Mitkä luokat ansaitsevat MM-arvon?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarvitaanko LMP-2:n kaltaista väliinputoajasarjaa WEC:hen?
Mielestäni paljon olennaisempi kysymys on tarvitseeko protosarja lähtöihinsä GT-kalustoa. Turvallisuusriski niiden kanssa on vauhtierosta johtuen paljon isompi ja mukana on enemmän amatööritasoisia kuskeja. Le Mansissa (ja muissa 12h/24 h-kisoissa) ymmärrän eri autotyyppien yhteiselon, mutta 6 h:n "sprinteissä" niille voisi vaikka luoda ihan omat lähtönsä.
Eikö se voisi olla ykkösluokkana Amerikan, Euroopan ja Aasian LM-sarjoissa?
Euroopan ja Aasian sarjoihin (jotka eivät aja yhteisiä kisoja WEC:n kanssa) LMP1-autoja ei sallita (tai jos sallitaan, ne ajavat mestaruuspisteiden ulkopuolella). ALMSissa, jonka Sebringin kisa on mukana WEC:ssä on P1:t mukana.

Minusta olisi kyllä ihan järkevää, että sille LMP1-kalustolle olisi muitakin kisoja kuin WEC, eli sikäli en välttämättä kannata järjestelyä, jossa ne rajataan pois muista mestaruussarjoista.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mielestäni paljon olennaisempi kysymys on tarvitseeko protosarja lähtöihinsä GT-kalustoa. Turvallisuusriski niiden kanssa on vauhtierosta johtuen paljon isompi ja mukana on enemmän amatööritasoisia kuskeja. Le Mansissa (ja muissa 12h/24 h-kisoissa) ymmärrän eri autotyyppien yhteiselon, mutta 6 h:n "sprinteissä" niille voisi vaikka luoda ihan omat lähtönsä.
-Niin olen ennenkin verrannut WEC:n sekavaa kalustoa siihen, jos F1:ien kanssa rataa kiertäisivät samassa lähdössä esim. GP3:t ja Formula Fordit.
Nykyisenlaiset perus-GT-autot sopivat mielestäni aikoinaan hyvin 90-luvun "super-GT-autojen" jatkeeksi, mutta mieluiten näkisin MM-tasolla C-ryhmän kaltaisen pelkistä umpiprotoista koostuvan sarjan. Sikäli kun umpinaiset MM-protot ovat kaiketi maailman kalleimpia kilpa-autoja, on epätodennäköistä, että kalustoa saataisiin tarpeeksi kisoihin kunnollisen sarjan aikaansaamiseksi varsinkin kun merkittävämmällä yksityisellä valmistajalla Lolalla ei pyyhi kovin hyvin:
http://www.leftlanenews.com/lolas-car-building-division-shuts-down.html
-Ainahan toki sopii elätellä toiveita. 80-90-luvun taitteen kaltaista protojen kulta-aikaa tosin tuskin tullaan ikinä enää näkemään. :dunno:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mielestäni paljon olennaisempi kysymys on tarvitseeko protosarja lähtöihinsä GT-kalustoa. Turvallisuusriski niiden kanssa on vauhtierosta johtuen paljon isompi ja mukana on enemmän amatööritasoisia kuskeja. Le Mansissa (ja muissa 12h/24 h-kisoissa) ymmärrän eri autotyyppien yhteiselon, mutta 6 h:n "sprinteissä" niille voisi vaikka luoda ihan omat lähtönsä.
Tarvitsee niin kauan kuin protot yksinään eivät saa hyväksyttävää gridiä kasaan.

