Miten lisäheppoja vapaastihengittävääv???

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Miten saan heppoja vapaastihengittävään moottoriin; poikien mukaan et mitenkään, vai onko jotain pimeitä konsteja???

Kyseessä olisi Honda Civic type R, jossa on jo tehoputket ja bemun kahenlitran rivikuutonen???

Oisko Bemun tuning ja club sivuilta apua???

Pitääkö autot lisävirittämisen jälkeen muutoskatsastaa?
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
312T4 sanoi:

Oisko Bemun tuning ja club sivuilta apua???


Olisi.


Pitääkö autot lisävirittämisen jälkeen muutoskatsastaa?
Muistelisin, että jos auton teho/vääntö muuttuu tietyn prosentin verran suuremmaksi, joutuu tekemään muutoskatsastuksen. Joku muu kertokoon tämän maagisen numeron.

Halvimmalla lisätehoja koneeseen saat luultavimmin hankkimalla turbon tykötarpeineen. Jos sen pitää välttämättä olla vapari, niin sitten voit harkita iskunpituuden muuttamista eli tarkoittaa kampiakselin ja mäntien uusimista sekä yleensä lisäksi myös sylinterien poraamista.
Tällaisia "stroukkauspaketteja" löytyy erimallisiin BMW-koneisiin nettiä selaamalla.

Minkäslainen moottori Hondasta löytyy? Mallinumero, vuosimalli ?

Edit: Jos iskutilavuuden pitää olla sama, voidaan lähteä muuttamaan moottorinohjauksen ohjelmistoa(ennakot, bensansyöttö, jne.), keventämään vauhtipyörää sekä moottorin pyöriviä massoja, nostamaan kierrosrajoitinta ylemmäs yms.. Keinot ei lopu kesken, budjetti vain niin kovin harvalla riittää merkittävään tehoparannuksiin ilman iskutilavuuden muuttamista tai ahtamista.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Bemariin saa helpoiten lisätehoja kun käy vaihtamassa sen 523i malliin ja jos se ei riitä niin ostaa 528i:n. Sarjaa voi jatkaa aina M5:een asti, jolloin tehoja on 400 hv. Jos se ei riitä, niin ihmetellä täytyy. Sanovat tämän saman siellä tuningclubillakin. 520i:ssä on 150 hv ja 523i:ssä on 170 hv. Ne rahat mitkä viritykseen laittaa, riittää kevyesti välirahaan. Plus että auto on alkuperäinen ja se toimii tehtaan tarkoittamalla tavalla.

Hondasta en mene takuuseen. Hondafoorumilla sanovat että Hondassa on aina 20% enemmän tehoja kuin tehdas ilmoittaa.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
pmv sanoi:
Bemariin saa helpoiten lisätehoja kun käy vaihtamassa sen 523i malliin ja jos se ei riitä niin ostaa 528i:n. Sarjaa voi jatkaa aina M5:een asti, jolloin tehoja on 400 hv. Jos se ei riitä, niin ihmetellä täytyy. Sanovat tämän saman siellä tuningclubillakin. 520i:ssä on 150 hv ja 523i:ssä on 170 hv. Ne rahat mitkä viritykseen laittaa, riittää kevyesti välirahaan. Plus että auto on alkuperäinen ja se toimii tehtaan tarkoittamalla tavalla.

Hondasta en mene takuuseen. Hondafoorumilla sanovat että Hondassa on aina 20% enemmän tehoja kuin tehdas ilmoittaa.
Aivan; kyllä tämä on tiedostettu! Unohdat vain kallimmat vakuutusmaksut ja huollot ja sen, ettei esim. touringmallisia 540:ä ole markkinoilla Suomessa juuri yhtään! Sattuu vaan olemaan, että oma on niin pirun siistissä kunnossa ja hyvissä varusteissa, ettei sitä kehtaa vaihtaa mihinkään karvalakkimalli 523.n tai 528: n !

Kylläpä se 150 heppaakin riittää perheautoon ihan hyvin! Pitää ostaa isompikoneinen sitten ensikerralla:thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Pakkoko se koko auto on vaihtaa? Kyllähän sen 528i:n koneen kai voi vaihtaa 520i:n nokalle. Kolariautoista voisi saada palikkaa halvalla...
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
312T4 sanoi:
Aivan; mielenkiintoinen vaihtoehto?:ahem:
Kai se halvin vaihtoehto lisätehoille on se moottorinohjausparametrien uudelleenasettelu asiansa omaavalla pajalla...

5-20 HP voi löytyä hyvinkin halvalla. Eikä kestä kauaa.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
gnz sanoi:
Kai se halvin vaihtoehto lisätehoille on se moottorinohjausparametrien uudelleenasettelu asiansa omaavalla pajalla...

5-20 HP voi löytyä hyvinkin halvalla. Eikä kestä kauaa.
Oho; mistähän tämmöisiä pajoja löytyy???
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No ensinnäkin 150 heppanen kaksilitrainen on jo aika korkeavireinen kone. Litratehot on jo valmiiksi 75 hv/l, siitä virittäminen on kovaa ja kallista hommaa. Nuo chippaukset on useimmissa Bemarin koneissa aika tyhjänpäiviäisiä hommia. Eräässä alan lehdessä oli penkitetty M5 malleja. Kaikki joihin oli tehty muutoksia, erityisesti moottorinohjaukseen, jäivät vakioista jälkeen useammalla prosentilla.

