Miksei mikään pieni talli rakenna autoaan sadekelille?

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Vuodestaan toiseen sarjan pienimmät tallit metsästävät sitä säälittävää (joskin toki arvokasta) 1-2 MM-pistettä koko kauden aikana, Caterham perinteisesti nollilla kauden päätteeksi. Jo viiden vuoden ajan ollaan sellaiset 3 sekuntia kärjestä jäljessä. Kaikki F1-autot suunnitellaan kuivan kelin olosuhteisiin ja ne ovat poikkeuksetta vaikeuksissä, kun rata on märkä ja vettä tulee.
Näistä lähtökohdista tuli mieleen sellainen ajatus, että miksi mikään näistä pienimmistä talleista ei tekisi sellaista radikaalia ratkaisua auton suunnittelussa, että rakentaisivat autonsa mahdollisimman sopivaksi sadekelille?

Tuloksena olisi se, että 80%:ssa kauden kisoista tulisi karsiutuminen 107% säännön perusteella, koska kuivan kelin performanssissa otettaisiin pari lisäsekuntia takkiin, mutta vastapainona sitten niissä lopuissa 20%:ssa eli 3-4 kisassa heidän suhteellinen kilpailukykynsä olisi huomattavasti kuivan kelin olosuhteita parempi ja noista kisoista kun napattaisiin sellainen 3-6p per kisa, niin kokonaissaldo kauden jälkeen olisi siellä 10-20 pisteen paikkeilla, eli kymmenkertainen lopputulos verrattuna aiempaan rimpuiluun.

"When your competitors zig, you have to zag”...Miksi siis pienet tallit itsepäisesti hakkaavat päätänsä seinään ja yrittävät kilpailla samoilla keinoin isoja vastaan vaikka alla on vuosikausia jatkunut masentava tappioputki? Miksi joku ei joskus differoisi strategiaansa oikein kunnolla ja hakisi sitä kautta parempaa lopputulosta?
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Lähtökohtaisesti hyvä ajatus, mutta koska 107% sääntö niin ei ole järkeä lähteä 80% kisoihin vain huomatakseen, että taas karsiuduttiin.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Eikös sadekelisäädöt ole vaan yksinkertaisuudessaan maksimidownforcet, mitä autosta löytyy. Ja eikös kaikki tallit jo valmiiksi yritä aerolla saada mahdollisimman paljon downforcea.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin. Tallit yrittävät löytää autoon niin paljon downforcea kuin aina kulloisillakin säännöillä pystyvät. Pikkutalleissa ei riitä tietotaito löytämään sitä yhtä paljon kuin isommissa talleissa. Ei sitä löytyisi lisää, vaikka yrittäisikin "sadekelin speciaalia" rakentaa. Ongelma on osaamisessa, ei halussa.

Sitäpaitsi olisi aika vaikea löytää sponsoreita tallille, joka ei valtaosassa kisoista näy.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin. Tallit yrittävät löytää autoon niin paljon downforcea kuin aina kulloisillakin säännöillä pystyvät. Pikkutalleissa ei riitä tietotaito löytämään sitä yhtä paljon kuin isommissa talleissa. Ei sitä löytyisi lisää, vaikka yrittäisikin "sadekelin speciaalia" rakentaa. Ongelma on osaamisessa, ei halussa.
Sais niistä jokainen läiskittyä lisää downforcea autoon, mutta kun suorillakin tarttis ehtiä kyytiin.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ja sitten tulee ajanjakso, että 2-3 vuoteen ei sada missään kisassa ja niissäkin, joissa satoi, kilpailu keskeytettiin. Profit - not.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Niin. Tallit yrittävät löytää autoon niin paljon downforcea kuin aina kulloisillakin säännöillä pystyvät. Pikkutalleissa ei riitä tietotaito löytämään sitä yhtä paljon kuin isommissa talleissa. Ei sitä löytyisi lisää, vaikka yrittäisikin "sadekelin speciaalia" rakentaa. Ongelma on osaamisessa, ei halussa.

Sitäpaitsi olisi aika vaikea löytää sponsoreita tallille, joka ei valtaosassa kisoista näy.
En nyt sanoisi, etteikö tietotaito riittäisi. Eikös noihin ruputalleihin kuitenkin ennemmin tai myöhemmin siirry porukkaa jostain huipputalleista, niin sillon saadaan tietoa?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
En nyt sanoisi, etteikö tietotaito riittäisi. Eikös noihin ruputalleihin kuitenkin ennemmin tai myöhemmin siirry porukkaa jostain huipputalleista, niin sillon saadaan tietoa?
Caterhamillehan haalittiin kokenutta väkeä useammastakin tiimistä, ja tiimi on about Force Indian kokoa väeltään ja budjetiltaan. Silti on ratkaisevat sekunnit jääneet saavuttamatta aeron puolesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lyömällä mitä ihmeellisempää siivekettä nykyisten tilalle.
Siivet on aika säännöillä rajatut, ei sieltä mitään ihmeellistä ole keksittävissä tai olisi keksitty jo. Muutenhan nähtäisiin tallien vaihtavan sadekelinsiipiin ensimmäisellä stopilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko tämän foorumin ylijumala webslave koskaan kritisoinut mitään sääntömuutosuudistusta? [--] Oikea F1 forumin Bernie Ecclestone, ja vielä moderaattori.
Olen kritisoinut. Enkä ole ylijumala enkä moderaattori. Ihan tavallinen rivikirjoittaja siinä kuin sinäkin.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Palataanko aiheeseen ...

