Mika Häkkinen - lentävä suomalainen

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4859
Sijainti
Vantaa
Lähde: Seura 8.2.1991

Mika Häkkinen starttaa legendaarisella Lotuksella F-ykkösiin
Maailmanmestaruus on ulottuvillani


- ”Minun täytyy olla hullu!” Näin totesi Mika Häkkinen kokeiltuaan ensi kerran Formula 1:tä kilparadalla.” – ”Se oli kammottavaa ja ihanaa. Koko pääni meinasi irrota”, Mika kertoi Seuralle äsken Silverstonessa, kun takana oli ensimmäinen testiajo Lotuksella, jolla on tapana voittaa maailmanmestaruuksia.

Formula 3:n mestaruuden viime vuonna voittanut Mika Häkkinen sanoo, että kolmoset olivat ykkösten rinnalla kuin hidastettua elokuvaa. – ”Kolmosilla ei ole mitään tekemistä kuninkuusluokan kanssa. Kauhukseni huomasin Lotuksen yli 300 kilometrin tuntinopeudessa, etteivät silmäni pysyneet vauhdissa mukana. Se oli kammottavaa. Vilkuilin haltioissani takapeiliin, kun parin metrin pituiset lieskat syöksivät tulta auton takana.” Mika on vastikään palannut Japanista kotiin Englantiin Silverstone-kilparadan kuuluisaa asvalttia ulvottamaan. Hän katselee tarunhohtoista Lotus-autoa kuin edessä olisi puhdasta kultaa. Unelma on täyttynyt. – ”Jokainen kilpa-ajaja haaveilee tallisopimuksesta F-ykkösiin. Jos joku kiistää sen, hän joko valehtelee tai pelkää.”

Aion voittaa maailmanmestaruuden

Mikaa odottaa kaikkien aikojen kilpailukausi. Millään, mitä hän on tehnyt tähän asti, ei ole ensi maaliskuun avauskisan lähtöruudukossa tosiasiallista merkitystä. On turha mennä sanomaan muille, että minä poika olen tottunut vain voittamaan. Siksi Mika suhtautuu nöyrästi. Se ei kuitenkaan estä häntä asennoitumasta kilpailuihin määrätietoisesti, päinvastoin. – ”Olen varma, että taistelen joissakin avauskauden osakilpailuissa pistesijoista kuuden parhaan joukossa.” Tallisopimus F 1:ssä ja erityisesti sopimus formula-aatelin parhaisiin tiimeihin kuuluvan Lotuksen ajajana on parasta, mitä Mikalle on tapahtunut. Silti hän lisää: - ”Yksi unelma odottaa vielä. Se on F 1:n maailmanmestaruus. Ja varmaa on, että ainakin aion voittaa sen.

Kerroin Playboylle kyvystäni

Japanissa Mika kävi esittäytymässä kilpa- ja urheiluautojen show-tilaisuudessa kollegojensa Gerhard Bergerin ja Thierry Boutsenin seurassa. Kolmen päivän aikana paikalla kävi 150 000 ihmistä. Formulahirmujen rinnalla Mika esiteltiin japanilaisille lentävänä suomalaisena, sikäläisille jo tosin tuttuna miehenä Formula 3:sta. Häntä haastateltiin valtavan ihmisjoukon edessä, ja julkisuutta kertyi moottoriurheilulehtien kansikuvissa. Mika kertoo, että häntä haastateltiin myös Playboy-lehteen. – ”Toimittaja keskittyi henkiseen valmentautumiseeni. Kerroin, että F 1:ssä henkisen tason pitää olla korkealla. Laskukaudet voitetaan lujalla tahdolla ja itsetunnolla. Viittasin siihen, että 10 vuotta täytettyäni voitin yhdeksänä vuonna mestaruuksia, kunnes vuonna 1989 F 3:een päästyäni räpelsin mitalisijojen ulottumattomissa. Vain hammasta purren ja peiliin tiukasti katsomalla kokosin itseni ja olin viime vuonna kolmosten nopein.” Mika myöntää, että onnistuminen riippuu suuresti myös kalustosta. Kuka tahansa ei kuitenkaan aja huippusijoituksia, vaikka käytettävissä olisi paras auto. – ”Parhaat Hondat, Ferrarit tai Lotukset ovat ykkösissä sellaisia pelejä, ettei puikoissa pärjää kuin tarvittavat lahjat ja fyysisen kunnon omaava kuski.”

