MM-rallikausi 2022

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
kopioitu rallit.fi:

Pajari saa mestaruudesta arvokkaan palkinnon. Hän voi valita itselleen omaksi Ford Fiesta Rally2 -auton, jolla hänen tulee kilpailla MM-sarjan WRC2-luokassa ensi kaudella. Toinen vaihtoehto on viiden kilpailun paketti MM-sarjan WRC3-luokkaan Ford Fiesta Rally3 -kilpurilla.
Hyvä et pääsee edes WRC2:seen..mielenkiinnolla aion seurata nuorukaisen esityksiä siellä!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14773
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse pitäisin järkevämpänä ottaa noi viisi ilmaista WRC3-kisaa. WRC2:ssa on varmasti aika kova taso, joten siellä tulis ehkä ajettua jotain ynnä muut -sijoituksia Fiestalla, joka ei kovin häävi autona. Ensi vuonnahan siis WRC2 tulee kattamaan sekä tehdas- että yksityiskuskit, jotka on tänä vuonna ajaneet erikseen WRC2:ssa ja WRC3:ssa. Lisäksi varmasti ajoteknisesti on parempi harjoitella nelivetoa halvemmalla autolla ja siirtyä vähitellen kovempivauhtisiin vehkeisiin.

Jos kerran ensi vuodelle maksetaan viisi MM-rallia WRC3:ssa, niin saako silti auton laittaa täyteen tarroja ja kerätä niillä budjettia ensi vuodelle?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
407
Itse pitäisin järkevämpänä ottaa noi viisi ilmaista WRC3-kisaa. WRC2:ssa on varmasti aika kova taso, joten siellä tulis ehkä ajettua jotain ynnä muut -sijoituksia Fiestalla, joka ei kovin häävi autona. Ensi vuonnahan siis WRC2 tulee kattamaan sekä tehdas- että yksityiskuskit, jotka on tänä vuonna ajaneet erikseen WRC2:ssa ja WRC3:ssa. Lisäksi varmasti ajoteknisesti on parempi harjoitella nelivetoa halvemmalla autolla ja siirtyä vähitellen kovempivauhtisiin vehkeisiin.

Jos kerran ensi vuodelle maksetaan viisi MM-rallia WRC3:ssa, niin saako silti auton laittaa täyteen tarroja ja kerätä niillä budjettia ensi vuodelle?
Tämä on moni piippuinen juttu, ensi vuonna Wrc3 on siis käytännössä tämän vuoden junnuwrc eikö niin, muita kuskeja tuossa luokassa tuskin tulee MM-sarjaa kiertämään kun auto on niin uusi ja ainoa auto tarjollakin on vain Fordilla, Pajarilla ei ole tuossa luokassa muuta kuin hävittävää ja jwrc luokkaa ei voi voittaa kun sen on jo kerran voittanut, media näkyvyys jää siis melko nollaan.

Wrc2 luokassa on taas huimasti kovempi taso, mutta yksittäinenkin hyvä tulos voi tuoda medianäkyvyyttä, ensi vuonnahan Wrc2 luokan sisällä on oma Junnu cup yksityiskuskeille, lisäksi jos auton saa omaksi niin ainakin teoriassa olisi mahdollista päästä sillä hieman enemmän testaamaan ja säätöjä hieromaan, saihan Huttunenkin Printsportin kanssa rakennettua Hyundain R5 autosta kilpailukykyisemmän vaikka autolla ei ole tainnut oikein kukaan muu keretä ennen sitä eikä sen jälkeen.

Onneksi ei tarvitse itse olla päättämässä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Eikös Rally3:nkin ole ensi vuonna nelivetoinen? Eli jotain vastaavaa kuin Reiners Motorsportin ajattama GR Yaris?
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
390
Itse pitäisin järkevämpänä ottaa noi viisi ilmaista WRC3-kisaa. WRC2:ssa on varmasti aika kova taso, joten siellä tulis ehkä ajettua jotain ynnä muut -sijoituksia Fiestalla, joka ei kovin häävi autona. Ensi vuonnahan siis WRC2 tulee kattamaan sekä tehdas- että yksityiskuskit, jotka on tänä vuonna ajaneet erikseen WRC2:ssa ja WRC3:ssa. Lisäksi varmasti ajoteknisesti on parempi harjoitella nelivetoa halvemmalla autolla ja siirtyä vähitellen kovempivauhtisiin vehkeisiin.