Millä oletuksella pikku tallit pystyis tekemääm paremman auto kuin
isot tallit edes sadekelille ?

Taitaa olla sama miten Zigejä tai Zageja ajattelee niiin huipputallit
on huipputalleja ja niiltä tulee joka kelille parhaat autot.
Lisäksi sadekeli kun vaatii moottorilta voimaa eli parhaita koneita joita ei
ole noilla pikkutalleilla.

Kilpailutapahtumat vaihtelevilla sateilla on eri juttu, miten taktiikat/säädöt sattuu toimimaan
niin silloin on se pikkutallien paikka iskeä. Ennakko luulottomalla taktiikalla
ja säädöillä on niitä hyviä tuloksia ajettu pikkutallienkin toimestakin.
Mutta ei sekään mikään automaatti ole sadekelin menestykseen, eikä helppo tie. :)
Vaikka jos takarivistä floppaa niin ei putoa kauas. ;)
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Lisäksi sadekeli kun vaatii moottorilta voimaa eli parhaita koneita joita ei
ole noilla pikkutalleilla.
Mistäs lähtien näin, aikaisemmin kylläkin sadekelille joka talli ruuvasi konetehoja alas eli sadekelit aina tasoittavat
tilannetta kun tehottomimmistakin pannuista lähtee sadekelillä riittävä määrä voimaa ulos :D
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Mistäs lähtien näin, aikaisemmin kylläkin sadekelille joka talli ruuvasi konetehoja alas eli sadekelit aina tasoittavat
tilannetta kun tehottomimmistakin pannuista lähtee sadekelillä riittävä määrä voimaa ulos :D
Niin, ihan aikojen alusta saakkaa on ollut tilanne että renkaiden täytyy siirtää
vettä aivan hitosti syrjään niin että kumi kohtais asfaltin ja olis sitä kautta pitoa.
Silloin kun ollaan vesiliirrossa ei tarvita tehoja. ;)

On kuitenkin eri asia jos mutka ajoa varten otetaan tehokäyriä alas pienemmille kierroksille
jotta saadaan kuskille helpommin ajettava auto "liukkaalle" radalle.
Mutta suorilla vaaditaan voimaa jotta auto kulkee kovaa kun siirretään paljon vettä sivuun
ja lisäksi kun siipeä on paljon niin sekin vaatii voimaa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Niin, ihan aikojen alusta saakkaa on ollut tilanne että renkaiden täytyy siirtää
vettä aivan hitosti syrjään niin että kumi kohtais asfaltin ja olis sitä kautta pitoa.
Silloin kun ollaan vesiliirrossa ei tarvita tehoja. ;)

On kuitenkin eri asia jos mutka ajoa varten otetaan tehokäyriä alas pienemmille kierroksille
jotta saadaan kuskille helpommin ajettava auto "liukkaalle" radalle.
Mutta suorilla vaaditaan voimaa jotta auto kulkee kovaa kun siirretään paljon vettä sivuun
ja lisäksi kun siipeä on paljon niin sekin vaatii voimaa.

Yhtään väheksymättä fysiikan tietojasi niin sen veden siirtämiseen ei tarvita hirveästi voimaa :D

Aina kun rata on märkä F1:llä ei ole enää ongelma voiman määrässä vaan siinä että sitä ei saada siirrettyä tiehen.
Eli siipeä pistetään lisää ja moottorista tehoja alas jotta auto ei sutisi joka vaihteella kokoajan, ja silti ne tuppaavat sutimaan
vielä lähellä huippunopeuksiaankin. Eli aina kun on märkää niin moottorien tehoerot tasoittuvat huomattavasti vs. kuiva keli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Aikanaan pienet tallit ottivat tarvittaessa oikeastikin riskejä ja saattoivat rakentaa autonsa käytännössä kokonaan sadekelille sopivaksi autoksi. Ja siitä hieman eteenpäin kun ajassa mentiin niin autot totta kai olivat kuten sadekelille rakennetut edeltäjänsäkin sillä erolla, että vain niiden säädöt olivat sadekelille suunniteltu ja muutoin ajeltiin samankaltaisella autolla kuin kuivallakin.

Pienet tallit eivät oikein tänä päivänä voi rakentaa autoaan enää samalla tavalla sadekelille koska varsinaisia sadekelin säätöjäkään ei sinällään enää ole tai välikelin säätöjäkään. Ja jotta ei taas menisi liian kaukaisille esimerkeille niin Minardilla oli kaudella 1997 ja 1999 ainakin yksi kilpailu missä ajettiin väärin ja oikein keliin soveltuvilla säädöillä. Ukyo Katayama ajoi 1997 Imolassa tavallistakin hitaammin kuivalla kelillä johtuen kokonaan sadekelille säädetystä autosta eli hänelle ei Kami-sama tuonut sadetta edes pyynnöstä.

1999 Marc Genen ja Luca Badoerin sadetemppu Nürburgringillä muistetaan vaikka kelin oli ennustettu olevan joko kuiva tai korkeintaan välikelin kaltainen. Talli otti kuitenkin riskin muokata auto sateelle sopivaksi.

Tämä toikki sopisi ehkä paremmin mielestäni Vapaan puolelle.:idea:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tämä toikki sopisi ehkä paremmin mielestäni Vapaan puolelle.:idea:
Tai kysymykset ja vastaukset topicin täytteeksi esim. Ei tällä suurta potentiaalia erilliselle keskustelulle ollut missään vaiheessa. Vastaus otsikon kysymykseen tuli. Säännöt rajoittaa. Eipä siihen juuri lisättävää ole.
 
Ylös