Mika Häkkinen - Yksi suurista

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Vika kausi 2001 oli kyl Häkältä aika vaikea..

Oliko se niin et auto sammu 2 kertaa lähtöruutuun...Espanjan GP:n varma voitto meni vikalla kierroksella kun moottori hajos?
Häkkisellä oli kaudella 2001 aika paljon noita teknisiä vikoja autossaan.

Heti ensimmäisessä kisassa Melbournessa oli raju ulosajo. Häkkinen sanoi tästä että tuli takaumia Adelaiden kisaan 1995, jossa oli menettää henkensä. Alkoi pohtimaan tämän kisan jälkeen myös, että miksi hän enää vaarantaisi henkeään, kun kerran on jo saavuttanut sen, minkä halusi? Eli Mika tarkoitti tässä maailmanmestaruutta F1:ssä.

Myöhemmin uran jälkeen Mika sanoi myös, että juuri Adelaiden onnettomuuden takia hän lopetti uransa F1:ssä verrattain aikaisin. Oli erilainen perspektiivi asioihin onnettomuuden jälkeen.

Sitten oli näitä startti-sammumisia muutama, Brasilian GP:ssä ja Itävallassa.
https://www.reddit.com/r/formula1/comments/6h3s00 .
Ja tämä surullinen viimeisen kierroksen keskeytys johdosta Espanjan GP:ssä

Mutta vaikka tuntui vaikeuksia olevan kohtuuttomasti, niin kaksi tyylikästä GP-voittoa Häkkinen vielä viimeisellä kaudellaan saavutti. Silverstonessa ja Indianapolisissa tulivat nämä.

.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1408
Aika paljon kovia kolauksia joutui Häkkinen päähänsä kokemaan vielä Adelaiden jälkeenkin. Yllä mainitusta Melbournen tällistä taisi koitua jonkinlainen aivotärähdys ja samanlainen seuraamus taisi tulla Belgian vapaiden harjoituksien ulosajosta vuonna 1997. Olikohan jonain vuonna Monzassakin raju ulosalo harjoituksissa, vai muistanko väärin. Sikäli ei ihme, että ura huipulla loppui verrattain aikaisin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Aika paljon kovia kolauksia joutui Häkkinen päähänsä kokemaan vielä Adelaiden jälkeenkin. Yllä mainitusta Melbournen tällistä taisi koitua jonkinlainen aivotärähdys ja samanlainen seuraamus taisi tulla Belgian vapaiden harjoituksien ulosajosta vuonna 1997. Olikohan jonain vuonna Monzassakin raju ulosalo harjoituksissa, vai muistanko väärin. Sikäli ei ihme, että ura huipulla loppui verrattain aikaisin.
Olin unohtanut tämän Span kolarin. Mutta tässähän se. Näkyy Häkkinen olevan pahoinvoiva tällin jälkeen, kun asettuu makuulle.


Monzaa en muista, mutta Räikkönen ajoi ainakin rajusti ulos Monzassa 2007. Et kai tarkoita sitä? Häkkisellä oli tosiaan näitä osumia useampia, kuten myös Hockenheimissa 1999.