Jos kerran ensi vuodelle maksetaan viisi MM-rallia WRC3:ssa, niin saako silti auton laittaa täyteen tarroja ja kerätä niillä budjettia ensi vuodelle?
Eiköhän sen saa, mutta itse pidän Wrc 3 huonona vaihtoehtona, jos haluaa huipulle tässä lajissa pitäisi aina pyrkiä eteenpäin mahdollisimman nopeesti ja nyt Sami on ajanut 2 vuotta junnu mm ja ens vuos olis 3.
Joo autot vaihtuu se on totta, mutta ajat todennäköisesti niitä samoja kavereita vastaan kuin tänänkin vuonna ja häviäminen heille olisi erittäin huono tulevaisuuden kannalta,
Rally 2 autolla olisi enemmän voitettavaa vaikka Ford ei paras olekkaan, siinä kumminki tulisi palkintona auto omaksi jolla pystyisi rakentamaan tulevaisuutta ja en epäile yhtään että sami ei pystyisi ajamaan kohtuullisen hyvää vauhtia myös sillä, on hänellä jo R5 autosta jonkin verran testikilometrejä alla ymmärtääkseni.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14773
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä on moni piippuinen juttu, ensi vuonna Wrc3 on siis käytännössä tämän vuoden junnuwrc eikö niin, muita kuskeja tuossa luokassa tuskin tulee MM-sarjaa kiertämään kun auto on niin uusi ja ainoa auto tarjollakin on vain Fordilla,
WRC2 ja WRC3 molempiin tulee "Open" sarja kaikille ja "Junior" nuorille kuskeille, käsittääkseni varsinainen junnuwrc lakkaa olemasta. Voidaan ajatella että WRC2 Junior tulee täyttämään nykyisen WRC3:n tehtävää ja WRC3 Junior nykyisen JWRC:n tehtävää, tavallaan WRC3 Open on uusi sarja, eikä tosiaan ole tietoa ketkä kuskit olisivat kiinnostuneita siinä kilpailemaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14773
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistetaan nyt vielä että WRC2:ssa tulee todennäköisesti ajamaan ensi vuonna samat Mikkelsen, Östberg, Gryazin, Bulacia, Huttunen, Suninen, ehkä myös puoli kautta Solberg, ja varmaankin nykyisen WRC3:n puolelta Lindholmit sun muut, siellä on tosi vaikee ajaa edes top kymppiin pätkäajoissa.
lisäksi jos auton saa omaksi niin ainakin teoriassa olisi mahdollista päästä sillä hieman enemmän testaamaan ja säätöjä hieromaan, saihan Huttunenkin Printsportin kanssa rakennettua Hyundain R5 autosta kilpailukykyisemmän vaikka autolla ei ole tainnut oikein kukaan muu keretä ennen sitä eikä sen jälkeen.
Rally 2 autolla olisi enemmän voitettavaa vaikka Ford ei paras olekkaan, siinä kumminki tulisi palkintona auto omaksi jolla pystyisi rakentamaan tulevaisuutta ja en epäile yhtään että sami ei pystyisi ajamaan kohtuullisen hyvää vauhtia myös sillä, on hänellä jo R5 autosta jonkin verran testikilometrejä alla ymmärtääkseni.
Fiestan tasosta pääsee kärryille kun vertaa vaikka Sunisen ja Gryazinin tän kauden suorituksia Fiestalla ja Pololla. Ei pitäisi siis olla kuskeista kiinni.

R5-autoa ei voi ihan mahdottomasti kehittää, Huttunen testasi Printsportin kanssa iskareita. Tosin en tiedä miten paljon taustalla vaikuttaa Huttusen oma mekaanikkotausta tai muu historia Printsportin kanssa, ja olisiko Pajarilla mahdollista saada samalla tavalla Fiestaa kehitettyä.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Muistetaan nyt vielä että WRC2:ssa tulee todennäköisesti ajamaan ensi vuonna samat Mikkelsen, Östberg, Gryazin, Bulacia, Huttunen, Suninen, ehkä myös puoli kautta Solberg, ja varmaankin nykyisen WRC3:n puolelta Lindholmit sun muut, siellä on tosi vaikee ajaa edes top kymppiin pätkäajoissa.
Niin, jännä nähdä että miten selvästi nämä kuskit jaetaan noihin "junior" ja "open"-luokkiin, eli mikä media-arvo tuolla juniorilla sitten tulee olemaan. Jääkö kuriositeetiksi ja kaikki katsovat lähinnä WRC2- tai WRC3-kokonaisuutta. Toivottavasti ei.

Hyvä myös muistaa, että luettelemasi listan kuskeista tuskin kaikki ovat kertaakaan samaan aikaan viivalla, (ehkä about puolet keskimäärin?), niin kuin ei ole tänäkään vuonna ollut. WRC2:ssa on tänä vuonna ollut kolmessa rallissa 10 osallistujaa ja kahdessa yhdeksän, mutta onhan tuolla tietysti näitä WRC3:n huippuja ja "ihan ok-kuskeja", joista varmaan ainakin osa hyppää WRC2:een ja heidän kyytiin Pajarilla varmasti olisi suht haastava päästä kuitenkin. WRC3:ssa osallistujia onkin ollut noin 10-15 kaikissa Euroopan kisoissa jos en silmät ristissä laskenut väärin. Nykyisestä WRC3:sta varmaan jotkut heikomman rahoituksen tai harrasteluasenteen kuskit tyytyvät halvempaan WRC3-sarjan "open"-koriin ainakin jos tallista ei omaa Rally2-autoa satu tällä hetkellä löytymään. Miten paljon noita Rally3-autoja nyt sitten ylipäätään vielä ensi kaudelle ehtii viivalle?

