Mistä vuodesta aloitit formulan seuraamisen?

WebSlave

Trackman
Kie sanoi:
2000 vuodesta lähtien olen käynyt katsomassa kisoja paikan päältä ja viime vuonna monacossa tuli 20. kerta täyteen! :ahem:
Ei hassummin. :thumbup:

Pitkäaikaisesta ja varsin vahvasta fanituksestani huolimatta en itse ole paikan päällä saanut käydyksi. Toki siihen on ollut taloudellisiakin syitä takavuosina, enkä ole matkaileva tyyppi muutenkaan (ulkomaan kamaralla olen tallustellut viimeksi yli 20 vuotta sitten - aluevesillä kyllä on käyty pari kertaa sen jälkeenkin).

Tänä vuonna olisi tarkoitus lähteä Monzaan kokemaan sitten sekin.

Godspeed

Well-known member
Varhaisin muistikuva on Laudan onnettomuudesta eli kesältä -76. Pari kautta virittelin kiinnostusta ja sitten joku iisalmelainen veikin mennessään.

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Myöskin varhaisimmat muistot Imolasta 1994, jolloin olin 9 vuotta, mutta muistan pelanneeni tietokoneella legendaarista Geoff Crammondin F1 Grand Prixia joka julkaistiin 1992, joten tietoinen formuloista olen aiemminkin ollut. Silloin tosin ajattelin vain, että siistii, nyt voin pelata samoja ratoja kuin mitä ne ajaa telkkarissa... joten lajista tuskin paljon muuta ymmärsin kuin että pitää ajaa nopeampaa kuin muut.

Häkkisen kulta-aikana tuli seurattua tiiviisti, kuten myös Mäkisen voittokulkua rallissa, mutta siitä huolimatta ehkä joku neljä-viisi vuotta sitten kiinnostuin laajemmin moottoriurheilusta (penkkiurheiluna) ja sen historiasta. Vaikka aina aiemminkin tuli seurattua enemmän tai vähemmän, niin kuitenkin vasta tuolloin rupesi lajin syvempi olemus aukeamaan. 2000-luvun alku on silti jotenkin pimennossa, kai tuli silloin seurattua enemmän rallia.

Viimeksi muokattu:

Newtown

Well-known member
Vuodesta 1997 lähtien on tullut seurattua f-ykkösiä aktiivisesti kaikki kisat. Eli 12. kausi lähtee käyntiin meikäläisellä tänä vuonna. Suosikkeja ei nykyään enää oikeen ole kun Villeneuve ja Häkkinen ovat molemmat lopettaneet. :frown:

Viimeksi muokattu:

sarla

Wanha HURU
Sijainti
'pihalla'
Eka kosketus F1:iin oikeastaan ku mentiin sukulaismiehen kanssa katsomaan autokilpailua Anderstorpiin, sen voitti auto jossa oli kuusi pyörää, neljä pientä edessä, se oli Tyrrell ja sitä ajoi Jody Scheckter.

Seuraava kosketus Fyykkösiin oli samassa paikassa kaksi vuotta myöhemmin, Silloin kisan voitti Niki Lauda ja autona oli Brabham jossa oli "imuriturbiini".

Aktiivisempi seuraaminen alkoi sitten Ruusuvuoden myötä, koska Fittipaldi tiimissä olon ajalta asiaa jo uutisoitiinkin ja sarjaa pystyi Härmässäkin kohtuudella seuraamaan.

PeePee

Team 107
Sijainti
Kiertoradalla
Hmm. Olisinkohan tuossa -89 vuonna ensimmäistä kertaa pyörinyt ensimmäistä kertaa katsomoissa. Niistä ajoista ei kovin paljon muistoja ole, mutta ehkä ensimmäinen oikea muisto on -91 Hockenheim. Ei mennyt suomalaisilla kovin hyvin. Mansell voitti.

Televiosta muistan katsoneeni niitä Mansell/Patrese-taisteluita ja olipa jossain vaiheessa nauhalla kaiketi vuoden -86 kisoista lähtien kilpailut. Mene ja tiedä kun en muista.

singer

New member
80-luvun alusta olen seuraillut F1-kisoja, eli siitä lähtien kun niitä alkoi TV:stä näkymään. Keken mestaruudesta lähtien sitten ihan oikeasti ja mielenkiinnolla.

Hetkinen, kolmas vuosikymmen jo menossa ja pitkällä...

verge

Well-known member
Noin viidentoista vuoden ajan oli tapana olla kesät aina mökillä ukin kanssa, ja hän oli formulafani, joten kisat tulivat tutuiksi jo ennen kuin ne edes kiinnostivat. Luullakseni oma fanius alkoi kauden 1998 päätöksestä ellei jo muutamaa kisaa aiemmin. On vain kaksi muistikuvaa aiheesta: Schumilta possahtaa rengas Suzukassa ja seuraavaksi herään maaliskuisena lauantaina aamuyöstä katsomaan Australian aika-ajot.

