Missä on TV lähetykset?

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Petsku:
Mad-Mike jos vielä palataan Kuismasen "hyvyyteen" niin Kuismasen ajotaidot nähtiin suomessa kun hän ajoi Tinon Bemarilla muutaman kisan Sporteis 1997 ja mielestäni se mies ei säväyttänyt yhtään sillä huippu autolla, kun Tino itse sijoittui toiseksi koko SM-sarjassa vastaavalla autolla.

Kyllä tiedän että tässä maassa on paljon hyviä kuskejä jotka pärjäävät pienillä pudjeteilla mutta silti en arvosta Kuismasta korkealle hänen ajotaitojensa takia doubtful
Minä taasen arvostan enkä jää miettimään mitä Kuismanen oli 5 v sitten jollain Bemarilla...ja siitä onko se huippuauto emme kyllä ole ihan samaa mieltä sattumoisin en usko siihen että suomesta löytyy teamejä joissa on kaksi hyvää autoa..sen kun vielä näkisi...

Kuismasella oli yksi kokeilu ja uskon että hän on jotain oppinut ja kokeneempi kuin 5 v sitten...silloin esim mkoni sporttikuskeista ei ajanut mitään tai mikroja...
Kyllä se vanhakin oppii...
Ja eräs Tallipäälikkö totesi joka konsernin tuotteista jotain tietää että ei se nyt paras ole mutta ei todellakaan huonokaan että kyllä se ajaakkin osaa..
Oikeastaan vittuakos mä tässä sun mielipidettä koitan muutta ei se hetkauta kenenkään mielipteitä jos sinä yhdyt mielipiteeseeni...
Mutta mitäs sanot Heikin kanssakilpailija Markku J.fingeroosista..hänhän on menestyneempi kuin idolisi myös ja täpäkkää löytyi joskus...saako hän arvostusta vaikka oli rahaa kun ajoi?
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Petsku:
Mad-Mike jos vielä palataan Kuismasen "hyvyyteen" niin Kuismasen ajotaidot nähtiin suomessa kun hän ajoi Tinon Bemarilla muutaman kisan Sporteis 1997 ja mielestäni se mies ei säväyttänyt yhtään sillä huippu autolla, kun Tino itse sijoittui toiseksi koko SM-sarjassa vastaavalla autolla.

Kyllä tiedän että tässä maassa on paljon hyviä kuskejä jotka pärjäävät pienillä pudjeteilla mutta silti en arvosta Kuismasta korkealle hänen ajotaitojensa takia doubtful
Jaahas mites nyt suu pannaan?
Palttala yleiskisan 10´s ja Kuismanen kolmas...

Kuten kerran herjasin että kannattais palttalan siirtyä manageriksi ettei vaan joksus ekonomin tutkinnolle tulis tarvetta....hieman takkuista on toi nouseminen siellä maailmalla ollut.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Täällähän heitellään kovin nimiä menneisyydestä esille. En nyt ala enempää arvostelemaan esille nostettuja nimiä. Kaikkiin mielipiteisiin en kyllä yhdy ja moni noista on "väärässä liigassa". Eli esim. Tuiskua ja Heikkiä ei juuri voi vertailla kuin A-ryhmän yhteisien kisojen perusteella, ja niissäkin skaboissa oli välillä nopeampia kuskeja... Kalliolla toki on mitaleja, mutta onkos ukko kilpaillut esim. isossa A:ssa 80-luvun lopulla, jossa olivat tuolloin lähes kaikki Suomen nopeimmat koppiautokuskit? Ja entäs Jassu?? Itselläni ei ole miehestä muita muistoja kuin pikku-A:n Golfin ratin takaa ja tuolloinkin samoissa starteissa loistivat enemmän toiset nimet. En ole varma ajoiko Sarlinin Kalle enää Jassun kanssa samaan aikaan, mutta kyllä Kallen suoritukset HIUKAN paremmin muistuu, kuten myös Tojo-kuskien.

Salmenaution kyydissä tuli muuten aikoinaan istuttua jotain 3 kiekkaa Kemoralla. 10 vuotiaana.