Sanoisin, että tuo jakautuminen eri luokkiin ja miten niiden arvot tullaan näkemään on tässä aika isossa roolissa ja osaako tuosta sitten kukaan vielä ennustaa, että miten osallistujia löytyy jokaiseen luokkaan. Toivottavasti tästä nyt ei tule yhtä pannukakkua kuin WRC2/WRC2Pro, että jotkut luokat jäävät pariin hassuun osallistujaan. Tässä nyt omaa mutuilua, jossa toivottavasti oli edes jotain pointtia.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
390
Muistetaan nyt vielä että WRC2:ssa tulee todennäköisesti ajamaan ensi vuonna samat Mikkelsen, Östberg, Gryazin, Bulacia, Huttunen, Suninen, ehkä myös puoli kautta Solberg, ja varmaankin nykyisen WRC3:n puolelta Lindholmit sun muut, siellä on tosi vaikee ajaa edes top kymppiin pätkäajoissa.


Fiestan tasosta pääsee kärryille kun vertaa vaikka Sunisen ja Gryazinin tän kauden suorituksia Fiestalla ja Pololla. Ei pitäisi siis olla kuskeista kiinni.

R5-autoa ei voi ihan mahdottomasti kehittää, Huttunen testasi Printsportin kanssa iskareita. Tosin en tiedä miten paljon taustalla vaikuttaa Huttusen oma mekaanikkotausta tai muu historia Printsportin kanssa, ja olisiko Pajarilla mahdollista saada samalla tavalla Fiestaa kehitettyä.
Hyvä pointti, mutta kyllä Suninen pystyi kumminkin ajamaan paikotellen jopa voitosta tällä autolla ja ei en usko että Pajari pystyy heti tähän vauhtiin,eikä välttämättä koko kautena, mutta se ajaminen R5 autolla olisi se steppi mikä pajarin olisi seuraavaksi hyvä ottaa.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
407
Kyllähän Pajari säväytti Rally3 Fiestalla Kokkolan SM-rallissa ennen keskeytystä ja näytti että SM-tasolla hän pystyy ajamaan pienemmän luokan autollakin R5:n kanssa kilpaa, MM-tasolla tämä ei tule kuitenkaan olemaan mahdollista.

Eniten itseäni eniten epäilyttää tämä uusi WRC3 luokka ja sen näkyvyys, en jotenkin jaksa uskoa että MM-tasolla ensi vuonna kuskeja olisi ruuhkaksi asti sarjassa, ehkä junnu luokkaan osallistuvat plus muutama kansallinen per kisa, enemmän uskon että kyseinen luokka voi olla hyvä ponnahduslauta vuodesta 2023 eteenpäin jos auto/autot osoittauvuat kilpailukykyisiksi ja saadaan pari merkkiä lisää, eikös Skodalla ja Rellulla ole tähän luokkaan tulossa auto.

https://www.ewrc-results.com/carinfo/152-ford-fiesta-rally3/?car=5520
Rally3 Fiestoja näyttäisi olevan maailmalla tällä hetkellä 27 autoa joista 4 on M-Sport Polandin omistuksesssa.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
390
Skodan auto ei oo Rally 3 luokituksen vaan se on R4 luokituksen mukainen.
Rellulta on ilmeisesti tulossa ainakin ja toyota on myös puhunut olevansa kiinnostunut Rally 3 luokasta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14773
Sijainti
Tampereen lenkki
Toyotan auto tulee aikaisintaan 2023 loppuvuodesta, eikä mikään muukaan merkki varmasti saa ensi kaudelle vielä autoa kisoihin.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
390
Toyotan auto tulee aikaisintaan 2023 loppuvuodesta, eikä mikään muukaan merkki varmasti saa ensi kaudelle vielä autoa kisoihin.
Toisaalta rellu sen aika nopee pystyy tekemään koska heillä on jo valmiina Rally 4 auto, auto pohjautuu pitkälti kumminkin siihen kuten Fordillakin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Kaikella kunnioituksella monsiur Loebia kohtaan mutta voisi jäädä viettämään jo eläkepäiviään. Joka torpassa kun ei olla vieläkään toivuttu herran 9. rallin maailmanmestaruudesta.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1483
Kaikella kunnioituksella monsiur Loebia kohtaan mutta voisi jäädä viettämään jo eläkepäiviään. Joka torpassa kun ei olla vieläkään toivuttu herran 9. rallin maailmanmestaruudesta.
Olisihan se nyt hienoa jos Loebistä tulisi historian vanhin MM Rallin voittaja, varsinkin nykyajan rallissa
 
Ylös