Aiemmilta ajoilta muistan myös nähneeni vilauksia mm. Sennan kuolemasta (en tosin kolaria vaan jälkihässäkän), Monacon GP:stä 1995 tai '96 sekä jostain kauden 1997 kisasta, jossa kolme kaveria ajoivat saman paaluajan (ainakin hetkellisesti se oli nopein).

Viimeksi muokattu:

jekku

Member
Ukyo Katayama sanoi:
Varhaisin muisto formuloista on Sennan kuolema, eli 1994...
Ikää silloin 12, eli aiemminkin olisi voinut aloittaa, mutta tuohon aikaan formulat ei ollut niin suosittuja Suomessa kuin nykyään.
Mulla on kans tuo Sennan kuolema jäänyt mieleen ja samana viikonloppuna joku toinenkin taisi ajaa pahasti seinään aika-ajoissa. Damon Hilliä fanitin kovasti tuohon aikaan. 1998 --> seuraaminen on ollut tiiviimpää. Paikanpäällä olen käynyt kahdesti Barcelonassa 2005 ja 2006.

Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Sijainti
Oulu
1996 Suzuka oli eka kisa minkä katsoin. Siitä lähtien vain 2006 San Marinon GP on jäänyt näkemättä livenä.

arzipuppy

Well-known member
Sijainti
Helsinki
En muista tähän vastanneeni, toivottavasti.

Aloitin veljespenskojen kanssa formuloiden tiiraamisen perheen kesken vuonna 1997. Jestas, mullahan oli juuri kymmenvuotisjuhlat! Tällöin oli ikää kymmenen vuotta.
ja Kyllönen ei ollut ainoa, joka oli Jerezissä onnesta sekaisin.

Tallikaverisysteemi oli minulle vähän kummallinen; käsitin kyllä, että Mika oli välillä kymmenes ja välillä kolmas, mutta että niin nopsaan!Ohituksia täytyi tapahtua jatkuvasti! Lopulta päädyimme kahteen autoon, mutta Mikan auto oli ehdottomasti se, jonka nokassa oli punainen pilkku ja Mercedeksen merkki...

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Jaa-a. Joskus pienenä katselin isän kanssa, Senna oli silloin vielä hengissä ja myös Häkkisen ja JJ:n nimet ovat jääneet mieleen. Sitten se jäi vuosikausiksi, kunnes taas '99 aloin katsella kisoja oikein ajatuksen kanssa. Varsinainen fanituskausi kesti kaudesta 2000 vuoteen 2003. Sen jälkeen kisoja on tullut katsottua enämpi satunnaisesti, sillä sunnuntaisin kolmelta olen yleensä treeneissä.

arttum

________
Ensimmäinen kisa, jonka näin osittain, oli luultavasti 1993 Espanjan GP setäni luona. Seuraavasta kaudesta muistan selvästi Sennan onnettomuuden ja sen, kun näin tekstitv:stä uutisen hänen kuolemastaan. Adelaiden päätöskisaa heräsin katsomaan aamuyöstä 9-vuotiaana. Osasin arvostaa lajia jo polvenkorkuisena pygminä! 97 -kaudesta lähtien ei montaa kisaa ole väliin jäänyt eikä kyllästymisen merkkejä ole havaittavissa. :thumbup:

F1-fani82

Well-known member
Sijainti
Vantaa
Itse lueskelin VM:iä silloin, kun Häkkinen ajeli Lotuksella 91-92. Todenteolla aloin seuraamaan vuonna 93, kun Häkkinen siirtyi McLarenilla. Jokaisen F1-kilpailun olen seurannut muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vuodesta 98. Vuodet 99-05 seurasin todella intessiivisesti.

Nykyään katson aina kilpailun ja pyrin katsomaan myös aika-ajot, jos ei ole muuta todella tärkeää tekemistä. Kilpailua en missaa ikinä!

Häkkistä olen kannattanut koko ajouransa ajan sekä myöskin McLarenia.

Viimeksi muokattu:

kuttero

Haisulinäätä
Eka kisa oli Spa - 2000, Häkkisen ohitus jäi hyvin mieleen. :) Tosta kisasta eteenpäin, oon kattonu melkeenpä kaikki.

Overhouse

Well-known member
Sennasta ehti tulla suuri suosikki, joten 90-luvun alussa tai 80-luvun lopulla. Ihan tarkkaan en muista, koska olin niin nuori.

Viimeksi muokattu:

JPM

Member
Sijainti
Lappeenranta
Joskus 80 luvulla muistan sukulaisteni kanssa ensimmäisen kerran katsoneeni formuloita. Vuodesta 1992 seurattu todella aktiivisesti, viime aikoina vuorotyö hieman vaikeuttanut kisojen seuraamista. 1992-2001 jäi yksi kisa katsomatta, Canada 1995 ja eikös Alesi ottanut siellä ainoan voittonsa.