MM-rallikausi 2023

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
JOS Toyota joutuisi operaationsa kolmeen autoon pudottamaan, uskon silti, että kolmannen auton kokoonpano olisi ennemmin Ogier-Katsuta-Lappi kuin vain puhtaasti kaksi ensimmäistä.
Minä taas uskon et Katsuta ajaa joka tapauksessa täyden ohjelman ja Ogier kustantaa itse itselleen neljännen auton Monteen. Muista ralleista ei edes ole ollut puhetta. Jos nelosautoon ei löydy rahoitusta niin Esuppi on liipaisimella ennen Evansia.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
Teemu Sunisen tilanne on itselle se kiinnostavin ensi kauden tallipaikkoja mietittäessä. Hyundain Rally2-autolla Teemu on tehny kovaa tulosta ja vauhdin puolesta todellakin ansaitsisi paikan pääluokassa.

Oliver Solbergin loppukauden suoritukset siihen varmasti eniten vaikuttaa. Mikäli Oliver jatkaa Rally1 autojen paalaamista nykyisellä tahdilla niin vaikea kuvitella, että ensikaudella saisi tuota sekoiluaan jatkaa. Siinä olis se Sunisen paikka päästä Rally1 auton rattiin.
Jouhkin mukaan Sunisen päätyö ensivuonnakin on kehittää Hyundain Rally2 autoa ja siinä ohessa ehkä ajaa muutama kisa pääsarjassa.
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
97
Jouhkin mukaan Sunisen päätyö ensivuonnakin on kehittää Hyundain Rally2 autoa ja siinä ohessa ehkä ajaa muutama kisa pääsarjassa.
Paljon riippuu siitä mitä peliliikkeitä Tänak päättää tehdä. Jos siirtyy Fordille, kuten on huhuiltu niin Hyundailla on ajopaikka vapaana. Lähtökohtaisesti varmasti suunniteltu Sunista tallin puolelta kehittään tuota rally2 autoa, mutta mielenkiintoista nähdä miten tilanteet lopulta kääntyy.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3180
Sijainti
JKL
Tilannehan paranee ensikaudelle kun autoja valmistuu lisää ja on mahdollista laittaa myös ylimääräisiä autoja tehdasteamin lisäksi. Eli Ogierille löytyy kyllä auto eikä se välttämättä vie kenenkään paikkaa. Katsutan tilanne on mielestäni sellainen että hän joko ajaa tehdasteamissa kolmatta autoa tai sitten samoin kuten tällä kaudella. Testaaminen on niin rajoitettua nykyisin että ei ole järkeä laittaa ajamaan osaa kautta esim. puoliksi Lapin kanssa. Sellainen ei kehitä yhtään. Vauhti ja varmuus tulee vain ajamalla. Paljon. Oma arvaus Toyotan ensikauden suhteen on sellainen että Kalle, Evans ja Lappi ajavat koko kauden ykkösteamissa, Taka kuten tälläkin kaudella ja Ogierille viides auto niihin kisoihin mihin haluaa...
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Tänak itse toisteli lehdistötilaisuudessa että "on sopimus ensi kaudelle"