Vinguin vanhemmiltani auton

Mika on saanut autourheilulta kaiken, mihin hän on tähän mennessä ryhtynyt. Nyt, 22-vuotiaana, hän on viimeisimmästä valtauksestaan yhtä veijarimaisen innostunut kuin käydessään pikkupoikana ensimmäisiä kertoja käsiksi isältä ja äidiltä saadun mikroauton rattiin. Pistoksen moottoriurheiluun Mika sai yllättäen äidin puolelta. – ”Äidin velipuoli ajeli rallia ja rakensi moottoripyöriä. Nelikesäisenä sain ensimmäisen moponi. Se oli mahtavaa. Sitten aloin kuljeskella Keimolan moottoriradalla lähellä kotiamme Vantaalla.” Verkkoaidan takaa Mika kurkotteli ja venytti kaulaansa ja näki Kekenkin. Mika meni kaverinsa kanssa tutustumaan mikroautorataan. Pojat vuokrasivat auton – eikä mitään ollut enää tehtävissä. – ”Tajusin, että nyt on toimittava. Aloin vinkua vanhemmilleni – siinä olin jo mestari – ja isän ja äidin oli pakko ostaa minulle mikro. Olin kauhea vinkumaan. Se oli hyvä idea. Koko perhe rupesi pörisemään mikron kanssa. Sitä kautta sain paljon kavereita, joita yhteinen harrastus innosti.”

Kiitän menestyksestä isää ja äitiä

Silloin Mika tutustui Taru Rinteeseenkin, tänään menestyvänä ja hyvännäköisenä moottoripyöräilijänä mainetta niittäneeseen kilpailijattareen. – ”Meillä oli tiukkoja kisoja Tarun kanssa. 10-vuotiaiksi asti voitettiin vuorotellen. Tarussa oli jo silloin vetovoimaa. Hän tuli aina luokseni ja kertoi salaisuutensa. Nyt harmittaa, että olin silloin niin pieni”, Mika nauraa. Mika vietti kaikki viikonloppunsa auton alla äidin velipuolen kanssa. Siitä näkökulmasta autoihin kätkeytyi kiehtovia salaisuuksia. – ”Joskus sain koeajaa oikeaa autoa yksityisalueella.” Koulunkäynti oli Mikalle vakava asia. Hän oli hyvän keskitason oppilas, joka yritti parhaansa. – ”Olisin pystynyt parempaankin. Peruskoulua kävin pakolliset yhdeksän vuotta, lukioon asti halut eivät riittäneet.” Hän oli päättänyt, ettei lopeta ajamista koskaan. Nyt, huipulle päästyään, Mika kiittää erityisesti äitiä ja isää. Koti oli lämminhenkinen paikka, jossa perhe piti yhtä. – ”Vanhemmat ymmärsivät minua hyvinä ja huonoina päivinä. Olin onnekas, sillä olen nähnyt toisenlaisiakin perheitä.”

Mafiapäällikön loistava polku

10-vuotiaana 1978 Mika alkoi kiertää ulkomaita. Paria vuotta myöhemmin hän voitti mikroilla Lappland Cupin Ruotsissa. Koko perhe siskoineen ja koirineen seurasi kilpailuja. Mika ajoi mikroja, kunnes täytti 18-vuotta. Lappland Cupin lisäksi hän ehti voittaa Ruotsissa Ronnie Pettersonin muistokilpailun, EM-joukkuekilpailun Länsi-Saksassa sekä Suomen mestaruudet vuosina 1983-86. – ”1987 siirryin Formula Fordiin. Voitin suomen, Ruotsin ja Pohjoismaiden mestaruudet. Seuraavalla kaudella autoni oli Opel Lotus. Voitin EM:m ja olin toinen Englannin sarjassa. Sitten tuli mainittu nousu F 3:een, epäonnisia hetkiä siellä. Oli vaikeata kun en enää voittanut. Hain turvaa ystävistä ja isästä ja äidistä. Luulin, että olin kokonaan väärällä alalla, että oli tapahtunut jokin suurempi erehdys.” Kauden päättyessä Mika sijoittui seitsemänneksi. Joku toinen olisi ollut iloinen, mutta Mika suri ja raivosi vuorotellen. Viime vuosi meni Mikalta sitäkin komeammin. F 3:n 17 osakilpailusta hän voitti yhdeksän. Tarkoitus oli voittaa kaikki, mutta toinen Mika Suomesta, Salo sukunimeltään, tuli ja kuittasi kuusi ykkössijaa. – ”Se oli suomalaisen mafian myyräntyötä koko vuosi. Muut olivat ihmeissään, me vain hymyilimme.”