Tuntui McLaren olevan nopea, mutta myös melko hauras auto tuolloin. Tokihan myös muidenkin tiimien autot särkyivät välillä ja oli näitä ulosajoja muillakin. Mutta Häkkiseen vaikutti tämä Adelaiden onnettomuus, ja siksi nuo ulosajot varmasti toivat muistot pintaan.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mahtoikohan Mikan mielessä käydä uran lopettaminen noissa 97-Span ja 99-Hockenheimin kolareissa?
Jotka olivat aika rajuja ulosajoja Mikan kohdalla tuolloin ja kun se vielä että muutama vuosi aiemmin, Mika oli Adelaidessa ollut lähes kuolemanportailla kolarinsa seurauksena.
Niin taatusti toi Adelaiden 95 onnettomuus jäi kummittelemaan Häkkisen mieltä vuosikausia, mikä on siinä mielessä ymmärrettevää että halusi oman turvallisuutensa vuoksi lopettaa uransa sen Australian 2001 rajun kolarin jälkeen!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Mahtoikohan Mikan mielessä käydä uran lopettaminen noissa 97-Span ja 99-Hockenheimin kolareissa?
Ei. Häkkisestä oli tullut isä tuoreeltaan talvikaudella 2000–2001 ja siksi Australian GP:ssä alkuvuodesta 2001 koettu kolari nosti tunteet pintaan. Häkkinen mainitsi tuolloin erikseen senkin, että hänen kypäränsä halkesi tuossa kolarissa ja erityisesti se sai hänet miettimään sitä, kuinka hauras elämä voikaan olla. Varsinaiset flashbackit alkoivat kuitenkin tulla vasta siinä vaiheessa, kun hän joutui kolarin jälkeiseen perusteelliseen terveystarkastukseen.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
911
Mun mielestä Häkän nopeuden huomas jo siitäku se sillon 1994-97 ajeli McLarenilla kärjen vauhdissa ja sittenku sai ekaa kertaa huippu-Mercedeksen moottorit niin paaluja tuli solkenaan..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mun mielestä Häkän nopeuden huomas jo siitäku se sillon 1994-97 ajeli McLarenilla kärjen vauhdissa ja sittenku sai ekaa kertaa huippu-Mercedeksen moottorit niin paaluja tuli solkenaan..
Ja ajoihan Mika Lotuksella myös sangen vakuuttavasti. Useita pistesijoja. McLarenilla sitten heti ensimmäisessä aika-ajossaan voitti Ayrton Sennan
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mielestäni Häkkisen yks aliarvostetumpia kausia on ollut 1994 kausi Mclaren Peugeotilla, jolla ajoi peräti 6 palkintopalli sijaa kyseisenä vuotena. Mikä oli vakuuttava kausi Mikalta jolloin jyräsi tallikaverinsa Brundlen mennen tullen myös.
Joka oli ajanut Schumin tallikaverina, 92 Benettonilla ja muistaakseni Häkkinen vei aika-ajot Brundlea vastaan 16-0 vuonna 1994.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6157
Mielestäni Häkkisen yks aliarvostetumpia kausia on ollut 1994 kausi Mclaren Peugeotilla, jolla ajoi peräti 6 palkintopalli sijaa kyseisenä vuotena. Mikä oli vakuuttava kausi Mikalta jolloin jyräsi tallikaverinsa Brundlen mennen tullen myös.
Joka oli ajanut Schumin tallikaverina, 92 Benettonilla ja muistaakseni Häkkinen vei aika-ajot Brundlea vastaan 16-0 vuonna 1994.
Häkkinenhän ajoi kys. kaudella ainoastaan kerran maaliin top kolmosen ulkopuolella, kun oli seitsemäs Japanissa. Loput kisat oli sitten keskeytyksiä. En nyt ulkomuistista osaa sanoa, kuinka paljon oli teknisiä vikoja vs omaa sähläystä, mutta 6/7 maaliin ajetusta kisasta oli podiumilla. Kova suoritus joka tapauksessa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Häkkinenhän ajoi kys. kaudella ainoastaan kerran maaliin top kolmosen ulkopuolella, kun oli seitsemäs Japanissa. Loput kisat oli sitten keskeytyksiä. En nyt ulkomuistista osaa sanoa, kuinka paljon oli teknisiä vikoja vs omaa sähläystä, mutta 6/7 maaliin ajetusta kisasta oli podiumilla. Kova suoritus joka tapauksessa.
Häkkisellä oli ainakin kolme keskeytystä startti kolareissa sinä kautena jotka sattuivat Aidanissa,Monacossa,Hockenheimissa.
Hockenheimin kisan jälkeen Häkkinen sai jopa yhden kilpailun mittainen osallistumiskiellon Hockenheimin lähdössä sattuneessa joukkokolarin seurauksena, jossa tuomaristo katsoi kisan jälkeen Häkkisen olleen syyllinen startin joukkokolariin.
Jonka vuoksi Mika ei voinut osallistua seuraavaan osakilpailuun eli Unkarin kisaan 94. Joka on muuten viimeisin kisa johon yksikään suomalaiskuski ei ole osallistunut formula kisaan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Mitenköhän kovaa vuoden 1994 McLaren olisi kulkenut jollain muulla kuin Peugeotin myllyllä. Alunperinhän sinne soviteltiin Lamborghinia, mutta sitten siirryttiinkin Peugeotiin. Lamborghinin paremmuuteen en usko, mutta esim. Renaultin koneella olisi varmaan oltu säännöllisesti voittovauhdissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mitenköhän kovaa vuoden 1994 McLaren olisi kulkenut jollain muulla kuin Peugeotin myllyllä. Alunperinhän sinne soviteltiin Lamborghinia, mutta sitten siirryttiinkin Peugeotiin. Lamborghinin paremmuuteen en usko, mutta esim. Renaultin koneella olisi varmaan oltu säännöllisesti voittovauhdissa.
Lamborghini olisi voinut olla ihan toimiva moottori. Ainakin Senna kehui sen tehoa testeissä. Olisiko se sitten riittänyt myös Maailmanmestaruustaisteluun, kuten Mercedeksen kanssa, on toinen juttu. Olisi kyllä ollut kutkuttavaa nähdä Ferrari ja Lamborghini taistelemassa mestaruudesta toisiaan vastaan.

