Milloin säännöt muuttuivat?

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
Tällä foorumilla on Suomen parhaat rallitietäjät ja siksi esitän kysymykseni ensin täällä. Tarvitsisin kirjaprojektia varten tietoa siitä milloin seuraavat säännöt tulivat voimaan/muuttuivat rallikilpailuissa:

- kypärän käyttö pikataipaleilla
- turvavöiden käyttö pikataipaleilla
- pääkaari
- etukaari
- neljän pisteen turvavyöt
- rallipenkki
- ajopuku

Pitäisi olla tarkkaa tietoa. Muuten käy niin, että kun kirja on valmis ja siellä on virheellinen tieto niin ainakin viisi asiantuntijaa on heti sormi pystyssä. "Eihän se noin ollut..."

Itse aloitin rallihommat Impillä vuonna 1975. Silloin piti ryhmäpelissä olla pääkaari, mutta Impin alkuperäinen penkki kelpasi. Villapaidassa ajeltiin, kolmen pisteen turvavöillä. Kypärä piti olla.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Tätä on varmaa helpoin ruveta vanohista sääntökirjoista rajaamaan, kun varmaan haetaan koska nämä ovat Suomessa muuttuneet?
Itselläni vanhin sääntökirja on 1985 ja sieltä nimittäin heti ensimmäisenä löytyi mielenkiintoinen asia, Suomessa kyllä jo vaadittiin 4-piste turvavyöt, mutta KV-sääntö ei sitä tuolloin vielä vaatinut!
Molemmat kaaret on jo tuolloin vaadittu ja myöskin ajopuku.

Penkkien osalta tilanne ollut vähän erikoinen tai en ainakaan osaa tulkita.
Tässä olevassa taulukossa on nimittäin sanottu, että Ryhmissä 1, N, A ja B vaaditaan "luokiteltu" ja Ryhmässä A oikein niskatuellinen... Ryhmissä 2 ja 4 puolestaan vaadittu niskatuellinen kuppi-istuin.
1992,1993 ja 1995 penkeistä sanotaan, että ryhmässä N on kuppi-istumiet sallittuja (muttei ilmeisesti pakollisia....) ja niskatuki pakollinen. A-ryhmässä istuin ollut vapaa (?!?!?), mutta niskatuki pakollinen.
1999 puolestaan on KV-kilpailuissa (mutta ei ilmeisesti kansallisesti...) vaadittu jo FIA-hyväksyttyjä istuimia, muutoin kuten nuo aiemmat.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5091
Sijainti
Parc Fermé
Heitetääs jatkokyssäriä. Missäs vaiheessa kypärän ja muiden ajovarusteiden käyttö on muuttunut tarkemmaksi kansallisella tasolla?

Esim. oon kuullut et 1990-luvulla kypäräksi riitti hyvin joku AGV:n crossipotta / mopokypärä ja ajohaalareiksi jotkut "perus Atrian haalarit". Pitääkö mutuilu paikkansa, vai onko aika kullannut näitä muisteluita?
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
No niin tietysti, Suomessa olleet säännöt kiinnostavat.

Itsellänikin on -80 luvun sääntökirjoja. Kysymykset kohdistuvat aikaisempiin vuosiin.

1990 -luvulla ei kyllä kelvanneet mitkään perus haalarit, ne piti olla hyväksytystä kuidusta tehty, Nomex tulee mieleen. Suomessakin niitä tehtiin. Eikä se kypärä edes silloin -70 -luvulla saanut enää olla mikään Ohei syöksykypärä vaan juuri joku AGV tai vastaava.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Heitetääs jatkokyssäriä. Missäs vaiheessa kypärän ja muiden ajovarusteiden käyttö on muuttunut tarkemmaksi kansallisella tasolla?