Saan mietiskelystä voimaa

Keke Rosberg oli jo Mikan managerina. Tärkeitä neuvoja hän sai – ja saa päivittäin – myös kuuluisalta James Huntilta. Maailmanmestari Ayrton Sennan henkilökohtainen valmentaja puolestaan on opastanut Mikan mietiskelyn ja henkisen latautumisen maailmaan. - ”Transkendenttisestä mietiskelystä on ollut minulle arvaamatonta apua. Se auttaa rauhoittumaan ja keskittymään, mikä on ennen kilpailua tärkeätä. Mietiskelen säännöllisesti, poistun tästä hälinästä puoleksi tunniksi kerrallaan. Mika iloitsee taidostaan. Kun muut pomppivat ennen starttia tasajalkaa ympärillä, hän on tyyni ja keskittyy. – ”Moninkertainen voima syöksyy ytimistäni sen jälkeen. Ensimmäiset kierrokset ratkaisevat usein. Virheetön ajo voi tietää voittoa. Mietiskely auttaa myös tiedostamaan auton rajat ja sen suorituskyvyn.”

Aika on pahin vastapelurini

Juuri nyt Mika on helpottunut. Jos sota sallii, Formula 1-sarja alkaa maaliskuun puolivälissä Yhdysvaltain Phoenixissa jatkuakseen parin viikon välein lähes vuoden loppuun. Vastassa ovat maailman huiput, omien maidensa kansallissankarit, miehet, jotka uhmaavat kuolemaa ja joiden ympärillä suuri raha ja kauniit naiset levittäytyvät. – ”Joudun matkustamaan ja yöpymään hotelleissa enemmän kuin koskaan. Joudun esittelemään sponsoreitani, tiimiäni ja itseäni. Tapaan lehdistöä enemmän kuin koskaan. Siitä huolimatta tärkeintä on ajaminen. Ja testit, autoon tutustuminen ja sen saaminen huippukuntoon, niitä haluan lisää ja lisää. Tiimi, jolla ei ole varaa testiajoihin, on häntäpään tiimi, mutta Lotuksella ei ole niitä huolia.” Phoenixissa Mikan ensimmäinen ongelma on aika. Hänellä on puolitoista tuntia tutustua rataan, kun suurin osa muista tuntee käänteet entuudestaan. – ”Auto on rakennettava sen perusteella. Mutkat on opeteltava, mietittävä, mitä autolle tapahtuu missäkin. Sitten säädetään ja toivotaan vain parasta.”

Lotus on yksi suurimmista

- ”Jos pystyn ajamaan autollani niin kovaa kuin uskallan, niin pistesijat ovat mahdollisia silloin tällöin. Tietysti yritän pisteille joka kisassa. Mikan ongelma on siinä, ettei kaasua voi pitää pohjassa aina kun haluaa. Autolla on rajansa. Mikäli hän ei pääse pisteille kertaakaan, pettymys on suuri. - ”Lotus-tiimiin on kuitenkin pakko uskoa. Osaaminen ja perinteet ovat siellä huippuluokkaa.” Jo historia velvoittaa Mikaa. Pelkästään sellaiset maailmanmestarit kuin Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi ja Mario Andretti ovat tuttuja Lotukselta. Ayrton Senna taas ajoi ensimmäisen Grand Prix –voittonsa vuonna 1985 Lotuksella. Yhtenä samanmerkkisen auton kirkkaimmista tähtikuljettajista muistetaan myös Ronnie Petterson. Yhtä legendaarisen nimen auton ja Lotuksen kehittäjänä saavutti sen omistaja Colin Chapman. Sellaiset kilpa-autojen hienoudet kuin nelivetojärjestelmä, maaefekti (jolla kori saadaan imeytymään tiukasti radan pintaan) sekä jousituksen säätämisen ajon aikana mahdollistava aktiivijousitus ovat Chapmanin ja Lotuksella nytkin työskentelevän pääinsinööri Peter Wrightin käsialaa. Omistajasuvun perineitä tallissa jatkaa nykyään Clive Chapman.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4859
Sijainti
Vantaa
Minun täytyy olla hullu

