MM-rallikausi 2023

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos Toiotalla olisi Titanakin sainaamisen myötä taistella kolmoisvoitoista jokaisessa rallissa, niin aivan varmasti Akido-san tarttuu tilaisuuteen epäröimättä. Se, että sarja polarisoituisi entisestään Toiota vs. muut suuntaan ei paina Japanin pään pohdinnassa puupennin vertaa niinkuin ei sekään että Titanak koetaan kokovartalo mulkuksi muiden taholta. Ogier ei ole aikeissa palata täysipainoisesti MM-sarjaan vaan ajelee huvikseen ehkä puolet kisoista eikä Hyundai ole osoittanut mitään mielenkiintoa Esupin suuntaan. Breen tai Evans sen sijaan kiinnostavat siellä(kin).
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Eiköhän tuo ole Esupin firman autoja. Taitaa Lapilla olla firmassa tase kunnossa, kun joskus julkisia tietoa katselin. Tais olla vajaa pari milliä kumulatiivinen tulos neljältä vuodelta, viimeisin tosin 100ke tappiolla.
Yksityinen myyjä Esa-Pekka Lappi näytti olevan merkitty myyjäksi, toki hinnassa on myös ALV... Näppärä kaveri maksaisi 2 euroa omistajatiedoista niin ei tarttis arpoa ;) Ton hintasessa autossa käteiskaupat on aika tiukassa, joten kannattaisi ehdottomasti myydä liikkeenä. Esupin kontakteilla ei pitäisi olla vaikeuksia laittaa autoa kiertoon Toyotan verkoston kautta, mutta jostain syystä se on tuolla hevosmiesten foorumilla.

Mitä firman pyörittämiseen tulee, niin en jaksanut katsoa kuin ton "racing teamin", joka voisi esim tarjota kuljettajapalveluita talleille. Viime vuodesta ei ole saatu rahaa sisään, mitä en itse pidä kovin hyvänä liiketoimena vaikka on maksettu palkkaa jne kuluja. Pääasia kuitenkin että perusjutut on kunnossa ja omat/firman osuudet on eriytetty, eikun miten se tossa viestini alussa nyt meni...

Ehkä mielenkiintoisinta forumin toista keskustelua sivuten, saiko Esuppi palkkaa 2020 ja kuka maksoi ajot Fordilla. 0.8 miljoonaa rahaa sisään josta 0.6 jäi voitoksi. Eli palkkaa on saatu eikä tolla 0.2 miljoonalla kierretä kuin yksi kisa WRC:llä vaikkei itselle palkkaa tai vakuutuksia maksaisikaan eli Fordilla ajelutkin meni patonkin piikkiin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Yksityinen myyjä Esa-Pekka Lappi näytti olevan merkitty myyjäksi, toki hinnassa on myös ALV... Näppärä kaveri maksaisi 2 euroa omistajatiedoista niin ei tarttis arpoa ;) Ton hintasessa autossa käteiskaupat on aika tiukassa, joten kannattaisi ehdottomasti myydä liikkeenä. Esupin kontakteilla ei pitäisi olla vaikeuksia laittaa autoa kiertoon Toyotan verkoston kautta, mutta jostain syystä se on tuolla hevosmiesten foorumilla.

Mitä firman pyörittämiseen tulee, niin en jaksanut katsoa kuin ton "racing teamin", joka voisi esim tarjota kuljettajapalveluita talleille. Viime vuodesta ei ole saatu rahaa sisään, mitä en itse pidä kovin hyvänä liiketoimena vaikka on maksettu palkkaa jne kuluja. Pääasia kuitenkin että perusjutut on kunnossa ja omat/firman osuudet on eriytetty, eikun miten se tossa viestini alussa nyt meni...

Ehkä mielenkiintoisinta forumin toista keskustelua sivuten, saiko Esuppi palkkaa 2020 ja kuka maksoi ajot Fordilla. 0.8 miljoonaa rahaa sisään josta 0.6 jäi voitoksi. Eli palkkaa on saatu eikä tolla 0.2 miljoonalla kierretä kuin yksi kisa WRC:llä vaikkei itselle palkkaa tai vakuutuksia maksaisikaan eli Fordilla ajelutkin meni patonkin piikkiin.
Ei kai esuppi M-Sportilla ajamisesta maksanut? Eikös juuri Citikka maksanut palkan, ja Wilson antanut auton ilmaiseksi. Lappihan ei ajanut viime kaudella missään, joten ei kai niitä tulojakaan sitten ole tullut. Jos tuo firma on pelkästään omia ajohommia varten?
 
