Mitähän se Häkkinen saisi aikaan sillä Heidfeldin Williamsilla?

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Niin, Mika Häkkinen neuvotteli tiiviisti siirtymisestä Williams-tallin kaudeksi 2005. Jenson Buttonin sopimussotkut ja epävarmuus sopimuksen onnistumisesta saivat Häkkisen muuttamaan mielensä F1:een palaamisesta.

Nyt on kuitenkin osoittautunut, että Williams ei pelkästään ole luotettava, vaan myös nopea F1-auto, jolla saavutetaan palkintopallisijoituksia (vrt. esim. Ferrari 2005).

Williams arpoi pitkään Heidfeldin ja Pizzonian välillä, kummasta tulisi 2005 kilpakuski. Williamsia arvosteltiin siitä, että miksi ihmeessä huipputalli ajaa itsensä asemaan, että joutuu valitsemaan kilpakuskikseen ns. b-luokan kuskeja (joka Nick Heidfeld ei mielestäni ole, mutta semmoinen oli kritiikki ennen kauden alkua).

Mark Webber ei ole täyttänyt niitä odotuksia, joita Williams ja BMW ovat häneen asettaneet ja Nick Heidfeld 'ajelee' kisasta toiseen tietäen, että ensi kaudeksi hän joutuu etsimään työpaikan jostain muualta. Kuitenkin Quick-Nick on onnistunut Webberiä paremmin ja on päässyt palkintopallille jo kahdesti kauden aikana.

Niinpä minua (ikuista Häkkis-fania) mietityttää se, että jos Mika olisi onnistunut solmimaan sopimuksen Williamsin kanssa, niin minkähänlaisia tuloksia motivoitunut kaksinkertainen maailmanmestari olisikaan voinut saavuttaa Williamsin ratissa tänä vuonna!? Kaiken mennessä kohdalleen Mika olisi varmasti kisaillut kisan voitosta. Ja se olisi ollut nannannannannaaaaaaaa :ahem:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Olis varmaan heitelly kilpahanskoja turhautuneena kun ei kulje ja ajoi kaiteeseen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Vaikea sanoa mitään tällaiseen spekulaatioon. Mielestäni Williamsin alkukausi on mennyt hieman kaksijakoisesti. Autot ovat olleet välillä kohtuu kilpailukykyisiä, mutta sitten on tullut täydellisiä romahduksia.

Kauden alussa Heidfeldiin ei paljoa luotettu, mutta nyt ollaan nähty ainakin se, että paljoa, jos yhtään ei mies anna tasoitusta Webberille. Ennen kautta esitetyt spekulaatiot johtuivat kai siitä, että Webber onnistui pelaamaan pr-korttinsa paremmin. Heidfeld on hiljainen mies, joka tekee työtänsä ajamisen kautta. Radalla otteet ovat hieman samankaltaisia kuin varikollakin. Miestä on vaikeata huomata vaikka tulosta tulee ja vauhti on usein vähintäänkin kilpailukykyistä.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Webber on räiskyvämpi ja äänekkäämpi kuski, josta saattaa vuosien saatossa tulla melkoinen lausunto-automaatti. Heidfeld taasen on ajanut ennakkoasetelmiin nähden ja tilanteisiin nähden nopea ja kova kuski. Hyvä kausi, mistä Webberin on kyllä ihan turha moittia.

Ja itse kysymykseen; Mahdoton miun on tietää! Ehkä hyvin, ehkä paremmin - ehkä vieläpä huonomminniin.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Tuohon otsikon kysymykseen voisi vastata, että "ei mitään, mutta Webberin Williamsilla voisi saadakin" ... ;)

Tarkoittaen vaan ihan sitä, että yhä enemmän vahvistuu kevyt Webber-halveksunta täälläpäin. Suuret on sanat, mutta teot on jotain muuta (ei tarvi kuin ajatella, miten Heidfeld ohitti Alonson ja miten Webber). Kieltämättä voi nähdä jonkinlaisen lausuntoautomaatin olevan syntymässä. Onko kyseessä sitten katkeroitunut lausuntoautomaatti ("Heidfeld ei uskalla ohittaa, se vain köröttelee radalla"), vaiko jotain muuta, se jää nähtäväksi.