Jos Mika olisi kuka tahansa, hän ei olisi päässyt viime vuoden puolella testaamaan Benettonin F-ykköstä. – ”Jo silloin tajusin, että suurin ero alempiin luokkiin on nopeudessa. Tunsin, miten lähes 700 hevosvoimaa syöksee vehkeen liikkeelle, kun kaasun laittaa pohjaan kuutosvaihteella, ja vauhti yltää yli 300 kilometriin tunnissa. Se oli hirveätä. Vaistosin, ettei ole mitään parempaa kuin ampua itsensä loivaan mutkaan kuutosvaihde yhä päällä, kun kipinät sinkoilevat asvalttia raapivasta pohjasta. Samaan aikaan pään ja kypärän keskipako- eli g-voimat ravistelevat niskaa kuin ja päätä kuin superpalloa. Seuraavana aamuna ajattelin, että minun täytyy olla hullu.” Mika sanoo, ettei hän pelkää mitään. Kuolemaa hän ei mieti koskaan. – ”Mutta äiti pelkää ja jännittää, vaikka onkin yhtä onnellinen puolestani kuin isäkin.” Pitääkseen vaarat minimissä Mika huolehtii fyysisestä kunnostaan. Aamuin illoin hän juoksee viisi kilometriä kerrallaan. Joka päivä hän pelaa kaksi tuntia sulkapalloa. – ”Olen saanut vasta aavistuksen ykkösten vaativuudesta. Keke vakuuttaa toistuvasti, etten ymmärrä vielä mitään siitä, miltä ytimissä tuntuu 60 kilpailukierroksen jälkeen.

Vihaan tappioita yli kaiken

Lisäksi Mika käy kuntosalilla. Siellä hän harjoittaa ajolihaksia ja niskaa. Ajolihakset sijaitsevat hartioiden seudulla. Jos niska ei kestä g-voimia, seurauksena on koko näkökentän sumeneminen ja auton suistuminen minne sattuu. Pää ei saa pudota ajon aikana. Vanhempiensa ja Keken lisäksi Mika on kiitollinen GWS:n johtaja Kari Sohlbergille, joka on Mikan entisen asuinkumppanin, urheiluautoihin keskittyvän Mika Sohlbergin isä. Mitä Keken rooliin tulee, hän neuvottelee Mikan haalariin ja autoon sponsorien eli rahoittajien mainostarrat – joista saa maksaa paljon. – ”Keke laatii minulle nuotit, minä ajan.” Mika ei vihaa mitään niin paljon kuin tappioita. – ”Siitä, milloin maailmamestaruus on mahdollisuuksien rajoissa, en osaa sanoa vielä mitään. Nyt kaikki näyttää hyvältä sekä kaluston että itseni kannalta, mutta alkava kausi sujuu vasta tuntuman hakemisessa.”

Mikassa on Sennan ainesta

Vielä kaksi nimeä on mainittava Lotuksen ja Mikan yhteydessä. Ensimmäinen on Enrique Scalabroni, yksi legendaarisimmista auton profiilin eli muodon ja aerodynamiikan suunnittelijoista alallaan. – ”Viime vuonna Scalabroni työskenteli Ferrarilla. Tiimien keskuudessa hän on tavoitelluimpia suunnittelijoita. Hän teki töitä Williamsille. Hänen yhteydessään puhutaan maailmanmestaruuksista.” Toisena miehenä Mika esittelee Lotuksen tallipäällikön Peter Collinsin. Ennen tätä Collins oli Williamsilla ja Benettonilla. – ”Koska viime vuosi oli tiimille epäonninen, Scalabroni ja Collins ovat täällä nyt sitä varten, että he nostavat Lotuksen takaisin huipulle.” Mitä Peter Collins sanoo Mika Häkkisestä? – ”Luotan Mikaan kuin suomalaiseen graniittiin. Jo se, että hän oli valmis F 1 –ajaja suoraan F 3 –sarjasta, on poikkeuksellista. Yleensä välissä on aina F 3000 –sarja, mutta Mika ei tarvinnut sitä. Hän kuuluu niihin, jotka ovat F 3000:ssa käyneitä nopeampia. Ayrton Senna oli sellainen, ja Mikalla on kaikki mahdollisuudet hänen tasolleen.” Mika muistaa, että ensin tarvitaan uusi auto. Nykyisen Judd V 8 –moottorin ja Lotus 101:n pitäisi mahdollisimman pian vaihtua Lotus 102:een ja mieluiten V 10:een. – ”V 8:ssa on 20 hevosvoimaa vähemmän kuin esimerkiksi J.J.Lehdon Dallaran V 10:ssä. Huippunopeudet ovat samaa tasoa, mutta kiihdytyksissä jään jälkeen”, Mika kertoo.

