Mikä on paras käyttöjärjestelmä?

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
Henkkaa^ sanoi:
Tulipa muuten mieleeni tuosta linuxista se kuinka sanotaan ettei sitä saa mitenkään kaatumaan, vähintään kerran kahden tunnin aikana oli järjestelmä nurin minun käytössäni :D

Ja todellakin vaikea käyttää, ainakin osan ohjelmien asennus oli yhtä helvettiä, puhumattakaan toimintakuntoon saattamisesta.
Käyttiskö kaatui vai jokin ohjelma vai ikkunamanageri?

Ohjelmien asennus voi olla vaikeaa. Windowsissa on tottunut, että kuvake tulee työpöydälle tai ainakin ohjelma on automaattisesti ohjelmaluettelossa. Lisäksi törmää riippuvuuksiin: ei toimi, kun joku lib se ja se puuttuu, jota ei löydy.

Asensinpa kuitenkin Linuxin isälleni, joka halusi surffata netissä ilman viruksia yms. ja lukea sähköpostia. Mitään ongelmia ei ole ollut. Laajakaistakin meni päälle ihan vaan laittamalla johdot kiinni. Kaikki pelaa, on myös toimisto-ohjelmat, eikä tarvi mitään viruksista huolia. Kerrassaan loistava siis, vanha Suse -linux. Vielä ilmainenkin.

Thunder

Vihan aiheuttaja
www.tapsa.gov sanoi:
Käyttiskö kaatui vai jokin ohjelma vai ikkunamanageri?

Ohjelmien asennus voi olla vaikeaa. Windowsissa on tottunut, että kuvake tulee työpöydälle tai ainakin ohjelma on automaattisesti ohjelmaluettelossa. Lisäksi törmää riippuvuuksiin: ei toimi, kun joku lib se ja se puuttuu, jota ei löydy.

Asensinpa kuitenkin Linuxin isälleni, joka halusi surffata netissä ilman viruksia yms. ja lukea sähköpostia. Mitään ongelmia ei ole ollut. Laajakaistakin meni päälle ihan vaan laittamalla johdot kiinni. Kaikki pelaa, on myös toimisto-ohjelmat, eikä tarvi mitään viruksista huolia. Kerrassaan loistava siis, vanha Suse -linux. Vielä ilmainenkin.
Uskoakseni kyseessä oli ikkunamanageri, 8 kertaa kämmäillessäni Linuxin kanssa se tekstipohjainen käyttöjärjestelmä on toiminut koko ajan vaikka tein joissakin asioissa kardinaalivirheitä. Mutta mitä sitä ei tekisi kuin kärsivällisyydellä Linuxin opettelemiseen. Muutamista asioista viisastuneena huomaan edistyväni melko nopeasti hallitsemaan Linuxia.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Thunder sanoi:
Uskoakseni kyseessä oli ikkunamanageri, 8 kertaa kämmäillessäni Linuxin kanssa se tekstipohjainen käyttöjärjestelmä on toiminut koko ajan vaikka tein joissakin asioissa kardinaalivirheitä. Mutta mitä sitä ei tekisi kuin kärsivällisyydellä Linuxin opettelemiseen. Muutamista asioista viisastuneena huomaan edistyväni melko nopeasti hallitsemaan Linuxia.
Mä veikkaan myös, että kyseessä ei ollut Linux joka kaatui vaan ikkunamanageri. Linux ei käytännössä kaadu kuin laitevian, sähkökatkon tms. tullessa.
Tietty jotkut tykkää hillua roottina koska oletetaan että se on l337-hommaa ja silloin mahdollisuus kaataa koko systeemi on suurempi, mutta siihenkin tarvitaan käyttäjän aktiivista panosta että saa koko Linuxin kaatumaan.
JOS tosiaan on niin, että Henkkaa^:n käytössä Linux on kaatunut vähintään joka toinen tunti, niin en kyllä keksi muuta järjellistä syytä kuin laitevika tai täysin kädetön käyttäjä hillumassa roottina.
Hieman tuo maininta Apachen asentamisen vaikeudesta viittaisi jälkimmäiseen. Meinaan sen yksinkertaisempaa hommaa ei oikein olekaan kuin asentaa Apache Linuxiin. Esim. Debian Sargessa siinä ei ole mitään asentamista.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mä veikkaan myös, että kyseessä ei ollut Linux joka kaatui vaan ikkunamanageri. Linux ei käytännössä kaadu kuin laitevian, sähkökatkon tms. tullessa.
Tietty jotkut tykkää hillua roottina koska oletetaan että se on l337-hommaa ja silloin mahdollisuus kaataa koko systeemi on suurempi, mutta siihenkin tarvitaan käyttäjän aktiivista panosta että saa koko Linuxin kaatumaan.
JOS tosiaan on niin, että Henkkaa^:n käytössä Linux on kaatunut vähintään joka toinen tunti, niin en kyllä keksi muuta järjellistä syytä kuin laitevika tai täysin kädetön käyttäjä hillumassa roottina.
Hieman tuo maininta Apachen asentamisen vaikeudesta viittaisi jälkimmäiseen. Meinaan sen yksinkertaisempaa hommaa ei oikein olekaan kuin asentaa Apache Linuxiin. Esim. Debian Sargessa siinä ei ole mitään asentamista.
Niin minä sitä tarkoitinkin, että Linux itse ei ikinä ole kaatunut. Mutta Runar, jos satut tietämään, että miten kannattaisi kopioida talteen koko Linuxin ikkunamanagerin konfiguraatiot ja muut systeemin konfiguraatiot erikseen?

