Mika Häkkinen - Yksi suurista

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mikä sitten sai Dennistä vaihtamaan Peugeot moottoreista Mercedeksen moottoreihin kaudeksi 1995?
Olikohan Dennis vakuuttunut kenties Mercedeksen potentiaalista tulevaisuutta ajatellen kun Mercedes, on ollut perinteisesti yksi maailman merkittävimmistä konserneista. Jolla on paljon resursseja moottoriurheiluun.

Vai eikö ollut sitten parempia vaihtoehtoja tarjolla siinä vaiheessa, kun Williamsilla oli Renault moottorit käytössä.
Jopa Benetton sai ne moottorit kaudeksi 95 Briatoren kikkailun avulla talliinsa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5418
Olihan Ilmor/MB ollut jo varsin tehokas Sauberissa. Ja kun MB osti osan Ilmorin osakkeista, niin taustatkin oli kunnossa resursseja ajatellen.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Vielä tuosta Lamborghinista. Lambohan ei olisi tullut Mclarenin moottoritoimittajaksi mitenkään uutena valmistajana, vaan he olivat olleet mukana mottoritoimittajana jo vuosia surkealla menestyksellä. Toki autotkin olivat varmasti heikkoja mutta eivät moottoritkaan olleet aiemmin vakuuttaneet. Joten melkoisella varauksella suhtaudun siihen, olisiko se ollut Mclareninkaan kanssa mikään menestystarina.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Häkkisellähän on tavallaan hyvä perustelu siinä mielessä koska itse ehti kilpailla Prostin,Sennan,Schumin kanssa aikoinaan. Ja tietää kans miten kova toi kolmikko oikeasti oli, jonka takia pitää heitä kaikkien aikojen parhaimpina kuskeina.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Häkkisellähän on tavallaan hyvä perustelu siinä mielessä koska itse ehti kilpailla Prostin,Sennan,Schumin kanssa aikoinaan. Ja tietää kans miten kova toi kolmikko oikeasti oli, jonka takia pitää heitä kaikkien aikojen parhaimpina kuskeina.
Häkkisellä ja Sennalla uriensa suhteen muutakin samaa, kuin se, että ajoivat tiimikavereina McLarenilla loppukaudesta 1993. Sen lisäksi, että kummallakin on mittava ura McLarenilla ja ovat saavuttaneet maailmanmestaruudet juurikin McLarenilla, ovat kumpikin ajaneet myös sillä alkuperäisellä Colin Chapmanin Lotuksella.

GP-startit myös lähes tasan, Sennalla 161 starttia ja Häkkisellä 162 starttia. Tosin Sennan ura ja elämä päättyi ennenaikaisesti Imolan surullisessa viikonlopussa. Mutta toisaalta myös Häkkisen Mika olisi varmaankin jatkanut uraansa pidemmälle ilman Adelaiden onnettomuutta ja takaumia siitä Australiassa 2001.

GP- voitot miltei yhtä pitkällä uralla Sennalla 41 ja Häkkisellä 20. Maailmanmestaruudet Sennalla 3 ja Häkkisellä 2. Podiumit Sennalla 81 ja Häkkisellä 51. Kilpailun nopeimmat kierrokset Sennalla yllättävän vähän, vain 19. Häkkisellä 25 nopeinta kierrosta. Paalupaikat Sennalla 65 ja Häkkisellä 26. Pisteet Sennalla 610 ja Häkkisellä 420.

Näinkin arvioiden oli Häkkisen ura komea.

