Miten lisäheppoja vapaastihengittävääv???

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Vapaastihengittävään saa merkittävästi helpoimmin ja halvimmalla lisätehoa laittamalla siihen ahdin tai pari kylkeen. Näin oon ainakin kuullut, ja ens vuonna olis tarkotus koettaa. Tossa pari viikkoa sitten oli Malmilla joku harrastebiilitapahtuma jossa oli ruåttalainen uus BMW M3 turbotettuna. Siellä sai ajaa 200 metrin lähtöjä ja kaverilla oli oikeen katusliksit alla bemussaan. Dynotettukin se oli kuulemma, 708 heppaa race bensalla ja nyt pumppubensalla piti oleman reilu 500. Sijoittuhan se peräti 18. sijalle aika-ajossa. http://www.x-treme.fi/challenge_tulokset.html
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
edit. myy type-ärrän pois ja ostaa m3:n saa samaan rahaan helvetisti lisää löylyä.
 
Viimeksi muokattu:

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ei siitä noin paljoo tarvi maksaa eikä todellakaan ole mitään kehäraakkeja. Kato vaikka www.mobile.de ja laske siittä mitä tulee maksamaan.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
bigbear sanoi:
vai että kisa bensalla 40% lisätehoa.... ei kyllä ilman muita lisäaineita :D
Kisabensan nakutuskestävyys on niin paljon parempi, että ahtoja voidaan lisätä reilusti pumppubensaan verrattuna.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Juu, nimenomaan näin, eli sietää ahtoa ihan toista luokkaa vaikkapa 114 oktaanisella kuin 98 oktaanisella.
 

Total

Member
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
17
Ihan turhaa alkaa lisäämään tehoja BMW 520:een tai Honda Civic Type R:ään. Molemmissa on riittävästi tehoja siviililiikenteeseen. Turha pmw:n sanoa, ettei korkea viritysaste vaikuta kestävyyteen. Varmasti vaikuttaa jos niitä tehoja käytetään hyväksi. Itse olen virittänyt sekä vapaastihengittävien että turboahdettujen siviiliautojen moottoreita. Samaan aikaan olen myös ajanut rallia, rataa, sprinttiä ja jäärataa, joten tuota sekä moottorin että alustan tuntemusta on. Siviiliautopuolella kävi näin, että moottoreiden (kalliitten) virityksen jälkeen (tietysti) alustaa piti "parantaa" lyhyemmillä jousilla, jäykemmillä iskareilla, suuremmilla vanteilla ja leveämmillä renkailla. Hirveähän se auto on sitten ajaa sorateillä, mukulakivikaduilla ja talvella. Täristää ja vetelee ja on liian matala (pohja ottaa kiinni). Sakkoja ja ajokieltoja tuli. Paljon vaativampaa on sitten ralli/rata-auton kanssa säätää alustaa. Ja saa ajaa sitten oikeesti kovaa. Suosittelen enneminkin ostaa joku vaikka F-ryhmän Escort hintaan jotain 3000 euroa jolla pystyy ajamaan rallissa jopa B-junnujen voitosta.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Eiköhän sen ratkaise jokainen kohdaltaan mikä on turhaa ja mikä ei ihan ilman besserwisserien apua. Vai kaipaatko itse apua karsimaan "turhia" asioita omassa elämässäsi? Omassa vaparissani miedonsin tekniikkaa rajusti, välityksiä harvennettiin ja tehoa pudotettiin nokkaa liki 30 astetta miedontamalla viitisenkymmentä kaakkia jotta autosta olis tullut miellyttävämpi ajaa. Ja paskat; nyt on menossa ennalleen palautus.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No tuo väittämäni että korkea virityssuhde ei vaikuta kestävyyteen, liittyi vain ja ainoastaan tuohon BMW:n kaksilitraiseen M52TU koneeseen mikä tuolla 312T4:llä on autossaan. Toki jos sitä lähtee virittämään tehtaan kuosista, niin kestävyys varmasti heikkenee. Näin varmasti on kaikilla koneilla. Bemarin koneethan ovat perinteisesti suhteellisen korkeavireisiä, mutta myös perustekniikaltaan kestäviä. 75 hv/litra on todella paljon ja sitähän tuossa epäiltiinkin että onko se otettu kestävyyden kustannuksella. Oman näkemyksen mukaan kone olisi tasan yhtä kestävä vaikka siinä olisi 135 heppaa.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
pmv sanoi:
No tuo väittämäni että korkea virityssuhde ei vaikuta kestävyyteen, liittyi vain ja ainoastaan tuohon BMW:n kaksilitraiseen M52TU koneeseen mikä tuolla 312T4:llä on autossaan. Toki jos sitä lähtee virittämään tehtaan kuosista, niin kestävyys varmasti heikkenee. Näin varmasti on kaikilla koneilla. Bemarin koneethan ovat perinteisesti suhteellisen korkeavireisiä, mutta myös perustekniikaltaan kestäviä. 75 hv/litra on todella paljon ja sitähän tuossa epäiltiinkin että onko se otettu kestävyyden kustannuksella. Oman näkemyksen mukaan kone olisi tasan yhtä kestävä vaikka siinä olisi 135 heppaa.
Näinhän se toivottavasti on; kyllä tuo kaksilitrainen silti huutaa aika pahasti kiihdytettäessä ja kierrosten ollessa 5000-6000 välillä :nope:

Hyvä moottori silti:thumbup:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No näissä uudemmissa koneissa äänet ovat kovilla kierroksilla raaemmat johtuen alumiinilohkosta. Valurautalohko absorboi paremmin melua ja tärinöiä. BMW:n koneet ovat perinteisesti mekaanisilta sisuskaluiltaan kovaa luokkaa. Vanhemmista tahtoi mennä nokka-akseli ja venttiilin ohjurit, mutta niitten ikäisissä koneissa tuo oli aika tavanomaista. Sitten joissain neloskoneissa oli jakohihna arka paikka. Kuitenkin näissä uudemmisa 24 venttiilisissä suorissa kuutosissa ei ole tunnettuja ongelmia, paitsi Britanniassa ja USA:ssa jossa rikkipitoinen bensa söi nikasil-pinnoitteen.

Näitten uudempien suurimmat ongelmat taitaa olla elektroniikassa. Lähinnä antureita ja ohjainbokseja menee. Sitten yksi ongelmakohta voi olla vanos-järjestelmässä, joka rupeaa naputtamaan. EI sekään mikään dramaattinen juttu ole, mutta vika kuitenkin. Mutta kuten sanottu, ongelmat eivät johdu niinkään korkeasta viritityssuhteesta, vaan muista suunnittelun ongelmista. Niitä esiintyy kaikentyyppisissä koneissa.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Jännä juttu tuossa kahen litran kutosessa on se, että vääntöä alkaa löytymään vasta neljän tuhannen kierrroksen jälkeen, jolloin moottori vasta alkaa potkimaan:thumbup: Ohituksiiin kannattaa lähteä kolmosella tai nelosella!
 
Ylös