MM-rallikausi 2022

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3709
Sijainti
Salo
Toyota Prius tuli myyntii vuonna 1997. Tietysti, nyt kaikki hybridiyksiköt ovat yhden ulkopuolisen valmistajan ja kaikki on toki mahdollista. Vrt. Peugeotit Monten 2000 yötauolla. Tässä "nopeusvertailua" kolme eri sukupolvien ralliautoista:
Minua kiinnostaisi enemmän, mikä Monte Carlo -rallissa rasittaa hybridisysteemiä niin paljon enemmän kuin esim. Circuit de la Sarthe? Jossa kuitenkin hybrideillä on todistettavasti ajettu 24 tuntia ilman taukoja. Pomppuisuus ei voi olla syy, koska hybridit ovat kestäneet Sebringilläkin 12 tuntia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Se että R5 (tai siis nyt Rally2) autolla ajettaisiin paras sijoitus koskaan ei olisi mitenkään yllättävää mutta täytyy kuitenkin muistaa että siellä on 11 Rally1 autoa viivalla. Se että R5 auto kilpailun voittaisi niin vaatii jo muutaman auton suistumista ja muutamia superralleja sunnuntaille. Viiden joukkoon voi olla hyvätkin mahdollisuudet.

Hyundain vetäytyminen ei sinänsä varmaan yllättäisi ketään sillä ovathan he olleet mukana touhussa jo varsin pitkään, vuodesta 2014 näin ulkomuistista. Valmistajien mestaruuden Hyundai tosin voitti 2019 ja 2020.
Toi R5-voitto oli ehkä vähä jo yliampuvaa, mutta oli pakko vähän trollata. Hyundain kannalta on ollu nöyryyttävää, että he ovat olleet vuodesta 14 mukana aika laihoilla tuloksilla verrattuna aika isoon budjettiin ja sit tuli Toyota joka voitti heti ekana vuonna.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Voisko AnttiL
Veikkaukseni kaudesta 2022:

M-sport Ford tulee olemaan vielä enemmän hukassa kun viimekaudella ja jää kaikissa kisoissa sijoille ynnämuut. Valitettavasti, koska arvosta M-sportin ja Wilsonin erittäin korkealle. Tehnyt hienoa työtä rajallisella budjetilla jo monta vuotta. Fanitan heitä, mutta uudet hybridit ovat liian monimutkaisia heidän kaltaiselle yksityistiimille (vaikka Ford isommin nyt mukana onkin)

Mestaruuden ja suurimman osan voitoista vie Toyota. Katsokaa auton takapään aerodynamiikkaa. Auton kattolinja menee takaa todella alas joten taakse saadaan aivan tajuton downforce. Valovuoden muita edellä nopeudessa. Tämä oli tarkoituskin kun esiteltiin 2door Yaris. Siinä on asioita jotka on vartavasten mietitty rallia varten heti suunnittelupöydällä, mm.aeroa. Mestari siis Evans.

Huyndai on hyvä kakkonen ja Ott voittaa muutaman rallin, mutta ei mestaruutta. Adamon lähtö on sekoittanut pakan, eikä Ott löydä vieläkään luottoa autoon. Lisäksi auto on korimalliltaan Toyotaa huonompi. Liian pitkä ja neliovinen. Aeroltaan Toyotaa piirun jäljessä.

Monacon avauskisassa tehdään historiaa. R5 auto voittaa kisan. Hybrid-teknologia on vielä liian keskeseräistä kauden alussa, eikä kestä kisan rasitusta.

Kauden päätteeksi kuullaan shokki-uutinen. Huyndai vetäytyy, koska ei vieläkään voita mestaruutta. Syyksi vetäytymiselle kerrotaan, että automerkki suuntaa kaikki kilpailutoimintaan käytettävät resurssit ympäristöystävällisten teknologioiden kehittämiseen.
Voisko esim AnttiL ja muutamat muut aktiivit kommentoida 22 veikkaustani ja samalla vaikka esittää oman veikkauksen. Älkää tohon R5 trolliin liikaa tarttuko.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
404
Hyundain kannalta on ollu nöyryyttävää, että he ovat olleet vuodesta 14 mukana aika laihoilla tuloksilla verrattuna aika isoon budjettiin ja sit tuli Toyota joka voitti heti ekana vuonna.
Muuten en kommentoi Hyundain tuloksia, mutta aika huono peruste tuo Toyotan eka vuosi, kun yhtälailla Hyundai voitti heti ekana vuonna.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Voisko AnttiL

Voisko esim AnttiL ja muutamat muut aktiivit kommentoida 22 veikkaustani ja samalla vaikka esittää oman veikkauksen. Älkää tohon R5 trolliin liikaa tarttuko.
Ei mulla oo tohon mitään kommentoitavaa, katotaan vuoden lopussa.

Omia ennustuksia, samoja kuin motorsportforumilla:
- Autot tulee olemaan tasaväkisiä, kaikilla voitetaan ralleja
- Tänak voittaa mestaruuden
- Fourmaux’lle eka podiumi
- Toyotalle merkkimestaruus
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
457
Itsellä seuraavat veikkaukset:

-Ford autoista nopein ensimmäisissä kisoissa, tulokset kiinni kuskien tekemisestä.

-Jaan näkemyksen kuitenkin, että kaikki autot verrattain tasavahvoja nopeuden puolesta kautta kokonaisuutena tarkastellessa.

-Mestaruustaistelu käydään Evansin ja Roviksen kesken
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Muuten en kommentoi Hyundain tuloksia, mutta aika huono peruste tuo Toyotan eka vuosi, kun yhtälailla Hyundai voitti heti ekana vuonna.
Hyundain eka voitto Ger 14 ei kovin vakuuta. Ensin Seb, sitten JM, Sitten Meeke ulos ja Sordolle lahjavoitto ja seuraava voittohan tulikin heti perään v2016. No vastus oli ylivoimainen Seb-VW joten vertailu ehkä epäreilua, Toyotan ei tarvinnut kohdata samaa yhdistelmää.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Mielestäni 22 tulee olemaan merkittävää se, että Toyotan auto tulee olemaan ihan toiselta planeetalta muihin verrattuna, (koska takapään tajuton aero), mutta onko Evans riittävän vahva kun on ekaa kertaa ykkös kuskin status, kestääkö nuppi. Ny on paineits. Tänak nopein/ vahvin kuski, mutta onko Hyundailla yhtä hukassa kun tähänasti...entä floppaako auto, se on aika kookas Toyotaan verrattuna
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
404
Veikkaukseni kaudesta 2022:
Fanitan heitä, mutta uudet hybridit ovat liian monimutkaisia heidän kaltaiselle yksityistiimille (vaikka Ford isommin nyt mukana onkin)
Joo, tuskin saavat Pumaa edes käyntiin. Saati ainakaan toimimaan sähköllä. Pelkkiä amatöörejä töissä, kun kaikki osaavat on menetetty muualle rakentamaan heille autot (Loriaux ja Fowler). Onneksi sentään hybridiyksikkö on kaikilla sama, niin ei itse tarvitse sellaista vielä yrittää rakentaa.
Monacon avauskisassa tehdään historiaa. R5 auto voittaa kisan. Hybrid-teknologia on vielä liian keskeseräistä kauden alussa, eikä kestä kisan rasitusta.
Pitäisikö perehtyä paremmin tuohon hybridiyksikön toimintaan? Uskaltaisin väittää, että itse tuon hybridiyksikön kanssa ei tule olemaan mitenkään erityisen paljon ongelmia (=enempää kuin normaalistikaan uusien autojen/osien kanssa). Mitä luulet, että tiimit ovat tehneet koko viime vuoden? Ajaneet huvikseen testiä uudella autolla tai vanhalla korilla, mutta hybridit eivät ole kestäneet sielläkään rasitusta?
 

kepu

Member
Liittynyt
9.11.2019
Viestit
24
Mielestäni 22 tulee olemaan merkittävää se, että Toyotan auto tulee olemaan ihan toiselta planeetalta muihin verrattuna, (koska takapään tajuton aero), mutta onko Evans riittävän vahva kun on ekaa kertaa ykkös kuskin status, kestääkö nuppi. Ny on paineits. Tänak nopein/ vahvin kuski, mutta onko Hyundailla yhtä hukassa kun tähänasti...entä floppaako auto, se on aika kookas Toyotaan verrattuna
Ei kai Evanssi ykköskuski ole toyotalla?? Eikö ne käytännössä ole kaikki kuskit tasa vertasia.

Hyundailla on tainnut isoin ongelma olla adamo ja se millaiset paineet sen on luonut kuskeille. Solberg tuosta jossain haastattelussa kehu ettei vastaanotto ollut aina kauhean kannustava. Varsinkaan jos satuit möhlimään. Kun ilmeisesti taas Latvala on ystävällisempi tallipäällikkö eikä luo paineita kuskeille Samanlailla. Eli kovasti itse ainakin veikkaan et Toyota vie mestaruudet.
Lähin jännää on nähdä miten lappi pärjää nyt Kun pääsee enemmän ajamaan huippu tiimissä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2856
Sijainti
Lahti
EE on tullut jo useana kautena peräkkäin hienosti ja kauden päättävässä mitalinjaossa saanut kekkuloida alvariinsa, jonsei auto ole huono, siellä kärjessä tuo hieman hoopoilmeiseltä ajaessa näyttävä hongankolistaja on tänäkin vuonna. Mestaruus ei yllättäisi mitenkään.
 
Viimeksi muokattu:

Total

Member
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
17
Veikataan näin:

Monte Carlon vie Ogier. Henkilökohtaisen mestaruuden Kalle Rovanperä (vaikka ei ehkä ole vielä ihan valmis voittamaan mestaruutta) ja tallimestaruuden Toyota.