https://www.google.com/amp/s/syndication.bleacherreport.com/amp/1727416-ranking-the-top-ten-mclaren-drivers-in-history.amp.html
225953.jpg
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5418
Häkkisellähän on tavallaan hyvä perustelu siinä mielessä koska itse ehti kilpailla Prostin,Sennan,Schumin kanssa aikoinaan. Ja tietää kans miten kova toi kolmikko oikeasti oli, jonka takia pitää heitä kaikkien aikojen parhaimpina kuskeina.
En epäile etteikö olisi saanut myllyä Hamiltoniltakin. Paha eri aikakausien kuskeja on verrata.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
En epäile etteikö olisi saanut myllyä Hamiltoniltakin. Paha eri aikakausien kuskeja on verrata.
Nicon mestaruuden arvoa nostaa paljon se että pystyi voittamaan mestaruuden Hamiltonin tallikaverina jota pidän yhtenä kovimmista tempuista formuloiden historiassa.
Koska Nico oli jäänyt Lewisin jalkoihin 2015 ja näytti kans siltä vuonna 2015 että ei tule voittamaan mestaruutta tallissa niin kauan kuin Lewis on tallikaverinsa. Mutta Nico onnistui kovan harjoittelun ja onnen avulla lopulta voittamaan mestaruuden 2016 Lewisiä vastaan, joka vaati Nicolta niin paljon venymistä että päätti lopettaa uransa kauden päätteeksi. Joka oli fiksu veto Nicolta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Nicon mestaruuden arvoa nostaa paljon se että pystyi voittamaan mestaruuden Hamiltonin tallikaverina jota pidän yhtenä kovimmista tempuista formuloiden historiassa.
Koska Nico oli jäänyt Lewisin jalkoihin 2015 ja näytti kans siltä vuonna 2015 että ei tule voittamaan mestaruutta tallissa niin kauan kuin Lewis on tallikaverinsa. Mutta Nico onnistui kovan harjoittelun ja onnen avulla lopulta voittamaan mestaruuden 2016 Lewisiä vastaan, joka vaati Nicolta niin paljon venymistä että päätti lopettaa uransa kauden päätteeksi. Joka oli fiksu veto Nicolta.
Myös kaudella 2013 Nico Rosberg otti enemmän voittoja kuin tiimikaveri Lewis Hamilton. Nico voitti tuolloin Silverstonen ja Monacon kisat. Hamilton Unkarin kisan. Toki pisteitä Lewis saavutti Nicoa enemmän. Hamiltonille pisteitä tuolloin 189 ja Nicolle 171.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Nicon mestaruuden arvoa nostaa paljon se että pystyi voittamaan mestaruuden Hamiltonin tallikaverina jota pidän yhtenä kovimmista tempuista formuloiden historiassa.
Koska Nico oli jäänyt Lewisin jalkoihin 2015 ja näytti kans siltä vuonna 2015 että ei tule voittamaan mestaruutta tallissa niin kauan kuin Lewis on tallikaverinsa. Mutta Nico onnistui kovan harjoittelun ja onnen avulla lopulta voittamaan mestaruuden 2016 Lewisiä vastaan, joka vaati Nicolta niin paljon venymistä että päätti lopettaa uransa kauden päätteeksi. Joka oli fiksu veto Nicolta.
Minusta on vähän epäreilua nostaa tuuri tässä suhteessa esille, kyllähän Nico ihan ajamalla onnistui viemään Hamiltonia varsin vakuuttavasti. Esimerkkinä tästä vaikkapa 7 peräkkäistä voittoa (kolme kauden 2015 lopusta ja 4 kpl 2016 alusta). Ei tähän ole kukaan muu pystynyt, vaikka varsin nimekkäitä maailmanmestari-tallikavereita Hamiltonilla on aiemmin ollutkin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Minusta on vähän epäreilua nostaa tuuri tässä suhteessa esille, kyllähän Nico ihan ajamalla onnistui viemään Hamiltonia varsin vakuuttavasti. Esimerkkinä tästä vaikkapa 7 peräkkäistä voittoa (kolme kauden 2015 lopusta ja 4 kpl 2016 alusta). Ei tähän ole kukaan muu pystynyt, vaikka varsin nimekkäitä maailmanmestari-tallikavereita Hamiltonilla on aiemmin ollutkin.
En vähättelytkään Nicon mestaruutta ja hän ansaitsi mestaruuden en kiistä sitä. Mutta hyvää onnea tarvitaan myös joskus voittaakseen mestaruuden kuten Kimi 2007,Lewis 2008.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
No joo, tässä lajissa pätee mielestäni aika hyvin se että hyvä tuurikin pitää ansaita.
Nico Rosberg sai mahtavan alun kauteen 2016. Peräti neljä kauden ekaa kisaa Nico voitti. Ja sitten Monzassa ja Suzukassa Nico voitti Lewiksen ihan ajamalla puhtaasti paremmin. Toki Nico sai myös paremmat startit näihin kisoihin.

