miten pelastaa delfiini ?

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
En edes mieti mitä Mclarenin pitäisi organisaatiossaan tehdä. Se lienee ylivoimainen tehtävä - mutta meillehän riittäisi muutokset autoon.

Mutta mahtaavatkohan ne Mclarenillakaan tietää, mikä autossa on vikana. Näin aussien konttauksen ja tulevan kisan alla tuota on ”mukava” kuitenkin hieman arvailla.

Tyrmistyttävintä asiassa on se, että tallin sisällä oli ilmeisesti tiedossa reiluhkot puutteet vauhdissa.

Ja selvää on sekin, että etuosan pidossa on puutteita - siksihän tuota etusiivekettä vaihdetaan ja kokeillaan.

Vaikkakaan ei suoraan ole sanottu, niin aivan ilmeistä on sekin ettei mersusta siitäkään ole kilpailijaksi vielä muutamaan kisaan.

Mekaanisella pidolla on siinäkin puutteensa - jos tosin vaiva taisi olla melko yhteinen Michelin leirissä. Osin tuota ongelmaa oli Bridgestonenkin puolella. Vain Ferrarin erikoisleveät renkaat toimivat moitteetta. Samoin voisi kait sanoa Renaultista jonka alustan geometria perustuu Michelinin muillekin talleille tarjoamaan ratkaisuun jota vain Rellu lähti aikanaan kehittämään ja ainakin nyt toimi.

Vaikka etuosa on d.forcen suhteen liian laimea - sanoi Kimi kuitenkin auton olleen melko hyvän ajettavan. Pitäisikö tuosta ajatella takaosankin d.forcen olleen uuden takasiiven vuoksi melko lailla riittämätön, mutta näin aseteltuna kuitenkin tasapainossa etuakselin kanssa. Ja tästä yhteisvaikutuksesta renkaiden lämpiäminen ei ollut riittävää. Aerodynaamisen pidon puutteet hukkuivat sopivasti tehottomaan koneeseen joten analyysin karmeus jäi australiaan ja elävään vertailuun muiden tallien saavuttaman tason kanssa.

McLarenin täytyisi saada siis etuosaan suurempi pito. Silloin takaosaan täytyisi sinnekin säätää enemmän D.forcea jos sitä on sädettävissä. Tällöin renkaatkin lämpiäisivät kylliksi saadakseen paremman otteen ja tuottavan hieman mekaanista pitoa. Tämä yhtälö on mahdollinen vasta kun moottori saa tämän syntyneen edun irti väännön siihen riittäessä.

Kaikilla Michelineillä oli ongelmia pidon kanssa - joka voiman riittäessä kuten Bemarissa aiheutti kuoriutumista renkaissa, tai kuten heiveröisessä Mersussa renkaat jäivät ikään kuin käyttämättä. Totuus on nyt vielä se, että Ferrarin eturengas on Michelinin vastaavaa leveämpi. Tälle tielle viime syksyn rengassotkusta juontaen on kuitenkin sillekin työläs lähteä - ripustukset ja osin aerodynamiikka menisi leventyvien renkaiden johdosta uusiksi.

Näyttäisi, että Mclaren voisikin harkita tätä - nykyisessä autossa ei ole paljoa johon olisi syytä niin kiinteästi rakastua. Neweyn tiedetään kuitenkin jo viime vuonna vastustelleen leveämpiä renkaita jotka eivät niin pelanneetkaan Macissä kuin Williamsissa. Neweyn sananvalta taitaa kuitenkin olla jo kyseenalaistettu - ainakin nyt jos hän näistä ratkaisuista on vastannut. Ferrarilta värvätty aerodynaamikko oli hänkin aikoinaan vastenhakuinen löytämään leveämmille renkaille optimiratkaisuja - vielä viime vuonna Ferrari haikaili niiden perään ja ottikin nyt vasta tikun käteensä ( ehkä sen FIAn uuden mittatikun ).

Tämä leveän eturenkaan etu, kylmään keliin yhdistettynä - joidenkin arvioiden mukaan - saattoi olla ausseissa jopa 1/2 - 1 sekunnin luokkaa. Siis todella paljon. Michelin varmasti tutkii asiaa parhaillaan.

