Mika Häkkinen - Yksi suurista

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4444
Mun suosikkitietolähde on "aikoinaan kuulin kai jostain".
Ei sillä, ettäkö asiassa olisi muutoinkaan mitään informaatioarvoa.
Mä sain kesällä Budapestissa kuulla, että Salon Mika oli ollut Tallinnassa juomassa kaljaa viikkoa ennen Silverstonea 1999 ja vitsaillut, että toivottavasti joltain murtuu jalka että pääsee taas tuuraamaan.
 

juhah

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
168
Hei hienoa!
Arvostan Häkkistä paljon kuljettajana ja on mukavaa nähdä hänet pitkästä iakaa ns. ratissa.
 

Mustakiikari

New member
Liittynyt
23.12.2015
Viestit
1
Täytynee aloittaa tämä oma "ura" tällä foorumilla kirjoitustenkin merkeissä, ku kerran rekisteröidyttyä tuli :)

Mika Häkkinen nimettiin eilisessä Urheilugaalassa suomalaisten urheilijoiden hall of fameen. Hieno kunnianosoitus Mikalle ja hyvän puheen myös piti Mika. Vimosen päälle herrasmies ja erittäin suuresti täytyy kyllä arvostaa tätä herraa.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Täytynee aloittaa tämä oma "ura" tällä foorumilla kirjoitustenkin merkeissä, ku kerran rekisteröidyttyä tuli :)

Mika Häkkinen nimettiin eilisessä Urheilugaalassa suomalaisten urheilijoiden hall of fameen. Hieno kunnianosoitus Mikalle ja hyvän puheen myös piti Mika. Vimosen päälle herrasmies ja erittäin suuresti täytyy kyllä arvostaa tätä herraa.
Ihan jees juttu ja hanaa Mika, mut ihan vitsi koko urheilugaala. :D
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
955
Mika Häkkinen on yksi suurista kuljettajista F1-historiassa. Parhaimmillaan mies oli aivan yhtä hyvä, ellei joskus jopa parempi, kuin pääkilpailijansa Michael Schumacher.

Suomessa elettiin melkoista F1-buumia 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa Häkkisen ja Schumacherin taistellessa maailmanmestaruuksista mies miestä vastaan.

Schumacher totesikin usein, että hän kunnioittaa vastustajistaan eniten juuri Häkkistä.

Mutta kumman Häkkisen kahdesta maailmanmestaruudesta nostatte korkeammalle? Kauden 1998 mestaruuden vai kauden 1999 mestaruuden? Ja miksi näin?





5246_mikamichael1.jpgschumacher-hakkinen-F3-rivalry.jpg
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
3929
Sanoisin että 98 mestaruus on arvokkaampi. Kova suoritustaso läpi kauden.

99 meni mielestäni osittain sekoiluksi sekä Häkkiseltä että Mclarenilta. Tuntuu että varsinkin sen jälkeen kun Schumi joutui sairastuvalle, ehkä luulivat uusivansa mestaruuden helpommalla kuin mitä sitten lopulta kävi. Kauden vikassa osakilpailussa oli taas tuttua Häkkistä kun oli pakko onnistua.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
972
Sijainti
EP
Häkkisessä onkin juuri todella erityistä se kylmä hermoisuus kovan paikan edessä. Schumillakin alkoi polvet tutisemaan paineen alla, mutta ei meidän Mikalla. Vaikka Schumi oli täys mulkku radalla, niin Häkkinen oli aina rehti ja reilu kilpakumppaneita kohtaan. Kyllä hänkin mokas ja kolaroi, mutta kieroilua ei ollut.

98 vuoden mestaruus on jäänyt itselläkin paremmin mieleen. Se viimeinen kisa oli jotenkin niin uskomaton.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
931
Sijainti
Vyborg
Häkkinen oli kyllä uskomaton taistelija joka lähes kuoleman porteilta saakka nousi monien vaikeiden vuosien epäluotettavilla Mclarenin keskikasti-tasoisilla autoilla mestarikuskien joukkoon pienellä ihmeellä.
Jolloin hän joutui taistelemaan molempia Ferrareita vastaan molempina vuosina, josta ensiksi Schumia vastaan käytyä hermoa raastavaa pitkää 98-kauden mestaruustaistelua, jonka Häkkinen vei lopulta monien vaiheiden jälkeen mestaruuden Suzukan päätöskisassa.

