Lempiautourheilun tai lempibändin näkemisestä kotimaassa (mahdollisesti "once in a lifetime"-kokemus) ei ole halua maksaa enempää? No mikäs siinä, elämähän on valintoja.
Pointti on se, kuinka paljon jonkin tapahtuman järjestäminen maksaa. Ei niitä hienoja tapahtumia tänne tule, jos se tuottaa persnettoa.
Yksi F1:n erikoisuuksista on, että lippujen hinnoittelu tekee kisoista jossain määrin "once in a lifetime" tapahtumia, mikä tekee mikä tekee katsojamäärän (ja lipputulojen) pitämisen korkeana vaikeaksi (samalla kun järjestämismaksu yleensä sen kun nousee). Radan rakentaminen on kuitenkin suuri investointi pitkälle tulevaisuuteen, joten kisan tulisi pysyä tuottavana pitkän aikaa. Tai, kyllähän se kallis rata siellä pysyy, mutta eipä se Grade 1 -luokitus tuo sen enempää rahaa muilta luokilta kuin mitä alemman luokituksen rata niiltä saisi. Eli siinä mielessä F1-kisaa ei voi toteuttaa kertatapahtumana, kuten vaikka jotain jättikonserttia, jossa lava puretaan keikan jälkeen ja viedään muualle. F1-kisan ollakseen taloudellisesti järkevä, on sen oltava tuottava riittävän kauan, jotta sen vaatimat investoinnit saa takaisin.
Tietysti, monessa maassa valtio tukee kisaa. Tavallaanhan sitä voi perustella kisaviikonlopun tuomilla verotuloilla ja kenties myös julkisuuden tuoman muunkin turismin tuomillla verotuloilla. Mutta, minusta turismin edistäminen on matkailubisneksen oma asia, eikä valtion tuolla tavalla pidä markkinahäiriköidä ja matkailubisnestä tukea. Ja epäilen, että F1-kisan tuoma markkinoinnillinen arvo on niin suuri, kuin jotkut maat maksavat. Kyllä esim. Venäjällä, Bahrainissa, etc. on diktaattorin herrastelu kyseessä (ja ehkä noiden maiden imagon kohentaminen on varsin tyyristä joka tapauksessa). Jos Suomessa olisi vakavasti otettava F1-hanke, niin mun mielestä valtion ei pitäisi tukea sitä, varsinkaan jos ruohonjuuritason moottoriurheilu ei siitä hyötyisi.
Mitä "once in a lifetime" tapahtumiin tulee, niin kaikki on suhteellista. Puhtaasti mielenkiinnon osalta valitsisin ennenmin F1:n kuin MotoGP:n. Mutta jos samalla rahalla kävisi kolmesti MotoGP:ssä kuin kerran F1-kisassa, niin F1 saisi pitää tunkkinsa.