Moottori aiheutti jälleen testeissäkin värinöitä korkeimmilla kierroksilla - ja yhdistettynä vaihteistoon sekä kytkimeen eli tähän nykykompaktiuteen - kierroksia täytyi laske jotta se kestäisi. Eikä se sittenkään kestänyt. Hiilikuitiunen laatikko siirrettiin jälleen - nyt B-malliin. Kone siis kyllä kiertäisi ja tekee sen penkissä ihan kilpailukykyisesti mutta auton rungon osana hajoaa värinöihin. Olkoonkin, että juuri värinöiden hallitseman Bemarin moottoriguru piti olla heillä nyt apunaan.

Tälläiseen ongelmaan voi tulla ahaa elämys - tai sitten siihen voi menna ikuisuus. Tai on jo mennyt - lieneehän tuosta leimautuva jo Mersulle helmasynti sen nyt yrittäessä saada moottoristaan Bemarin ja Ferrarin esimerkin kaltaista useampanakin vuonna.

Lohtuna tuossa on - jos olen oikein ymmärtänyt nyt ennen kuin virallista tietoa on - että itse motti pelitti mutta sen aiheuttamat tai siihen integroitujen voimansiirtojen vuoksi aiheutuneet värinät hajottivat jäähdytyksen. Vika saattaa siis olla paikallistettavissa ja korjattavissa. Eri asia johtaako se sitten siihen, että koneesta saatettaisiin ottaa enemmän tehoa ulos, mutta tälläinen ajatuskulku olisi luonnollinen.

Loppujen lopuksi tuo aerodynamikka taitaakin olla huolista pienimpiä. Moottorin konsepti ( tai sen integrointi ) täytyisi arvioida uudelleen ja toisaalta Mclaren ei sitten millään tahdo oppia Michelin talliksi kuin vain vuosi kerrallaan - ja silloinkin se on hyvä vasta loppukaudesta. Maccien ripustukset täytyisikin tehdä teleskooppivarsin - nopeat muuttaa näin alkuun kun epävarmuus iskee ( kerran kaksi viikonlopussa ).
 
Viimeksi muokattu:

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Nyt onkin jo tutumpaa mikaelia =)

Jaa-a, miten pelastaa.. no varmaa on se että tehon lisäys toisi lisää vauhtia.. Jos mäkin downforcen puute johtui osittain siitä että autoa jouduttiin ajamaan muita pienemmällä siivellä jottei suorilla oltaisi kaikkein hitaimpia. Näin ollen lisää tehoa -> lisää siipeä -> lisää pitoa -> parempi kierrosaika.

Toisaalta etupään ongelmat ei moottoritehoilla korjaannu. Delffinihän on varsin omaperäinen, sillä siinä itse nokka on lähes kiinni etusiivessä, kun taas esim Williams on hakenut täysin päinvastaista suuntaa.. muiden pysyessä perinteisissä ratkaisuissa. Adynamiikasta mitään tietämättä on paha sanoa mitä kukakin todellisuudessa noissa hakee, mutta voisi kuvitella että mäkin keulassa ilmat on tarkoitus kiertää eri tavalla kuin muilla.. ja ilmeisesti tätä ei ole saatu toimimaan, sillä jo uudessa etusiivessäkin on perinteisempi kiinnitys jossa ilma virtaa nokan ja siiven välistä..

Usko on vahva että mäkki saa aerodynaamiset hommat toimimaan(mikäli niissä suuria ongelmia edes on), sillä tuulitunnesissa voidaan 24/7 tehdä erilaisia kokeiluja ja ainahan voidaan mennä varmempaan ratkaisuun päin... kuten siis jo ollaan uuden siiven kanssa ilmeisesti tehty..
 