Suorastaan hauskaa, kauden parhaita puolia tähän mennessä, kun ajoittain Heidfeld saakin kepitettyä Mark "minähän se ykköskuski olen" Webberiä. Ei ollut Webber tyytyväinen kolmossijaansakaan, vaikka kyseessä kuitenkin miekkosen paras sijoitus tähän mennessä ... :rolleyes: Ei tarvi sentään enää sanoa, että Minardilla on ajettu paras sijoitus, heh. Heidfeldin arvostus sen sijaan hienoisessa kasvussa. Webber luuli ilmeisesti (puheidensa perusteella päälteltyä) pyyhkivänsä Heidfeldillä lattiaa kisassa kuin kisassa tällä kaudella.

EDIT:

Maikkarilta napattua:

Kolmannesta ruudusta startannut Webber menetti jo pian tavaramerkikseen muodostuvaan tyyliinsä kaksi sijaa heti lähtösuoralla.

- Startti oli vitsi. Kytkin ei toiminut ollenkaan, Webber kirosi.

Williamsin insinööriosaston päällikkö Patrick Head kiirehti vahvistamaan, ettei kehno startti ollut Webberin vika, vaikka Heidfeld pääsikin ihan hyvin liikkeelle.
:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hankala sanoa? Spa:n super polesta päätellen Häkälle ainakin yhden kierroksen aika-ajo sopii hyvin, joten siltä osin ongelmia tuskin olisi!

Mutta miten sitten työskentely Williamsilla onnistuisi muuten? Häkkinen on kuitenkin tottunut saamaan laatua alle, ja miten sen motivaation laita olisi kun autoilla startit toimii miten sattuu? Ja miten sitten Häkän ja tallin yhteistyö toimisi nykyajan taktiikkojen suhteen? Sekin on kysymysmerkki miten Häkä osaisi säästää renkaita, eli sopisiko Häkän revittelevä meno nykyisille säännöille?

Williams on kyllä autona suht nopea, renkaatkaan eivät kulu kuten Renaultilla ja yhdella kierroksellakin autot ovat suht nopeita! Joten siltä osin uskoisin, että Häkkinen saattaisi tehdä parempaa tulosta Webberiin/Heidfeldiin nähden!

Toki vielä sekin on eriasia että formula meno olisi varmaan aika rasittavaa verrattuna rentoon Dtm-menoon, joka on kaiken lisäksi hänelle uusi haaste, joka voi motivoida hieman enemmän kuin ykköset!?
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Mielestäni puoli-ilmainen Heidfeld on tehnyt vähintää yhtä hyvää työtä radalla kuin suurella rahalla hommattu Webber. Puheet Heidfeldin taidoista kehittää autoa verrattuna Webberiin saa vaakakupin kallistumaan jopa Nick:n puolelle.

Se mitä Häkkinen olisi tehnyt jomman kumman tilalla on joka tapauksessa vaikea juttu. Mielestäni Häkkinen olisi suorituksissaan jäänyt ilman taukoa ajaneille nykykuskeille. Vuosia sitten Keken sanoin, että Mikaa nopeampaa kuskia ei ole Barcelonassa. Se yhdistettynä Williamsin nopeuteen ja Häkän parin kisan harjotteluun niin kova tulos olisi voinut tulla.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Williams nopea auto!:rolleyes: No aika-ajoissa menee suht hyvin, mutta ei Williams kisanopeudessa pärjää McLarenille ja Renaultille. Ei siis mikään voittaja auto alkukauden perusteella. Monacossa tuli hyvä tulos joka oli onnellisten yhteensattumien summa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Webber on todellakin ollut aika vaisu! Heidfeld yllättävän hyvä vaikkei mikään sateentekijä olekkaan.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Mielestäni Häkkisspekulaatiot F1:een liittyen voisi kokonaan lopettaa.

Vai vieläkö olisi olemassa jonkinlainen skenaario Mikan paluulle v. 2006!:)

ps. vuosi 2004:hän meni jahkaillessa ja pohtiessa, mutta tänä vuonna ei vielä ole kuulunut mitään?:)

ps.ps. Nykyset Williamskuskit eivät ole järin vakuuttaneet, mutta olisiko silti yksikin voitto Mikalle tänä vuonna tullut, epäilen, mutta mene ja tiedä.
 
Liittynyt
14.5.2005
Viestit
2109
Onneksi ei mennyt Williamsille, joka on selkeästi jälkeenjäänyt. Tai no, kuskitkin ovat taidoiltaan huonoja.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Pari asiaa.

Webber ja Nick eivät ole huonoja kuljettajia.

