Micael
Micael
XP Pro + SP2 on osoittautunut toistaiseksi parhaaksi Windows -järjestelmäksi.
Käyttiskö kaatui vai jokin ohjelma vai ikkunamanageri?Henkkaa^ sanoi:Tulipa muuten mieleeni tuosta linuxista se kuinka sanotaan ettei sitä saa mitenkään kaatumaan, vähintään kerran kahden tunnin aikana oli järjestelmä nurin minun käytössäni
Ja todellakin vaikea käyttää, ainakin osan ohjelmien asennus oli yhtä helvettiä, puhumattakaan toimintakuntoon saattamisesta.
Uskoakseni kyseessä oli ikkunamanageri, 8 kertaa kämmäillessäni Linuxin kanssa se tekstipohjainen käyttöjärjestelmä on toiminut koko ajan vaikka tein joissakin asioissa kardinaalivirheitä. Mutta mitä sitä ei tekisi kuin kärsivällisyydellä Linuxin opettelemiseen. Muutamista asioista viisastuneena huomaan edistyväni melko nopeasti hallitsemaan Linuxia.www.tapsa.gov sanoi:Käyttiskö kaatui vai jokin ohjelma vai ikkunamanageri?
Ohjelmien asennus voi olla vaikeaa. Windowsissa on tottunut, että kuvake tulee työpöydälle tai ainakin ohjelma on automaattisesti ohjelmaluettelossa. Lisäksi törmää riippuvuuksiin: ei toimi, kun joku lib se ja se puuttuu, jota ei löydy.
Asensinpa kuitenkin Linuxin isälleni, joka halusi surffata netissä ilman viruksia yms. ja lukea sähköpostia. Mitään ongelmia ei ole ollut. Laajakaistakin meni päälle ihan vaan laittamalla johdot kiinni. Kaikki pelaa, on myös toimisto-ohjelmat, eikä tarvi mitään viruksista huolia. Kerrassaan loistava siis, vanha Suse -linux. Vielä ilmainenkin.
Mä veikkaan myös, että kyseessä ei ollut Linux joka kaatui vaan ikkunamanageri. Linux ei käytännössä kaadu kuin laitevian, sähkökatkon tms. tullessa.Thunder sanoi:Uskoakseni kyseessä oli ikkunamanageri, 8 kertaa kämmäillessäni Linuxin kanssa se tekstipohjainen käyttöjärjestelmä on toiminut koko ajan vaikka tein joissakin asioissa kardinaalivirheitä. Mutta mitä sitä ei tekisi kuin kärsivällisyydellä Linuxin opettelemiseen. Muutamista asioista viisastuneena huomaan edistyväni melko nopeasti hallitsemaan Linuxia.
Niin minä sitä tarkoitinkin, että Linux itse ei ikinä ole kaatunut. Mutta Runar, jos satut tietämään, että miten kannattaisi kopioida talteen koko Linuxin ikkunamanagerin konfiguraatiot ja muut systeemin konfiguraatiot erikseen?Runar ja Kyllikki sanoi:Mä veikkaan myös, että kyseessä ei ollut Linux joka kaatui vaan ikkunamanageri. Linux ei käytännössä kaadu kuin laitevian, sähkökatkon tms. tullessa.
Tietty jotkut tykkää hillua roottina koska oletetaan että se on l337-hommaa ja silloin mahdollisuus kaataa koko systeemi on suurempi, mutta siihenkin tarvitaan käyttäjän aktiivista panosta että saa koko Linuxin kaatumaan.
JOS tosiaan on niin, että Henkkaa^:n käytössä Linux on kaatunut vähintään joka toinen tunti, niin en kyllä keksi muuta järjellistä syytä kuin laitevika tai täysin kädetön käyttäjä hillumassa roottina.
Hieman tuo maininta Apachen asentamisen vaikeudesta viittaisi jälkimmäiseen. Meinaan sen yksinkertaisempaa hommaa ei oikein olekaan kuin asentaa Apache Linuxiin. Esim. Debian Sargessa siinä ei ole mitään asentamista.