Sitten samalla tavalla vuosi myöhemmin mutta tälläkertaa Irvineä vastaan josta tuli monien käännekohtien jälkeen taas mestaruus samalla Suzukan radalla kovien paineiden alla.
Häkkisestä tuli mestaruuksien myötä arvostettu mestarikuski joka onnistui päihittämään muunmuassa legenda Schumacherin itse joka itse myös kunnioitti Mikaa todella paljon, sanomalla että oli ainut kuski jota piti uhkana. Ja syystäkin kun molemmat kävivät kovia mutta rehellisiä kamppailuita kausina 98-2000.

Ja Häkkinen oli muutenkin todella karismaattinen henkilönä, josta on tullut arvostettu urheilija uransa jälkeen jota monet fanit ihailivat jo Häkkisen uran aikana.

Itselläni on jäänyt Mikan urasta mieleen että oli huikea aika-ajaja joka oli etenkin huikean nopea yhdellä kierroksella paaluineen. Ja tietenkin ne mestaruuskamppailut paineiden alla, jolloin onnistui venymään molemmissa päätöskisoissa mestaruuksiin asti.

Ja erityisesti on monilla faneilla jäänyt mieleen legendaarinen Spa 2000 tuplaohitus Schumista, jonka ansiosta Mikasta tuli arvostettu huippukuski sen jälkeen!
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
955
Itselläni on jäänyt Mikan urasta mieleen että oli huikea aika-ajaja joka oli etenkin huikean nopea yhdellä kierroksella paaluineen. Ja tietenkin ne mestaruuskamppailut paineiden alla, jolloin onnistui venymään molemmissa päätöskisoissa mestaruuksiin asti.

Ja erityisesti on monilla faneilla jäänyt mieleen legendaarinen Spa 2000 tuplaohitus Schumista, jonka ansiosta Mikasta tuli arvostettu huippukuski sen jälkeen!
Tästä Häkkisen aika-ajovauhdista kertoo hyvin myös kausi 1999, jolloin Häkkinen otti 11 paalupaikkaa 16 mahdollisesta. Tiimikaveri David Coulthard ei saavuttanut tuolla kaudella yhtään paalupaikkaa, eikä myöskään päävastustaja MM-taistelussa oleva Eddie Irvine ottanut niin'ikään yhtään paalua.

26 paalupaikkaa Mika Häkkinen otti urallaan🏁

Tässä Häkkisen taidonnäyte Imolassa kaudella 2000.

Tässä puolestaan Monacossa kaudella 1999.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
565
Häkkiseltä hajos auto monesti hyviltä sijoilta..

Esim.kausina 1997 ja 1999 monta harmittavaa poksahdusta,muuten voittojakin ois sarakkeessa jopa lähemmäs 30!
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
931
Sijainti
Vyborg
Tuolloinhan autot oli todella epäluotettavia verrattuna nykyajan formula autoihin jolloin saattoi helposti keskeyttää puolet autoista. Joista hyvä esimerkki Monacon kisa-96 jolloin maaliin selviytyi vain 4 kuskia.
Nykyään kuskit keskeyttävät todella vähän luotettavuus-vikoihin muutenkin, kun nykyään kuskit keskeyttävät lähinnä kolareihin kuten viime kisan lähdössä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
285
Molemmista kausista 98 ja 99 on jäänyt mieleen, että mestaruuksia yritettiin pelata ajoittain melko härskistikin Ferrarille. Sen vuoksi Häkkisen mestaruudet tuntuivat vieläkin hienommilta suorituksilta, kun vastusta oli todella riittämiin.

1998 kaudella Häkkisellä oli monia timanttisen kovia kilpailuviikonloppuja, mutta kaksi viimeisintä Nurburgringillä ja Suzukassa ovat tietysti jääneet erityisesti mieleen. Tuntuu että yleisesti Nurburgringiä harvemmin muistellaan. Kuitenkin Ferrari ja Goodyear olivat saavuttaneet suorituskyvyssä jo McLarenin ja Bridgestonen, ehkäpä menneet ohikin. Niinpä Häkkinen jäi jo Nurburgringillä aika-ajoissa molempien Ferrareiden jälkeen, mutta nousi upeasti kisassa voittoon ohittaen molemmat punaiset autot. Se oli erittäin kylmäpäinen suoritus siihen kohtaan ja petasi hyvän asetelman viisi viikkoa myöhemmin ajettuun Suzukaan.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4261
Sijainti
Kokkola
Molempina vuosina oli yksittäisiä tilanteita, joissa kyllä härskisti Ferraria suosittiin. Esimerkiksi 1998 Silverstone. Tämä Schumin temppu tulla vasta viimeisellä kierroksella kärsimään stop and go, tuskin enää toimisi vaan kai on älytty viimeistä kierrosta koskeva porsaanreikä jo tukkia. Ja Malesian 1999 ilmanohjainkeissi. Sattui sopivasti löytymään toleranssit niiden mitoille juuri silloin. Joten vaikka ehti tulla jo tieto että Ferrarit hylätään, niin ei hylättykään. Ainoa positiivinen asia siinä oli, että mestaruus ratkesi sitten ajamalla Suzukassa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
972
Sijainti
EP
Muistan myös tuon ajan ja tunteen kuinka formula 1 ja FIA organisaatioina yrittävät saada Ferrari mestarikisi vaikka väkisin. Täytyy toki muistaa se aika eli Ferkku oli elänyt todella pitkän ajan ilman mestaruuksia. Sellainen mielikuva on jäänyt, että siellä on kabinetissa päätetty Ferrarin mestaruudesta "lajin parhaaksi" heti kuin tilaisuus vain koittaa. Mahtaneet tehdä päätöksen jo ennen kuin edes Todd tai Brawn tai Schumi on siirtynyt Ferrarille. Silloinhan nimittäin puhuttiin slogania "Formulat voittaa, kun Ferrari voittaa". Taisi olla lopulta vain Bernien ja muiden rikkaiden ahneutta, ei mitään muuta. Onneksi sitten kävi niin kuin kävi ja Mika pääsi politiikan ja vehkeilyn yläpuolelle. Se tuntui kyllä hyvälle silloin. Vehkeilystä huolimatta Mika voitti.

