:
Noo, ootellaan Monzaa, siellähän sitä hyvä moottori kompensoi kohtuullisen paljon huonoa autoa. Jos siellä McLaren kulkee samaan malliin, niin ehkäpä sitä voisi olettaa, että koneessa on tehoa. Williamshan kulki todella hyvin Monacossa ja Nürrella, mutta kun Kanadaan tultiin niin johonkin vauhti oli jäänyt. Unkarin huippunopealla radalla sentään Williamsit pääsivät pisteille. McLaren on heikon alkukauden jälkeen ollut todella nopea niin nopeilla kuin hitailla radoilla.
Loistava idea! Voimmekin samalla vertailla Renaultien ja McLarenien nopeimpia kierroksia suhteessa vaikkapa Unkariin. Siellä ero oli noin 1,3 sekuntia, joten jos ero on pienempi Monzassa niin Renaultilla täytyy olla vahvempi moottori.

Pete

Well-known member
Sijainti
Oulu
Niin ja Williamsit meni Monacon loppukierroksilla 5-6sek nopeampaa kuin Alonson Renault, eli jos ero on alle 5sek niin tiedetään, että Rellulla on tehokkaampi kone!

Monza on taitaa olla nykykisoista kuitenki ainoa, jossa ajetaan lähes minimisiivillä ja rata on täynnä suoria, joten kyllä siellä voi jotain arvioita tehdä koneiden tehoista. Esim. Williamshan pärjäsi kaudella 2001 BMWn superkoneen ansiosta loistavasti kaikilla nopeilla radoilla, kuten Montreal, Hockenheim, Spa, Monza & Suzuka.

Juzo

Well-known member
Sijainti
Taipalsaari
Pete sanoi:
Niin ja Williamsit meni Monacon loppukierroksilla 5-6sek nopeampaa kuin Alonson Renault, eli jos ero on alle 5sek niin tiedetään, että Rellulla on tehokkaampi kone!

Monza on taitaa olla nykykisoista kuitenki ainoa, jossa ajetaan lähes minimisiivillä ja rata on täynnä suoria, joten kyllä siellä voi jotain arvioita tehdä koneiden tehoista. Esim. Williamshan pärjäsi kaudella 2001 BMWn superkoneen ansiosta loistavasti kaikilla nopeilla radoilla, kuten Montreal, Hockenheim, Spa, Monza & Suzuka.
Tuskinpa tullaan näkemään suuria eroja voimasuhteissa Monzassa vaikka siellä hieman enemmän suoraa onkin. Aerodynamiikalla on niin suuri merkitys nykyään, että on vaikea sanoa mitään moottorien tehoista. Esim. Montrealissa Barrin autot eivät kulkeneet suoralla lähellekkään yhtä kovaa, kuin muut autot vaikkakin monet pitävät Hondaa yhtenä sarjan tehokkaimmista moottoreista.

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Ja suoranopeushan ei kerro mitään siitä kuinka tehokas kone on. Aivan hyvin on siivet voitu säätää muita isommiksi ja mennä mutkissa kovempaa.

patriot

Foorumin senaattori
vmjs sanoi:
No ehkä sä sitten tiedät paremmin kuin BMW:n tyypit. Mukavaa, että foorumilta löytyy tälläistä maailmanluokan ammattitaitoa. :thumbup:
Mun mielestä BMW:n tyypit on aika jäävejä arvioimaan omia tai muiden valmistajien tehoja! :doubtful: :D

Viimeksi muokattu:

vmjs

Well-known member
patriot sanoi:
Mun mielestä BMW:n tyypit on aika jäävejä arvioimaan omia tai muiden valmistajien tehoja! :doubtful: :D
Niin, kyl mä sun mututuntumaan luotan ennemmin kuin ammattilaisiin. :ahem: Olisko sulla tietoa ens kauden moottoreiden tehoista? Odotan innolla vastaustasi. :thumbup:

patriot

Foorumin senaattori
vmjs sanoi:
Niin, kyl mä sun mututuntumaan luotan ennemmin kuin ammattilaisiin. :ahem: Olisko sulla tietoa ens kauden moottoreiden tehoista? Odotan innolla vastaustasi. :thumbup:
Niin mihis sä olet tietosi perustanut? Alkukauteen! Paljon on sen jälkeen muuttunut! Ammattilaisia toki, mutta ei se muuta sitä faktaa, että ne on jäävejä arvioimaan kilpailijaa. Voivat siis puhua alakanttiin toisten tehoista ja omistaan yläkanttiin. Samaan tyyliin kuin, että moni mersun moottoririkko on ollut muka hydraalinen vika.

vmjs

Well-known member
patriot sanoi:
Niin mihis sä olet tietosi perustanut? Alkukauteen! Paljon on sen jälkeen muuttunut! Ammattilaisia toki, mutta ei se muuta sitä faktaa, että ne on jäävejä arvioimaan kilpailijaa. Voivat siis puhua alakanttiin toisten tehoista ja omistaan yläkanttiin. Samaan tyyliin kuin, että moni mersun moottoririkko on ollut muka hydraalinen vika.
Olet siis sitä mieltä, että McLarenin hyvä vauhti muihin verrattuna ei voisi tulla paremmasta esim. aerodynamiikasta, paremmasta jousituksesta tai paremmasta TC:stä mitä muilla tiimeillä on? Eikä siitä, että Mäkki pystyy käyttämään pehmeämpiä renkaita kisassa juuri tuon rengasystävällisen jousituksensa ansiosta? Niin tai paremman kuskin ansiosta.. :wink:

patriot

Foorumin senaattori
vmjs sanoi:
Olet siis sitä mieltä, että McLarenin hyvä vauhti muihin verrattuna ei voisi tulla paremmasta esim. aerodynamiikasta, paremmasta jousituksesta tai paremmasta TC:stä mitä muilla tiimeillä on? Eikä siitä, että Mäkki pystyy käyttämään pehmeämpiä renkaita kisassa juuri tuon rengasystävällisen jousituksensa ansiosta? Niin tai paremman kuskin ansiosta.. :wink:
En kai mä niin väittänyt!? Mutta en mä kyllä usko, että toi Mersun moottori mikään täysin kilpailukyvytön on kuten sä annat ymmärtää.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
En kai mä niin väittänyt!? Mutta en mä kyllä usko, että toi Mersun moottori mikään täysin kilpailukyvytön on kuten sä annat ymmärtää.
On se aina silloin, kun se hajoaa ja sitähän on tapahtunut aika hemmetin monta kertaa tänä vuonna.

vmjs

Well-known member
patriot sanoi:
Koskas mä niin oon sanonu? :D
Sanoin vain, että se ei ollut tehokkain. Tosin monesti se on ollut juuri kilpailukyvytön, kuten Szyslakin Moe jo sanoikin.

patriot

Foorumin senaattori
Joo.. Mutta ei suinkaan tehottomin! :thumbup: