Mika Salo: Michael, yksinäisyys ja renkaat

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Jopas jotakin!
Mites jos heittää tällaisen että Ruupeni on missä aina ennenkin vanhalla tai uudella autolla ja samoilla renkailla mutta Sumi vaan ei yllä enää omalle tasolleen kärjessä. Eikös se tarkoittais että sumilla olis massu täys?
Ei sitä koskaan ennen ole kolme kertaa kaudessa kierroksella ohitettu eikä märän läntin takia ole ennen ajanut pihalle. (Ja vielä keltaisten lippujen heiluessa)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Noissa vertailuissa ainakin Williams oli parantanut otettaan viime vuoteen huomattavasti, kun Schumi oli mennyt alaspäin :D
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Voisko olla mahdollista, että kilpakumppanit ovat menneet enemmän eteenpäin kuin Ferrari. Näinhän yleensä tapahtuu, kun joku on ylivoimainen. Helpostihan GA voitti kauden alussa kisoja ja on sillä edelleen otettu eniten voittoja tällä kaudella.

Siinä mielessä voidaan kyllä sanoa, että GA on epäonnistunut, kun ei ole juurikaan nopeampi kuin 2002, mutta tuskin se nyt hitaampikaan on. Se, että joissakin kisoissa GA on ollut hitaampi kuin 2002, selittynee aika monen eri osatekijän summana. Ja... voihan toki olla, että joillakin radoilla 2002 olisi tosiaan ollut jopa nopeampi. Jotenkin tuntuu myös siltä, että GA ei ole kovinkaan helppo saada säätöihin.

Se, että Barrichello on lyönyt Schumin 3 kertaa peräkkäin aika-ajossa on kyllä kummallista. Varmaan Schumi ei ole kyllä ollut ainakaan lähiaikoina viime kautisessa vedossa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Voi herrajeesus mitä puhetta. Viime vuoden kierrosaikoja on aivan turha verrata tän vuotisiin, miljoonasta eri syystä; jokainen rata on jotenkin muuttunut edellisvuodesta; Pinnoite kanttarit, jopa muoto. Ja muutenkin uuden systeemin takia vertailukelpoisuus on kadonnut. jne. jne. Pitääkö tää nyt rautalangasta vääntää??? :mad: Miten jengi voi olla niin dorkaa ettei tajua kehityksen suhteellisuutta??? Ei sitä aina vaan mennä samanlaisin harppauksin eteenpäin. Ferrarilla ei enää ole ollut paljon parannettavaa, kun samantyylisellä konseptilla edettiin, aivan kuin vaikka Mclaren -99 vs. 2000. Kehitystä on aivan varmasti tapahtunut- ja parempaan suuntaan, muttei niin paljoa kuin kilpailijoilla. Damn jos ei mene jakeluun. yuck
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jones:
Big Red:
Ferrarin auton suoritustason heittely liittyy mielestäni lähes suoraan renkaisiin. Kuumalla rengasetu on kiistatta Michelin talleilla (hienosti hoidettu kehitystyö) ja puolestaan sadekelillä Bridgestone tallit saavat suhteettoman edun puolelleen. 10-20 asteen lämpötiloissa (kuivalla) rengasetu on molemmilla talleilla minimissään ja itse autojen suorituskyky on parhaiten nähtävissä. Toivokaamme siis loppukaudelle lauhoja kuivan kelin kisoja niin saamme kaudelle sen arvoisen lopun.
Sulla on mielenkiintoinen teoria siihen että Bridgestonen renkaat ovat huonontuneet viime vuodesta. doubtful

Ferrari ajaa nimittäin huonompia kierrosaikoja, kuin vuosi sitten. :D

GAssahan EI VOI olla vikaa? eek!
Jos tämän vuoden Bridgestonet olisivat huonommat kuin viime vuoden, ajettaisiin viime vuoden kumeilla. Jos F2002 olisi parempi kuin F2003 käyttäisi Ferrari sitä yhä. Vaan kun kumpaakaan vanhaa ei käytetä. Ei ole realistista ajatella että tämän vuoden brisukat tai F2003 olisi askel taaksepäin. Mistä sitten johtuu että Ferrari ei ole parantanut vauhtiaan viime vuodesta vaikka kaikki muut tallit (myös muut Bridgestone-tallit) ovat? Homma kiikastaa Ferrarin tiimistä ja molemmista kuskeista. He eivät saa autostaan sitä irti mitä pitäisi. Jos Michael olisi sen normaalin muutaman kymmenyksen Rubensia nopeampi kuten ollaan tottuttu, olisi Michael taistellut paalusta myös Unkarissa. Tällöin ei myöskään puhuttaisi Bridgestonen kilpailukyvyttömyydestä. Vaan kun ei.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
formulastara:
Voi herrajeesus mitä puhetta. Viime vuoden kierrosaikoja on aivan turha verrata tän vuotisiin, miljoonasta eri syystä; jokainen rata on jotenkin muuttunut edellisvuodesta; Pinnoite kanttarit, jopa muoto. Ja muutenkin uuden systeemin takia vertailukelpoisuus on kadonnut. jne. jne. Pitääkö tää nyt rautalangasta vääntää??? :mad: Miten jengi voi olla niin dorkaa ettei tajua kehityksen suhteellisuutta??? Ei sitä aina vaan mennä samanlaisin harppauksin eteenpäin. Ferrarilla ei enää ole ollut paljon parannettavaa, kun samantyylisellä konseptilla edettiin, aivan kuin vaikka Mclaren -99 vs. 2000. Kehitystä on aivan varmasti tapahtunut- ja parempaan suuntaan, muttei niin paljoa kuin kilpailijoilla. Damn jos ei mene jakeluun. yuck
Suhteellisuutta, suhteellisuutta, hyvä ystävä. Olet oikeassa jos voimme tutkia vain yhden tallin edistystä. Ehkä olosuhteet ynnä muut ovat olleet tämän vuoden kisoissa erilaiset, ratamuutokset mukaanlukien, mistä syystä näyttäisi siltä että edistystä ei ole tapahtunut. Vaan kun meillä onkin 10 tiimi joita vertailla. Kaikki muut (no, ehkä Minardi poislukien) ovat menneet eteenpäin. Ja kyllä on Ferrarikin autollaan ja renkaillaan, mutta tiimi on levinnyt käsiin eikä pysty tekemään tulosta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
formulastara:
Voi herrajeesus mitä puhetta. Viime vuoden kierrosaikoja on aivan turha verrata tän vuotisiin, miljoonasta eri syystä; jokainen rata on jotenkin muuttunut edellisvuodesta; Pinnoite kanttarit, jopa muoto. Ja muutenkin uuden systeemin takia vertailukelpoisuus on kadonnut. jne. jne. Pitääkö tää nyt rautalangasta vääntää??? :mad: Miten jengi voi olla niin dorkaa ettei tajua kehityksen suhteellisuutta??? Ei sitä aina vaan mennä samanlaisin harppauksin eteenpäin. Ferrarilla ei enää ole ollut paljon parannettavaa, kun samantyylisellä konseptilla edettiin, aivan kuin vaikka Mclaren -99 vs. 2000. Kehitystä on aivan varmasti tapahtunut- ja parempaan suuntaan, muttei niin paljoa kuin kilpailijoilla. Damn jos ei mene jakeluun. yuck
Yhdessä lehdessä (hitsi kun en muista mikä) oli kierrosaikavertailu tehty kärkitallien suhteen. Siinä todettiin että suurimman harppauksen eteenpäin oli ottanut McLaren, Williams oli parantunut noin puol sekkaa ja Ferrari pysynyt samalla tasolla tai hieman taantunutkin.

Syitä voi olla useampia. Nykyään kun ajetaan aika-ajot kisa säädöillä ja bensamäärillä, Ferrari joutuu käyttämään kompromissirenkaita jotka toimisivat sekä aika-ajovedossa sekä kisassa. Michelinillähän on TUNNETUSTI rengas jossa on päällimäinen kerros on nopeasti kuluva pitävä 'aika-ajorengas', sitten pito hieman häviää (Tätähän viime kaudella Williams vältti karhentamalla käytettyjä renkaitaan, mutta se kiellettiin), sen jälkeen tulee se 'kisapinta' esille joka kestää huomattavasti paremmin kuin BSn vastaava.