Kyllähän formuloissa politikoidaan taustalla. Silloin ja nytkin. Politikointiin on eri ihmisillä useita eri syitä. Hyvin, hyvin usein politikoinnin juuri syy on ahneus eli halutaan lisää rahaa, vaikka sitä olisi ennestäänkin paljon. Siis paljon normi kansalaisen mielestä, ei ehkä sikarikkaan tai sitäkin rikkaamman. Se voi olla myös kunnia. Harvemmin, mutta sellaisiakin ihmisiä on vielä olemassa jotka ajattelevat oman maan kunniaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
955
Mika Häkkinen on kyllä melkoinen F1-legenda. Päihittää kolminkertaisen maailmanmestarin Ayrton Sennan heti heidän ensimmäisessä yhteisessä aika-ajossaan McLarenilla, voittaa maailmanmestari tiimikaverin Nigel Mansellin, ja melkein kuolemaan johtaneesta ulosajosta palaa radalle. Eikä vain tee paluuta radalle, vaan voittaa kaksi maailmanmestaruutta peräkkäin.

Häkkinen oli kyllä Michael Schumacherille ja Ferrarille melkoinen tervaskanto vastustajaksi.

Häkkisen onnettomuudessa ja Niki Laudan onnettomuudessa yhteistä on se, että huonommalla sattumuksella kummatkin olisivat voineet kuolla. Kummatkin olivat koomassa, ja kuitenkin sieltä sairaalasta päästyään ja radalle palattuaan , kumpikin voitti kaksi mestaruutta. Laudahan voitti ekan mestaruutensa ennen onnettomuuttaan.

Häkkinen kyllä nostatti Suomessa melkoisen Formula-buumin. Eivät Keke Rosberg tai Kimi Räikkönen samanlaista buumia nostattaneet, vaikka hekin kelpo mestareita ovat toki🏁

Palanen Häkkinen dokumenttia, joka tuli vuonna 1998.


Urheiluruutu Häkkisen mestaruudesta vuonna 1998.

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
590
Häkän unohtumattomia aika-ajoja oli Monacossa, kun vikalla yrityksellä vetäs uskomattoman kierroksen ja Schumi jäi kauas taakse, vaikka ennen tätä kierrosta olivat hyvin tasaisia. En muista yhtään vuotta, mutta jäänyt elävästi mieleen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
955
Häkän unohtumattomia aika-ajoja oli Monacossa, kun vikalla yrityksellä vetäs uskomattoman kierroksen ja Schumi jäi kauas taakse, vaikka ennen tätä kierrosta olivat hyvin tasaisia. En muista yhtään vuotta, mutta jäänyt elävästi mieleen.
Häkkinen ollut Monacossa paalulla 1998 ja 1999. Joten varmaan tarkoitat jompaakumpaa näistä?

Kauden 1998 Monacon aika-ajot:


Kauden 1999 Monacon aika-ajot:

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
590
Varmaan kuitenkin toi -99. Eikä mennyt silleen, ku muistin!! +20v näyttää tekevän tepposia muistille. Häkä parantikin omaa aikaansa älyttömästi vikalla.

Kiva nähdä Haug pitkästä aikaa ja mielettömät äänet moottoreissa 💪💪ajokin oli tuolloin huomattavasti näyttävämpää, kun autot eivät kulkeneet kiskoilla.
 
Ylös