Iltapäivä -lehti kirjoitti aikanaan jutun tästä Lamborghinin moottorista. Ja miten sitä testattiin McLarenilla . Laitan tuon jutun tähän mukaan .

Yksi päätös 1993 muutti Mika Häkkisen F1-uran peruuttamattomasti – Ayrton Sennan kovaääninen vaatimus kaikui kuuroille korville https://www.is.fi/formula1/art-2000006489562.html
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1408
Luulenpa että kauden 1994 McLaren oli autona varsin kelvollinen, mutta Pösön moottori sen sijaan kertakaikkisen susi. Osoituksena mm. Häkkisen eturivin lähtöruutu Monacossa ja Brundlen 2. sija sitten kisassa. Seuraavana vuonna 1995 autokin taisi olla melko keskinkertainen. Liekkö sitten jokavuotinen moottorinvaihtorumba jo vaikuttanut auton suunnitteluunkin: 92 Honda, 93 Ford, 94 Peugeot, 95 Mercedes.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Ei ihmekään että Dennis vaihtoi moottori valmistajaa 94 kauden päätteeksi, kun tajusi ettei noista Peugeotin moottoreista ollut apua tallin ahdinkoon mikä oli menossa Mclarenilla 1993-1996.
Jolloin kokeiltiin siinä välissä Fordeja ja jopa Peugeotin moottoreita jotka eivät tyydyttäneet Ronia. Mutta sitten Ron sai onneksi 95 kaudelle Mercedeksen moottorit Mclarenille käyttöön!
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Ei ihmekään että Dennis vaihtoi moottori valmistajaa 94 kauden päätteeksi, kun tajusi ettei noista Peugeotin moottoreista ollut apua tallin ahdinkoon mikä oli menossa Mclarenilla 1993-1996.
Jolloin kokeiltiin siinä välissä Fordeja ja jopa Peugeotin moottoreita jotka eivät tyydyttäneet Ronia. Mutta sitten Ron sai onneksi 95 kaudelle Mercedeksen moottorit Mclarenille käyttöön!
Eipä niistä Mersuistakaan juuri pariin vuoteen iloa ollut. Ehkä kuitenkin Ilmorin tekeminen ja Mersun tukeminen jotenkin vaikutti sitten uskottavammalta kuin Peugeotin puuhastelut.