Brittiläiset sanovat usein Nicoa "paperi-mestariksi" ja muistuttavat Malesian konerikosta. Mutta se oli vain yksi kisa ja Nico voitti monta kisaa puhtaasti ajamalla paremmin Lewista vastaan. Täten täysin ansaittu mestaruus.

Kimi Räikkönen taas koki kaudella 2007 kaksi teknistä vikaa kilpailussa. Barcelonassa ja Nurburgringillä olisi kummassakin ollut podiumilla ilman auton hajoamista. Hamiltonilla ja Alonsolla ei kilpailun keskeyttämisiin johtaneita teknisiä vikoja ollut, joten Kimikin ansaitsi täysin mestaruuden.

Itse en "onni" -sanasta tykkää moottoriurheilun yhteydessä. On vain hyvin tehtyä työtä. Jos auto hajoaa, on tiimi tehnyt huolimatonta työtä tai ainakin se tiimi, jonka auto kestää , on tehnyt parempaa työtä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Itse en "onni" -sanasta tykkää moottoriurheilun yhteydessä. On vain hyvin tehtyä työtä. Jos auto hajoaa, on tiimi tehnyt huolimatonta työtä tai ainakin se tiimi, jonka auto kestää , on tehnyt parempaa työtä.
Itse tykkään olla rehellinen. Kun esimerkiksi Bottas vetää jarrupaikan suoraksi ja kolaa kaikki paitsi tallikaverinsa ulos, niin sanoisin Hamiltonin olleen erittäin onnekas. Siinä ei ole kyse taidosta eikä kovasta työstä vaan puhtaasta tuurista.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Itse tykkään olla rehellinen. Kun esimerkiksi Bottas vetää jarrupaikan suoraksi ja kolaa kaikki paitsi tallikaverinsa ulos, niin sanoisin Hamiltonin olleen erittäin onnekas. Siinä ei ole kyse taidosta eikä kovasta työstä vaan puhtaasta tuurista.
No ehkä tuollaisissa tilanteissa voidaan puhua "onnesta". Mutta itse tarkoitin lähinnä teknisiä vikoja. Ne ei johdu epäonnesta , vaan huonosta työstä
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Itse tykkään olla rehellinen. Kun esimerkiksi Bottas vetää jarrupaikan suoraksi ja kolaa kaikki paitsi tallikaverinsa ulos, niin sanoisin Hamiltonin olleen erittäin onnekas. Siinä ei ole kyse taidosta eikä kovasta työstä vaan puhtaasta tuurista.
Otetaanpa esimerkki siitä, mitä tarkoitan. Joku voisi sanoa , että Alonso voitti mestaruuden kaudella 2005, koska oli Kimiä onnekkaampi. Ikäänkuin olisi olemassa jokin miss Fortuna, joka oli Alonson puolella. Itse en tälläiseen taikauskoon usko.

Sanoisin mielummin näin, että McLaren teki Renaultin verrattuna huolimatonta työtä luotettavuuden saralla. Tai ehkä McLaren otti tietoisia riskejä, jotta autosta saataisiin nopeampi.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1408
Itse tykkään olla rehellinen. Kun esimerkiksi Bottas vetää jarrupaikan suoraksi ja kolaa kaikki paitsi tallikaverinsa ulos, niin sanoisin Hamiltonin olleen erittäin onnekas. Siinä ei ole kyse taidosta eikä kovasta työstä vaan puhtaasta tuurista.
Mites jos homma menisi kuvitteellisesti niin päin, että Bottas missaa jarrutuspaikan ja kolaa ainostaan Hamiltonin ulos eikä ketän muuta. Olisiko Hamilton silloin epäonninen vai Bottas pelkästään kelvoton? ;)
 
Ylös