En edes mieti mitä Mclarenin pitäisi organisaatiossaan tehdä. Se lienee ylivoimainen tehtävä - mutta meillehän riittäisi muutokset autoon.
Mutta mahtaavatkohan ne Mclarenillakaan tietää, mikä autossa on vikana. Näin aussien konttauksen ja tulevan kisan alla tuota on ”mukava” kuitenkin hieman arvailla.
Tyrmistyttävintä asiassa on se, että tallin sisällä oli ilmeisesti tiedossa reiluhkot puutteet vauhdissa.
Ja selvää on sekin, että etuosan pidossa on puutteita - siksihän tuota etusiivekettä vaihdetaan ja kokeillaan.
Vaikkakaan ei suoraan ole sanottu, niin aivan ilmeistä on sekin ettei mersusta siitäkään ole kilpailijaksi vielä muutamaan kisaan.
Mekaanisella pidolla on siinäkin puutteensa - jos tosin vaiva taisi olla melko yhteinen Michelin leirissä. Osin tuota ongelmaa oli Bridgestonenkin puolella. Vain Ferrarin erikoisleveät renkaat toimivat moitteetta. Samoin voisi kait sanoa Renaultista jonka alustan geometria perustuu Michelinin muillekin talleille tarjoamaan ratkaisuun jota vain Rellu lähti aikanaan kehittämään ja ainakin nyt toimi.
Vaikka etuosa on d.forcen suhteen liian laimea - sanoi Kimi kuitenkin auton olleen melko hyvän ajettavan. Pitäisikö tuosta ajatella takaosankin d.forcen olleen uuden takasiiven vuoksi melko lailla riittämätön, mutta näin aseteltuna kuitenkin tasapainossa etuakselin kanssa. Ja tästä yhteisvaikutuksesta renkaiden lämpiäminen ei ollut riittävää. Aerodynaamisen pidon puutteet hukkuivat sopivasti tehottomaan koneeseen joten analyysin karmeus jäi australiaan ja elävään vertailuun muiden tallien saavuttaman tason kanssa.
McLarenin täytyisi saada siis etuosaan suurempi pito. Silloin takaosaan täytyisi sinnekin säätää enemmän D.forcea jos sitä on sädettävissä. Tällöin renkaatkin lämpiäisivät kylliksi saadakseen paremman otteen ja tuottavan hieman mekaanista pitoa. Tämä yhtälö on mahdollinen vasta kun moottori saa tämän syntyneen edun irti väännön siihen riittäessä.
Kaikilla Michelineillä oli ongelmia pidon kanssa - joka voiman riittäessä kuten Bemarissa aiheutti kuoriutumista renkaissa, tai kuten heiveröisessä Mersussa renkaat jäivät ikään kuin käyttämättä. Totuus on nyt vielä se, että Ferrarin eturengas on Michelinin vastaavaa leveämpi. Tälle tielle viime syksyn rengassotkusta juontaen on kuitenkin sillekin työläs lähteä - ripustukset ja osin aerodynamiikka menisi leventyvien renkaiden johdosta uusiksi.
Näyttäisi, että Mclaren voisikin harkita tätä - nykyisessä autossa ei ole paljoa johon olisi syytä niin kiinteästi rakastua. Neweyn tiedetään kuitenkin jo viime vuonna vastustelleen leveämpiä renkaita jotka eivät niin pelanneetkaan Macissä kuin Williamsissa. Neweyn sananvalta taitaa kuitenkin olla jo kyseenalaistettu - ainakin nyt jos hän näistä ratkaisuista on vastannut. Ferrarilta värvätty aerodynaamikko oli hänkin aikoinaan vastenhakuinen löytämään leveämmille renkaille optimiratkaisuja - vielä viime vuonna Ferrari haikaili niiden perään ja ottikin nyt vasta tikun käteensä ( ehkä sen FIAn uuden mittatikun ).
Tämä leveän eturenkaan etu, kylmään keliin yhdistettynä - joidenkin arvioiden mukaan - saattoi olla ausseissa jopa 1/2 - 1 sekunnin luokkaa. Siis todella paljon. Michelin varmasti tutkii asiaa parhaillaan.
