MM-rallikausi 2023

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
Kyllä ne Hyundaillakin tietää, että kuljettajien mestaruutta ei tule ja tallimestaruuskin on kiven alla. Mutta näkyvyys Hyundai-merkkisestä autosta televiisiossa tai livestriimissä on lähes yhtä iso kuin Toyotalla, on se sitten katollaan ojassa tai erikoiskokeen maalihaastattelussa, ja siksi touhua jatketaan. Näkyvyyttä jokainen automerkki ja kyljessä olevat sponsorit kyllä saa, koska MM-sarjassa on vain nuo kolme merkkiä mukana. Eri asia, jos merkkejä olisi vaikka 6-7 niin siinä alkaisi jotkut jäädä jo jalkoihin. Toki nyt ei puhuta yleisestä katsojamäärästä MM-sarjalle, joka toki nousisi, jos automerkkejä ja kilpailua olisi enemmän mukana.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
389
Ja Lappi oli kyllä silloin Toyotan heikoin lenkki, ei häntä edes huolittu enää Toyotalle joten olisi ollut aika epätodennäköistä, että hän marssii Citikan toimistoon ja lyö sopimusvaatimukset pöytään tyyliin ottakaa tai jättäkää
Noh sanotaanko ny sulle selvennykseksi että Ep oli myös toyotalta sopimustarjous. Citikka makso vaa aika kivan summan😁 sekä ehkä se tiimin kohtelu kaikkia kuskeja kohtaan ollu semmonen että olis kannattanu jäädä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Kyllä ne Hyundaillakin tietää, että kuljettajien mestaruutta ei tule ja tallimestaruuskin on kiven alla. Mutta näkyvyys Hyundai-merkkisestä autosta televiisiossa tai livestriimissä on lähes yhtä iso kuin Toyotalla, on se sitten katollaan ojassa tai erikoiskokeen maalihaastattelussa, ja siksi touhua jatketaan. Näkyvyyttä jokainen automerkki ja kyljessä olevat sponsorit kyllä saa, koska MM-sarjassa on vain nuo kolme merkkiä mukana. Eri asia, jos merkkejä olisi vaikka 6-7 niin siinä alkaisi jotkut jäädä jo jalkoihin. Toki nyt ei puhuta yleisestä katsojamäärästä MM-sarjalle, joka toki nousisi, jos automerkkejä ja kilpailua olisi enemmän mukana.
Kyllä se Toyota ja Kalle mestarina saa kaikki lehtiotsikot ja urheiluruudun klippien näkyvyyden. MM sarjan tv katsojamäärät ovat olleet laskusuuntaiset ja ihan ymmärrettävää, koska ison markkina-alueen Ogier on puoliksi pois.

Se suurin ongelma on, että Imagon kannalta Huyndaille on kiusallista ottaa kokoajan kuokkaan Japseilta ja katsoa vietestä kun Toyota juhlii kaikissa kisoissa. En tiedä kuinka kauan he haluavat olla nöyryytettävänä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Noh sanotaanko ny sulle selvennykseksi että Ep oli myös toyotalta sopimustarjous. Citikka makso vaa aika kivan summan😁 sekä ehkä se tiimin kohtelu kaikkia kuskeja kohtaan ollu semmonen että olis kannattanu jäädä.
Ahne norski manageri valitsi esupille rahakkaamman sopparin, näin se meni. Tommi tarjosi vai yhden vuoden joka oli selkeä epäluottamuslause kun Citikka tarjos 2v. Esuppi oli silloin rallin Bottas, ei hänestä kynsin hampain silloin taistellu mikään talli, ok kakkoskuski.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Citroenillahan olis ollut tarjolla ykköskuskin paikkaa tilanteessa jossa tallista oli hyllytetty Meeke, ja autoja ajoi Breenin ja Østbergin kaltaiset "kakkoskuskit". Sitten kun Ogier tulikin talliin niin asetelma vähän muuttui Esupille ikävämmäksi, ja vielä pahemmaksi se meni kun talli lopetti.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Lapin Citroen-sopparista on nyt helppo olla jälkiviisas, mutta ainoa mikä siinä meni mielestäni vihkoon oli tallin lopetus.