Ajattelin luoda uuden kansion ja siirtää siihen kaikki tarvittavat varmuuskopiot mutta en tiedä mitä kannattaisi käyttää?
Koska jos vaikka kämmää taas, ettei saa enää ikkunamanageria tai ajureita takaisin kuntoon, niin tuolta kansiolta saisi takaisin ne edelliset toimivat konfiguraatiot käyttöön? Ilman uudelleenasennusta?:confused:

Olen koittanut tavallisesti uudelleenkonfata ikkunamanageria, mutta se ei täysin toimi ja verkkokorttikin katoaa huitsin nevadaan, varmuudella veikkaan, että Berylin asentamisessa tämä Beryl kaatuu ja aiheuttaa ongelmia, tiedän itsekin, että Beryl-ohjelmistossa on bugeja, mutta tarttis saada varmuuskopiot täysin toimivista konfiguraatioista talteen ennen kuin asennan esmes. RealPlayer, niin tämä pistää koko järjestelmän sekaisin.:jaska:

Realplayer toimii hyvin asennuksen jälkeen ikkunamanagerissa mutta jos käynnistän uudelleen koneen, niin se palautuu sinne tekstipohjaiseen konsoliin ja joka kerta täytyisi konfiguroida Xserver-conf-tiedostoa, aina joka kerta.:eek:
Missä oikein teen virheen? Linuxia käytän Ubuntua, mutta en halua luopua tuosta mainiosta Berylistä.

Mitä ohjelmistoa kannattaisi Synaptic-pakettienhallinnasta ottaa, joka osaisi ottaa talteen? Itse tunnen niin, että käsipohjaiset varmuuskopiot ovat parhaimmat, että saa itse käsikopelolta palautettua, jos ikkunamanageri kaatuu... Siinä on se ongelma, että ei ole ohjetta niille käyttäjille, jotka käyttävät ikkunallista varmuuskopiota, mutta sormi menee heti perseeseen kun joudutaan tekstipohjaiseen manageriin.

Vielä muu kysymys minulla on se, että missä oikein löytyy yleiset Linux-komennot tekstipohjaisena komentoina, että voisin esm. siirtää Firefoxin pluginit helvettiin (Lue: Delete) tai siirtää tiedostot tai luoda kansiot?

Olen onnistunut jonkin verran yksinkertaistamaan Ubuntun käyttistä, että jopa tyhminkään käyttäjä ei voi epäonnistua siinä. Firefoxin pluginit aiheuttaa harmia varsinkin videota toistettaessa, VLC on yksinkertaisesti paras siihen käyttöön, mutta sitä varten haluan saada ne plugin-tiedostot helvettiin Firefoxin kansiosta, jotta VLC voisi toistaa ne videot ja muut suoraan avaamalla ohjelman.

MPlayeria ja Totemia käyttäessäni totean ne edelleen ongelmaisiksi ja suosittelen edelleen VLC-ohjelman käyttämistä, koska se toimii idiootinvarmasti. Realplayerille minulla ei ole oikein hyvää ratkaisua käytettävissäni. Ongelma liittyy siihen, jos käytän esmes. www.kl-deaf.fi ja siellä etusivulla ilmestyy RealPlayer, mutta se ei esiinny, ellei erikseen lataa.
Tarttis tehdä jotain.:thumbfh:

EDIT: RealPlayerin pistäessä uudelleenkäynnistyksen aikana sekaisin, niin sitä ennen RealPlayer pystyi toistamaan suoraan www.kl-deaf.fi -kotisivun ongelmitta. Jos käytän jotain muuta ohjelmistoa, niin ongelmia syntyy.

Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Tuli nyt sitten asennettua Linux Ubuntu uudelle kiintolevylle. Ainakin työpöytä on upea, aidosti kolmiulotteinen. Jahka tähän tottuu ja oppii niin taitaa olla mun tulevaisuuden käyttöjärjestelmä Vistan sijaan.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Micael sanoi:
Tuli nyt sitten asennettua Linux Ubuntu uudelle kiintolevylle. Ainakin työpöytä on upea, aidosti kolmiulotteinen. Jahka tähän tottuu ja oppii niin taitaa olla mun tulevaisuuden käyttöjärjestelmä Vistan sijaan.
Onko versio Ubuntu 7.04 Feisty? Tuli julkaistua muutama päivä sitten ja itse käytän vielä Ubuntu Edgy 6.10-versiota.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Thunder sanoi:
Onko versio Ubuntu 7.04 Feisty? Tuli julkaistua muutama päivä sitten ja itse käytän vielä Ubuntu Edgy 6.10-versiota.
Asensin ensin Edgyn ja just nyt olen päivittämässä 7.04:een. Vielä pitää tutkia tuo levyn osiointi ja muutamat ajurit esim. näytönohjaimelle. Mulla on tässä koneessa MSI GeForce 7600GT ja kai sen ajurit pitänee päivittää Ubuntulle, ehkä joitain muitakin ajureita, mutta niitä illan mittaan tutkailen ja opiskelen hieman tätä systeemiä.

Hyviä neuvoja otetaan vastaan.

Niin, ja asennuksessa ei ollut ongelmia vaan kaikki sujui hyvin ja XP on toisella kiintolevyllä OK.

Axel

Well-known member
Win NT 4.0 oli aika pirun vakaa ja turvallinen (Microsoftin tekemäksi). Pentagonkin käytti sitä väkisin vaikka virallinen tuki lähti alta.
Asensin sen joku kuukausi sitten nykyaikaiseen koneeseen ja käynnistysaika muutamia sekunteja. :)
Mitä tulee noihin VAXeihin, CP/M:iin jne, niin en kyllä sanoisi niitä parhaiksi. Vakaita kyllä toki ja edistyksellisiä aikanaan mutta silti aika karuja...
Se joka mainitsi Symbianin vois yrittää vääntää siihen jotain softaa ja sitten kertoa mielipiteitään uudestaan :)

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Aikani Ubuntua ihmeteltyäni imasin Kubuntun uusimman version ja poltin siitä imagen CD R -levylle. Asensin Kubuntun ja poistin asennuksen yhteydessä edellisen asennuksen jäljet Ubuntusta, eli Kubuntu täysin puhtaalle levylle.

Kubuntu vaikuttaa erittäin hyvältä juurikin sen Windowsmaisen työpöydän takia ja on siten helpompi Windows käyttäjänkin oppia. Missään vaiheessa ajureiden yms. aennuksessa ei ole ollut ongelmia ja GeForce 7600 GT löytyy laitehallinnasta ja näytön resot on OK laajakuvanäytöllekin.

Kubuntu taitaa olla mun vastine Vistalle ja näillä näkymin minusta tulee siis Linux käyttäjä, Joskin XP tulee säilymään toisella kiintolevyllä poikani pelien ja niiden pelattavuuden takia. Kaikki muut, paitsi siis ne poikani pelit, toimivat Kubuntussa täysin moitteetta.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Micael sanoi:
Aikani Ubuntua ihmeteltyäni imasin Kubuntun uusimman version ja poltin siitä imagen CD R -levylle. Asensin Kubuntun ja poistin asennuksen yhteydessä edellisen asennuksen jäljet Ubuntusta, eli Kubuntu täysin puhtaalle levylle.

Kubuntu vaikuttaa erittäin hyvältä juurikin sen Windowsmaisen työpöydän takia ja on siten helpompi Windows käyttäjänkin oppia. Missään vaiheessa ajureiden yms. aennuksessa ei ole ollut ongelmia ja GeForce 7600 GT löytyy laitehallinnasta ja näytön resot on OK laajakuvanäytöllekin.

Kubuntu taitaa olla mun vastine Vistalle ja näillä näkymin minusta tulee siis Linux käyttäjä, Joskin XP tulee säilymään toisella kiintolevyllä poikani pelien ja niiden pelattavuuden takia. Kaikki muut, paitsi siis ne poikani pelit, toimivat Kubuntussa täysin moitteetta.
Täytyy kokeilla nyt VirtuaaliXP:ssä, että toimiiko eräs peli siinä?
Jossain vaiheessa kokeilen myös Winea asentaa ja koittaa Windowsin pelejä.
Wine = Wine Is Not a Emulator

Mutta kiitti tiedosta, taidankin siirtyä Kubuntuun ja kokeilla, että pelittääkö se paremmin kuin Ubuntussa? Koska minulla ei kaikki ajurit tai muut menneet nappiin kuin vaikeuksien kautta läpi.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Kubunta alkaa tuntua aina vaan paremmalta ratkaisulta kun tähän pääsee sinuiksi. Helppo ainakin oppia ja muokattavuuskin on aika iisiä ja minusta mukava kun voi järjestellä käyttiksen oman maun mukaiseksi eiikä tarvitse latailla mitään turhia härpäkkeitä, joilla ei ole mitään käytännon merkitystä omaan käyttöön. Juniori voi niitä pelejään pelata XP:n puolella.

