Estate
Well-known member
Kangaskäärme on myös, vaikka sitä ei varmaan kovin todennäköisesti vastaan tulekaan. Oletin kouvonkin viittaavan tuohon tiettyyn kyyhyn käärmeestä puhuessaan.Paitsi rantakäärme.
Kangaskäärme on myös, vaikka sitä ei varmaan kovin todennäköisesti vastaan tulekaan. Oletin kouvonkin viittaavan tuohon tiettyyn kyyhyn käärmeestä puhuessaan.Paitsi rantakäärme.
Ei myöskään rauhoitettu.
Mutta pitäisikö olla?
*
Kivikaudesta rautakauteen kyy oli suomalaisten kunnioittama eläin, se oli ihmisen ja Maan Emon välinen napanuora, joka takasi jokapäiväisen ravinnon ja jota ei haluttu vahingoittaa.
Uskonpuhdistus ja Raamatun suomennos antoivat synkän kuvan käärmeestä, vähitellen myös kyystä. 1980-luvun alkuun tultaessa kyy oli taantunut voimakkaasti koko Euroopan alueella. Länsi-Euroopan maat päättivät yhteisellä sopimuksella rauhoittaa kyyn.
13. Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin".
14. Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.
15. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
16. Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva".
17. Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
18. orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.
19. Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."
Miksi kyytä Suomessa niin paljon vihataan?
Miksi kyytä Suomessa niin paljon vihataan?
Ne kyyt joita olen nähnyt ovat lähteneet ihmistä karkuun. Ei sellaisen tappamista oikein voi itsepuolustukseksi sanoa, jos sitä joutuu ensin jahtaamaan.
Juu. Soittelin tossa setällä, joka ihmetteli, että miksi tapoin. Että olisit vain kantanut toisaalle. Virheliikehän se nirhaus oli siinä hässäkässä. Säikähdys koiran puolesta ja nopea ajattelematon toiminta. No, ei voi mitään enää.
Ne kyyt joita olen nähnyt ovat lähteneet ihmistä karkuun. Ei sellaisen tappamista oikein voi itsepuolustukseksi sanoa, jos sitä joutuu ensin jahtaamaan.
Se kyy, jonka päältä eilen golfkentällä melkein kaverin kanssa marssimme, ei kyllä muuttanut kulkusuuntaansa lain. Toissa kesänä moinen tikkasi nilkkaani
Ehkä jokin sinussa ärsyttää käärmeitä. Käytätkö kenties tällaisia:
![]()
Joo. Oon nähnyt juutuupista parikin videota, jossa kissat körmyyttää kärmeksiä. Ilmeisesti inhoavat noita luikeroita kisuliinit tai sitten kyse on ikiaikaisesta samojen saaliseläinten kimpussa olevien saalistajien kilpaillusta. (vietti siis)Kissa oli tappanut kyyn. Vittu mikä idiootti. Juoksee myyriä karkuun, mutta kun käärme tulee vastaan, niin ei muuta kuin painimaan.
Joo. Oon nähnyt juutuupista parikin videota, jossa kissat körmyyttää kärmeksiä.