Historiallinen kausi edessä

Alkava kausi on F 1:ssä suomalaisittain historiallinen. Mukana on kaksi suomalaista, J.J. ja Mika. ensin mainittu joutuu viimevuotisen epäonnensa takia karsimaan lähtöpaikoista, miltä Mika onnekseen säästyy, mutta varmaan pojat nähdään radalla myös samanaikaisesti. ”Tämä on hieno tilanne ja antaa lisäpontta”, Mika sanoo. Mitä paremmin ajot sujuvat, sitä paremmat mahdollisuudet Lotuksella on yhä parempaan autoon. – ”Mutta Hondista saamme yhä haaveilla. Ne menevät menojaan yli 50 hevosvoimaa vahvemmilla moottoreilla.”

Mika käyttää kytkintäkin

Mikan ensi kosketus Lotuksen kanssa kertoi, että ratti oli liian pieni isolle miehelle. – ”Ratti oli tehty Nelson Piqueta varten. Hänen kouransa on pienempi kuin omani. Rystyset menivät verille.” Mika käyttää useimmiten kytkintä ajaessaan. Moni muu vain runnoo vaihdekepin paikoilleen aikaa säästääkseen. Kytkimellä Mika säästää vaihdelaatikkoa, jonka rikkoutumiseen liian kiireisten taival usein päättyy ennen aikojaan. Lotus kiihtyy nollasta kahteensataan kahdeksassa sekunnissa. Parhaat urheiluautot kiihtyvät samassa ajassa nollasta sataan. Tiimin tietokone lukee Mikan Lotuksesta kaiken, mitä autolle tapahtuu ratakierroksen aikana. Sillä tavoin nähdään liikeradat ja mahdolliset puutteet, pyörien tapahtumat, nokan liikkeet, g-voimat ja polttoaineen- ja öljynkulutukset. Tuntosarvia on kaikkialla autossa. Mika painaa tuskin 62 kiloa, vaikka on 180-senttisenä F 1-kuljettajaksi miltei ylipitkä. Pitemmistä kuljettajista mieleen tulevat vain Ronnie Petteron ja Indy-mies Tero Palmroth. – ”Vetelissä ajoin Formula Ford-kisassa Palmrothia vastaan. Hän oli vanhempi ja kokeneempi, mutta minä painelin ohi.”

Tyttöystävä olisi kiva

Joskus Mika valittelee vain yksinäisyyttään. – ”Tyttöystävä olisi kiva, mutta kuka tahansa ei odota viikkokausia rauhassa kotona.” Tämän lehden ilmestymisen aikoihin Mika muuttaa uuteen kotiinsa Norwichiin, Lontoosta parin tunnin päähän koilliseen. Siellä on Lotuksen päämaja. – ”Voi olla, että tulee orpo olo, kun Sohlbergkaan ei ole heittämässä huulta. Paidan silittämisestä selviän kyllä itsekin. Siivotakin osaan.”