Mutta Severi... Oli nopea Super-Karteilla, siitä ei ole epäilystäkään. Hyvä median kanssa. Siinä varmaan tarvittava. :)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin ja Palttala. EIKÖ SE JO OLE TARPEEKSI HIENOA, ETTÄ AJAA ULKOMAILLA??? Jos pojalla on ammattikin jo takataskussa, ei voi kuin hattua nostaa... Ja valitsi luokaksi vielä GT:t ja autoksi Porschen. Saa ainakin minun sympatiat hyvin puolelleen. Ja varmasti ei ole helppo saada sponsseja, kun ei "asiantuntijat" ja isommatkaan autourheiluherrat tunnu lajista mitään ymmärtävän. Takkuaa maailmalla usein suuremmillakin suomalaisilla tähdillä tuon nousun kanssa, joten ei nyt vielä liian aikaisin haukuta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Zep:
Kalliolla toki on mitaleja, mutta onkos ukko kilpaillut esim. isossa A:ssa 80-luvun lopulla, jossa olivat tuolloin lähes kaikki Suomen nopeimmat koppiautokuskit? Ja entäs Jassu?? Itselläni ei ole miehestä muita muistoja kuin pikku-A:n Golfin ratin takaa ja tuolloinkin samoissa starteissa loistivat enemmän toiset nimet. En ole varma ajoiko Sarlinin Kalle enää Jassun kanssa samaan aikaan,
Itte oon käyny ratakisoissa säännöllisesti vuodesta 1981. Jassu ei enää ollut mukana näkyvästi siinä vaiheessa, otti kyllä niinä vuosina mm luokkavoiton Jyskälässä 1300-Mazda 323:lla. En äkkipäätä muista että olis ajanu A-ryhmän Golfia.

Kallio ajoi 80-luvulla mm. Camarolla Cuppia ja sit Special/Super Saloonia. Ajoi sitten A-ryhmässä -2000cc Fiat Ritmolla, oli statisti mm. John K Westmanin Asconan rinnalla (mutta Ritmo...buahhahhaa..). Sitten meni Sisun puikkoihin ja näytti lapikasta keskieurooppalaisille rekkamiehille.

Muuten, mistä noi tän päivän Belcar-tulokset löytää?
 

Petsku

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
99
Jaahas mites nyt suu pannaan?
Palttala yleiskisan 10´s ja Kuismanen kolmas...

Joo no onhan se helppoa tulla kolmannelksi kun on niin paljon rahaa että voi ilmottaa tehtaalle et mä halua sellasen ja sellasen osan. Palttala sentäs on tullut kyseiseen sarjaan ajotaidoillaan ja Kuismanen pelkällä rahalla ja Audin tuella :mad:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Petsku:
Joo no onhan se helppoa tulla kolmannelksi kun on niin paljon rahaa että voi ilmottaa tehtaalle et mä halua sellasen ja sellasen osan. Palttala sentäs on tullut kyseiseen sarjaan ajotaidoillaan ja Kuismanen pelkällä rahalla ja Audin tuella :mad:
Tulee mieleen ihan eräs nytemmin radoilta vetäytynyt vormula-kuljettaja, joka nousi maineeseen lähinnä GWS:n rahoilla ja Ruusperin manageroinnilla. Jälkimmäinen jopa maksoi tälle tallipaikan McDonaldsilla. Samaan aikaan eräs toinen ja joidenkin mielestä nuorempana lupaavampikin vormulakuljettaja joutui itse keräämään tarvittavat sponsorit jotta ylipäätään olisi päässyt kilpailemaan. Esim. kaudella 87 hänen osallistumisensa Brands Hatchin FormulaFord festareille jäi väliin, kun taustajoukoilta ei löytynyt riittävästi hilloa....
Ei se urakehitys noista kuskin taidoista ole kovinkaan paljoa riippuvainen. Karu totuus on se, että myös moottoriurheilupiireissä suhteet ja raha on ne asiat joilla ovet aukeaa. Ja jos Severillä nyt sattuu olemaan riittävästi molempia, niin so what ? :mad: Toistaiseksi on Palttalan ja kumppaneiden näytöt koppiautojen ratissa olleet kovin vaatimattomia Severiin nähden. Ainoastaan JJ:n saavutukset McLarenilla LeMansin 24h kisassa menevät edelle arvoasteikossa. Jopa Robert Lappalaisen ajot USA:n TransAm -sarjassa kestävät vertailun moneen nykyiseen aktiivikuljettajaan.

Ja koska joku kuitenkin vetää Leksan ja Interserien tähän niin todettakoon vielä että se oli joskus muinaisella 60-luvulla eikä niitä lasketa.... :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
:) Pitkälti asiaa. Tuosta Brandsista vuodelta 87 vielä sen verran, ettei edes kisaa varten hankittu upouusi Reynard auttanut GWS-kuskia kovinkaan pitkälle. Kun katsellaan FFF:ssa menestyneitä suomalaiskuskeja, on jännä huomata miten suuria lahjakkuuksia on Suomen autourheilupiireillä ollut varaa heittää hukkaan Mikojen ja Räikkösen välisenä aikana...