Kauanhan se sitä Toyotaltakin lähtöä panttasi ja kielsi. Mielestäni tässä on kohtalaisesti samoja piirteitä, toki Toyotan kanssa ei ollut sopimusta, minkä taakse piiloutua. Tänak kuitenkin valitteli Toyotan luotettavuutta mestaruuskaudellaankin eikä kovin tyytyväinen muistaakseni alkupuoliskolla ollut ja autolle ei kiitosta tullut. Hyundailla nyt kovaa kritiikkiä ja olemus on sellainen, että ei vähempää kiinnostaisi tuossa tiimissä olla. Nyt niitä voittoja on kuitenkin tullut, mutta lähteekö silti. Tulihan Toyotallakin se mestaruus sitten, mutta niin tuli tiiminvaihtokin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Kauanhan se sitä Toyotaltakin lähtöä panttasi ja kielsi. Mielestäni tässä on kohtalaisesti samoja piirteitä, toki Toyotan kanssa ei ollut sopimusta, minkä taakse piiloutua. Tänak kuitenkin valitteli Toyotan luotettavuutta mestaruuskaudellaankin eikä kovin tyytyväinen muistaakseni alkupuoliskolla ollut ja autolle ei kiitosta tullut. Hyundailla nyt kovaa kritiikkiä ja olemus on sellainen, että ei vähempää kiinnostaisi tuossa tiimissä olla. Nyt niitä voittoja on kuitenkin tullut, mutta lähteekö silti. Tulihan Toyotallakin se mestaruus sitten, mutta niin tuli tiiminvaihtokin.
En muista että olisi Toyotalta lähtöä mitenkään pantannut, koska ei silloin huhuttu että Tänak olisi mihinkään lähtenyt. Päinvastoin, Tänakhan pitkin kesää sanoi itse haastatteluissa että "haluaisin jo sopimuksen mutta odotan paperia johon laittaa nimeni". Sen sijaan 2017 kun oli menossa Toyotalle niin sitähän kyllä huhuttiin kovasti etukäteen, ja Tänak itse kielsi nämä huhut päin naamaa David Evansille M-Sportin tapahtumassa sekä virolaisen lehden kolumnissaan. Toki asioita ei saa julkistaa ennen kuin ne ovat julkisia, mutta asioiden kiertely on hyväksyttävämpää minusta kuin valehtelu. Ja esimerkiksi ytimetkäs "minulla on sopimus" on juurikin asian kiertelyä vs. "en ole lähdössä mihinkään"
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5228
Sijainti
Suonionkatu 1 C
On kieltämättä vaikeaa olla saamatta Tänakin ulostuloista sitä kuvaa, että maisemanvaihto tavalla tai toisella on agendalla. Tällainen julkinen suolaaminen on kyllä riskiveto ja ylipäänsä erittäin kornia juuri Tänakin suusta, joka on vaatinut parempaa tiimihenkeä ja yhteen hiileen puhaltamista. Aika käänteispsykologi saa olla, jos kuvittelee organisaation toimivan jatkossa paremmin, kun vt. johtajan kykyjä ja johtajuutta epäilee ja arvostelee julkisesti.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Tai sitten Jari-Matti vastailee kieli keskellä suuta kun budjetissa ei ole vielä lopullista leimaa päällä...? Ts. vaikea sanoa, eroaako tilanne miten merkittävästi edellisvuosista vai eroaako mitenkään. Toivoa sopii, että Toyota on myös ensi kaudella mukana neljällä (tai 3+1) autolla. Aletaan olla urheilullisesti vedenjakajalla, jos pääluokassa rallattelevat Greensmith, Fourmaux ja Solberg, samanaikaisesti kun esim. Lappi, Suninen ja Mikkelsen ovat sivuraiteilla. Tietenkään kaikkia tallipaikkoja ei koskaan olla jaettu tai tulla jakamaan vain ja ainoastaan urheilullisin perustein, mutta jossain menee uskottavuudenkin raja.

JOS Toyota joutuisi operaationsa kolmeen autoon pudottamaan, uskon silti, että kolmannen auton kokoonpano olisi ennemmin Ogier-Katsuta-Lappi kuin vain puhtaasti kaksi ensimmäistä.
Ehkä Toyotan tapauksessa saattaa olla realistinen vaihtoehto jonkinlainen kompromissi jossa kaikki nykyiset kuskit jatkavat, mutta vain osassa kisoja on neljä autoa mukana ja esim kaukokisat kolmella autolla
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
En muista että olisi Toyotalta lähtöä mitenkään pantannut, koska ei silloin huhuttu että Tänak olisi mihinkään lähtenyt. Päinvastoin, Tänakhan pitkin kesää sanoi itse haastatteluissa että "haluaisin jo sopimuksen mutta odotan paperia johon laittaa nimeni". Sen sijaan 2017 kun oli menossa Toyotalle niin sitähän kyllä huhuttiin kovasti etukäteen, ja Tänak itse kielsi nämä huhut päin naamaa David Evansille M-Sportin tapahtumassa sekä virolaisen lehden kolumnissaan. Toki asioita ei saa julkistaa ennen kuin ne ovat julkisia, mutta asioiden kiertely on hyväksyttävämpää minusta kuin valehtelu. Ja esimerkiksi ytimetkäs "minulla on sopimus" on juurikin asian kiertelyä vs. "en ole lähdössä mihinkään"
No joo, kirjoitin ehkä vähän ympäri pyöreästi, mutta silloin 2019 kesällä oli se mediapeli, jossa Tänak ja Adamo eivät muka olleet enää parhaita kavereita, neuvottelut olivat mukamas ohi ja eikös se soppari ollut aika lailla jo tehty? Eli jonkin sortin huhuja liikkui jo pitkän aikaa ennen Kataloniaa. Yritän tässä siis sanoa, että nyt on niin paljon savua ilmassa, että kyllä jossain vähintään kytee, kuten mielestäni oli jossain määrin myös 2019.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
No joo, kirjoitin ehkä vähän ympäri pyöreästi, mutta silloin 2019 kesällä oli se mediapeli, jossa Tänak ja Adamo eivät muka olleet enää parhaita kavereita, neuvottelut olivat mukamas ohi ja eikös se soppari ollut aika lailla jo tehty? Eli jonkin sortin huhuja liikkui jo pitkän aikaa ennen Kataloniaa. Yritän tässä siis sanoa, että nyt on niin paljon savua ilmassa, että kyllä jossain vähintään kytee, kuten mielestäni oli jossain määrin myös 2019.
Tosiaan tuolloin alkusyksystä oli tilanne, jossa Tänak oli neuvotellut kaikkien tallien kanssa, Millener sanonut että raha ei riitä ja Adamo että ei taideta olla enää kavereita. Sitten Jouhkia myöten odoteltiin että mitä se Tänak nyt jahkailee ja jossain vaiheessa kävivät Märtinin kanssa Japanissakin neuvottelemassa.

Tämä twiitti Katalonian rallin aikana oli ainakin minulle yllätys, en osannut pätkääkään odottaa että Tänak menisi Hyundaille. M-Sportille menon olisi voinut vielä jotenkin odottaa. Mutta ehkä jotkut tietäjät tiesi? Ja heti rallin jälkeisellä viikollahan se julkistettiin.

 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Itse Toivon Tänakin lähtöä oikeestaan vaan siitä syystä, että se vois avaa Suniselle paikan Rally 1 autoon.
Tottakai se tekis koko sarjalle hyvää kun saatais m-sport varteenotettavaksi talliksi.
Tänakin siirto M-sportille kuulostaa kyllä utopialta, mutta Malcom on yllättänyt ennenkin. Ehkä Tänak valmistautuu jo uran loppumiseen, koska tietää, ettei pysty lyömään enään Kallea muutakun yksittäisissä kisoissa. Jäähdyttely Fordilla vois olla paljon rennompaa, koska kolmossijatkin tuntuisivat voitoilta. Huyndailla Tänakilla on kokoajan paineet niskassa, hänet palkattiin voittamaan mestaruus, kaikki muu on epäonnistumista. Tänakin loikka ehkä saattaisi johtaa tilanteeseen Ogi-Shitroen. Huyndai tietäisi, että Nevillen kanssa ei voittoja tuu ja Tänakin lähtö antaisi hyvän tekosyyn exitille kuten Citroen laittoi vetäytymisen Ogierin syyksi.
 
Ylös