Mutkissa Mika on nopea

Silverstonen testissä Mika ajaa muutaman kymmentä kierrosta. aika paranee joka kierroksella. Mekaanikot sekä Peter Collins ja Peter Wright silmäilevät tyytyväisinä toisiaan. Teamin koko sadan hengen työntekijäkunta voi olla rauhallinen. – ”Olen yllättynyt”, Peter Wright sanoo. – ”Mika on nopea. Hän lukee autoaan erinomaisesti, antaa kommentteja, joiden perusteella voimme parantaa ominaisuuksia. Mutkissa hän vaikuttaa tuulennopealta.” Mika sanoo, että hän nauttii. Loppua kohden hän oppii jo siirtämään silmänsä riittävän nopeasti seuraavaan mutkaan. – ”Mutkat ovat valttini. Niissä otetaan miehestä kiinni enemmän kuin moottorista.” Mika lupaa kiinnittää huomiota niskansa kestävyyteen. G-voimat ovat omaa luokkaansa. Siksi hänen niskansa jouduttiin vielä Silverstonessa sitomaan remmeillä autoon. Kuten hän sanoo, muuten pää olisi irronnut.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Siitä se lähti

Tavoitteet oli heti alkuun sopivan korkeella mutta kalusto sitten osottautu vähän heikommaks. Aika paljo sai varmaan purra hammasta sen seitsemän vuoden rämpimisen ajan ku jo tuo yks F3 kausi söi miestä :(

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin:thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo kohta transkendenttisestä mietiskelystä hymyilyttänee koko loppuillan.

Vaan mukava arkistojen helmi joka tapauksessa, kiitokset.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tämä oli kulttuuriteko :thumbup: :ahem:

Mika Häkkinen ja Lotus kasvoivat parin kauden aikana niin täydellisesti yhteen, että oli vaikeaa aluksi tottua yhdistelmään: Mika Häkkinen ja McLaren.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Täysin yliarvostettu kuski IMO!!! :alppu:

(katsotaan mitä tämä läpällä heitetty kommentti saa tässäkin threadissä aikaan)
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
J.Hunt sanoi:
Täysin yliarvostettu kuski IMO!!! :alppu:

(katsotaan mitä tämä läpällä heitetty kommentti saa tässäkin threadissä aikaan)
Pikemminkin aliarvostettu!

Mikaaaaa!!!!!!!!!!!! :thumbup:

Ainut suomalainen mestari joka on voittanut M.Schumacherin! :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
patriot sanoi:
Pikemminkin aliarvostettu!

Mikaaaaa!!!!!!!!!!!! :thumbup:

Ainut suomalainen mestari joka on voittanut M.Schumacherin! :ahem:
Eihän ole. Kimi voitti Schumin 2005. Fee and squee. Katsos, joillakin muillakin kuljettajilla on joskus ollut huippukalusto allaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jason Voorhees sanoi:
Onhan Mika Salokin pystynyt päihittämään Schumin! :eek:

Katsokaa vaikka vuoden 1997 MM-taulukkoa: http://www.formula1.com/results/driver/1997/
No joo. Mutta mä en ymmärrä mikä siinä on monelle niin vaikeaa myöntää, että Kimi on ihan oikeasti voittanut Schumin mm-pisteissä. Onko syynä se, että Schumin auto/renkaat vuonna 2005 eivät olleet parasta tasoa? No, aika monena vuonna on ollut toisinpäin.:jaska: Vai eikö Sumin kilpailuja lasketa, kun alla ei ole sekuntia muita nopeampaa kalustoa?
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
formulastara sanoi:
No joo. Mutta mä en ymmärrä mikä siinä on monelle niin vaikeaa myöntää, että Kimi on ihan oikeasti voittanut Schumin mm-pisteissä. Onko syynä se, että Schumin auto/renkaat vuonna 2005 eivät olleet parasta tasoa? No, aika monena vuonna on ollut toisinpäin.:jaska: Vai eikö Sumin kilpailuja lasketa, kun alla ei ole sekuntia muita nopeampaa kalustoa?
Ei ole mitään vaikeuksia! Meinasin lähinnä mestaruustaistelua! Mutta hei stara älä nyt joka ikiseen toikkiin tuu ylistämään Kimiä! Ok? Mä iloitsen sun kanssa Kimin mestaruudesta, mutta tää toikki ei ole Kimin vaan Mika Häkkisen.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
formulastara sanoi:
No joo. Mutta mä en ymmärrä mikä siinä on monelle niin vaikeaa myöntää, että Kimi on ihan oikeasti voittanut Schumin mm-pisteissä. Onko syynä se, että Schumin auto/renkaat vuonna 2005 eivät olleet parasta tasoa? No, aika monena vuonna on ollut toisinpäin.:jaska: Vai eikö Sumin kilpailuja lasketa, kun alla ei ole sekuntia muita nopeampaa kalustoa?
Otit liian vakavasti tuon viestin. Totta kai Kimi päihitti Schumin vuoden 2005 pisteissä, sokeakin sen näkee (no ei ehkä sentään). Niin kuin patriot sanoi, Häkkisen toikki = Häkkiseen liittyviä postauksia (tämä ei ollut sellainen, mutta yritetään nyt edes saada tästä otsikosta aiheeseen liittyvä).
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jotain olennaista Schumista kertoo se, että jopa vuosina 1996 ja 2005, kun kalusto on ollut luokkaa surkea, mies on sijoittunut MM-taistelussa kolmen parhaan joukkoon.
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Schumilla ei ole aina ollut nopein auto, mutta en koskaan muista miehen joutuneen ajamaan erityisen epäluotettavalla autolla - toisin kuin esimerkiksi Mika Häkkinen, jolla oli menestyksen vuosinaan usein nopea mutta harmillisen epäluotettava auto.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
M.Schumacher muuten päihitti ensimmäisellä täydellä kaudellaan kuninkuusluokassa, vuonna 1992, itsensä Ayrton Sennan - mikäli katsotaan vain ja ainoastaan lopullista pistetaulukkoa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Häkkinen: "Dennis hat sein Versprechen gehalten"