Nyt kun Kuismanen vaihtaa automerkkiä, Audi varmaan tulee myyntiin, vai meneekö suoraan Audin museoon entisen seuraks?? Taitais mennä heittämällä SS-sääntöihin?
 

Petsku

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
99
Joo no vaikka meniskin heittämällä SS:ssään niin ei kenelläkään olisi varaa ostaa sitä Kuismaselta sillä se pitää autoistaa ihan huikeita hintoja, mutta onhan ne tietysti huippu autojakin. Jos joku ostais kyseisen Audin niin siitä tuli samanlainen kuin Kuismasen Imsasta eli sille ei kukaan mahtaisi mitään, Toisaalta se voisi tuoda sen elementin ettei Kyllönen voittaisi jokaista kuivaa SS kisaa. :rolleyes:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Petsku:
Joo no vaikka meniskin heittämällä SS:ssään niin ei kenelläkään olisi varaa ostaa sitä Kuismaselta sillä se pitää autoistaa ihan huikeita hintoja, mutta onhan ne tietysti huippu autojakin. Jos joku ostais kyseisen Audin niin siitä tuli samanlainen kuin Kuismasen Imsasta eli sille ei kukaan mahtaisi mitään, Toisaalta se voisi tuoda sen elementin ettei Kyllönen voittaisi jokaista kuivaa SS kisaa. :rolleyes:
Tjah - Severi kyllä tietää miten autot hinnoitellaan niin, ettei kellekään tule edes mieleen esittää ostotarjouksia... Ja mitä Kylli-tätiin tulee, niin olen antanut kertoa itselleni, ettei juurikaan ajaisi tänä vuonna SS-lähtöjä Suomessa vaan katse olisi STW-sarjaan... Nähtäväksi jää.
Tän kauden taistelusta odotan kovaa Sarlinin ja Lindströmin välillä. Kylli ja Tuisku voivat kummasti sekoittaa pakkaa jos paikalle laitteensa hinaavat ja ajohalutkin olis sattunu matkaan. Tuiskun vauhdista nähtiin viime suvena Motoparkista oiva osoitus. Vielä kun noita Sprintti-hirmuja (lähinnä Santin Metro tai Lanceri, Pulkkisen Golf sekä Hollon Protoni) näkis samaan aikaan radalla, niin a-vot...
Vahinko vain että valtaosa suomalaisista mu-harrastajista on niin kuppikuntaista ja ahtaasta raosta maailmaa katsovaa, ettei raja-aitojen yli hypitä. Sprinttimiehet vierastavat rata-ajoa (eräskin totesi vakavalla naamalla, jotta ne kädettömät, jotka eivät puiden välissä uskalla ajaa isoa kovaa, ryhtyvät rata-autoilijoiksi) - ratakuskit vierastavat sprinttejä ja ratakuskien keskuudessakin jotkut diggaavat vain openwheel formuloista ja koppiautot ovat lähinnä välttämätön paha...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Petsku:
Jaahas mites nyt suu pannaan?
Palttala yleiskisan 10´s ja Kuismanen kolmas...

Joo no onhan se helppoa tulla kolmannelksi kun on niin paljon rahaa että voi ilmottaa tehtaalle et mä halua sellasen ja sellasen osan. Palttala sentäs on tullut kyseiseen sarjaan ajotaidoillaan ja Kuismanen pelkällä rahalla ja Audin tuella :mad:
Fakta kuitenkin on että Severillä on rahaa ja siten myös pääsi kolmanneksi Palttalalla pelkkä ajotaito ja onnistunutta lobbailua sekä jonkinmoiset näytöt Sporteista mutta ei mitenkään ihmeelliset ja sijoitus sen mukainen.

Tässä tulee nyt mieleen parikin vastavan tasoista ja rahkeiltaan samanveroista kuskia ja niillä tilanne on se että ulkomailla ei vielä olla vaikka kuin toitotetaan etä menossa ollaan.
Itse en usko moneenkaan kuskiin että lyö läpi pelkillä ajolahjoilla,pitää olla myös kielitaitoa mekaanista tuntemusta rahoitusta etc etc,,,ja siltikään se aina ei onnistu.
Ja miten esim alle 25v on kaiken tuon oppinut....Häkkisellä on vieläkin puutteellinen kielitaito esim mutta hänet lyötiin kyllä puhtasti rahalla läpi alussa.