Viimeksi muokattu:

Coolman

Well-known member
Liittynyt
28.7.2001
Viestit
121
Sijainti
Southern Sweden
Mc Laren MP-19 on kuin naisen kenkä.
Niin ahdas että paikat hajoaa tilanpuutteeseen.
Ja tämä ongelma ei ole ratkaistavissa ennen kuin uusi B malli tulee kesäksi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllä tuo etuosan ongelma voi olla pois pyyhitty vaikka vain rengasmuutoksin ja stilisoiduin siivin. Hieman viime vuoden Williamsin tapaan. Mutta suoranopeus - kun vielä siipeä, tai d.forcea oli riittämättömästi kielisi selkeästi tehonpuutteesta.

Toinen vaihtehto olisi varsin epätaloudellinen aerodynamiikka joka hukkaa alas painavaa voimaa ja muodostaa turhaa ilmanvastusta. Tähän en usko ja ilmiö olisikin tuiki tavaton McLarenille joka toki melkein kaikki muut virheet onkin tehnyt useampaan kertaan.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Kyllä ne itte ittensä pelastaa. Tällä kaudella vielä hopeadelfiini nähdään palkintopallilla...moneen kertaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos Delfiiniä pohtiessa miettisi mitä haille tehtiin ja ilmeisesti tehtiin oikein - niin kait siitäkin jotenkin valaistuisi.

Ehkä tässä hetkessä nousee ensimmäiseksi esille se seikka, että Ferrari muutti autonsa pyöränripustustensa geometriaa. Itse autohan on hienosäätöä GA:sta mutta em hieman merkittävämpi seikka mahdollistaa suuremman säätövaran ja siten suuremmat variaatiot renkaissa. Tätä kautta ja autoon tätä silmällä pitäen tehdyilla aerodynaamisilla pikkumuutoksilla päästiin käyttämään avauksessa esiteltyjä leveämpiä ja pehmeämpiä renkaita.

Yhtään en ihmettelisi, jos tämä uudistus olisi mennyt muilta Bridgestone talleilta ohi silmien tyyliin aiemmat Bridgestonen valinnat Macin ja Ferrarin kesken. Ja asia on suoraa jatkoa viime syksyn rengassodalle.

Ferrarin takaosaa om muuteltu pienin mutta moninaisin seikoin. Joka tapauksessa paljon on nähty vaivaa moottorin jäähdyttämiseksi uusin pienin poistoaukoin ja uusittuinen virtauksineen. Ehkä tästäkin johtuen ponttoonien jäähdytysilman aukot on saatu pienemmiksi.

Ilmanvirtauksia takaosassa on enemmän suunnattu auton keskilinjalle ja ilmeisesti uudesta takasiivestäkin näin saatu enemmän irti.

Vaihteisto on saanut komposiittisen laatikon, eli kevyemmän - kun Macci ei puolestaan saa hiilikuituistaan lainkaan toimimaan. Varmasti tämä painon pudotus on muutenkin ns painoalue.

Ja kun akselivälin muutos on käsitelty - niin siinä lienee suurimmat päällepäin näkyvät muutokset johin Piolakin on huomionsa kiinnittänyt lukuisten pikkumuutosten ja hiomisten lisäksi.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Miten pelastaa delfiini?
Tekemällä duunia ja testaamalla rajusti. Ei siinä Kimin lemmenlomat ja David paratiisilomat paljoa tiimiä auta.
No, eihän se loputon testaaminenkaan mitään auta, jos ei ole enää ideoita. Joten kyllä tää kääntyy sinne henkilöpuolelle. Jotain muutoksia pitää tulla. Jos ei nyt suoraan miehiä vaihdeta, niin ainakin vastuujakoa voisi muutella. Eiköhän ne sieltä sen nopeuden vielä löydä, tai sitten ei.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Spekulaatioita on esitetty siitäkin, että nykyisin McLarenin aerodynamiikka puoli on täysin vailla yhtenäistä linjaa. Newey ei enää itse suunnittele aktiivisesti, vaan hänet on siiretty muodollisesti johtaviin tehtäviin, joihin Newey ei puolestaan omaa minkäänlaisia kykyjä. Organisaation heikkoudet tulevat varmasti esille ja ne tullaan korjaamaan pikkuhiljaa. Suuria toiveita ei tämän suhteen kuitenkaan voi asettaa, kun edellinen korjaus meni vielä huonompaan suuntaan. Suurin ongelma ei sittenkään ollut Neweyn motivaation lasku ja kasvava kiinnostus veneisiin.