Viime kaudella Ferrarin auto oli niin hyvä, että paalu tuli tyhjällä tankilla, tuoreilla renkailla, aika-ajomoottorilla ja säädöillä. Ja kisaan pystyi lähtemään täydellä tankilla ja taas tuoreilla renkailla. Monet Misukka-tallit käyttivät kisoissa jo kovasti kuluneita renkaita.

Nyt tämä yhtälö ei enää toteudu. Ja Ferrari on pulassa kun yrittää sovittaa autonsa taktiikan kisaan, samalla ottaen nokkaan aika-ajossa Williamsilta, joille nykysäännöt ovat kuin tehdyt. McLarenin panosta nostaa 'huonoista aika-ajosuorituksista' erittäin hyvin toimiva starttijärjestelmä.
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Kannattaa muistella, kuinka käväisi Espanjan ja Itävallan kilpailuissa.. Niissä Ferrarille napsahti voitto, Itävallassa selkeästi. Eli kyllä se F2003-GA on loistava auto sinänsä, mutta tosiaan nuo renkaat ovatkin erittäin merkityksellisiä. Ja tuo Jonesin selvitys oli mainio.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Eihän tässä kannata nyt taas toiseen äärilaitaan kääntää ja väittää ettei renkailla olisi mitään osuutta. Itseasiassa Michelinin kanssa vaikeuksissa tallit olivat juuri viime vuonna. Viimevuotisesta Ferrarin ylivoimasta suurin yksittäinen tekijä löytyy renkaista. Nyt Michelin on saanut juonesta kiinni.

Tämän lisäksi painava ajettava aika-ajo ja taktiikan luominen jo silloin muuttaa olosuhteita melkoisesti. Niin renkaiden, säätöjen kuin moottorinkin osalta. McLaren on edelleen suhteessa alakynnessä kevyellä kuormalla verrattuna Ferrariin ja Williamsiin.

Vauhtia lisätessään Ferrari on ajautunut lieviin vaikeuksiin hitaissa mutkissa ja rengaskestävyydessä. Muistelkaa vain - Ferrarilla on aiemminkin ollut hankalaa saada takarenkaat kestämään. Samaten uusi Ferrarin moottori ei viekään bensaa vähemmän niin kuin oletettiin. Varmasti syy juontaa alun kuumenemisongelmista joita välttääkseen polttoainekulutus on noussut. Taktisesti tämä on merkittävä seikka ja etenkin Mclarenin etu jolla asiat on toisin.

Williams on saanut viimevuotiset rengaskulumisensa kuriin ja nyt auto on säädetävissä radalle kuin radalle eikä kärsi ajettavuudessa painavanakaan. Viime vuonna tallli vuorotteli menestyksessä McLarenin kanssa juuri renkaiden sopiessa milloin toiselle milloin ei kummallekaan. Onhan koko ripustusgeometria uusittu Mclareniinkin.

Williams uusi täysin autonsa ja sai alun kangertelun jälkeen aerodynamiikkansa toimimaan. Keskeisenä tekijänä oli etupään säädettävyys ja pito johon leveämmät renkaat toivat jonkilaisen ahaa-elämyksen.

McLaren on hieronut ekseliensa välistä tasapainoa, opetellut Michalinejä ( nyt omat sarjansa Williamsille ja erikseen Macille ) ja stilisoinut aerodynamiikkaa ( osin tuotettu uudesta mallista ). Edelleen McLaren on edellisistä talleista altavastaajana mutta hyvän taktisen pelivaran, starttijärjestelmän, painavan auton merkityksen kasvun ja Kimin myötä SINNITTELEE mestaruustaistossa.

Itseasiassa nyt uusi moottori ja aerodynamiikka -paketti, se pelottaa kannattajia. Ihan vain kokemuksen valossa. Toisaalta tähänastinenkin menestys on äärimmäinen yllätys.

Ilmeisesti GA myös kärsii edellistä enemmän toisten autojen jättöilmasta. Kärjestästarttejakin on ollut aiempaa vähemmän.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
PKurki:
Se, että Barrichello on lyönyt Schumin 3 kertaa peräkkäin aika-ajossa on kyllä kummallista. Varmaan Schumi ei ole kyllä ollut ainakaan lähiaikoina viime kautisessa vedossa.
Eräiden lähteiden mukaan Rubens on ajanu aika-ajon aika-ajosäädöissä :rolleyes:
No, näyttivät toimivan Silverstonessa hyvin. Ja kahdessa edellisessäkin kisassa siihen asti kunnes joutui ulos :D
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
vormula:
"Ehkä siellä Kimi kruunataan maailmanmestariksi ja Schumi ajaa viimeisen F1-kilpailunsa..."
Tuo oli paras osa koko jutussa :D
Kimin maailmanmestaruusmahdollisuuksia ei tässä yhteydessä kannata spekuloida, mutta Schumin lopettaminen on mielestäni jopa uuden otsikon arvoinen. Mutta purettakoon tätä angstia tässä:

Kyllä, Schumi on saanut viime vuosina kystä kyllä. Liiankin kanssa. Piti koko F1-sarjan sääntöjä muuttaa, koska Schumi oli Ferrarillaan liian ylivoimainen. Mutta vanha ameriikankielinen sanonta sanoo: what goes up, must come down! Ja sitten joku on vielä todennut latteuden: huipulla tuulee. No, kaikki nämä hienot sanonnat yhdessä tuovat kuitenkin sen ajatuksen äärelle, että olisiko mahdollista, että mies, joka on jo voittanut kaiken mitä lajissa voi voittaa, ja jolla on rahaa kertynyt vuosien saatossa käsittämättömät määrät, ja jolla on jo lähes kaikki mahdolliset ja mahdottomat ennätyksetkin nimissään, huomaakin, että motivaatio onkin kuutamolla.

Schumi tuskin voi väittää pelkäävänsä vauhtia tai muita kilpailijoita, mutta hän varmasti pelkää häviävänsä. Voittamisesta syntyy huuma, tunne, joka kestää kestämistään niin kauan kuin voittoja tulee. Vähän niinkuin kestohumala. Ja kun ei voita, niin siitä tulee krapula. Se ei ole kiva tunne. Häkkisen Mika ei liiaksi asti päässyt koskaan kokemaan sitä voittamisen huumaa (muistakaa vuoden 1999 kaikki vastoinkäymiset, puhumattakaan vuodesta 2000), vaikkakin menestystä tuli. Silti Mika turhautui ja päätti siirtyä 'eläkkeelle'. Nyt Schumi on saman asian äärellä: mikäli voittoja tulee ja vielä tänä vuonna maailmanmestaruuskin, niin hyvänolon tunne palaa ja mestari jatkaa varmasti uraansa Ferrarilla nykyisen sopimuksen puitteissa.

Mutta entäpä, jos menestyminen on aina vain hankalampaa ja vastoinkäymiset tuntuvat seuraavan toinen toistaan? Entäpä jos oma tallikaveri 'pesee' ajamalla kisasta toiseen? Ei perkele, hanskat tiskiin. Mitä näytettävää tässä nyt enää voi olla. On nöyryyttävämpää ajella jämäpisteistä kisasta toiseen, kuin vetäytyä vielä huipulla eläkkeelle. Silloin ei jää enää selittelyn varaa. Jos voittamisen nälkä häviää, on aika tehdä 'tommimäkiset'. Mutta rohkenisiko Schumi tehdä niin Japanin GP:n jälkeen vuonna 2003?. Toivottavasti!
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Jopas jotakin!
Mites jos heittää tällaisen että Ruupeni on missä aina ennenkin vanhalla tai uudella autolla ja samoilla renkailla mutta Sumi vaan ei yllä enää omalle tasolleen kärjessä. Eikös se tarkoittais että sumilla olis massu täys?
Ei sitä koskaan ennen ole kolme kertaa kaudessa kierroksella ohitettu eikä märän läntin takia ole ennen ajanut pihalle. (Ja vielä keltaisten lippujen heiluessa)
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
leipurihiiva:
mikæl:
Samaten uusi Ferrarin moottori ei viekään bensaa vähemmän niin kuin oletettiin. Varmasti syy juontaa alun kuumenemisongelmista joita välttääkseen polttoainekulutus on noussut.
kerro ihmeessä lisää.
No jo viime vuonna Ferrarilla otettiin tavoitteeksi saada vähäruokaisempi moottori. Taktisista syistä. No tämän vuoden kisoissa tuota taktista pelivaraa ei näytä tulleen lainkaan lisää - päin vastoin. Testikaudella GA:ta vaivasivat ylikuumenemisongelmat. Vanha vaivahan on, jos kone käy kovin laihalla se käy myös kuumana ja päinvastoin.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ja tähän väliin Pulkismainen kommentti "niin kyllähän se vaikutta tulokseen jos auto vie enemmän bensaa" :D :D :D
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
mikæl:
kun Macci vain ei saa uutuuttaan radalle.
Niin siis eihän McLaren ajele millään vanhalla viime vuoden MP-17:lla vaikka Ferraria vihaavat mäkkifanit haluaisivatkin uskoa niin. Nykyinen MP-17 on ihan uusi auto.

