MM-rallikausi 2022

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1028
Toyota teki virheen, kun ei palkannu Breeniä, johtoporras JM:n johdolla liian pehmoista porukkaa. Varmanpäälle riskejä välttelemällä. Latvalan työkuvahan on lähinnä tiedottajan rooli.
Olisitko tiputtanut Breenin tieltä kahden edellisen MM-kauden kakkosen Evansin, tämän hetken lupaavimman kuljettajan Rovanperän vaiko kenties seitsenkertaisen maailmanmestarin Ogierin?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10361
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Olisitko tiputtanut Breenin tieltä kahden edellisen MM-kauden kakkosen Evansin, tämän hetken lupaavimman kuljettajan Rovanperän vaiko kenties seitsenkertaisen maailmanmestarin Ogierin?
Breen ei ole myöskään vielä koskaan voittanut MM-rallia tai ajanut täyttä MM-kautta, toisin kuin muut. Breen ei ole myöskään ajanut kolmen viimeisen vuoden aikana yhtään teknistä sorakisaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3809
Tarkoitus ei ole suinkaan vähätellä Breeniä, mutta veikkaan, että suurin tekijä siinä, että hän on nyt M-Sportin ykköskuski on se, että Neuville ja Tänak olivat jo kiinnittäneet itsensä Hyundaille, eikä kummallakaan Toyotan ykköstykeistä ollut myöskään halua/tarvetta vaihtaa maisemaa. Breen on osoittanut olevansa todella kova, mutta siitä on voitto- ja mestaruusvauhtiin ja ennen kaikkea -varmuuteen vielä matkaa. Ei se mahdoton skenaario ole, että Breen veisi kauden päätteeksi isoimman pytyn kotiinsa (à la Grönholm 2000), mutta poikkeuksellista se lähtökohtiin nähden olisi.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
125
Tarkoitus ei ole suinkaan vähätellä Breeniä, mutta veikkaan, että suurin tekijä siinä, että hän on nyt M-Sportin ykköskuski on se, että Neuville ja Tänak olivat jo kiinnittäneet itsensä Hyundaille, eikä kummallakaan Toyotan ykköstykeistä ollut myöskään halua/tarvetta vaihtaa maisemaa. Breen on osoittanut olevansa todella kova, mutta siitä on voitto- ja mestaruusvauhtiin ja ennen kaikkea -varmuuteen vielä matkaa. Ei se mahdoton skenaario ole, että Breen veisi kauden päätteeksi isoimman pytyn kotiinsa (à la Grönholm 2000), mutta poikkeuksellista se lähtökohtiin nähden olisi.
Helppo sanoa vuosikymmeniä myöhemmin, mutta Breenin mahdollinen mestaruus olisi suurempi paukku kuin Grönholmin 2000. Kaudella 2000 Grönholm kun on ollut lähestulkoon kaikissa ralleissa joissa oli aiemmin kilpaillut ykkönen tai kakkonen. Grönholmia auttoi myös se että tuohon aikaan oli vielä enemmän mestaritason kuskeja syömässä pisteitä pois toisiltaan. Nopealla otannalla noin 8, riippuen siitä haluaako ottaa Delecourin ja Kankkusen vielä tuohon listaan mukaan. Breenillä ei mielestäni samanlaisia etuja tule olemaan kuin Grönholmilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10361
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Kaudella 2000 Grönholm kun on ollut lähestulkoon kaikissa ralleissa joissa oli aiemmin kilpaillut ykkönen tai kakkonen. Grönholmia auttoi myös se että tuohon aikaan oli vielä enemmän mestaritason kuskeja syömässä pisteitä pois toisiltaan. Nopealla otannalla noin 8, riippuen siitä haluaako ottaa Delecourin ja Kankkusen vielä tuohon listaan mukaan. Breenillä ei mielestäni samanlaisia etuja tule olemaan kuin Grönholmilla.
Varmaan olennaisin etu Grönholmilla oli, että voitosta sai tuolloin todella reilusti pisteitä. Kakkostilasta sai 60% voiton pisteistä. Nykylaskennassa se vastaa kolmannen sijan pisteitä (25 * 60% = 15). Lisäksi vain kuusi parasta sai pisteitä, eikä power stagea ollut, eikä superrallia. Nykyään taas jos vaikka Tänak keskeyttää niin melko varmasti kerää silti 5 pistettä powerilta. Tämä on 20% voiton pisteistä, mikä taas vastasi vuoden 2000 pistelaskussa viidettä tilaa eli kahta pistettä.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
188
Toyota teki virheen, kun ei palkannu Breeniä, johtoporras JM:n johdolla liian pehmoista porukkaa. Varmanpäälle riskejä välttelemällä. Latvalan työkuvahan on lähinnä tiedottajan rooli.
Oot sä melko viisas mies olevinaan, Graig Breenillä ei ole mitään todisteita siitä että pystyy ajamaan koko kauden mitassa tasaisesti ja näin ollen taistelevansa mestaruudesta. Ps tuut yllättymään Hyundain vauhdista😊
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
125
eikä power stagea ollut, eikä superrallia. Nykyään taas jos vaikka Tänak keskeyttää niin melko varmasti kerää silti 5 pistettä powerilta. Tämä on 20% voiton pisteistä, mikä taas vastasi vuoden 2000 pistelaskussa viidettä tilaa eli kahta pistettä.
Ainakaan viime vuonna powerin pisteillä oli vaikeaa tehdä suurta eroa. Neuvillellä 35, Tänakilla 32, Ogierilla 31, Rovanperällä 27 ja Evansilla 26. Tänak tosin olisi kyllä todennäköisesti napannut tarvittavat pisteet ohittaakseen Neuvillen jos olisi startannut superrallilla Kataloniassa ja ollut viivalla Monzassa. Ogierkin onnistui nappaamaan pisteitä joka kisassa lukuunottamatta Jyväskylää. Tällä kaudella jos kaikilla merkeillä pystyy ajamaan kärkivauhtia niin varmasti powerin pisteisiinkin saadaan enemmän hajontaa.