Sen sijaan voi kysyä tarvitaanko GT:n Pro/Am-jakoa. Kolmen auton luokka näyttää tuloslistassa hyvältä. Ensi vuodeksi kaavaillaan vaan lisää luokkien sisäisiä cuppeja ja mestaruuksia. Vähemmän olisi enemmän.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Puhuuko wikipedia jälleen ...skaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Le_Mans_Prototype ?
Tuskinpa esim. tuollaisen hybridi-nelivedolla varustetun Audin kehittäminen/valmistaminen kovin halpaa voi olla, siinä kai yksi syy miksei yksityistalleilla ole sarjassa jakoa. Kyllä sen varmaan kalliimpi luulisi olevan kuin esim. jokin kaasarikone-Nascar, jossa standardiputkikehikon päälle lätkäisty lasikuitusilhuetti.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Menevätkö siis F1:ien kustannukset vielä reilusti LM-protojen yli vaikkakin formuloissa monien osien kehittämistä onkin rajoitettu tai kielletty kokonaan?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Menevätkö siis F1:ien kustannukset vielä reilusti LM-protojen yli vaikkakin formuloissa monien osien kehittämistä onkin rajoitettu tai kielletty kokonaan?
No vertaa budjetteja. F1:n budjeteista löytyy monenlaisia listoja. Pari lähdettä kertoo että Audin budjetti vuonna 2010 oli 70 miljoonaa (euroa), Peugeotin viime vuonna 75 miljoonaa ja tuoreessa haastattelussa Toyotan Rop Leupen mainitsi 80 miljoonaa, tosin saattoi olla jokin yleinen arvio mitä ensi vuonna tarvitsevat eikä niinkään tämän vuoden todellinen budjetti.

Rajoitukset on sinänsä irrelevanttia: ei ne sekunnit maksa vaan kymmenykset ja kovempi tallein välinen kilpailu. Ja tietenkin yli 2x pitempi kalenteri.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No vertaa budjetteja. F1:n budjeteista löytyy monenlaisia listoja. Pari lähdettä kertoo että Audin budjetti vuonna 2010 oli 70 miljoonaa (euroa), Peugeotin viime vuonna 75 miljoonaa ja tuoreessa haastattelussa Toyotan Rop Leupen mainitsi 80 miljoonaa, tosin saattoi olla jokin yleinen arvio mitä ensi vuonna tarvitsevat eikä niinkään tämän vuoden todellinen budjetti.

Rajoitukset on sinänsä irrelevanttia: ei ne sekunnit maksa vaan kymmenykset ja kovempi tallein välinen kilpailu. Ja tietenkin yli 2x pitempi kalenteri.
Budjeteista on hankala erottaa mitä kaikkea voi laskea itse auton hintaan. Henkilöstöt ovat isoja, talleilla on korkeatasoiset päämajat, paljon menee matkusteluun ja markkinointi on (ainakin joillain) hulppeaa.

Jellinekin linkittämän artikkelin mainitsemalla viidellä miljoonalla saa ehkä nippa nappa moottorisopimuksen F1:ssä. Kyllähän F1:n tai LMP1:n sääntöihin mahtuvan auton saisi suht järkevään kohtuuhintaan (joskin esim. hiilikuituiset turvarakenteet eivät ole halpoja), mutta kilpailukykyinen kalusto maksaakin sitten huomattavasti enemmän.

FIA:n tiukin kulukattoehdotus oli kai 40 miljoonaa puntaa (vajaa 60 miljoonaa dollaria). Se pitkälti koski nimenomaan vain kilpailutoimintaa, eli markkinointi- ja ylläpitokulut eivät siihen juuri sisältyneet. Kai FIA oli laskenut, että sillä rahalla on mahdollista kahden auton tallia pyörittää, eli ne autotkin suunnitella ja rakentaa. Le Mans-protoissa ei ole pakko suunnitella omaa autoa, mikä halventaa kilpakaluston hankkimista huomattavasti.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Budjeteista on hankala erottaa mitä kaikkea voi laskea itse auton hintaan.
Tai mahdotonta. Vuosittainen budjetti on sentään jokseenkin selvä numero, toki siinäkin on eroja mitä siihen kukin laskee mukaan.

Eipä hajuakaan mistä tuo Wikipedian epämääräinen 5 miljoonaa tuli, helposti uskottava joksikin Pescaroloksi tai vastaavaksi, mutta editoin sen pois kun ei lähdettä. Todennäköisesti aika vanha tieto kuten koko artikkelikin hieman vanhentunut.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä mihin kategoriaan tämä kuva kuuluisi, mutta on kertovinaan eri lajien vaativuudesta kuskin suhteen:
Ja kuitenkin F1-kuski voi suht menestyksekkäästi hypätä ralliauton rattiin, mutta rallikuski ei formuloissa menesty.
 
Ylös