mitä heille pitäisi tehdä?

Giffen:[

The Horned Reaper
Sijainti
unknown
Tuossa MTV:n seitsemän uutisissa oli juuri juttua musiikillisesti superlahjakkaasta nuoresta japanilaistytöstä. Osasi kuulemma soittaa viulua 4-vuotiaana ja soitti New Yorkissakin jo 11-vuotiaana. Hän sanoi, että lapselle ei tee hyvää tulla leimatuksi ihmelapseksi. Tulee kuulemma liikaa paineita.

Herää kysymys, mitä näille lapsille oikein sitten pitäisi tehdä? Jos heitä kohdellaan kuten ketä tahansa muuta, he kyllästyvät virikkeettömääseen ympäristöön. He eivät ole kuten muut ja eristyvät yhteisöstä, jos joutuvat olemaan ainoastaan normaalien lasten seassa. Noilla eväillä he eivät koskaan pääse käyttämään potenttiaaliaan.

Toisaalta jos heille luodaan omat säännöt, he eristäytyvät jälleen ikäisistään. He ahdistuvat heihin kohdistuvista suurista odotuksista, jotka rasittavat nuorta mieltä. Superlahjakkuudet ovat varsin pieni ihmisryhmä, mutta lienee turhaa edes yrittää kuvitella, minkälaista hyötyä saataisiin aikaan, jos he pääsisivät käyttämään valtavaa potentiaaliaan.

Ilmari

Banned
Giffen:[ sanoi:
Herää kysymys, mitä näille lapsille oikein sitten pitäisi tehdä?
Vastasit itse kysymykseen. Oikeaa vastausta ei ole olemassa. Kompromissi lienee tässä viisain.

Kaikki on kuitenkin vanhemmista kiinni. Turhamaiset vanhemmat saattavat romuttaa koko lapsuuden.

AMS82

Well-known member
Sijainti
Turku
Lahjakkuus ei ole mikään yksinkertaisesti määritettävissä oleva asia. Useissa tapauksissa lahjakkuus lapsen kohdalla tarkoittaa sitä, että vanhemmat ovat aktiivisesti työntäneet lastaan juuri tietynlaisiin harrasteisiin ja tekemällähän oppii. Superlahjakkuus on myös oma kysymyksensä. Joissakin tapauksissa sekään ei tarkoita muuta kuin sitä, että vanhemmat ovat todella aktiivisesti mukana lapsensa suuntautumisessa.

Yksipuolinen kasvatus ja liian varhain alkanut erikoistuminen ei välttämättä ole oikea valinta aidosti lahjakkaankaan lapsen kohdalla.

The Horned Reaper
Sijainti
unknown
Kerros kaikille AMS, miten lapsi pitää kasvattaa, jotta se soittaa viulua 4-vuotiaana? Kyllähän lahjakkuuteen voidaan vaikuttaa, mutta ns. superlahjakkuudet ovat sitten asia erikseen... he ovat luonnonlahja, jota olisi osattava käyttää oikein.

Ilmari

Banned
Kerros kaikille AMS, miten lapsi pitää kasvattaa, jotta se soittaa viulua 4-vuotiaana? Kyllähän lahjakkuuteen voidaan vaikuttaa, mutta ns. superlahjakkuudet ovat sitten asia erikseen... he ovat luonnonlahja, jota olisi osattava käyttää oikein.
Naulan kantaan. Minä ainakin käsitin että topiikin aloittaja tarkoitti nimenomaan tapauksia joiden kohdalla ei ole mitään "määrittelyvaikeuksia". Rajatapukset ovat sitten asia erikseen.

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere
Kerros kaikille AMS, miten lapsi pitää kasvattaa, jotta se soittaa viulua 4-vuotiaana?
Olen superlahjakas lapsi, mutta koska vanhempani eivät ole koskaan antaneet minulle viulua, saatika pakottaneet soittotunnille, en osaa soittaa viulua edes 21-vuotiaana.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Otto Hokkanen sanoi:
Olen superlahjakas lapsi, mutta koska vanhempani eivät ole koskaan antaneet minulle viulua, saatika pakottaneet soittotunnille, en osaa soittaa viulua edes 21-vuotiaana.
:D :D :thumbdown :nope:

Jere1983

Well-known member
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Toisaalta olisiko tytöstä tullut "normaali" ihminen joka olisi elänyt "normaalin" elämän tietämättä lahjastaan jos hänen vanhempansa eivät olisi hänelle viulua hankkineet?
Uskoisin että musikaalisesti superlahjakas voi elää normaalia elämää harrastuksensa ulkopuolella, siis mikäli sitä ihmelapsi- statusta ei lähdetä tietoisesti hakemaan, mutta jos kyseessä on 10 vuotias joka käy yliopistoa voi eläminen opiskelutovereiden ja oman ikäisten kanssa olla hankalaa.

