Miksi japanilaiset hullaantuvat suomalaisiin?

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Suorastaan rasistista luokitella jokin tiettyu kansa vain pidättyväiseksi vain Iltalehden junttitoimittajien kirjoituksista muodostettuun kuvaan perustuen.

Kuinka moni teistä on käynyt japanissa ja tuntee japanilaisia ihmisiä?

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Minä. Jopa työskennellyt heidän kanssaan.

Pitää paikkansa ja johtuu heidän uskomattomasta historiasta ja arvojärjestyksestä.

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
uhhuh... itse kävin viitisen vuotta sitten Tokiossa "pääkallonpaikalla" eli sillä dojolla jolla seisei itse oli harjoitellut ja opettanut aikanaan erästä itämaista taistelulajia mm. vähän tekemässä kupperspalleja! Mutta joka tapauksessa se meininki ihmetytti sillä kadulla meininki oli juurikin sellaista kuin kuvittelin mutta siellä paikan päällä yritin sulautua joukkoon (vaikka olinkin heitä n.päätä pitempi jokaista) olemalla kivikasvo, niin eräs n.satakuusvitonen japanilaismies harrastaja sitä ihmetteli ja kävi rytmikkäästi hieromaan harteitani joka on kyllä etiketin vastaista ja muutenkin meno oli hurjaa´, mm. yksi opettaja pieraisi!!!
Sitten olen myös toiminut tulkkina,tosin en japaniksi mutta japanilaisille Suomessa... ja lentokentällä huomasin kuinka Junttila tämä maa on, perkelettä ja vittua huudettiin kun ei omat laukut heti ensimmäisenä ollut siinä hihnalla. Eräskin mies minulta hiljaa kysyi "mitä he puhuvat noin kovalla äänellä" Arvatkaa kehtasinko vastata? Teki mieli lähteä takaisin.

PH

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Ei tahdoton ihmisraunio:
Suorastaan rasistista luokitella jokin tiettyu kansa vain pidättyväiseksi vain Iltalehden junttitoimittajien kirjoituksista muodostettuun kuvaan perustuen.

Kuinka moni teistä on käynyt japanissa ja tuntee japanilaisia ihmisiä?
Ensinnäkin; en lue Iltalehteä usein, enkä varsinkaan muodosta maailmankuvaani sen juttujen perusteella. Luin tuon jutun sitäpaitsi Turun Sanomista.

Toiseksi; Kyllä, tunnen japanilaisia ihmisiä. Vaihdoin viimeksi tänään viestejä japanilaisen ystäväni kanssa.En ole itse (vielä) käynyt ko. maassa, mutta vasta pari päivää sitten kaverini palasi ko. maasta ja
puhuimme juuri tästä aiheesta.

Kolmanneksi; rasistiksi vihjailu julkisella foorumilla ei ole mitään harmitonta läpänheittoa edes pikkupilteiltä. Jos sen sijaan olen rasisti arvostaessani japanilaista kultuuria niin kait mä sitten sinun arvoasteikossa olen.

Suosittelen siinä tapauksessa sivistyssanakirjan hankintaa.

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Höh... jos ihmistä joka ei halua tänne lisää laiskiaisia elätettäväksi työtätekevien ihmisten rahoilla on rasisti ja häntä saa aivan huoleti siksi kutsua, mutta ihminen joka leimaa tietyn kansan jokaisen jäsenen ja ajattelee "ne on kaikki samanlaisia". Kuulkaahan nyt: japanissa on viiskytä paskatriljoonaa ihmistä eli eiköhän sinne sovi hyvin monenlaista yksilöä ja yrittäjää. Ohjelmavinkki: SubTV:llä perjantaisin "Seksin maailma Japani"! wink

PH

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Niinpä, varmaankin tosissani ajattelen että kaikki "viiskytä paskatriljoonaa" japanilaista ovat prikulleen samanlaisia. :rolleyes:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Ei tahdoton ihmisraunio:
no voi voi voi nyt kuulkaas!
Tässä taas nähdään tämä suomalaisten perusasenne! Hah hah voi kun me ollaan erikoisia ja hulluja me suomalaiset ja me asutaan täällä missä on ihan helveti kylmä ja lunta ja se on eksoottisia ja jotkut meistä on blondihiuksia ja se on myös eksoottista ja me puhumme ihan hauskaa kieltä hohhohhoh mitä ei ymmärrä kukaan onhan se sentään maailman vaikeinta päällimmäisenä ajatuksenamme on "mitä ulkomaalaiset meistä ajattelevat" Juuri tätä ajattelutapaa Iltalehtikin korostaa ja kansa on asiasta kiinnostunut. Tämähän on vain yhden ihmisen, eli minun mielipiteeni, mutta Kimiä ei valittu hänen ulkonäkönsä, kansallisuutensa tai minkään muun toissijaisen syyn vuoksi, vaan ihan siksi että se on perkeleen kova kuski!
Väite, että Kimi olisi valittu kuskin taitojen vuoksi, ei tunnu uskottavalta. Viime vuonna Sato valittiin (luonnollisesti) japanilaiskuskina. Autolehden äänestykset eivät ole asiantuntijaraatien äänestyksiä vaan lukijakunnan mielenilmaisuja.

