Kotimainen Formula-skene
Astraali sanoi:
Onhan tuo Salolta hieno homma, että pyörittää talliaan Suomen kolmosissa
Salo on ylipäätään tehnyt hyvin paljon kotimaisen moottoriurheilun hyväksi saamatta siitä juuri mitään kiitosta. Ensinäkin Karting radat kuten Malmi ja Ala-Härmä, tapahtumat kuten Karting Hartwall Arenalla, lukuisten suomalaiskuskien auttaminen Alan Docking, 5Zigen, Ferrrari, yhteyksillään alkaen Risto Virtasesta, Mikael Santavirrasta, aina Annaloihin, Räikkösiin ja Vilandereihin. Veikkaisin että Toyotan viime vuotisessa F1 tapahtumassakin Salolla oli enemmän osaa kuin annettiin ymmärtää. Kaikki kunnia siis Salolle - Aiheesta vois kirjoittaa vaikka jonkun hyväntekijä artikkelin.
Astraali sanoi:
nykyaikana olet ulkona pelistä jos takana ei ole yhtään F1-testiä 20-vuotiaana, on tärkeää päästä ulkomaille mahdollisimman pian...Suomessa F3 on ollut vuosia keski-ikäisten miesten päristelyä mikkihiiriradoilla ikälopulla kalustolla...Sanottakoon suoraan, että Suomessa saavutettu formulamenestys ei merkitse ulkomailla minkään vertaa...AKK ja muut vastaavat tahot painottavat, että on parempi harjoitella muutama vuosi kotimaassa...
Harva voi olla eri mieltä Astraalin kommentteihin. Rata-autoilu on tullut pisteeseen jossa huippuammattilaiseksi pyrkivien ja harrastajien areenat ovat täysin erilaiset ja se kulminoituu entisestään kotimaisessa rata-autoilussa. AKK:n ja muiden kotimaisten kannanotot on helppo ymmärtää, sillä heidän tehtävänsähän on edistää kotimaisen moottoriurheilun tasoa, ennemmin kuin neuvoa kaikkia nuoria ulkomaille hinnalla millä hyvänsä.
Selvää on että ammattilaiseksi tahtovat ajavat jo ala-aste ikäisinä kartingia ulkomaisissa sarjoissa ulkomaisissa tiimeissä, eikä kotimaisilla sarjoilla ole pian merkitystä "heidän" keskuudessaan. Pikkuformuloissa pitää ajaa ulkomailla usein jo 13 v. -> ja ajokortti-ikäisenä on sitten kortit tulevaisuuteen katsottu. Oletko Sebastian Vettel vai harrastaja? Näiden lupausten silmissä kotimaiset formulaluokat saavat luonnollisesti harrastepiirin leiman. Sen takia kannattaisikin miettiä keitä varten kotimaisia formulaluokkia tulisi rakentaa palvelemaan? Itse sanoisin että harrastajia ja harrastaminen ei vastaavasti voi saada suurta mediahuomiota, eikö totta?
Tokihan moni toivoisi että saadaan nostetta esim. F3siin, radat huippukuntoon, katsomot täyteen, upeasti tuotetut kisakoosteet TV:hen, täydet lähtöruudut ja sitten seurataan hienoa taistelua on-board live jätti-screeneiltä. Jos olisin itse AKK, niin olisin vähentänyt kotimaiset formulaluokat yhteen jo kauan sitten, sen lisäksi yksi koppiauto luokka + minit + legendsit. Jos tilanne on se että yhdellä kuljettajalla on rantakirppu varastossa ja toisella mönkijä ja he vaativat omaa luokkaansa Rata SM tapahtumaan ja saavat oman lähtönsä, niin todennäköisesti se ei kasvata Rata SM:n mediasuosiota vaikkakin saattaa pitää harrastajat ja heidän rahoittajansa tyytyväisenä.
Kuten kaikki tajuaa esim. F3sia ei muutama huipputiimi auta vetämään ylös. Tarvitaan myös harrastajien täyttä sitoutumista toimimaan mediaystävällisesti. Kysymys kuuluu, kiinnostaako se harrastajia? Tuskin ainakaan siihen liittyvä rahallinen panostaminen. Joten nähdäkseni kotimainen Formula on edelleen samassa tilanteessa jossa kahden täysin erilaisen asian yhdistäminen molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla on mahdotonta...