Williamsin esimerkki todistaa, että aerodynamiikkamuutokset on mahdollista toteuttaa onnistuneesti parissa kuukaudessa. Muiden ongelmien osalta B-malli taitaa olla ainoa mahdollisuus.

Moottorin pettämisen syihin liittyviin ajatuksiin ja näistä johdettuihin ratkaisuihin suhtaudun hyvin epäilevästi. McLaren ei kierrä testiradoilla sellaisia kierrosmääriä, joilla ihan oikeasti voitaisiin testata kestääkö mylly koko viikonlopun vai ei. Syytä voi vain arvailla, mutta johtopäätös lienee ainakin selkeä. Lisää tehoja ei ole mahdollista saada mistään ja jos jotain ideoita luotettavuuden parantamiseksi onkin olemassa, ei niitä ainakaan tässä vaiheessa olla kiinnostuneita testaamaan.

Taktisella puolella McLaren on ollut pitemmän aikaa luvattoman heikko. Nykyisessä tilanteessa on jo pakko luopua niistä ihmeellisistä laskelmista, joita tallin piirissä ollaan tehty ja joilla hitaampi taktiikka ollaan optimistisella asenteella saatu näyttämään toimivammalta, kuin taktiikka jota lähes kaikki kilpailijat käyttävät. Tosin täytyy sanoa, että sellainen yhdistelmä jossa auto ei kulje raskaalla tankilla, mutta renkaat kestävät lähestulkoon puoli kisaa on aika vaikea pala purtavaksi kenelle hyvänsä.

Henkilökohtaisesti odotan McLarenilta parempaa aika-ajosuoritusta ja pelkään että näin saavutettu hyöty katoaa konerikkoihin Malesian helteessä. Aerodynaamisesti auto parantunee hieman, mutta ero voi olla täysin olematon aikaisempaan, jos auto todellakin on vaikeasti säädettävissä ja testikierroksien määrä on edelleen pakko jättää alemmaksi kuin kilpailijoilla.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Häkkisen Mika on palkattava takaisin, pelastamaan delfiini ja koko talli täystuholta! Ja Erjan catering yritys kestitsee urakoijat!:ahem: :thumbup:
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Mersun moottorien laaduttomuus - siinä myös eräs aihe joka jaksaa ihmetyttää. Miten on mahdollista, että niin suuri autovalmistaja (ja perinteisesti laadustaan tunnettu, jne) ei pysty saamaan kilpailukykyistä voimalähdettä aikaan? Mikäli kaikkia juttuja & uutisia on uskominen, niin nytkin tuosta mersun motista puuttuu tehoja muihin "huipputalleihin" verrattuna runsaasti - alkaa olla omanlainen päättymätön tarinansa tuokin. Se, että sama "tehottomuus" jatkuu vuodesta toiseen, hoh hoi. Vai onko kyseessä Mersun puolelta taktikointia, että vasta kun talli on Mersun talli (saapa nähdä säilyykö tallin nimi nykyisenlaisena vai ei, voisin uskoa ettei säily?) niin sitten aletaan tosissaan panostamaan? :tongue:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Taitaa olla niin että Mersun kunto on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin Renaultin!?

Renaultin kone on kuitenkin luotettavuudessa huomattavasti Mersua edellä, ajettavuudesta ei juuri pysty sanomaan mutta molempia taitaa vaivata tehon puute? Ja mersua tietty myös luotettavuus-ongelmat!

McLaren, eli Delfiini, pelastuu kyllä ihan itsestään!

Kone saadaan jossain vaiheessa luotettavaksi ja uskon ettei auto ole niin huono miltä Melbournen kisa näytti!

Kuitenkin kolmen stopin taktiikka, kovemmat renkaat kuin Renaultilla, aiheuttivat suurimmat erot!

Konerikko Kimin kohdalla sitten oikein kasvatti tätä luuloa, että McLaren on ihan hukassa!