Mitä tuohon moottorin vaihtoon tulee, niin se on ihan "non-starter". Tänä päivänä koneen vaihtaminen isompaan on katsastusteknisesti vaikea homma, kaikki osat pitää vaihtaa jotka poikkeaa mallien välillä. Ja niitä osia on varmasti useampi kuin kaksi. Lisäksi jälleenmyyntiarvoltaan tällainen tekniikanvaihtokötöstys on heikompi kuin täysin alkuperäinen ja hyvin pidettu 520i.

Jos todella haluaa 500-sarjalaisen farmarina ja ehdottoman tykkinä, niin ainoat aika hintavat vaihtoehdot ovat 540i kompressoriahtimella tai joku Alpinan, AC Schnizerin tai Hartgen rakentama erikoisversio, 540i:stä kompuralla on penkittänyt sellaiset 380 hv. Kompressoriahtimen hinta on noin 10000 euroa, mutta tulos on oikeasti hyvä. Tällainen yksilö on saatu kuuleman mukaan oikein Suomen kilpiinkin. Toki sen kompuran saa tuohon kaksilitraisenkin kylkeen, mutta jos hinta on tuota luokkaa, niin miksei saman tien laita vaikka uudempaa 525i:tä(193hv)

Paras ja edullisin ratkaisu on, että pidät autosi sellaisena kun se nyt on ja vaihdat isompikoneiseen seuraavalla kerralla. Mulla on itsellä 535i edellistä korimallia ja se tuntuu nyt uuden alustan myötä perin tehottomalta, vaikka pellin alla on 211 hv ja 305 Nm. Että vaikka saisitkin chipattua sen viisi hv enemmän, niin ei se onnelliseksi tee.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
pmv sanoi:
Eräässä alan lehdessä oli penkitetty M5 malleja. Kaikki joihin oli tehty muutoksia, erityisesti moottorinohjaukseen, jäivät vakioista jälkeen useammalla prosentilla.
Toisaalta nämä BMW:n M-sarjan vehkeet ovat varmasti viilattu aikalailla hyvin jo tehtaalla, eikä vääntökäyrään saada kovin kummoisia muutoksia aikaiseksi. Toisin voi olla karvalakkimallien kanssa, vääntökäyrän viilaaminen onnistuu ehkä hieman kauniimmaksi, mutta huipputehoja ei siltikään luultavasti saada kovin paljoa kasvatettua.

Edit: Jokainen pohtikoon sitten omalla kohdallaan onko vapaastihengittävän lastuttamisessa juurikaan mitään järkeä jos sillä ei ajeta kilpaa ;) Luultavasti kovin paljoa vastinetta euroille ei löydy, toisin kuin ahdetuissa moottoreissa jolloin ahtopaineiden korotuksen myötä saatava lisäteho on merkittävä.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No se täytyy todeta, ettei nuo Bemarin "karvalakkimallit" ole aivan heppoista kamaa vakionakaan. Esim. M5 mallin litrateho on 80 hv/l(400 hv/5 litraa). 520i ei siitä jää paljoakaan, itse asiassa vajaat seitsemän prosenttia. Kun M5:n mylly on käytännössä kisakone, niin pakko on ihailla vakiomoottorin virityssuhdetta nykyisillä polttoaineen kulutus- ja päästövaatimuksilla.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
pmv sanoi:
No ensinnäkin 150 heppanen kaksilitrainen on jo aika korkeavireinen kone. Litratehot on jo valmiiksi 75 hv/l, siitä virittäminen on kovaa ja kallista hommaa.

Toki sen kompuran saa tuohon kaksilitraisenkin kylkeen, mutta jos hinta on tuota luokkaa, niin miksei saman tien laita vaikka uudempaa 525i:tä(193hv)

Paras ja edullisin ratkaisu on, että pidät autosi sellaisena kun se nyt on ja vaihdat isompikoneiseen seuraavalla kerralla. Mulla on itsellä 535i edellistä korimallia ja se tuntuu nyt uuden alustan myötä perin tehottomalta, vaikka pellin alla on 211 hv ja 305 Nm. Että vaikka saisitkin chipattua sen viisi hv enemmän, niin ei se onnelliseksi tee.
Kiiitos arvoisa pmv!!! olen aloittelija näissä Bemarihommissa ja erittäin tyytyväinen tuohon 520:n ;isompikoneista ei ollut vara ostaa näillä opettajan palkoilla, mutta ehkä neljän vuoden päästä on!

Hyvä ja mukavaääninen moottori se kahenlitrankin kutonen on; riittää Suomeen ihan hyvin

:thumbup:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
pmv sanoi:
No se täytyy todeta, ettei nuo Bemarin "karvalakkimallit" ole aivan heppoista kamaa vakionakaan. Esim. M5 mallin litrateho on 80 hv/l(400 hv/5 litraa). 520i ei siitä jää paljoakaan, itse asiassa vajaat seitsemän prosenttia. Kun M5:n mylly on käytännössä kisakone, niin pakko on ihailla vakiomoottorin virityssuhdetta nykyisillä polttoaineen kulutus- ja päästövaatimuksilla.
Miten muuten kestävyys tuossa koneessa; vaikuttaako korkea viritysaste siihen???
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Käsittääkseni Type R:ssä on melko tehokas moottori jo alkujaan. 200hp (+40hp ;)

Miksi se on vaihdettu bemuun?
 
Ylös