Miksi Räksän auto ei kestä??

Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Valde sanoi:
Niin tai sillä, että Rubensin autossa voidaan kokeilla uusia - mahdollisesti nopeita - kehitysosia, joiden luotettavuus on vielä kyseenalaista. Schumin auton kanssa kaikki tehdään niin varman päälle kuin mahdollista.
Tuohon teoriaan en välttämättä usko, koska luulisi silloin Baricelllon vauhdin riitävän lähemmäksi Schumia
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Mossi Superstar sanoi:
Tuohon teoriaan en välttämättä usko, koska luulisi silloin Baricelllon vauhdin riitävän lähemmäksi Schumia
Näinhän se olisi, ilman outoja taktiikoita, ym. 'vahinkoja' :D
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
vmjs sanoi:
Näinhän se olisi, ilman outoja taktiikoita, ym. 'vahinkoja' :D

Toisaalta olet aivan oikeassa. Kukakohan tekee Baricellon taktiikat, joku viinistä innostunut pohjalaismies, joka on rekrytoitu Maranelloon. (Kuka muuten olisi keksinyt lähteä Nyrrelle 2-stopin taktiikalla)
 

sillipiipari

Active member
Liittynyt
28.4.2004
Viestit
37
Sijainti
f1racing.net
Sabotaasia??

Nyt löytyi mielenkiintoinen artikkeli germaanien urheilusivustolta. Kimin Monacon keskeytys olisikin johtunut siitä, että McLarenin puolen mekaanikot olis sulkenu moottorihydrauliikan jäähdytyksen, millä oli sitten ollut "hiukka" negatiivinen vaikutus moottorin kestävyyteen..

Aika mielenkiintoista tekstiä, tiedon lähteeksi väitetään Mersun mekaanikkoa, ja jutussa sanotaan että erimielisyyksiä McLarenin ja Mersun välillä on enemmänkin, mekaanikot kyräilee tosissaan toisiaan ja syyt viskataan aina naapurille. Ei ihme ettei homma toimi jos lähtökohdat on nuo.

Sivustolla on yleisesti ottaen ollut ihan paikkaansapitävää infoa, eli ei mikään Bild-uskottavuuden omaava paikka kyseessä. Onkohan atlaksella tms. ollut mitään juttua moisesta, mukava olis saada vahvistus ihan formulasivustolta, nyt kyseessä enemmän ns. urheiluportaali.

Saksankielinen artikkeli luettavissa:

http://www.sport1.de/coremedia/generator/www.sport1.de/Sportarten/Formel1/Berichte/Hintergrund/f1_20sabotage_20bei_20mclaren_20mel.html
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Olin nyrrellä katsomassa kisaa aivan varikon tuntumassa ja pisti korvaan, että rajoittimen ruvetessa röpöttämää schumi etsi kaasulla kohdan jolla sai röpötyksen vaimenemaan pieneksi nakutukseksi. Tää ei sinänsä varmaan tarkoita mitään, mutta Schumi ajoi varikolla merkittävästi erilailla ikäänkuin autoa säästäen. Sitten kun kimin pannu pamahtaa yleensä pysähdyksen jälkeen niin tulipa vaan mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Finn75 sanoi:
Olin nyrrellä katsomassa kisaa aivan varikon tuntumassa ja pisti korvaan, että rajoittimen ruvetessa röpöttämää schumi etsi kaasulla kohdan jolla sai röpötyksen vaimenemaan pieneksi nakutukseksi.
Tuskin etsii, pikemminkin rajottaja käyttää useampia mekanismeja ja strategioita (ainakin sytkän pätkintä, sytkän viivyttäminen ja kaasuläppien säätö), jotka kuulostavat erilaisilta, nopeuden rajottamiseksi.

Jos ja kun kone yksinkertaisesti ottaa kaasuläppien hallinnan itselleen ei mekanismi koneen kannalta poikkea pätkääkään ihmisen hoitamasta säädöstä, tarkkuus ja reaktionopeus on vaan toista luokkaa. Kovaa rätinää kuuluu kaiketi lähinnä sytkää pätkittäessä, edes sytkän viivästämiinen, jota myös käytetään ei kaketi kuulu yhtä voimakkaasti.

Nopeuden säätäminen lähes kilometrin osien tarkkudella jalalla kun alla on ~ 900 kaakkia kuulostaa turhan riskaapelilta, ja Schumacher ei todellakaan anna löysiä stoppiensa aikana.