Uskon, että lehden äänestyksen voittaisi japanilaiskuski useammin, jos sellainen löytyisi top6 joukosta.

Outoa on Häkkisen kannatus jo 90-luvun alusta (jos väite pitää paikkaansa). Häkkisen menestystä ei voida pitää mitenkään itsestään selvänä. Kyllä mielestäni nämä lehtiarvostelut on enemmän "hömppä äänestyksiä" ja muotijuttuja kuin oikeasti kuskin taitoja mittaavia tuloksia.

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Koska keskustelu ei minun toimestani kääntyi pois F1-aiheesta (eikä mielestäni olisi koskaan sinne kuulunutkaan, mutta miliisi ei ole niin valpas kuin silloin kerran eli antaa näköjään tän olla tääällä siispä jatkan:

Mikäs valtaistuimella istuja tämä Nopeahuoli on?

Okei, myönnän kyllä olleeni hieman ylilyövän provosoiva mutta sainpahan samalla aikaiseksi kerrankin kunnollista keskustelua. Kuten Jouko Turkka sanoi mitenkäs se nyt sanoi että "mielummin täysillä päin puuta kuin varovasti tiellä pysytellen" tms... message tuli kuitenkin selväksi. Mutta kuitenkin ärsyttää tällainen asenne että me suomalaiset olisimme jotenkin poikkeuksellisia ja v*tut tässä pari faktaa: Meillä ei ole kunnon vuoria paitsi yksi Halti joka kuuluu Skandien vuoristoon jopa halveksimillamme ruotsalaisilla on mahtava Kebnekaise. Meillä ei ole mitään luonnonmullistuksia eikä talvella ole Pohjois-Atlantin virran ansiosta niin kylmä kuin maantieteellisen sijainimme perusteella joku etelän intiaani saattaisi luulla, emme myöskään sijaitse seismisesti aktiivisella vyöhykkeellä, meillä ei ole mitään mikä tekisi meistä erikoisen. Me olemme maailman vähiten korruptoitunut maa! Mutta kuitekin, Ruotsi ja Norja ovat meitä paaaaaaaaaaaljon edellä kaikessa terveydenhuolto ym. Mutta älkää nyt ottako tähän mukaan ulkoministerin murhaa, se nyt tietysti olisi voinut sattua ihan hyvin meillä suomessakin, mielisairaita on kaikkialla ja kaikki yhteiskunnat perustuvat enemmän tai vähemmä luottamukseen ja solidaarisuuteen. Sitäpaitsi murjaahajan oli serbi, tuo kansalainen joka on sotinut koko pienen ikänsä (tulkitkaa vaan rasistisena heittona wink ).

Felix1

Well-known member
Kyllä mielestäni nämä lehtiarvostelut on enemmän "hömppä äänestyksiä" ja muotijuttuja kuin oikeasti kuskin taitoja mittaavia tuloksia.

Kyseessä on siis lukijoiden suosikki äänestys jossa ei kysytä että kuka on paras. Varmasti aika moni sponsori on kiinnostuneempi suosikki äänestyksen tuloksesta kuin kuka on paras äänestyksestä.

<small>[ 10-10-2003, 18:46: Message edited by: Felix ]</small>

jkjanne

Well-known member
Japanissa ja muissakin kaukoidän maissa on vallalla vielä vanha kansalainen-hallitsija, työntekijä-johtaja tapakulttuuri. Kimi on suomalaiseen tapaan rauhallinen, ei tuo itseään esille eikä ole luonteeltaan mitenkään hyökkäävä. Se sopii hiusten+ihon+silmien vaalean värin kanssa yhteen japanilaisten sielunelämän kanssa

Ilmari

Banned
Ajattelin ostaa uudet stereot, osaako kukaan neuvoa mikä olisi hyvä merkki? Onko japanilaisesta kodin viihde-elektroniikasta mihinkään?

PH

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Ilmari:
Ajattelin ostaa uudet stereot, osaako kukaan neuvoa mikä olisi hyvä merkki? Onko japanilaisesta kodin viihde-elektroniikasta mihinkään?
On rasistista valita viihde-elektroniikkaa alkuperämaan perusteella!

wink