Täältä suomesta ja mistään sport2000 sarjasta sitä kuskia ei tulla hakemaan on taso mikä vaan kyllä sinne maailmalle
tarvii mennä ja sen palttala on tehnyt siitä täytyy nostaa hattua kyllä, kuitenkin menestys ei ole vielä ottanut aukeakseen. ehkä joskus olisihan se kivaa jos tänäkin vuonna TUA:n jäsen pärjää ulkomailla....(koska ei ole pärjännyt ? wink )
Klaukkalan metsistä sitä menestystä on turha odotta henkeä pidätellen ....
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Ettei nyt vaan sekoitettaisi kahta Jaakkoa, Markulaa ja Markkulaa...
Tämä meidän "AKK:n Jassu" on viihtynyt radalla (sekä jää että asfaltti) todella pitkään -70 ja -80 luvulla. Saavutuksina monta Suomen mestaruutta, ajokkeina mm. Alfa, Escort ja lopussa Mitsu Starion. Mitsu ei kuitenkaan ollut kilpailukykyinen turbosta huolimatta.
Mitä Kuismaseen taas tulee, käsitykseni on että hän ihmisenä "omassa luokassaan???" Moottoriurheilu-uran alkuaikoina, kun hän ajoi Super Kartilla, hän järjesti "suuria" kilpailuja, joihin kuitenkin mietittiin tarkoin keitä kutsutaan (olisiko ollut ajattelumalli että noilta hajoaa autot, nuo ajaa ulos ja tuolle minä pärjään ajamalla.... )
Salmenaution Heikki oli ihan oikesti nopea kuski. Volvon tiimissä häntä vietiin kuitenkin kuin pässiä narussa; autot eivät tosiaankaan olleet samanveroisia.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
JEP:
Ettei nyt vaan sekoitettaisi kahta Jaakkoa, Markulaa ja Markkulaa...
Tarkoitat kai minua. Enhän nyt tietenkään vanhana riihimäkeläisenä sekota näitä herroja. Tuollainen Starion Jassun ajamana on pyyhkiytynyt pois mun muistista, täytyypä kaivella vanhoja käsiohjelmia mitä moisella pelillä on tehty.

Kuinka moni muuten muistaa Yleltä Jyskälän "81 tai "82 jälkeen tulleen TV-ohjelman Jassun valmistautumisesta sekä menestyksestä yksityiskuskina?? Silloin ei mulla ollut vielä videonauhuria joten eipä pahus jäänyt talteen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
JEP: Saattaa olla, olinhan lähes vielä kehdossa tuohon aikaan... :)

Salmenautiota todella "vietiin" Volvolla. Joko Lefa oli todella nopea tai... Juuri Volvon kyydissä olen vieraillut. Ahtoja toki ei tuolloin ollut kaikkia käytössä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Zep:
JEP: Saattaa olla, olinhan lähes vielä kehdossa tuohon aikaan... :)

Salmenautiota todella "vietiin" Volvolla. Joko Lefa oli todella nopea tai... Juuri Volvon kyydissä olen vieraillut. Ahtoja toki ei tuolloin ollut kaikkia käytössä.
No tuota Wiikin Turpo-traktorihan oli aikanaan käytännössä käsite, johon kaikkia muita verrattiin. Autohan oli täysverinen tehtaan peli (mitä eivät suinkaan kaikki muut A-ryhmän turbo-traktorit olleet). Mm. Mannisella ollut SS-sääntöihin rakennettu Volvo oli sekä vähätehoisempi että myös oleellisesti raskaampi kuin Leiffin A-ryhmän peli. Salaisuus oli (kuulemma) siinä, että autoa ei oltu muutettu mistään siviilipelistä, vaan alun alkaenkin rakennettu tehdastiimin kilpa-autoksi. Huhuilevat jotta sitä olisi tehtaan toimesta uitettu jossain happo-altaassa, jotta pellit olisivat ohuemmat/köykäisemmät kuin siviili-vastaavassa.... Muistaakseni Leiffi laittoi Volvollaan aika hyvin hanttiin myös Bemuja ja Kossu-Sierroja vastaan. Käsiini osui tulosliuska Kemorasta syksyltä '87 ja se näyttäis seuraavalta:
1. Leif Wiik Volvo
2. Tuisku Urpiala BMW M3-10,7
3. Nicke Wiik BMW 635 CSi -16,9
4. H.Salmenautio Volvo -30,1
5. Harri Ruusu Rover -39,8
6. S.Palmroth Volvo -46,0
7. P.Korkeakoski RS Cosw -46,8
8. T.Laine BMW M3 -1:11,3
9. J.Sukava Camaro - 1 kierros
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Käsittääkseni Volvo menetteli siten että -80 luvun alkupuolella, kun 240 turbo tuli tuotantoon, päätettiin että sillä osallistutaan / voitetaan Euroopan mestaruus. Alussa autoa / sääntöjä testattiin Ruotsissa ja Suomessa. Kaikki porsaanrei`ät käytettiin hyväksi; mm. peltien ja lasien paksuudet, polttoaineen syöttöjärjestelmät, pyöränripustukset jne..
Kun paketti toimi sääntöjen puitteissa, siirryttiin EM-sarjaan ja aiheutettiin "sydänhalvaus" sarjaa siihen saakka hallinneille merkeille kuten Rover, Jaguar, BMW...
 

