Mikkonen
Well-known member
- Liittynyt
- 29.12.2006
- Viestit
- 658
Vuodestaan toiseen sarjan pienimmät tallit metsästävät sitä säälittävää (joskin toki arvokasta) 1-2 MM-pistettä koko kauden aikana, Caterham perinteisesti nollilla kauden päätteeksi. Jo viiden vuoden ajan ollaan sellaiset 3 sekuntia kärjestä jäljessä. Kaikki F1-autot suunnitellaan kuivan kelin olosuhteisiin ja ne ovat poikkeuksetta vaikeuksissä, kun rata on märkä ja vettä tulee.
Näistä lähtökohdista tuli mieleen sellainen ajatus, että miksi mikään näistä pienimmistä talleista ei tekisi sellaista radikaalia ratkaisua auton suunnittelussa, että rakentaisivat autonsa mahdollisimman sopivaksi sadekelille?
Tuloksena olisi se, että 80%:ssa kauden kisoista tulisi karsiutuminen 107% säännön perusteella, koska kuivan kelin performanssissa otettaisiin pari lisäsekuntia takkiin, mutta vastapainona sitten niissä lopuissa 20%:ssa eli 3-4 kisassa heidän suhteellinen kilpailukykynsä olisi huomattavasti kuivan kelin olosuhteita parempi ja noista kisoista kun napattaisiin sellainen 3-6p per kisa, niin kokonaissaldo kauden jälkeen olisi siellä 10-20 pisteen paikkeilla, eli kymmenkertainen lopputulos verrattuna aiempaan rimpuiluun.
"When your competitors zig, you have to zag”...Miksi siis pienet tallit itsepäisesti hakkaavat päätänsä seinään ja yrittävät kilpailla samoilla keinoin isoja vastaan vaikka alla on vuosikausia jatkunut masentava tappioputki? Miksi joku ei joskus differoisi strategiaansa oikein kunnolla ja hakisi sitä kautta parempaa lopputulosta?
Näistä lähtökohdista tuli mieleen sellainen ajatus, että miksi mikään näistä pienimmistä talleista ei tekisi sellaista radikaalia ratkaisua auton suunnittelussa, että rakentaisivat autonsa mahdollisimman sopivaksi sadekelille?
Tuloksena olisi se, että 80%:ssa kauden kisoista tulisi karsiutuminen 107% säännön perusteella, koska kuivan kelin performanssissa otettaisiin pari lisäsekuntia takkiin, mutta vastapainona sitten niissä lopuissa 20%:ssa eli 3-4 kisassa heidän suhteellinen kilpailukykynsä olisi huomattavasti kuivan kelin olosuhteita parempi ja noista kisoista kun napattaisiin sellainen 3-6p per kisa, niin kokonaissaldo kauden jälkeen olisi siellä 10-20 pisteen paikkeilla, eli kymmenkertainen lopputulos verrattuna aiempaan rimpuiluun.
"When your competitors zig, you have to zag”...Miksi siis pienet tallit itsepäisesti hakkaavat päätänsä seinään ja yrittävät kilpailla samoilla keinoin isoja vastaan vaikka alla on vuosikausia jatkunut masentava tappioputki? Miksi joku ei joskus differoisi strategiaansa oikein kunnolla ja hakisi sitä kautta parempaa lopputulosta?