Ei siinä mitään hirveätä vielä ole jos yhdessä kisassa käy näin! Viime vuonna Schumilta meni kolme ekaa kisaa lähes täysin penkin alle, ja eipä tuo Häkälläkään hyvin lähtenyt 2000 rullaamaan!

Kyllä tuosta on vielä helppo nousta!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eli nyt kun McLaren on(ilmeisesti) testannut uutta etusiipeä ja saanut auton hyvään vauhtiin sen kanssa ja samalla myös toivottavasti saanut korjattua koneen luotettavuus ongelman!

Niin kisassa McLaren on melko varmasti se kovin haastaja Ferrarille!

Varsinkin kun he toivottavasti ajavat hieman järkevämmällä taktiikalla ja toivottavasti myös löytävät paremmin sopivan rengasseoksen!

Siis McLaren voittoon! :thumbup:
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Nasu sanoi:
Häkkisen Mika on palkattava takaisin, pelastamaan delfiini ja koko talli täystuholta! Ja Erjan catering yritys kestitsee urakoijat!:ahem: :thumbup:
Jep. Häkä ja Räkä kuskeiksi. 3 pysähdyksen taktiikka pehmeillä nakeilla. Pannun viritysaste ylös. kestää maaliin jos kestää. Kun kestää niin kaksoisvoitto.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Misa1 sanoi:
Eli nyt kun McLaren on(ilmeisesti) testannut uutta etusiipeä ja saanut auton hyvään vauhtiin sen kanssa ja samalla myös toivottavasti saanut korjattua koneen luotettavuus ongelman!

Niin kisassa McLaren on melko varmasti se kovin haastaja Ferrarille!

Varsinkin kun he toivottavasti ajavat hieman järkevämmällä taktiikalla ja toivottavasti myös löytävät paremmin sopivan rengasseoksen!

Siis McLaren voittoon! :thumbup:
Toivotaan parasta!:thumbup: Pelätään pahinta!:thumbdown
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Delfiini on rauhoitettu eläin. Sen takia Mäkin porukka ei uskalla käydä siihen käsiksi, vaan yrittävät saada sen tekemään temppuja tarjoilemalla sille makupaloja.
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
mikaelilta mainio aiheen avaus!

Toisille talleille näyttää aina olevan vaikeampaa pystyä tekemään hyvää aerodynamiikkaa kun "sääntöjä kiertävät" härpättimet tuntuvat vain lisääntyvän autojen ympärillä.

Olisiko siinä FIA:lle tilaisuus tehdä sarjasta tasaisempi ja määritellä vaikka että aerodynaamista pitoa saa tuottaa vain etu- ja takasiivekkeellä sekä korin muodoilla. Korista ei saisi enää häröttää ylimääräisiä siivekkeitä kuten aironhankaimet ja keskisiiveke. Samoin kaikkien tukitankojen tulisi olla poikkileikkaukseltaan pyöreitä. Totta, että tämän tyyppinenkin määrittely olisi vaikea tehdä niin että siitä ei löydy porsaanreikiä, mutta ainakin olisi jotain yritystä.

Tiedä sitten olisiko tuosta mitään etua McL:lle. Ehkä he eivät vain ole tarpeeksi nopeita tekemään uusia aerodynaamisia rakenteita ja siksi eivät ole kovinkaan usein mukana pelissä heti ekasta kisasta lähtien.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Viimeisien tietojen mukaan pelastukseen tarvitaan Mersun rakentama kone, ei Ilmorin, sekä auton perän uudelleen rakentaminen!

Ja erään ennustajan mukaan korjaukset avittavat Kimin huipulle vasta ensi vuodeksi!