Miten näitä superlahjakkaita lapsia sitten pitäisi "käyttää"?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Onneksi en omaa superlahjakkaita lapsia. Omat normaalit lapset ovat äärettömän rakkaita:)

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Sam sanoi:
Onneksi en omaa superlahjakkaita lapsia. Omat normaalit lapset ovat äärettömän rakkaita:)
Meinaatko että jos sulla olisi superlahjakas lapsi, niin se sitten ei olisi niin äärettömän rakas?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Dominic sanoi:
Meinaatko että jos sulla olisi superlahjakas lapsi, niin se sitten ei olisi niin äärettömän rakas?
En tietenkään - kuten tasan varmaan tiesit vastaukseni. Olen vain sitä mieltä (näin yksinkertaisena ja toisessa toikissa todettuna totaalisena epäkelpona yksilönä) että normaalin ihmisen on helpompi elää normaaleille ihmisille suunnitellussa maailmassa.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Samankaltaisten ihmisten keskuudessa eläminen on helpompaa kuin olla huomattavasti massasta poikeava.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Mielestäni lahjoja ei kannata tukahduttaa, vaan tukea. Tarkoitan että antaa vain soittaa viulua jos lapsi itse sitä haluaa tehdä. Ja jos lapsi haluaakin soittaa niin ei pidä lähteä vanhempana hakemaan gloriaa ja mammonaa vaan pitää viulunsoiton harrastuksen tasolla. Lapsi saa sitten vanhempana päättää mitä lahjallaan tekee..

Eli kyllä tässä liikutaan vanhempien vastuualueella. Ikävä kyllä monet lähtevät kartuttamaan eläkekassaansa superlahjakkaan jälkikasvunsa kautta.. :nope:

The Horned Reaper
Sijainti
unknown
Jere1983 sanoi:
Toisaalta olisiko tytöstä tullut "normaali" ihminen joka olisi elänyt "normaalin" elämän tietämättä lahjastaan jos hänen vanhempansa eivät olisi hänelle viulua hankkineet?
Uskoisin että musikaalisesti superlahjakas voi elää normaalia elämää harrastuksensa ulkopuolella, siis mikäli sitä ihmelapsi- statusta ei lähdetä tietoisesti hakemaan, mutta jos kyseessä on 10 vuotias joka käy yliopistoa voi eläminen opiskelutovereiden ja oman ikäisten kanssa olla hankalaa.

Miten näitä superlahjakkaita lapsia sitten pitäisi "käyttää"?
Olen itse dokumentteja seuraamalla ymmärtänyt, että superlahjakkaiden ja lahjakkaiden ero on juuri lahjojen esille tulossa. Lahjakkaita tarvitsee aina ohjata käyttämään lahjojaan, kun taas superlahjakkailla ominaisuudet tunkevat läpi. Tuskin yhdetkään vanhemmat hankkivat lapselleen viulua neljä vuotiaana. Lapsi on varmasti ollut itse aktiivinen osapuoli. Jos minulle olisi antanut viulun neljä vuotiaana, olisin varmasti kokeillut seuraavia asioita: kuinka kovasti jaksan kieltä vetää, miltä viulu maistuu, miten suuria esineitä saan tungettua viulun sisään jne... Kyseinen lapsi on varmasti seurannut jonkun muun soittamista ja saanut tästä kipinän.

Ja täytyy aina muistaa, että loppujen lopuksi ne ovat yksittäiset ihmiset, jotka vievät tätä yhteiskuntaa eteenpäin. Mitä uusi Einstein tekisi fysiikalle? Mitä tekisi aivotutkija, joka tutkisi aivojen hienoimmat salaisuudet selvitetyiksi? Mitä uusi Freud tekisi psykologialle ja sitä kautta koko ihmisyhteisölle? Ihmiskunnassa on paljon kehittämisessä ja yksittäiset ihmiset vievät sitä eteenpäin. Seuraava askel on aina edellistä vaikeampi ja vaatii henkilöltä enemmän ja enemmän.

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
FIA on sitä mieltä, että kaikkien superlahjakkaiden lasten kykyjä pitäisi ehdottomasti käyttää edistämään Michael Schumacherin F1-uraa.