Muita veikkauksia: autot ovat yllättävän nopeita toimiessaan. Toimivat jopa yllättävän hyvin, mutta katastrofi-kisojakin tulee tämän hybridi-yksikön osalta.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
232
Breenille ansaittu kannu marraskuussa 22.
Tänak ja Neuville varmistavat Hyundaille merkkimestaruuden.

Karjalalippikset nuolee näppejään.
 

Total

Member
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
17
On varmaan sitten hyvin pahoillaan gaalassa :)
On tietysti, jos ei voita mestaruutta. Noh, perustan veikkaukseni siihen, että Toyota on vahvin myös tänä vuonna (raha ei lopu eikä osaaminen, kiitos pitkälti myös taitavien suomalaisvoimien). Kallella on riittävä nopeus ja pää kestää ajaa kärjessä. Kallella on myös etu siinä, että uudet autot ovat kaikille uusia. Nuori kuski osannee sopeutua näihin nopeiten/parhaiten. Se mitä Kallella ei ole on kokemus. Virheitä voi tulla ratkaisevan paljon, ja malttaako Kalle ajaa varmoja pisteitä ogiermaiseen tyyliin kun ei olla ihan kärjessä. Tottakai onni/epäonni (tekniset viat) ratkaisevat paljon, mutta tuo on nyt kaikille sama.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2599
Itse toivon ennenkaikkea uutta mestaria ja tasaista kautta.

Suosikit ensi kaudelle: Lappi, Rovis, Evans, Neuville. Toivottavasti joku näistä nappaa tittelin. Tänak voi olla taas todella kova, ihan mysteeri miten ei ole päässyt sinuiksi hyundailla.
 

Total

Member
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
17
Itse toivon ennenkaikkea uutta mestaria ja tasaista kautta.

Suosikit ensi kaudelle: Lappi, Rovis, Evans, Neuville. Toivottavasti joku näistä nappaa tittelin. Tänak voi olla taas todella kova, ihan mysteeri miten ei ole päässyt sinuiksi hyundailla.
Lappi nyt ei voita ainakaan, koska vuorottelee Ogierin kanssa. Tuliko Tänakille jotain Monte Carlon ulosajossa kuten Hirvoselle (mielestäni) tuli Urrian kaadon jälkeen, vaikea mennä sanomaan.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
346
Sijainti
pk.seutu
Omat:
Mitalikolmikko: Evans, Neuville, Rovanperä
Toyotalle tallien mm
Ogier vie Monacon ja Kalle Suomen osakilpailun. Lappi varmistaa suomalaisten ja Toyotan kaksoisvoiton
Evansin ja Kallen hyvät suoritukset takaavat sen, että Toyotan johtoportaan ei tarvitse polvillaan pyytää ja anoa Ogieria palaamaan "vakituiseen palvelukseen."
Tasainen kausi kaiken kaikkiaan. Mikään talli tai kukaan kuski ei selkeästi dominoi.
Katsutalle uran ensimmäinen voitto.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1325
Oma veikkaus:

Vahvimmat tallit M-Sport ja Toyota, Hyundai ainakin alkukaudesta pienen askeleen näiden perässä, mutta käytännössä kaikki kolme tallia erittäin tasaväkisiä. Mestaruudesta taistelee viisikko Breen, Rovanperä, Evans, Neuville ja Tänak. Kolme ensin mainittua ehkä kaiken vahvimmin. Breen on nähnyt tilaisuutensa ja luulen, että hän on todella latautunut taistelemaan mestaruudesta periaatteella nyt tai ei koskaan. Kokemusta ja nopeutta löytyy, täysi kausi ja mahdollinen voittaja-auto. Rovanperää ehkä vähätellään turhaan, ettei vielä olisi kypsä voittamaan mestaruutta. Itse uskon ihan täysin, että Kalle voi hyvinkin viedä koko potin ja omaksuu nopeasti hybridin ajotekniikan. Evans on luonnollisesti jälleen vahva mestariehdokas, kuten jo edellisvuosinakin. Neuville ja Tänak myös, mutta epäilen että Hyundailla on edelleen teknisiä ongelmia liikaa ja mahdollisesti pienen pieni takamatka muihin, joka syö hieman itseluottamusta. Nämä kaikki 5 nimeä pystyvät osakilpailuvoittoihin ja ekstrana myös Ogier, joka voittaa ainakin yhden kilpailun. Hyvää vauhtia väläyttelee myös Fourmaux ja Lappi, jotka onnistuvat ajamaan useammankin kerran podiumille. Ja miksei myös joskus Katsuta ja Solberg.
Äkkiseltään vaikuttaa, että voi tulla tasaisin kausi pitkään aikaan ja urheilullisesti mielenkiintoinen. Mitään dominointia ei nähdä, (paitsi korkeintaan Rally2-luokassa, jossa Mikkelsen on jälleen mukana dominoimassa kuten viime kaudellakin).
 
Ylös