- Oho ei vieläkään yli-insiööri -
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Oho sanoi:
Tuskin etsii, pikemminkin rajottaja käyttää useampia mekanismeja ja strategioita (ainakin sytkän pätkintä, sytkän viivyttäminen ja kaasuläppien säätö), jotka kuulostavat erilaisilta, nopeuden rajottamiseksi.

Jos ja kun kone yksinkertaisesti ottaa kaasuläppien hallinnan itselleen ei mekanismi koneen kannalta poikkea pätkääkään ihmisen hoitamasta säädöstä, tarkkuus ja reaktionopeus on vaan toista luokkaa. Kovaa rätinää kuuluu kaiketi lähinnä sytkää pätkittäessä, edes sytkän viivästämiinen, jota myös käytetään ei kaketi kuulu yhtä voimakkaasti.

Nopeuden säätäminen lähes kilometrin osien tarkkudella jalalla kun alla on ~ 900 kaakkia kuulostaa turhan riskaapelilta, ja Schumacher ei todellakaan anna löysiä stoppiensa aikana.

- Oho ei vieläkään yli-insiööri -
Pointti ei ole se tekeekö ko asian Schumi vai tietokone, mutta jotain siellä todella eritavalla on tehty.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eikös se vanha "fiksu" murray walker osannut kertoa että Sumilla on aivan ylivertainen autonhallintakyky: Hän hallitsee sekä auton etupäätä että takapäätä ilmiömäisesti. "Walkien" mukaan David hallitsi etupään mahtavasti, muttei takapäätä. Häkkinen taas hallitsi takapään, muttei etupäätä.:rolleyes:

Eli kyllä se sumi vaan on niin ylivertainen että toisin kuin muut, se hallitsee autoa kaasulla ja muutenkin täydellisesti.
Minkähän pään Kimi Murrayn mielestä hallitsee?:D
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Finn75 sanoi:
Olin nyrrellä katsomassa kisaa aivan varikon tuntumassa ja pisti korvaan, että rajoittimen ruvetessa röpöttämää schumi etsi kaasulla kohdan jolla sai röpötyksen vaimenemaan pieneksi nakutukseksi. Tää ei sinänsä varmaan tarkoita mitään, mutta Schumi ajoi varikolla merkittävästi erilailla ikäänkuin autoa säästäen. Sitten kun kimin pannu pamahtaa yleensä pysähdyksen jälkeen niin tulipa vaan mieleen.
Tai sitten se todellinen syy, että Ferrarilta löytyy tähänkin asiaan paremmin kehitelty elektronin systeemi joka säästää konetta automatically. Elikkä haistaa että pyörät ei pyöri, kierrokset on tapissa ja varikkonopeusnappi pohjassa, niin moottorinohjaus toimii näin.:thumbup:

Tosta toisten ihmisten maagisesta kyvystä hallita moottoritoimisia laitteita, tulee mieleen kun Suomessa järjestettiin motocrossin joukkue-mm joskus vuonna 1983. Jenkien joukkueessa ajoi muuan Rick Johnson joka löi luun kurkuun jo siinä vaiheessa kun rataan käytiin tutustumassa. Hän nimittäin kiersi radan (legendaarisen Ruskeasannan) takapyörän varassa. Ja siinä radasta löytyi aika kinkkisiäkin kohtia. Tuli varikolle ja ajoi pyörän suoraan pukille (siis edelleen keulien).

Harjoituksissa latas heti muutaman varvin jälkeen yhdellä hypyllä savipöydän ensimmäisenä ihmisenä ikinä. Homman tekee vaikeaksi se että pyörää pitää kääntää ilmassa useamman metrin vasemmalle. Melkoista vasemmanjalan roikkottelua että käänty.:thumbup:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Mossi Superstar sanoi:
Toisaalta olet aivan oikeassa. Kukakohan tekee Baricellon taktiikat, joku viinistä innostunut pohjalaismies, joka on rekrytoitu Maranelloon. (Kuka muuten olisi keksinyt lähteä Nyrrelle 2-stopin taktiikalla)
Sama mies jonka ansiosta Sauber pärjäsi kovinkin hyvin? :)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Mossi Superstar sanoi:
Kimillä hajoo auto aina kisassa. (joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta)

Ja Taavitilla ei missä vika??

Kimi ei viitti taistella jostain 10:stä sijaista. Mielummin otetaan vähän enemmän tehoja ulos ja keskeytetään kärkisijoilta 10:nen kierroksen jälkeen. Siinäpä meillä aikamme gladiaattori, kaikkien janoisten sankari.
 
Ylös