Ei käy kyllä Hyundaita kateeksi kun pitäis löytää tarjolla olevista toinen nyrkki tiimiin joka pystyy sitten paikkaamaan ne nopeat kisat joissa tallipäällikkö tai kesähessu-Dani ei pärjää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Mitä tulee EP:n Toyotalta lähtemiseen, niin kaikesta päätellen Tommi Mäkinen oli myös tosi paska pomo, vaikka tulosta kyllä tulikin. Sen verran paljon tuolla jengi vaihtui, kunnes Toyota osti ja savusti miehen itsensä ulos tallista.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
509
Sijainti
Peraehikiae
Erikoinen tilanne on tosiaan jos oikeasti sarjassa on vain kolme huippukuljettajaa eli Kalle, Ott ja Seb. Jotenkin tuntuu että tämänkauden suoritusten perusteella ollaan valmiita lyttäämään muut kakkoskategoriaan. Kyllä ensi kaudella saattaa olla uudet kaverit kärkikahinassa mukana, Evans, Neuville nyt ainakin ja riippuen ihan Hyundain iskukyvystä voi tulla muitakin koputtelemaan podiumia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.is.fi/ralli/art-2000009154227.html
Virolaislehti Postimeesin mukaan Tänakilla on pöydällään kolme vaihtoehtoa: siirtyä joko Fordille tai Toyotalle – tai ripustaa ajohanskansa naulaan.
Nyt on kova skuuppi IS:lta. En olisi ainakaan itse millään osannut rajata Tänakin vaihtoehtoja noihin kolmeen skenaarioon, mutta onneksi virolaislehti on asian paljastanut ja näin se on saatu myös suomalaisjulkaisuun.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Postimeesin mukaan rallipiireissä on spekuloitu, että Latvala olisi valmis heittämään Evansin yli laidan saadakseen virolaistähti Tänakin kuljettajakavalkadiinsa.
Tämä kommentti ei oikein istu mun järkeen. Miksi J-M Latvala heittäisi Evanssin yli laidan saadakseen Tänakin, vaikka hän on monissa haastatteluissa sanonut olevansa tyytyväinen nykyiseen kuljettajakokoonpanoon? Ja onko asia edes Latvalan päätäntävallan alla? Tekstissä pitäisi siis lukea, että Akio Toyoda olisi valmis heittämään Evansin yli laidan saadakseen virolaistähti Tänakin kuljettajakavalkadiinsa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.is.fi/ralli/art-2000009154227.html

Nyt on kova skuuppi IS:lta. En olisi ainakaan itse millään osannut rajata Tänakin vaihtoehtoja noihin kolmeen skenaarioon, mutta onneksi virolaislehti on asian paljastanut ja näin se on saatu myös suomalaisjulkaisuun.
Pistäppä heti sinne uutisvinkkiä että neljäntenä vaihtoehtona saattaa perustaa uuden tallin uuden valmistajan kanssa, niin saat palkkion!
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tekstissä pitäisi siis lukea, että Akio Toyoda olisi valmis heittämään Evansin yli laidan saadakseen virolaistähti Tänakin kuljettajakavalkadiinsa.
Tämä on hyvä pointti, mutta en jaksa siihen kyllä itse uskoa. Olisi erittäin poikkeuksellista nimenomaan japanilaistallille (tai -yhteisölle muutenkaan) siivota uskollisesti palvellut tiimin jäsen pois jonkun ulkoisilla mittareilla "paremman" kandidaatin takia. Siis nimenomaisesti tilanteessa, jossa toisella (Evans) on tallin kanssa sopimus ensi kaudesta. Se on eri asia, ettei sopimusta uusita/jatketa (kuten kävi Latvalalle itselleen tai Meekelle), mutta sopimuksen ulosostaminen (lienee ainoa juridisesti pätevä vaihtoehto) menestyksekkään yhteistyön jälkeen olisi minusta jokseenkin ennenkuulumatonta enkä millään tällaista usko, ellei...

...palapelissä ole palasia joita ei vielä julkisessa keskustelussa tiedetä tai osata ottaa huomioon. Yksi tällainen voisi olla se, että Katsuta-kortti tulkitaan nyt loppuunkatsotuksi, eikä hänelle tarjota ohjelmaa ensi kauden MM-sarjaan. Tämä ainakin teoriassa vapauttaisi täysipäiväiseksi Toyota-kolmikoksi Rovanperän, Evansin ja Tänakin - ja tässä ratkaisussa myös Ogierille olisi se neljäs auto hyvinkin järjestettävissä niihin kisoihin, joita Mestari haluaa ajaa. Mitä se sitten tarkoittaisi Lapin suhteen? Ei mitään kovin hyvää varmaankaan. Mutta kovasti toivon olevani väärässä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Tämä on hyvä pointti, mutta en jaksa siihen kyllä itse uskoa. Olisi erittäin poikkeuksellista nimenomaan japanilaistallille (tai -yhteisölle muutenkaan) siivota uskollisesti palvellut tiimin jäsen pois jonkun ulkoisilla mittareilla "paremman" kandidaatin takia. Siis nimenomaisesti tilanteessa, jossa toisella (Evans) on tallin kanssa sopimus ensi kaudesta. Se on eri asia, ettei sopimusta uusita/jatketa (kuten kävi Latvalalle itselleen tai Meekelle), mutta sopimuksen ulosostaminen (lienee ainoa juridisesti pätevä vaihtoehto) menestyksekkään yhteistyön jälkeen olisi minusta jokseenkin ennenkuulumatonta enkä millään tällaista usko, ellei...

...palapelissä ole palasia joita ei vielä julkisessa keskustelussa tiedetä tai osata ottaa huomioon. Yksi tällainen voisi olla se, että Katsuta-kortti tulkitaan nyt loppuunkatsotuksi, eikä hänelle tarjota ohjelmaa ensi kauden MM-sarjaan. Tämä ainakin teoriassa vapauttaisi täysipäiväiseksi Toyota-kolmikoksi Rovanperän, Evansin ja Tänakin - ja tässä ratkaisussa myös Ogierille olisi se neljäs auto hyvinkin järjestettävissä niihin kisoihin, joita Mestari haluaa ajaa. Mitä se sitten tarkoittaisi Lapin suhteen? Ei mitään kovin hyvää varmaankaan. Mutta kovasti toivon olevani väärässä.
Yksi mahdollinen kuvio myös se, että Kalle, Ev, Ott ajaa täyden sarjan ja Ogier ja Katsuta vuorottelevat neljännessä autossa. Katsutan kasvot voidaan pelastaa tekemällä hänestä wrc2 projektin testikuski lupaamalla hänelle paljon testikilometrejä jyskälässä wrc2 lla ja näin auttaa häntä löytämään nopeutta. Toisaalta tarviiko Toyota enään Ogieria jos heillä on Kalle js Ott, koska Ogierin LM markkinatemppukin on jo ulosmitattu eikä hänelle tarvi antaa potkuja kesken sopimuksen kun käsittääkseni sopimus on aika vapaamuotoinen tällähetkellä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Toyota kuviossa on myös muistettava, että Ogierin ja Toyotan suhteessa on myös säröjä. Vw n jälkeen Seb testasi Toyotaa ja esitti sen jälkeen niin räikeän palkkapyynnön, että se ehkä voitiin tulkittiin loukkauksena Japanissa joten Ogier voidaan myös päästää menemään, jolloin Tanakille tulisi tilaa ja ei ainakaan päällepäin ole näyttänyt siltä, että Akido fanittaa Sebiä samalla tavalla kun Ottia.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Erikoinen tilanne on tosiaan jos oikeasti sarjassa on vain kolme huippukuljettajaa eli Kalle, Ott ja Seb.
Kyllä mä Neuvillen ykköskorin kuskiksi edelleen laskisin. Ja potentiaaliseksi mm-ehdokkaaksi ensi vuonna.
Akilleen kantapäitä toki on. Suurimpana nopeat sorarallit. Ne menee miten menee ja senpä vuoksi belgialaisen mm-haaveiden kannalta hitaista sora ja assukisoista pitäisi napata maksimitulokset. Mutta sekin on helpommin sanottu kuin tehty.
Mutta isossa kuvassa, kyllä Neuville omaa mahdollisuudet mm:een. Vaatii toki venymistä (,onnea) tietyistä kisoista. Juuri ne nopeat soralla ajettavat kisat.
Ja tammikuussa Monacoon lähdetään tilanteesta, jossa kaikilla on nolla pistettä. Eivätkä kaudet ole veljiä keskenään.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Toyota kuviossa on myös muistettava, että Ogierin ja Toyotan suhteessa on myös säröjä. Vw n jälkeen Seb testasi Toyotaa ja esitti sen jälkeen niin räikeän palkkapyynnön, että se ehkä voitiin tulkittiin loukkauksena Japanissa joten Ogier voidaan myös päästää menemään, jolloin Tanakille tulisi tilaa ja ei ainakaan päällepäin ole näyttänyt siltä, että Akido fanittaa Sebiä samalla tavalla kun Ottia.
Luulisi noin ison konsernin johtajan osaavan siirtää tunteet syrjään ja pelata vain kylmästi järjellä. Onhan firmassa ennenkin tehty kovia päätöksiä niin miksei nytkin. Siis se että fanittaa Ottia, ei välttämättä tarkoita sen parempia mahdollisuuksia päästä tiimiin, kun asioita aletaan puntaroimaan oikeassa valossa.
 
Ylös