Petsku

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
99
Fakta kuitenkin on että Severillä on rahaa
Joo onhan sillä miehellä pätikkää mitä käyttää ja kyllä se osaa sitä käyttääkin :) , mutta Belgar sarjan voittoa Severi ei olisi saanut ilman Hasenbilerin apua Audilta
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
ettelbruck:
JEP:
Ettei nyt vaan sekoitettaisi kahta Jaakkoa, Markulaa ja Markkulaa...
Tarkoitat kai minua. Enhän nyt tietenkään vanhana riihimäkeläisenä sekota näitä herroja. Tuollainen Starion Jassun ajamana on pyyhkiytynyt pois mun muistista, täytyypä kaivella vanhoja käsiohjelmia mitä moisella pelillä on tehty.
Kattelin vähän ja TurunUA:n Jaakollahan on huikeat viis luokkavoittoa Jyskälästä, tuon mieleen jääneen A-ryhmän 323:n lisäksi Jassu on voittanut 1-ryhmän 128 Coupella, 1-ryhmän RS2000:lla, 4-ryhmän Lancer 2000 Turbolla ja N-ryhmän 205 GTi:llä.

Kahden k:n Jaakko Riihimäeltä ei tainnut juuri ajella mutta kartturinahan mies oli auktoriteetti.

Tuolla Starionilla yritettiin ajella "84 heikohkolla menestyksellä ja esim Ahveniston Syyskilpailuun ei edes ilmottauduttu, jossain oli sentään päästy maaliin kun SM-pisteitäkin kertyi muutama.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
ettelbruck:
ettelbruck:
JEP:
Ettei nyt vaan sekoitettaisi kahta Jaakkoa, Markulaa ja Markkulaa...
Tarkoitat kai minua. Enhän nyt tietenkään vanhana riihimäkeläisenä sekota näitä herroja. Tuollainen Starion Jassun ajamana on pyyhkiytynyt pois mun muistista, täytyypä kaivella vanhoja käsiohjelmia mitä moisella pelillä on tehty.
Kattelin vähän ja TurunUA:n Jaakollahan on huikeat viis luokkavoittoa Jyskälästä, tuon mieleen jääneen A-ryhmän 323:n lisäksi Jassu on voittanut 1-ryhmän 128 Coupella, 1-ryhmän RS2000:lla, 4-ryhmän Lancer 2000 Turbolla ja N-ryhmän 205 GTi:llä.

Kahden k:n Jaakko Riihimäeltä ei tainnut juuri ajella mutta kartturinahan mies oli auktoriteetti.

Tuolla Starionilla yritettiin ajella "84 heikohkolla menestyksellä ja esim Ahveniston Syyskilpailuun ei edes ilmottauduttu, jossain oli sentään päästy maaliin kun SM-pisteitäkin kertyi muutama.
Niin Jassullahan alla oli ensin DKW (?) 60 luvulla sitten Alfan Giulia ja sen jälkeen eräs GTV jolla tuli mm Keimola 500 luokkavoitot ja muutama SM mitali niin radalta kuin jäältä r.1 sessä...sen jälkeen oli nämä y.m.

<small>[ 30-05-2002, 01:20: Message edited by: Mad-Mike ]</small>
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Petsku:
Fakta kuitenkin on että Severillä on rahaa
Joo onhan sillä miehellä pätikkää mitä käyttää ja kyllä se osaa sitä käyttääkin :) , mutta Belgar sarjan voittoa Severi ei olisi saanut ilman Hasenbilerin apua Audilta
BelCar sarjassa tarvitaan jo hiukan apuakin ei hän sitä ihan omin voimin läpi vie...ellei osta Viperia ...

Toisaalta mitä olis Häkä ilman Kekeä, Olli H ilman Buria etc etc pallotella voidaan miten vaan...kukaan ei kieltäydy jos on apua tarjolla...
 
Ylös