Lyhyen Kubuntuun tutustumisen aikana voisin jo jopa tässä vaiheessa sanoa, että vaikuttaa paremmalta kuin XP Pro.

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
Kautta aikain?

Aikoinaan Amiga oli älyttömästi muita samanikäisiä käyttöjärjestelmiä edellä.

Nykyisistä käyttöjärjestelmistä (Windows XP, Mac OSX, Linux) valitseminen on hyvin pitkälle makuasioita. Teknisesti mikään niistä ei ole hirveästi toista edellä. Windows:n suurin ongelma on tietoturvassa ja politiikassa. Linux:n ongelma on kaupallisten ohjelmistojen puute. Mac on mukavan tasainen käyttöjärjestelmä: Teknisesti kehittynyt, samoin helppokäyttöinen ja varma.

Itse käytän töissä XP:tä. Max OSX:ää käytin kotona viikon-pari mutta huomasin kaipaavani paljon Linux:sta löytyviä ominaisuuksia. Siispä käytän kotona Ubuntu Linuxia.

jamminen

Well-known member
Micael sanoi:
Kubunta alkaa tuntua aina vaan paremmalta ratkaisulta kun tähän pääsee sinuiksi. Helppo ainakin oppia ja muokattavuuskin on aika iisiä ja minusta mukava kun voi järjestellä käyttiksen oman maun mukaiseksi eiikä tarvitse latailla mitään turhia härpäkkeitä, joilla ei ole mitään käytännon merkitystä omaan käyttöön. Juniori voi niitä pelejään pelata XP:n puolella.

Lyhyen Kubuntuun tutustumisen aikana voisin jo jopa tässä vaiheessa sanoa, että vaikuttaa paremmalta kuin XP Pro.
Hienoa! :thumbup: Olen itse tutustunut linuxiin tässä kuuden seitsemän kuukauden aikana ja oppimiskäyrä on ollut eksponentiaalisesti kasvava - tosin nyt olen jäädyttänyt tilanteen ja vain käytän konetta. Mulla on ubuntu edgy, odotan vielä hetken ennen kuin päivitän uudempaan.

Onhan tämä kaiken kaikkiaan paljon parempi käyttis, kuin se W:llä alkava. Ja kannettavaan hyvä; voi minimoida päällä olevat ohjelmat ja akun saa kestämään paljon kauemmin kuin w:llä ikinä pystyy.

Ja täydellinen kontrolli kaikkeen...

Parhaat asiat elämässä ovat ilmaisia.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Näyttää siltä, että ePSXe pelittää loistavasti Ubuntussa. Ainoa haittapuoli on se, että pitänee odottaa maksuttoman Winen kasvamista PC-pelien pyörittäjäksi. Maksulliset Cedega ja Vmware ei kiinnosta. Hulluinta on Cedegassa kuukausimaksut ja vuosimaksut vaikka se ei ole vielä täydellinen, kuka semmoisesta maksaisi?

Axel

Well-known member
Kubuntussa ei taida olla sitä ikkunointiefektiä tai sitten ei ole vaan osunut valikoista silmiin. (Tai pitäiskö sanoa ettei KDE:stä jne....)

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
AJ sanoi:
Guru meditation?
Mieti vähän mitä löytyi tuolloin PC-puolelta vuonna 1985. 640 Kb muistia jaettuina sikamaisen ahtaisiin 64 kb segmentteihin, tekstipohjainen MS-DOS, korkeintaan pari hassua väriä ja moniajosta ei tietoakaan.

Amigassa oli aito moniajo, megatavuittain muistia, pirun hieno ja edistyksellinen käyttöliittymä, tuhansia värejä, ohjelmoitavat grafiikka- ja ääniprosessorit jne. Se oli todellakin mahtava kone siihen aikaan :thumbup:

Guru Meditation oli vain käyttiksen tapa ilmoittaa kaatumisesta. Siihen aikaan ei käyttöjärjestelmissä ollut muistinsuojausta, joten huonosti kirjoitettu ohjelma pystyi kaatamaan koko koneen.