Moottori aiheutti jälleen testeissäkin värinöitä korkeimmilla kierroksilla - ja yhdistettynä vaihteistoon sekä kytkimeen eli tähän nykykompaktiuteen - kierroksia täytyi laske jotta se kestäisi. Eikä se sittenkään kestänyt. Hiilikuitiunen laatikko siirrettiin jälleen - nyt B-malliin. Kone siis kyllä kiertäisi ja tekee sen penkissä ihan kilpailukykyisesti mutta auton rungon osana hajoaa värinöihin. Olkoonkin, että juuri värinöiden hallitseman Bemarin moottoriguru piti olla heillä nyt apunaan.
Tälläiseen ongelmaan voi tulla ahaa elämys - tai sitten siihen voi menna ikuisuus. Tai on jo mennyt - lieneehän tuosta leimautuva jo Mersulle helmasynti sen nyt yrittäessä saada moottoristaan Bemarin ja Ferrarin esimerkin kaltaista useampanakin vuonna.
Lohtuna tuossa on - jos olen oikein ymmärtänyt nyt ennen kuin virallista tietoa on - että itse motti pelitti mutta sen aiheuttamat tai siihen integroitujen voimansiirtojen vuoksi aiheutuneet värinät hajottivat jäähdytyksen. Vika saattaa siis olla paikallistettavissa ja korjattavissa. Eri asia johtaako se sitten siihen, että koneesta saatettaisiin ottaa enemmän tehoa ulos, mutta tälläinen ajatuskulku olisi luonnollinen.
Loppujen lopuksi tuo aerodynamikka taitaakin olla huolista pienimpiä. Moottorin konsepti ( tai sen integrointi ) täytyisi arvioida uudelleen ja toisaalta Mclaren ei sitten millään tahdo oppia Michelin talliksi kuin vain vuosi kerrallaan - ja silloinkin se on hyvä vasta loppukaudesta. Maccien ripustukset täytyisikin tehdä teleskooppivarsin - nopeat muuttaa näin alkuun kun epävarmuus iskee ( kerran kaksi viikonlopussa ).
Mutta mahtaavatkohan ne Mclarenillakaan tietää, mikä autossa on vikana. Näin aussien konttauksen ja tulevan kisan alla tuota on ”mukava” kuitenkin hieman arvailla.
Tyrmistyttävintä asiassa on se, että tallin sisällä oli ilmeisesti tiedossa reiluhkot puutteet vauhdissa.
Ja selvää on sekin, että etuosan pidossa on puutteita - siksihän tuota etusiivekettä vaihdetaan ja kokeillaan.
Vaikkakaan ei suoraan ole sanottu, niin aivan ilmeistä on sekin ettei mersusta siitäkään ole kilpailijaksi vielä muutamaan kisaan.
Mekaanisella pidolla on siinäkin puutteensa - jos tosin vaiva taisi olla melko yhteinen Michelin leirissä. Osin tuota ongelmaa oli Bridgestonenkin puolella. Vain Ferrarin erikoisleveät renkaat toimivat moitteetta. Samoin voisi kait sanoa Renaultista jonka alustan geometria perustuu Michelinin muillekin talleille tarjoamaan ratkaisuun jota vain Rellu lähti aikanaan kehittämään ja ainakin nyt toimi.
Vaikka etuosa on d.forcen suhteen liian laimea - sanoi Kimi kuitenkin auton olleen melko hyvän ajettavan. Pitäisikö tuosta ajatella takaosankin d.forcen olleen uuden takasiiven vuoksi melko lailla riittämätön, mutta näin aseteltuna kuitenkin tasapainossa etuakselin kanssa. Ja tästä yhteisvaikutuksesta renkaiden lämpiäminen ei ollut riittävää. Aerodynaamisen pidon puutteet hukkuivat sopivasti tehottomaan koneeseen joten analyysin karmeus jäi australiaan ja elävään vertailuun muiden tallien saavuttaman tason kanssa.