von Fabian Hust 11. November 2007 - 12:11 Uhr

Was Fernando Alonso nie gelang, kostete Mika Häkkinen aus - er hatte einen guten Draht zu Ron Dennis, vom Anfang bis zum Ende seiner Karriere


Mika Häkkinen genoss seine Zeit bei McLaren


(Motorsport-Total.com) - Fernando Alonso war als zweimaliger Formel-1-Champion zu McLaren-Mercedes gekommen, doch die "Ehe" wurde nach einem Jahr schon wieder geschieden. Der Spanier ist ein extrem schneller Fahrer, wie Mika Häkkinen, der 1998 und 1999 zusammen mit den "Silberpfeilen" Weltmeister wurde.
Die Beziehung der beiden zweimaligen Champions zu Teamchef Ron Dennis hätte unterschiedlicher kaum sein können. Während sich Dennis und Alonso schon bald alles andere als grün waren, schweißte spätestens der schwere Unfall von Häkkinen in Adelaide 1995 die beiden eng zusammen. Dennis bange am Bett um das Leben seines Fahrers, der 1993 nach zwei enttäuschenden Jahren bei Lotus zum Team gestoßen war.


Heute ist Mika Häkkinen nach wie vor ein gern gesehener Gast in der Boxengasse der Formel 1 und nach seinem Rücktritt aus der DTM wird der 39-Jährige in seiner Rolle als Botschafter der Marke Mercedes-Benz sicherlich auch in Zukunft hin und wieder bei Grands Prix auftauchen.

In seinem ersten Jahr bei McLaren - damals mit Ford-Motoren unterwegs - war Häkkinen zunächst in die Rolle des Testfahrers geschlüpft, doch das sollte sich im Verlauf des Jahres noch ändern. Schon beim Saisonauftakt in Südafrika kam Dennis auf Häkkinen zu: "Ich schaute mir das Rennen zu dieser Zeit an, und er sagte zu mir 'Du wirst dieses Jahr Rennen fahren'", erinnert sich Häkkinen im Interview mit 'autosport.com'.

Als Michael Andretti das Team nach dem Großen Preis von Italien verließ, war es soweit. Dennis hielt sein Wort und setzte Häkkinen für die letzten drei Saisonrennen ans Steuer. Den ersten Einsatz in Portugal wird der Rennfahrer nie vergessen: "Als mir Ron sagte, dass ich in Portugal fahren werde, war ich sehr glücklich, denn er hat sein Versprechen gegenüber mir eingehalten. Ich war sehr stolz, einen Teammanager zu haben, der seine Versprechen hält."

Dieses Versprechen gab ihm das Vertrauen, auf der Strecke starke Leistungen zu zeigen. Dem teaminternen Duell mit Ayrton Senna konnte er jedoch nicht allzu gelassen entgegen sehen, denn schließlich befürchtete er, dass der Brasilianer ihm schnell zeigen möchte, wer der Chef im Ring ist: "Ich wollte ihm nicht zeigen, was ich denke und was ich fühle", erinnert sich Häkkinen an die gemeinsame Pressekonferenz mit Senna, bei dem er als neuer Teamkollege präsentiert wurde und sich nüchtern gab.

Schnell merkte Senna, dass Häkkinen eine harte Nuss ist: "Die Beziehung zu Ayrton war sehr kühl, was enttäuschend war", so Häkkinen. "Er spürte natürlich, dass ich für ihn eine große Gefahr darstelle. Der Unterschied war nicht groß, aber er wusste, dass ich den Speed habe." Aus diesem Grund habe er ihm auch keine Hilfe anbieten wollen.

Trotzdem qualifizierte sich Häkkinen vor Senna auf Platz drei: "Das war für ihn ein großer Schock. Das Team war überrascht, für mich jedoch glücklich, aber Ayrton war alles andere als glücklich. Er verstand nicht, was da vor sich geht." Senna sprach daraufhin mit seinem neuen Rivalen kein Wort mehr. Häkkinen nahm das gelassen und sprach dennoch mit ihm ("Eine lustige Situation"), auch wenn Senna "wirklich angepisst" war.

Im Rennen verlor Häkkinen aufgrund einer anderen Spezifikation des V8-Motors im Heck den Kampf gegen Senna. Doch der Brasilianer schied mit einem Motorschaden aus. Auf der Jagd nach Jean Alesi rumpelte Häkkinen zu hart über einen Randstein, drehte sich und musste sein Auto demoliert abstellen: "Da war ich sehr frustriert. Aber Ron lächelte. Er wusste, dass eine großartige Zukunft vor uns liegt."

Nachdem Senna McLaren verließ, war Häkkinen die Speerspitze des Teams. Doch bis zum ersten Sieg dauerte es noch lang - erst 1997 war es beim Großen Preis von Europa soweit. In den beiden Jahren darauf holte sich der "fliegende Finne" den WM-Titel, bevor er seinen Helm 2001 an den Nagel hing, um nach einer Auszeit 2005 in die DTM zu wechseln. Hier konnte er sich den Traum vom Titel nicht erfüllen, unter anderem, weil ihm das Glück oftmals nicht zur Seite stand. Dafür hatte er das Glück, eine enge und gute Beziehung zu Ron Dennis gepflegt zu haben - was bekanntlich nicht jedem Fahrer vergönnt war.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Black Leopard sanoi:
Jotain olennaista Schumista kertoo se, että jopa vuosina 1996 ja 2005, kun kalusto on ollut luokkaa surkea, mies on sijoittunut MM-taistelussa kolmen parhaan joukkoon.
Voi kiitos kun kerroit tämän. Käyppä mainitsemassa tonne Schumin omaan toikkiin!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Heh, ilmeisesti Häkästä ei voi puhua ilman Schumi ja Schumista ilman Häkää! Ja siihen väliin on vielä tungettava Kimikin! Eipä siinä :rolleyes: :D
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4859
Sijainti
Vantaa
Häkkinen: Schumi on kaikkien aikojen paras

Mika Häkkinen arvostaa vanhaa kilpakumppaniaan Michael Schumacheria todella paljon. Se kävi ilmi, kun Häkkiseltä kysyttiin saksalaislehti Bild am Sonntagin haastattelussa, kuka hänen mielestään on kaikkien aikojen paras kilpa-autoilija. - Michael Schumacher, Häkkinen vastasi.

Iltasanomat 18.2.2008.

Kyllä on Mikalla hyvin todellisuus hallussa. Nyt vaan odotellaan, koska Räkä myöntää tämän saman asian.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Renessanssinero sanoi:
Häkkinen: Schumi on kaikkien aikojen paras

Mika Häkkinen arvostaa vanhaa kilpakumppaniaan Michael Schumacheria todella paljon. Se kävi ilmi, kun Häkkiseltä kysyttiin saksalaislehti Bild am Sonntagin haastattelussa, kuka hänen mielestään on kaikkien aikojen paras kilpa-autoilija. - Michael Schumacher, Häkkinen vastasi.

Iltasanomat 18.2.2008.

Kyllä on Mikalla hyvin todellisuus hallussa. Nyt vaan odotellaan, koska Räkä myöntää tämän saman asian.
Tilastot ei välttämättä kerro totuutta, ainakaan Fykkösissä.
 
Ylös