Muistaakseni Autosportilla oli Neweyn haastattelu jossa sitä potutti että ihmiset pitävät tätä kisoissa nyt painavaa autoa vanhana - siinä kun on lähes kaikki osat uusittu MP-18 projektin pohjalta.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Tehomylly:
mikæl:
kun Macci vain ei saa uutuuttaan radalle.
Niin siis eihän McLaren ajele millään vanhalla viime vuoden MP-17:lla vaikka Ferraria vihaavat mäkkifanit haluaisivatkin uskoa niin. Nykyinen MP-17 on ihan uusi auto.

Muistaakseni Autosportilla oli Neweyn haastattelu jossa sitä potutti että ihmiset pitävät tätä kisoissa nyt painavaa autoa vanhana - siinä kun on lähes kaikki osat uusittu MP-18 projektin pohjalta.
Monokokki on sama kuin viime vuonna ja sen takia ihmiset sanovat sitä "vanhaksi" autoksi
ja sehän on vanhan auton näköinen joten onko tuokaan mikään ihme :)
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
Renkaathan on olennainen osa kokonaisuutta, myös jousituksesta suuri osa on renkailla. Niinpä autoa suunnitellessa pitää ottaa huomioon renkaitten ominaisuudet.

Taitaa Ferrarilla & bridgestonella viimetalvena ollut kommunikointi huonoa kun ei renkaat & auto toimi yhdessä.
 

Hënkka

Guest
ajuu:

Taitaa Ferrarilla & bridgestonella viimetalvena ollut kommunikointi huonoa kun ei renkaat & auto toimi yhdessä.
Niin, tämä päärenkaankehittäjähän taisi pitää täydellisen kautensa jälkeen normaalia pitemmän loman...
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Michelinin vahva tulo oli kyllä ennakoitavissa kuin ajattelee työnjakoa jonka Michelin pitää kahdelle huipputallille ja joillekin pienemmälle siinä missä Bridgestone jopa muitten tallien renkaitten kustannuksella yksinomaan kuuntelee Ferraria ja erityisesti Michaelia. Michelin luo aktiivisesti kilpailukykyään keräämällä useammalta tallilta testituloksia ja on jopa auttanut kehittämään ripustusgeometrioita esimerkiksi Renaultille.
Joittenkin tietojen mukaan Rubens ajoi Unkarissa ja Hockenheimissä renkailla joita Michael ei ole saanut sopimaan omalle ajotavalleen ja tällä selittyisi tallikaverusten ero, mutta olihan Rubens nopeampi jo Silverstonessa eli se siitä teoriasta. En usko että renkaiisa pilee koko ero, kyllä MS:kin on hiukan poissa iskusta. Enkä usko että vanhaan mahdottomaan kuntoonsa enää nouseekaan. 2006 Michael on ollut eläkkellä jo aikoja.

<small>[ 28-08-2003, 23:22: Message edited by: JariF1 ]</small>
 
Ylös