McLarenin täytyisi saada siis etuosaan suurempi pito. Silloin takaosaan täytyisi sinnekin säätää enemmän D.forcea jos sitä on sädettävissä. Tällöin renkaatkin lämpiäisivät kylliksi saadakseen paremman otteen ja tuottavan hieman mekaanista pitoa. Tämä yhtälö on mahdollinen vasta kun moottori saa tämän syntyneen edun irti väännön siihen riittäessä.
Kaikilla Michelineillä oli ongelmia pidon kanssa - joka voiman riittäessä kuten Bemarissa aiheutti kuoriutumista renkaissa, tai kuten heiveröisessä Mersussa renkaat jäivät ikään kuin käyttämättä. Totuus on nyt vielä se, että Ferrarin eturengas on Michelinin vastaavaa leveämpi. Tälle tielle viime syksyn rengassotkusta juontaen on kuitenkin sillekin työläs lähteä - ripustukset ja osin aerodynamiikka menisi leventyvien renkaiden johdosta uusiksi.
Näyttäisi, että Mclaren voisikin harkita tätä - nykyisessä autossa ei ole paljoa johon olisi syytä niin kiinteästi rakastua. Neweyn tiedetään kuitenkin jo viime vuonna vastustelleen leveämpiä renkaita jotka eivät niin pelanneetkaan Macissä kuin Williamsissa. Neweyn sananvalta taitaa kuitenkin olla jo kyseenalaistettu - ainakin nyt jos hän näistä ratkaisuista on vastannut. Ferrarilta värvätty aerodynaamikko oli hänkin aikoinaan vastenhakuinen löytämään leveämmille renkaille optimiratkaisuja - vielä viime vuonna Ferrari haikaili niiden perään ja ottikin nyt vasta tikun käteensä ( ehkä sen FIAn uuden mittatikun ).
Tämä leveän eturenkaan etu, kylmään keliin yhdistettynä - joidenkin arvioiden mukaan - saattoi olla ausseissa jopa 1/2 - 1 sekunnin luokkaa. Siis todella paljon. Michelin varmasti tutkii asiaa parhaillaan.
Moottori aiheutti jälleen testeissäkin värinöitä korkeimmilla kierroksilla - ja yhdistettynä vaihteistoon sekä kytkimeen eli tähän nykykompaktiuteen - kierroksia täytyi laske jotta se kestäisi. Eikä se sittenkään kestänyt. Hiilikuitiunen laatikko siirrettiin jälleen - nyt B-malliin. Kone siis kyllä kiertäisi ja tekee sen penkissä ihan kilpailukykyisesti mutta auton rungon osana hajoaa värinöihin. Olkoonkin, että juuri värinöiden hallitseman Bemarin moottoriguru piti olla heillä nyt apunaan.
Tälläiseen ongelmaan voi tulla ahaa elämys - tai sitten siihen voi menna ikuisuus. Tai on jo mennyt - lieneehän tuosta leimautuva jo Mersulle helmasynti sen nyt yrittäessä saada moottoristaan Bemarin ja Ferrarin esimerkin kaltaista useampanakin vuonna.
Lohtuna tuossa on - jos olen oikein ymmärtänyt nyt ennen kuin virallista tietoa on - että itse motti pelitti mutta sen aiheuttamat tai siihen integroitujen voimansiirtojen vuoksi aiheutuneet värinät hajottivat jäähdytyksen. Vika saattaa siis olla paikallistettavissa ja korjattavissa. Eri asia johtaako se sitten siihen, että koneesta saatettaisiin ottaa enemmän tehoa ulos, mutta tälläinen ajatuskulku olisi luonnollinen.
Loppujen lopuksi tuo aerodynamikka taitaakin olla huolista pienimpiä. Moottorin konsepti ( tai sen integrointi ) täytyisi arvioida uudelleen ja toisaalta Mclaren ei sitten millään tahdo oppia Michelin talliksi kuin vain vuosi kerrallaan - ja silloinkin se on hyvä vasta loppukaudesta. Maccien ripustukset täytyisikin tehdä teleskooppivarsin - nopeat muuttaa näin alkuun kun epävarmuus iskee ( kerran kaksi viikonlopussa ).
Viimeksi muokattu: