MM-rallikausi 2022

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Mietin kanssa että Mikkelsen on vähän Breenin kaltainen ikuinen kakkoskuski, joka kyllä pärjää alemmissa sarjoissa, mutta ihan voittovauhtiin pääluokassa ei ole asiaa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
996
Hyviä pointteja, mutta tosiaan, jos tarkoitus olisi kerätä pisteitä, saada autoja maaliin ja, että vauhtikin olisi rallin näköistä niin Mikkelsen, Östberg ja Suninen menisivät kyllä esim. Fordin trion Greensmith-Fourmaux-Loubet edelle. Vaikka syyt toki ovat selkeät miksi he Fordilla ajavat, niin peiliin saa katsoa Fordin päässä, että oikeita rallikuskejakin oli markkinoilla. Vaikkakin toki rahat eivät olisi näihin ehkä riittäneet.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Tottahan toki. On M-Sportin kannalta aika ikävä sattuma, että Greensmithin urakin on ottanut takapakkia tässä lupaavasti alkaneen kauden jälkeen, ja Fourmaux ei ole pysynyt tiellä edes sitä vähää mitä viime vuonna. Loubet on selvästi ollut näistä positiivisin Sardinian nelossijalla ja muutamalla top 3 pätkäajalla, mutta Virossa ja Portugalissa tuli omia virheitä ja aika paljon on myös ajeltu ihan yössä.

https://dirtfish.com/rally/wrc/why-greensmiths-wrc-form-has-dipped/
Toistelen edelleen, että M-Sportin on tavallaan turha palkata ketään muuta kuin maailmanmestarikandidaattia, koska pienemmällä rahallisella sijoituksella ei saa suhteessa yhtä paljon arvoa. Palkkaamalla Breen on saatu romua ja kaksi podiumia, vaikka Breenin edellisen vuoden podiumputki antoi lupailla jopa mahdollisuutta taistella mestaruudesta mustana hevosena. Vaikea uskoa, että Mikkelsen, Östberg tai Suninen olisivat suoriutuneet paremmin ykköskuskin paineista tiimiä johtavana autonsäätäjänä jne.

https://dirtfish.com/rally/wrc/what-it-would-take-for-m-sport-to-alter-its-driver-lineup/
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
996
Tuo on hyvä pointti ja Fordilla on toiminutkin hyvin tuo, että selkeä ykkösheppa yritetty haarukoida. Olisihan se maiskis tilanne ensi vuodeksi, jos Tänak hyppäisi M-Sportille ja tulisi ehkä vähän lisärahoitusta tämän myötä myös tehtaan puolelta. Harmillista on tosiaan ollut Fordin taaperuus ja parempaa olisi heille toivonut. Autossa en siltikään näe varsinaisesti mitään vikaa. Ihailtavan sitkeästi ovat jaksaneet kärvistellä vuodesta toiseen, joten toivottavasti ei tule konkreettisesti halua lyödä lippua luukulle tämän kauden vastoinkäymisten myötä. 😅
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Lapille aika ikävä paikka. No toivottavasti nykyiset näytöt riitti, ei taida kisoja enää tälle kaudelle tulla?

