Mikä pisteenlaskujärjestelmä on paras?

Mitä pisteenlaskusysteemiä kannatat?

  • 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1

    Äänet: 24 37,5%
  • 10-8-6-5-4-3-2-1

    Äänet: 7 10,9%
  • 10-6-4-3-2-1

    Äänet: 27 42,2%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 6 9,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    64

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Miksi? Otsikko on "Mikä pisteenlaskijärjestelmä on paras" Myöskään sun viestissä ei ollut mitenkään viittausta siihen, että keskustelun pitäisi rajoittua noihin sun aika heikohkoihin vaihtoehtoihin.

Muuta otsikoksi "Mikä näistä pisteenlaskujärjestelmistä(ni) on paras?" niin ymmärrän nalkutuksen
En nalkuttanut, totesin asian jonka unohdin mainita ensimmäisessä postauksessa.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Nykyinen, tosin edellinenkin oli ihan ok. 10-6-4... oli ehkä se pohjanoteeraus, ihan liian suuri painoarvo voitolla. Se alkuperäinen, jossa ainoastaan viisi parasta sai pisteitä 8-6-4-3-2 järjestelmällä, oli myös aika outo. Siihen aikaan kilpailuihin vissiin osallistui sen verran vähän porukkaa, että se kuitenkin toimi.

Täältä näkee käytössä olleet pistejärjestelmät.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Nykyinen systeemi perseestä. Ennen Kiinan GP:tä Massa oli MM-pisteiden kärjessä näkymättömällä ja tylsällä ajolla. :nope: Voittaja ei edelleenkään saa tarpeeksi respectiä
 
Viimeksi muokattu:

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Eikös kaikki naisten sanoma ole nalkutusta, jos mies eri mieltä?;)
Taitaa olla :)

En muuten itse ole kommentoinut omaa polliani ollenkaan! Siis sen kysymystä. Minulla ei sinänsä ole uutta järjestelmää vastaan mitään muuta kuin että se sotkee kokonaispisteiden vertailun mutta toisaalta niin ovat aiemmatkin järjestelmät tehneet.

Lisäksi tämä jatkuva sääntöjen muuttaminen on rasittavaa ja antaa epäammattimaisen kuvan koko lajista, koko ajan venkslataan suuntaan tai toiseen. Jotain kokeillaan kausi tai kaksi, ei ole hyvä, kokeillaan jotain toista etc... Toisaalta on hyvä että on joustavuutta muuttaa kun vikaa löytyy, mutta olisi myös hyvä tehdä kerralla niin hyvä päätös että se pitää. Tämä ihan yleisesti säännöistä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Nykyinen pisteenlaskujärjestelmä on ihan hyvä, mutta kun formuloissa nykyisin yritetään karsia turhia kuluja, niin kalliita pisteitäkään ei tulisi jaella liian avokätisesti. Säästöhengessä ehdotan siis seuraavanlaista pisteytystä:

0,025-0,018-0,015-0,012-0,010-0,008-0,006-0,004-0,002-0,001

Tämän järjestelmän etuna on myöskin se, että erot kuljettajien välillä kutistuisivat niin pieniksi, että ne täytyisi mitata pisteen murto-osissa. Kuljettajien väliset pienet erot puolestaan lisäisivät luonnollisesti kilpailujen jännitystä yleisön kannalta.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Säästöhengessä ehdotan siis seuraavanlaista pisteytystä:

0,025-0,018-0,015-0,012-0,010-0,008-0,006-0,004-0,002-0,001
Tuo olisi hyvä sillä lisäyksellä, että kisan nopeimmasta kierroksesta saisi yhden pisteen. :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miks kaikki sanoo sitä "vanha kunnon" kun se oli käytössä 11 vuotta. 9-6-4-3-2-1 oli käytössä 20 vuotta. :mad_old:
9-6-4-3-2-1-systeemiinhän kuului aina osana se, että vain osa kisoista laskettiin loppupisteisiin. Hölmö idea, ja tuon yhteyden vuoksi en itse pistemallistakaan oikein piittaa.
Saara sanoi:
Lisäksi tämä jatkuva sääntöjen muuttaminen on rasittavaa ja antaa epäammattimaisen kuvan koko lajista, koko ajan venkslataan suuntaan tai toiseen. Jotain kokeillaan kausi tai kaksi, ei ole hyvä, kokeillaan jotain toista etc... Toisaalta on hyvä että on joustavuutta muuttaa kun vikaa löytyy, mutta olisi myös hyvä tehdä kerralla niin hyvä päätös että se pitää. Tämä ihan yleisesti säännöistä.
Tässä olet kyllä aika lailla ytimessä. Pistejärjestelmiin liittyen täytyy tosin sanoa, että tälle nykyiselle olen lämmennyt merkittävästi kun sitä nyt on muutama kisa nähty. Niin kauan kuin kilpailun taso riittää siihen, että kymmenennestäkin sijasta taistellaan todella, on pisteiden jakamisessa useammalle puolensa ja samoin muutos korjasi edellisen järjestelmän suurimman puutteen voiton aliarvostuksesta.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Kaikki pistelaskujärjestelmät, joissa paremmin sijoittunut saa enemmän pisteitä kuin huonommin sijoittunut, ovat ihan hyviä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Kaikki pistelaskujärjestelmät, joissa paremmin sijoittunut saa enemmän pisteitä kuin huonommin sijoittunut, ovat ihan hyviä.
Paitsi, jos maailmanmestaruuden voittaisi kauden jälkeen se kaikkiin osakilpailuihin osallistunut kuljettaja, jolla on vähiten pisteitä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18557
Nykyinen vaikuttaa parhaimmalta.

10-8-6-5-4-3-2-1 oli hyvä. Tuon kämmi vaan on taas se, että sijoituksilla on liian pieni piste-ero. Väliäkö tuolla nyt niin että yritätkö ottaa kiinni edessä menevää kuljettajaa, joka on sijalla 5. Yksi piste vain lisää...
Toisaalta eipä nuo piste-erot ole paljoa suhteessa muuttunutkaan kun nykyään annetaan niin paljon pisteitä (jolloin siis erotkin täytyy olla suuremmat)...
Samaa mieltä ei nykyisessä valittamista, jos pitäis vaihtaan niin takaisin 10-8-6-5-4-3-2-1 järjestelmään.
 
Ylös