1995 oltiin paljon enemmän vauhdillisesti perässä kuin 1994 ja ainakin Häkkiselle tuli myös 1995 vielä enemmän keskeytyksiä teknisiin vikoihin. Luotettavuus ei parantunut ja kaikki kolme edellä olevaa tiimiä, Williams, Benetton ja Ferrari olivat parantaneet autojaan enemmän kuin, mitä McLaren onnistui tekemään. 1996 oli jo luotettavuuden suhteen parempi, mutta vauhdillisesti ei oltu samalla tasolla kuin 1994. Vasta kaudella 1997 McLaren alkoi olla taas kunnolla kilpailukykyinen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5418
Ei ihmekään että Dennis vaihtoi moottori valmistajaa 94 kauden päätteeksi, kun tajusi ettei noista Peugeotin moottoreista ollut apua tallin ahdinkoon .
Jolloin kokeiltiin siinä välissä Fordeja ja jopa Peugeotin moottoreita jotka eivät tyydyttäneet Ronia.
Niin siis 94 ajettiin Peugeotin moottoreilla ja yllättäin jopa Peugeotin moottoreilla.
Vähän tautofoniaa.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Peugeot on kuitenkin suuri autotehdas, joten en tuota siirtoa niin outona pidä. 1993 Mclaren joutui ajamaan Fordin koneilla, jotka väitetysti olivat huonompia kuin Benettonin. Muutenkin Mclaren oli mahtitalli, joka oli tottunut tehdastallistatukseen. Lambon kone oli ilmeisesti tehokas mutta käsittääkseni myös todella ylipainoinen, joten en usko että se automaattisesti mikään parempi ratkaisu olisi ollut. Lopullisesti tallin suunta kääntyi kun Newey toi tietotaitonsa Williamsilta ja taas vastaavasti Williamsin suunta kääntyi laskuun.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Peugeot on kuitenkin suuri autotehdas, joten en tuota siirtoa niin outona pidä. 1993 Mclaren joutui ajamaan Fordin koneilla, jotka väitetysti olivat huonompia kuin Benettonin. Muutenkin Mclaren oli mahtitalli, joka oli tottunut tehdastallistatukseen. Lambon kone oli ilmeisesti tehokas mutta käsittääkseni myös todella ylipainoinen, joten en usko että se automaattisesti mikään parempi ratkaisu olisi ollut. Lopullisesti tallin suunta kääntyi kun Newey toi tietotaitonsa Williamsilta ja taas vastaavasti Williamsin suunta kääntyi laskuun.
Senna oli erittäin vakuuttunut Lambon koneista ja olisi halunnut ne autoihin jo kesken kauden 1993. Tallipäällikkönä häärinyttä Dennisiä Lamborghinin tilanne ei kuitenkaan miellyttänyt. Koneet olivat herkkiä räjähtämään ja onkin kohtalon ivaa, että lopulta valitut Peugeotin koneet räjähtelivät aivan yhtä näyttävin ja vaarallisin tavoin. Pösön koneista alettiinkin puhua käsikranaatteina.

Osaltaan moottoritoimittajan valintaan vaikutti myös se, että Dennis näki mielestään suuremmat kuviot asioiden takana. Peugeot on ranskalainen automerkki ja tuohon aikaan F1-sarja hallitsi moottoriosastolla toinen ranu eli Renault. Tästä syystä Dennis ajatteli, että ranskalaisten välinen kilpailuasetelma saisi Peugeotin panostamaan McLaren-yhteistyöhön erityisen kovasti. Toinen merkittävät tekijä oli se, että Peugeotin F1-koneen pohjana oli menestyksekkään Le Mans -prototyypin moottori, jonka siivittämänä Peugeot oli juuri tuoreeltaan voittanut kausien 1992 ja 1993 Le Mansin 24 tunnin ajot ja myös koko "World Sportscar Championship" -sarjan mestaruuden kaudella 1992. Moottorin istuttaminen F1-autoon ei ollut kuitenkaan niin suoraviivaista ja "integraatio-ongelmat" johtivat mittaviin teknisiin vikoihin.
 
Ylös