Hieman lähdetietoja:
Lähde: TS
Stuttgartin päämajassa vaaditaankin, että Mercedes pääsisi myös päättämään McLarenin asioista investointiensa vain kasvaessa.
Juuri nyt vastuu McLarenin surkeudesta on sälytetty Mercedeksen alitehoisten ja särkymisherkkien moottorien ylle. Moottoreissa Mercedestä on kuitenkin vain nimi. Voimanlähteet rakentaa Mario Illienin kipparoima Ilmor-yhtiö Brixworthin tehtailla Englannissa.
Kun Williamsin saksalaismoottorit rakentaa BMW omilla tehtaillaan Münchenissä, myös Mercedeksellä paine on kova ryhtyä itse tekemään omansa.
Eli Mersu ei ilmeisesti ole tyytyväinen Ilmorin tekemisiin! Kumma kyllä kun menestystä tulee, niin silloin kiillotetaan Mersun merkkiä, ja ollaan niin Mersua että! Heti kun tulee hieman heikompia suorituksia, niin ei olla enää Mersuja laisinkaan!? Aika takinkääntäjä porukkaa!?:thumbdown

Lähde: TS
McLarenin nykyauto ei todellakaan hurmaa asiantuntijoita.
Turun Sanomille F1-teknologiaa analysoiva italialaisinsinööri Paolo Filisetti suorastaan hämmästyi tutkittuaan MP4-19 -autoa läheltä lähtöruudukossa.
- McLarenin - kuten myös Toyotan - peräratkaisut havaitsee jo paljaalla silmällä epäonnistuneiksi. Tuli sellainen vaikutelma kuin niitä kahta autoa ei olisi käytetty tuulitunnelissa lainkaan, Filisetti tuumaili.
No näinhän se menee! Jos autolla oltaisiin menestytty, niin sitten oltais päivitelty miten Newey on tehnyt uskomattoman omituisia ja loistavia ratkaisuja!?! :dunno:

Lähde: TS
Helsinkiläinen selvänäkijä Markku Tähtinen ennusti talvella Jenni Dahlmanille, että hänen tuleva aviomiehensä Kimi Räikkönen saavuttaa vuonna 2005 formula 1 -uransa huipun.
Toivossa on hyvä elää.
No niin, kuka nyt sitten uskoo selvännäkijöihin ja kuka ei! Tai kuka nyt näitä Heikki Kullan jorinoita, niin tosissaan ottaa?
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Setä-Ron unohti Paragonistaan kaikkein tärkeimmän: testiradan. Oma testirata tehtaan vieressä parantaa testipäivän tehoa kaksinverroin. Nyt joudutaan rikkoutuneen osan uutta ja modifioitua kappaletta odottamaan 1-2 vuorokautta lentorahdista riippuen. Tehtaan ollessa vieressä osa sorvataan ja lähetti juoksuttaa osan kuin lämpimäisen mekaanikoille samoin tein. Tässä lienee eräs Ferrarin luotettavuuden syy, ei pelkästää testipäivien määrä vaan niiden laatu ja tehokkuus.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eli reisille meni tämä vuosi, ensi vuodesta ei vielä tiedä, eikä edes sitä että Kimi olisi Mäkkärillä nauttimassa nopeasta ja luotettavasta autosta.

Tais olla viimeksi 1998 kun auto oli nopea ja luotettava. Mitä nyt sitten varikkohlöstö vähän mokaili kisoja.

Ferrari sentään taistelisi ja yrittäisivät parantaa autoa, Mäkkäri vaan visioi tulevaisuutta ja sen ruusuisuutta, saatana.:jaska: :mad_old: :thumbdown
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Nyt on kyllä liian aikaista ruveta McLarenia hautaamaankaan. Huolimatta aikataulujen pitävyydestä voi B-malli olla käytössä jo Barcelonassa. Ja tähän nykyiseenkin voi ne ahaa elämykset vielä tiensä löytää vaikkakaan ei ihan parissa kisassa. Eikä noista renkaistakaan vielä kukaan selvää ota.

Ja mitä muuten kovin onnettomalta Ilmorilta voi odottaa on, että saavat moottorin värinät kuriin jotta jäähdytys kestää. Onhan tuo kone jo kiertänyt useammankin rataennätyksen ja varmasti sinne 19000 tienoille - joten valittu tie lienee oikea. Onpahan kehitys vain kesken laatikoiden ( alumiininen ) ja lämpöongelmien kesken painiessa.

Iso ratas on McLaren Group pyöritettäväksi - mutta kun liikahtaa niin...
 
Ylös