En tiedä onko powerit Evansin heikkous vai tietoinen valinta ottaa varman päälle, mutta kuitenkin voittanut vain 2 poweria urallaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
247
Olisitko tiputtanut Breenin tieltä kahden edellisen MM-kauden kakkosen Evansin, tämän hetken lupaavimman kuljettajan Rovanperän vaiko kenties seitsenkertaisen maailmanmestarin Ogierin?
Breen olis pitäny ottaa Esupin tilalle ja sitten olis ehkä vielä kannattanu pohtia tarvitaanko jäähdyttelevää Ogieria oikeesti enää mihinkään, pahimmassa tapauksessa syö vain pisteitä Evanssilta. Mitä jos Monacossa on tilanne Ogier 1. Ja Evans 2. Ei uskalla JM antaa tallimääräystä....

No ehkä Breenille itselle Ford on hyvä kun saa 2 vuotta täyden sarjan, mutta saahan EP Toyotalla myös paljon kisoja ja testiä...Toisaalta Toyota varma voittaja-auto, M-sport täys kysymysmerkki
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
247
Oot sä melko viisas mies olevinaan, Graig Breenillä ei ole mitään todisteita siitä että pystyy ajamaan koko kauden mitassa tasaisesti ja näin ollen taistelevansa mestaruudesta. Ps tuut yllättymään Hyundain vauhdista😊
No sanoisin, että Breenillä enemmän potentiaalia tällähetkellä, EP on saanu antaa näyttöjä huippuautolla jo useamman vuoden, eikä oo kyllä saanu kalustosta kaikkea irti, toki pomminvarma sijoittuja sijoille 4-6. Pahoin pelkään Huyndain floppia ja exitiä, toivon tietty menestystä.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
125
Breen olis pitäny ottaa Esupin tilalle ja sitten olis ehkä vielä kannattanu pohtia tarvitaanko jäähdyttelevää Ogieria oikeesti enää mihinkään, pahimmassa tapauksessa syö vain pisteitä Evanssilta. Mitä jos Monacossa on tilanne Ogier 1. Ja Evans 2. Ei uskalla JM antaa tallimääräystä....