Onko versio Ubuntu 7.04 Feisty? Tuli julkaistua muutama päivä sitten ja itse käytän vielä Ubuntu Edgy 6.10-versiota.Micael sanoi:Tuli nyt sitten asennettua Linux Ubuntu uudelle kiintolevylle. Ainakin työpöytä on upea, aidosti kolmiulotteinen. Jahka tähän tottuu ja oppii niin taitaa olla mun tulevaisuuden käyttöjärjestelmä Vistan sijaan.
Asensin ensin Edgyn ja just nyt olen päivittämässä 7.04:een. Vielä pitää tutkia tuo levyn osiointi ja muutamat ajurit esim. näytönohjaimelle. Mulla on tässä koneessa MSI GeForce 7600GT ja kai sen ajurit pitänee päivittää Ubuntulle, ehkä joitain muitakin ajureita, mutta niitä illan mittaan tutkailen ja opiskelen hieman tätä systeemiä.Thunder sanoi:Onko versio Ubuntu 7.04 Feisty? Tuli julkaistua muutama päivä sitten ja itse käytän vielä Ubuntu Edgy 6.10-versiota.
Täytyy kokeilla nyt VirtuaaliXP:ssä, että toimiiko eräs peli siinä?Micael sanoi:Aikani Ubuntua ihmeteltyäni imasin Kubuntun uusimman version ja poltin siitä imagen CD R -levylle. Asensin Kubuntun ja poistin asennuksen yhteydessä edellisen asennuksen jäljet Ubuntusta, eli Kubuntu täysin puhtaalle levylle.
Kubuntu vaikuttaa erittäin hyvältä juurikin sen Windowsmaisen työpöydän takia ja on siten helpompi Windows käyttäjänkin oppia. Missään vaiheessa ajureiden yms. aennuksessa ei ole ollut ongelmia ja GeForce 7600 GT löytyy laitehallinnasta ja näytön resot on OK laajakuvanäytöllekin.
Kubuntu taitaa olla mun vastine Vistalle ja näillä näkymin minusta tulee siis Linux käyttäjä, Joskin XP tulee säilymään toisella kiintolevyllä poikani pelien ja niiden pelattavuuden takia. Kaikki muut, paitsi siis ne poikani pelit, toimivat Kubuntussa täysin moitteetta.
Guru meditation?Jarto sanoi:Kautta aikain?
Aikoinaan Amiga oli älyttömästi muita samanikäisiä käyttöjärjestelmiä edellä.
Hienoa! :thumbup: Olen itse tutustunut linuxiin tässä kuuden seitsemän kuukauden aikana ja oppimiskäyrä on ollut eksponentiaalisesti kasvava - tosin nyt olen jäädyttänyt tilanteen ja vain käytän konetta. Mulla on ubuntu edgy, odotan vielä hetken ennen kuin päivitän uudempaan.Micael sanoi:Kubunta alkaa tuntua aina vaan paremmalta ratkaisulta kun tähän pääsee sinuiksi. Helppo ainakin oppia ja muokattavuuskin on aika iisiä ja minusta mukava kun voi järjestellä käyttiksen oman maun mukaiseksi eiikä tarvitse latailla mitään turhia härpäkkeitä, joilla ei ole mitään käytännon merkitystä omaan käyttöön. Juniori voi niitä pelejään pelata XP:n puolella.
Lyhyen Kubuntuun tutustumisen aikana voisin jo jopa tässä vaiheessa sanoa, että vaikuttaa paremmalta kuin XP Pro.
Mieti vähän mitä löytyi tuolloin PC-puolelta vuonna 1985. 640 Kb muistia jaettuina sikamaisen ahtaisiin 64 kb segmentteihin, tekstipohjainen MS-DOS, korkeintaan pari hassua väriä ja moniajosta ei tietoakaan.AJ sanoi:Guru meditation?