Vauhti oli kyllä tuloksia parempaa mun mielestä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
En ihan mahdottomana pitäisi että Toyotalla olisi jossain kisassa - kuten esim. kotikisassa Japanissa - 5 autoa viivalla. Varsinkin jos MM-taisto tästä vielä uhkaa tiivistyä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
En ihan mahdottomana pitäisi että Toyotalla olisi jossain kisassa - kuten esim. kotikisassa Japanissa - 5 autoa viivalla. Varsinkin jos MM-taisto tästä vielä uhkaa tiivistyä.
Kysyn vaan että mitä sillä viidennellä autolla saavutetaan MM-taiston suhteen? Valmistajan MM-pisteistä voi ajaa vain kolme autoa ja Lappi ei käsittääkseni voi ajaa Katsutan kakkostiimissä kun on ajanut jo päätiimissä (säännöt). Lappi voi ajaa kovempaa kuin Tänak ja auttaa Kallea?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
En ihan mahdottomana pitäisi että Toyotalla olisi jossain kisassa - kuten esim. kotikisassa Japanissa - 5 autoa viivalla. Varsinkin jos MM-taisto tästä vielä uhkaa tiivistyä.
Ihan turhaa haihattelua. Miksi ihmeessä he ajattaisivat viidettä autoa. Ei mitään hyötyä heille. Esupilla ei kuitenkaan ole realistisia mahdollisuuksia päihittää Tänakkia niin että se auttaisi Kallea. Esuppi on nokkimisjärjestyksessä viimeisenä tuossa tallissa, eikä hän ole näyttöjen perusteella edes ansainnut muuta.
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
57
Ihan turhaa haihattelua. Miksi ihmeessä he ajattaisivat viidettä autoa. Ei mitään hyötyä heille. Esupilla ei kuitenkaan ole realistisia mahdollisuuksia päihittää Tänakkia niin että se auttaisi Kallea. Esuppi on nokkimisjärjestyksessä viimeisenä tuossa tallissa, eikä hän ole näyttöjen perusteella edes ansainnut muuta.
Niinpä! Antaa noiden palkintopallien olla. Ei muuta ku ajohanskat naulaan ja jottain oikeita töitä tekemään.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Kysyn vaan että mitä sillä viidennellä autolla saavutetaan MM-taiston suhteen? Valmistajan MM-pisteistä voi ajaa vain kolme autoa ja Lappi ei käsittääkseni voi ajaa Katsutan kakkostiimissä kun on ajanut jo päätiimissä (säännöt). Lappi voi ajaa kovempaa kuin Tänak ja auttaa Kallea?
No joo, teoreettista haihattelua ehkä enemmän kun realiteetit huomioidaan. Toki - eikös kuitenkin Power stagelta jaeta tallipisteet ihan sijoituksen mukaan, on siinä edessä sitten wrc2 kuskia tai kenen tahansa ilmoittamaa kalustoa? Että jos tallipisteissä ero menisi ihan yhden käden sormilla laskemiseksi, niin siinä kohti voisi vielä tästä skenaariosta hyötyäkin.

Enemmän lähinnä ajattelin tuota Japania ja ihan imagollisista syistä mahdollisena viiden auton skenaariona.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Toyotan merkkimestaruuskin on enää lähinnä ajan kysymys ja sen menettäminen Hyundaille melkoista epäonnea vaativa matemaatinen ääritapaus.

Jos Hyundai ottaisi molemmista kisoista maksimit eli kaksoisvoitto kisasta ja powerilta, Toyotan riittäisi ajaa molemmissa kisoissa maaliin ihan köröttelyvauhtia viidenneksi ja kuudenneksi (koska siis merkkipisteitä saa kunhan tulee maaliin, riippumatta yleiskilpailun sijoista. Fordit saisivat siis olla kolmas ja neljäs tuossa välissä (jopa Katsuta saisi olla myös tehdas-Toyotien edellä)). Toisaalta riittää myös olla yhdellä autolla molemmissa kisoissa neljäs, tai vaikka kolmas ja kuudes, ilman yhtäkään powerin pistettä (tämä johtaisi tasapisteisiin).

Merkkimestaruus varmistuisi myös jo Kataloniassa ajamalla kolmanneksi ja kuudenneksi vaikka Hyundai ottaisi maksimit.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Ensi vuonna ajetaan Chile jossa on kuitenkin tuota samaa meininkiä kuin Walesissa ja Uudessa-Seelannissa. Tai en tiedä miten se sään puolesta toimii kun se on nyt syyskuussa.

Mutta olen Thierryn kanssa samaa mieltä että tällaista kuraista ja sumuista menoa tarvitaan MM-sarjaan, ja USA:n Olympus-rallista voisi löytyä sitä myös.

Mutta juu LOL WTF vai että Jyskälä ja Viro ihan samanlaiset kisat. Viron nopein pätkä Raanitsa ajettiin 124 km/h keskinopeudella ja Jyskälässä tänä vuonna melkein kaikki pätkät oli sen yli, vain Vekkula ja Oittila oli hitaampia.
 
Ylös