No ehkä Breenille itselle Ford on hyvä kun saa 2 vuotta täyden sarjan, mutta saahan EP Toyotalla myös paljon kisoja ja testiä...Toisaalta Toyota varma voittaja-auto, M-sport täys kysymysmerkki
Itse ainakin uskon Ep:n olevan parempi vaihtoehto kolmanneksi kuljettajaksi kuin Breenin Toyotalla. Ep kuitenkin ajanut 1,5 kautta tiimissä ja tuoreempaa/yhtä tuoretta kokemusta monesta kisasta kuin Breenillä. 8 kertaisen mestarikuskin jolla vauhti vielä riittää voittoihin pois potkiminen olisi sulaa hulluutta. Enkä usko että Ogilla mitään intoa on ajaa Evansilta tai Rovanperältä pisteitä pois jos tilanne niin olisi. Äkkiä nekin kisat jää ajamatta jos tiimin mestaruustaistelua rupeaa torpedoimaan. Sekä mahdollinen WEC pesti.

Breen siirtyi M-Sportille juurikin ykköskuskin pestin ja täyden sarjan takia. Wilsonhan oli sanonut että yllättyi kun Breen olikin saatavissa Hyundailta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
247
M-sportin ongelma tulee olemaan, että Malcomin täytyy miettiä myös sitä, että yritys pysyy pystyssä. Vaikka Fordilta tuleekin rahaa
kehitykseen, ei Malcom voi kaikkea laittaa surutta haisemaan toisin kun esim Toyota. Tämän tulee myös Breen valitettavasti huomaamaan jo kauden 22 aikana.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
247
Breen siirtyi M-Sportille juurikin ykköskuskin pestin ja täyden sarjan takia. Wilsonhan oli sanonut että yllättyi kun Breen olikin saatavissa Hyundailta.
En tiedä oliko Breenillä vaihtoehtoja vai pitikö ottaa se jakkara mitä tarjotaan. Toisaalta laaja sarja M-sportin kalustolla sijoilla ym teki Sunisesta ja Esupista työtömiä...tod. näk. Breenillä ei ollut kun yksi vaihtoehto josta valita
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10361
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
En tiedä oliko Breenillä vaihtoehtoja vai pitikö ottaa se jakkara mitä tarjotaan. Toisaalta laaja sarja M-sportin kalustolla sijoilla ym teki Sunisesta ja Esupista työtömiä...tod. näk. Breenillä ei ollut kun yksi vaihtoehto josta valita
Oletat aika vahvasti nyt, että M-Sport olisi muita kehityksessä jäljessä tällä kaudella. Kaudella 2017 tilanne oli melkein päinvastainen.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
404
Oletat aika vahvasti nyt, että M-Sport olisi muita kehityksessä jäljessä tällä kaudella. Kaudella 2017 tilanne oli melkein päinvastainen.
Uskallan olla vahvasti eri mieltä. Tilanne voi olla toinen kaudella 2023 tai 2024, mutta tuskin vielä tänä vuonna. Eikö tämä ole jo aikaisemmin nähty, että kyllä nuo auton osaavat rakentaa, mutta rajallinen budjetti autonvalmistajiin nähden rajoittaa kehitystä vuosien saatossa aika paljon.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
188
Mitä nyt oon kuullu ja mitä videoita tullu katottua ni toi Ford saattaa olla nopein auto, ei todellakaan oo samanlailla perässä kun viimeset 2 vuotta osoittaa.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
188
Videoita katsomalla on tietysti mahdotonta arvioida pätkäaikoja, mutta kyllä mä uskon vahvasti, että nää kolme autoa on aika tasaväkiset.
No tottakai,mutta kyllä sitä auton käyttäytymisestä pystyy seuraamaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10361
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

Kukas haluaisi ajaa Fiestaa WRC2:ssa? Gryazin meni jo Toksportille, Suninen Hyundaille, Erik Cais ajaa Yaccon tiimin alla, mitä tekee Huttunen?

EDIT: Ja kukapa haluaisi edes, koska autossa on kehitystarvetta. Nyt olisikin oiva tilaisuus palkata Huttunen kehittämään autosta voittaja.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2236
Sijainti
JKL
Nyt olisikin oiva tilaisuus palkata Huttunen kehittämään autosta voittaja.
Olisihan se kumma jos Huttunen ei ajaisi Ruotsissa tuolla autolla. On kuitenkin Ruotsissa pärjännyt joten jos tuloksia haluavat niin ei oikein muita ole vapaana. Toki jos mentaliteetti on sama kun Gardella aikanaan eli inssi sanoo että hyvä se on eikä tarvii muuttaa mitään, niin sitten on turha lähteä mihinkään...
 
Ylös