Häkkinen kyllä palaa ensivuonna, jos dtm sujuu tota tahtia, mutta kannattaisi pistää keke asialle neuvotteluissa.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Onx niillä menny bänx?

EDIT: asiaakin?
Pahimmillaan olisi mennyt seuraavasti: heikko alkukausi olisi palauttanut Mikan muistoihin viimeisen Mac-kauden taaperruksen ja olisi sysännyt itseluottamuksen ja motivaation pohjalukemiin ja Monaco olisi ollut taas paikka tehdä ilmoitus vetäytymisestä.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Mun mielestä Williams olisi tällä kaudella ollut väärä talli Mikalle, ehkä sieltä yksi tuurivoitto olisi voinut tulla Mäkkien, Rellujen ja Toyotien avustuksella mutta ei muuta. Mclaren olisi ollut SE tiimi Mikalle, varsinkin kun on kuunnellut noita juttuja siitä kuinka vaikea kuskille on sopeutua uuteen tiimiin.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Jere1983 sanoi:
Mun mielestä Williams olisi tällä kaudella ollut väärä talli Mikalle, ehkä sieltä yksi tuurivoitto olisi voinut tulla Mäkkien, Rellujen ja Toyotien avustuksella mutta ei muuta. Mclaren olisi ollut SE tiimi Mikalle, varsinkin kun on kuunnellut noita juttuja siitä kuinka vaikea kuskille on sopeutua uuteen tiimiin.
Olen samaa mieltä. Mika teki mielestäni oikean valinnan kun jäi "Haugin hommiin" tuntevat toisensa ja Haug kun tunnettu suomalaisten ystävänä ja etenkin suomalaisten kilpakuskien .. ja hyvinhän se om mennyt tähän asti ..
:ahem:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Racer21_90 sanoi:
Mika teki mielestäni oikean valinnan kun jäi "Haugin hommiin."
:ahem:
Niin varmasti teki. Kun ajaa mestariksi DTM -sarjassa, niin se vasta jotain on. Kahdessa eri autokilpailulajissa maailman paras, kun lasketaan formulasarjat yhdeksi kokonaisuudeksi! Siihen ei ole moni pystynyt? Vai tiedättekö nimiä?

Ei kuitenkaan olisi Mika kovin kummoisiin tuloksiin päässyt Williamsilla, niin kuin eivät nykyiset kuskitkaan pääse tällä kaudella.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Monacossa Williamsin varikkokäynneistä päättävä henkilö oikeastaan siirsi Heidfeldin ohi Webberistä. Heidfeld oli aluksi Webberin perässä, mutta hänet otettiin ennen Webberiä varikolle. Webber joutui siinä vaiheessa hidastelemaan Alonson perässä ja menetti aikaa. Sitten kun Webber otettiin varikolle, Heidfeld oli saanut ajaa nopeamman kierroksen tyhjällä radalla ja siirtyi ohi Webberistä. Joten oikeastaan Webberin suoritus Monacossa oli pikkuisen parempi, olihan hän ollut aika-ajoissa nopeampi. Varikkokäynneistä päättävä henkilö voisi olla sen verran reilu ettei muuta kuskien sijoituksia, olisi pitänyt antaa sen korkeammalla sijalla olevan pitää sijoituksensa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Driver #8 sanoi:
Monacossa Williamsin varikkokäynneistä päättävä henkilö oikeastaan siirsi Heidfeldin ohi Webberistä. Varikkokäynneistä päättävä henkilö voisi olla sen verran reilu ettei muuta kuskien sijoituksia, olisi pitänyt antaa sen korkeammalla sijalla olevan pitää sijoituksensa.
Varikkokäynnin päättää sekä kuljettaja että talli. Joissakin tapauksissa pelkästään jompi kumpi!

Joskus kuljettaja ilmoittaa halunsa tulla pysähdykselle aikaisemmin, parantaakseen sijoitusta! Näin kävi mm. ranskassa aikanaan, Ralfin ja Montoyan välillä, paitsi että talli ilmoitti törkeästi Montoyan tekemästä ratkaisusta Ralfille, joka päätti tulla sitten vielä aikaisemmin! Ja tästäkös Monty tykkäs!

Yksi esimerkki on myös eräs saksan kisa milloin Ruben otti ensimmäisen voittonsa mutta tässä tapauksessa taisi olla niinpäin, että talli kertoi kuljettajalle että pysy radalla, niin voitat! Ja niin jäi Häkä ja DC Rubenille, Ferrarin loistavan taktiikan ansiosta!
 
Ylös