Esim. oon kuullut et 1990-luvulla kypäräksi riitti hyvin joku AGV:n crossipotta / mopokypärä ja ajohaalareiksi jotkut "perus Atrian haalarit". Pitääkö mutuilu paikkansa, vai onko aika kullannut näitä muisteluita?
Joo kyllä tuolloin 1985:kin jo vaadittu tulelta suojaava ajoasu, eli Nomex tai vastaava. Crossi yms. kypärät kelvanneet aika pitkään, taitaa olla vasta 2000-luvun alussa kun ne poistui. Seuraava suuri mullistus oli 2010 alussa kun alusasut tulivat pakolliseksi ja ylipäätään FIA-hyväksytyt ajopuvut ja oleellisempana 8856-2000 hyväksyntä. Täten ne 80-luvulta pahimillaan peräisin olleet 1-kerros puvut poistuivat käytöstä. Sitten 2012 tuli HANS pakolliseksi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Mielenkiintoinen aiheen avaus! Pakko heittää vastakyssäriä. Turvakaariasia kiinnostaisi sen verran, että miten niiden osalta materiaalimääräykset ovat menneet? CroMo -kaaret eivät liene pakolliset, joskin suotavat, vaikka kilohintaa putkelle tuleekin.

Onko sellaista pykälää mikä suoraan kieltää kaarten teon saumallisesta LVI-putkesta? Jokkisautoissa noita käsittääkseni on vielä viime vuosina ollut.

Toinen case on alumiinikaaret. Esson Baarissa sanottiin, että alumiinikaaret kiellettiin, koska alumiiniseosten tunnistaminen on yksittäisille kilpailukatsastajille mahdotonta. Alumiinista kun voi teoriassa ainesvahvuutta kasvattamalla saada yhtä lujan kuin teräskaaresta, mutta väärin tehtynä toimii yhtä hyvin kuin kraka oven välissä, turvavyön korvikkeena.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3570
Sijainti
JKL
Ihan säännöissä se materiaalispeksi sanotaan ja saumaton putki on rallissa ollut sääntö kyllä kauan, ja ihan syystä. CrMo putken hitsaaminen taas on hankalampaa normi teräsputkeen verrattuna joten siksikin ne on harvinaisempia. Niiden hitsaamiseen tarvii yleensä jonkinlaiset luokkahitsarin paperit.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Saumaton, kylmävedetty ja seinämänvahvuudeltaan sekä halkaisijaltaan määrätty pyöreä putki, joka käytännössä myötölujuudeltaan on muistaakseni S355.
Edit: Pahoittelut siitä, että topikin varsinaiseen aiheeseen ei ole annettavaa. Tämä johtuu siitä, että Seniorikansalainen on ollut pikataipaleilla tuntuvasti ennen minun syntymää.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
"Toinen case on alumiinikaaret. Esson Baarissa sanottiin, että alumiinikaaret kiellettiin, koska alumiiniseosten tunnistaminen on yksittäisille kilpailukatsastajille mahdotonta."

Ei se ihan näin mennyt. Hyväksyttyjä alumiinikaaria saivat tehdä vaan muutamat verstaat, Matter ja Heigo ainakin. Niille oli omat luokitustodistukset. Alumiini karkaistiin jollakin tavalla, että sen kestävyys tuli teräksen kanssa samoille arvoille. Ongelmaksi muodostui se, että samalla alumiini haurastui ja katkesi sopivasta iskusta irtipoikki. Muutaman tällaisen tapauksen jälkeen alumiinikaaret kiellettiin kaikessa autourheilussa noin 1989.

Olin itse mukana Hessen Rallyssa 1988 kun ruotsalaisen kuskin (nimeä en muista) Lancia suistui tieltä ja osui puuhun. Matterin alumiinikaari katkesi (etukaari) ja terävä putken pää meni kuskin kypärän kuoresta läpi. Ei onneksi ihan päähän asti. Oli muuten aika puistattavan näköinen tapaus. Vaihdettiin omaankin autoon teräskaaret heti sen jälkeen.

Edelleen odottelen, jos jollakin olisi tietoa kysymistäni asioista.
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tällä foorumilla on Suomen parhaat rallitietäjät ja siksi esitän kysymykseni ensin täällä. Tarvitsisin kirjaprojektia varten tietoa siitä milloin seuraavat säännöt tulivat voimaan/muuttuivat rallikilpailuissa:

- kypärän käyttö pikataipaleilla
- turvavöiden käyttö pikataipaleilla
- pääkaari
- etukaari
- neljän pisteen turvavyöt
- rallipenkki
- ajopuku

Pitäisi olla tarkkaa tietoa. Muuten käy niin, että kun kirja on valmis ja siellä on virheellinen tieto niin ainakin viisi asiantuntijaa on heti sormi pystyssä. "Eihän se noin ollut..."

Itse aloitin rallihommat Impillä vuonna 1975. Silloin piti ryhmäpelissä olla pääkaari, mutta Impin alkuperäinen penkki kelpasi. Villapaidassa ajeltiin, kolmen pisteen turvavöillä. Kypärä piti olla.
Tällaista tietoa onnistuin löytämään Jyväskylän Suurajot 1951-1990-kirjasta

Sääntöjä ja määräyksiä:
1958 Pikataipaleilla on käytettävä syöksyvöitä ja suojakypäriä
1965: Jokaisessa autossa tulee olla tulensammutin
1966: Erikoiskokeissa on käytettävä vähintään 3 pisteen turvavöitä ja suojakypäriä. Jokaisessa autossa tulee olla tulensammutin ja keltaista valoa näyttävä lamppu
1970: Turvakaari 2-ryhmän autoissa (kansallinen määräys)
1971: Suojakaaren rakenteen on oltava AKK/70 tai FIA/71 määräysten mukainen, kuitenkin ilman diagonaalitukea
1978: Kilpailun aikana ohjaajien on käytettävä vähintään neljän pisteen turvavöitä ja erikoiskokeiden aikana hyväksyttyjä suojakypäriä sekä tulelta suojaavia ajoasuja
1980: Kaikkien autojen on oltava varustettu FISAn vuoden 1980 määräysten mukaisilla turvakaarilla.


En tiedä koskeeko nämä pelkästään Suurajojen omia sääntöjä, vai onko nämä poimittu suoraan AKK:n sääntökirjasta, mutta ainakin suuntaa antavaa tietoa.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Vauhdin Maailmassa 11/70 oli Max Johanssonin kirjoittama artikkeli otsikolla Kaato kaaren varaan, jossa hän kertoi uusista suojakaarimääräyksistä (silloin käytetty termi). FIA oli siis päättänyt, että 1.1.1971 suojakaari oli pakollinen ryhmissä 2,3,4,5 ja 6 nopeuskilpailuissa (radalla) ja ralleissa. Ryhmissä 1 ja 3 kaari oli pakollinen vain radalla. AKK päätti kuitenkin, että kaari on pakollinen r1 ja 3 autoissa SM- ja kv-ralleissa yleisessä luokassa. Kaareksi riitti alle 1200 kg autossa pelkkä pääkaari plus takatuet ja diagonaali, yli 1200 kg autossa piti olla myös tuulilasikaari. Kevyemmän auton kaaret saivat olla 38 mm putkea 2,5 mm seinämällä, painavan auton pääkaari piti olla 48 mm. Sitten oli vielä ohjeita korikiinnityksistä, pulttiliitoksista ja formuloista.
Samassa lehdessä oli esitelty Renault 8 Gordineita r1 ja 2 varustein ja kuvien mukaan niissä oli jonkinlaiset kaaret. Takatukena oli tosin yksi putki keskellä autoa eli eivät olleet em. uuden säännön mukaisia. Muistan myös lukeneeni joskus, että jossain vaiheessa 70-lukua ralliautossa ei saanut olla diagonaalia kaarissa, mikä lienee ollut logiikka taustalla. Tuon 71-säännön mukaan sellainen kuitenkin sai olla.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Palataampa tuohon penkkiasiaan, liitteenä on kuvakaappaus vuodelta 1993 Nokian SM-rallista. Jore Laaksolla on Golfissaan kyllä minun silmiin täysin siviilipenkki vielä tuolloin... Voiko tosiaan olla näin?
 

Liitetiedostot

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Palataampa tuohon penkkiasiaan, liitteenä on kuvakaappaus vuodelta 1993 Nokian SM-rallista. Jore Laaksolla on Golfissaan kyllä minun silmiin täysin siviilipenkki vielä tuolloin... Voiko tosiaan olla näin?
Mulla on myös muistikuva, että Vauhdin Maailmassa ihmeteltiin 1996 tai 1997 sitä, että Laakso pyöritteli isokehäistä vakiorattia.
 
Ylös