Viimeksi muokattu:

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Ei kai esuppi M-Sportilla ajamisesta maksanut? Eikös juuri Citikka maksanut palkan, ja Wilson antanut auton ilmaiseksi. Lappihan ei ajanut viime kaudella missään, joten ei kai niitä tulojakaan sitten ole tullut. Jos tuo firma on pelkästään omia ajohommia varten?
Näin se meni, ihan julkisuuteenki asia on tullut. Ja liittyyköhän RTE-Motorsportin osakkuus tohon viimevuoteen.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Ei kai esuppi M-Sportilla ajamisesta maksanut? Eikös juuri Citikka maksanut palkan, ja Wilson antanut auton ilmaiseksi. Lappihan ei ajanut viime kaudella missään, joten ei kai niitä tulojakaan sitten ole tullut. Jos tuo firma on pelkästään omia ajohommia varten?
Kuten kirjoitin, ehkä vähän hankalasti, vuodelta 2020 (joka noudattelee ko. firman tilikautta) on saatu tuloja firmaan 0,8 miljoonaa. Tämä summa olisi palkkaa jos oltaisiin suoraan Citroenilla töissä, mutta Esuppi laskuttaa siis firmansa kautta. 0,8 miljoonasta on jäänyt voittoa 0,6 miljoonaa. Näiden erotus, 0,2 miljoonaa, on siis se mitä Esuppi on omasta firmasta maksanut laskuja ja palkkoja tuona vuonna. Tuolla 0,2 miljoonalla, vaikka sen käyttäisi kokonaan MM-sarjan kiertämiseen Fordilla, ei sitä ruljanssia toteuteta. Tästä voi päätellä sen että Citroen on maksanut sekä korvauksen palveluista (joita ei tarvittu) aka. palkkaa että korvaavat ajot Fordilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuten kirjoitin, ehkä vähän hankalasti, vuodelta 2020 (joka noudattelee ko. firman tilikautta) on saatu tuloja firmaan 0,8 miljoonaa. Tämä summa olisi palkkaa jos oltaisiin suoraan Citroenilla töissä, mutta Esuppi laskuttaa siis firmansa kautta. 0,8 miljoonasta on jäänyt voittoa 0,6 miljoonaa. Näiden erotus, 0,2 miljoonaa, on siis se mitä Esuppi on omasta firmasta maksanut laskuja ja palkkoja tuona vuonna. Tuolla 0,2 miljoonalla, vaikka sen käyttäisi kokonaan MM-sarjan kiertämiseen Fordilla, ei sitä ruljanssia toteuteta. Tästä voi päätellä sen että Citroen on maksanut sekä korvauksen palveluista (joita ei tarvittu) aka. palkkaa että korvaavat ajot Fordilla.
Käsittääkseni M-Sport hoiti Esupille 2020 auton valmiiksi eikä tarvinnut siitä tuoda rahaa sisään. 2021 tilanne olisi ollut toinen, ja sen takia ajot loppui.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Käsittääkseni M-Sport hoiti Esupille 2020 auton valmiiksi eikä tarvinnut siitä tuoda rahaa sisään. 2021 tilanne olisi ollut toinen, ja sen takia ajot loppui.
Kyllä se vaan niin on, että jos sarjassa on vain kuskeja kourallinen ja heistäkin moni pääsee ajamaan vain, koska itse maksavat siitä, niin homma pitäisi laittaa ihan uusiksi. Jatkossa vaan mm-sarja rally2 autoilla ja piste. TUohon se kuitenkin menee väkisin, joten turha tätä olisi enää pitkittää.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Mutta mikä tää Esupin siviilikärryn myyntijuttu on... Tarvetta joko käteiselle tai sitten sukset ristissä Gazoon kanssa.
Tai ehkä kaikista todennäköisimmin hän kuitenkin vain myy autoa jolle ei ole nyt käyttöä.
Tai Lappi halunnut / tajunnut laittaa lisää vettä myllyyn Nettiauton kautta...
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo
Kyllä se vaan niin on, että jos sarjassa on vain kuskeja kourallinen ja heistäkin moni pääsee ajamaan vain, koska itse maksavat siitä, niin homma pitäisi laittaa ihan uusiksi. Jatkossa vaan mm-sarja rally2 autoilla ja piste. TUohon se kuitenkin menee väkisin, joten turha tätä olisi enää pitkittää.
Ei se kyllä mene. Ja minkä takia menisi? Ai jos kaikki valmistajat lopettaa? No se ei ole tällä hetkellä näkyvissä. Ja jos nuo valmistajat lähtee, lähtee promoottorikin ja kuka sitten pyörittää koko sarjaa? Pelkkä yksityistallein pyöritetty mm-sarja ei kiinnosta järjestäjiä, eikä promoottoria, niin millä sitten mentäisiin?

On kiva ajatella, että jos kaikki ajaisivat R5 eli Rally2 niin sitten oltaisiin samalla viivalla ja olisi tasaväkiset kisat. Ei se valitettavasti menisi niin. Kyllähän Skoda, Hyundai, Citroen jne. tarjoaisi uusimmat autot tietyille talleille jotka olisivat toisia talleja edellä. Eli taas olisi se sama "luokkaero". Silloin 90-luvulla, kun kaikki oli paremmin niin oliko monella niistä 22 A-ryhmän kuskista kuitenkaan realistisia mahdollisuuksia voittoon, vai onko tämäkin ajatus vaan kultaisilta muistoilta?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä se vaan niin on, että jos sarjassa on vain kuskeja kourallinen ja heistäkin moni pääsee ajamaan vain, koska itse maksavat siitä, niin homma pitäisi laittaa ihan uusiksi. Jatkossa vaan mm-sarja rally2 autoilla ja piste. TUohon se kuitenkin menee väkisin, joten turha tätä olisi enää pitkittää.
Rallin ajaminen MM-tasolla on kallista puuhaa riippumatta autosta. Mikä uusi valmistaja tulisi mukaan? VW, Skoda ja Citroen on ihan hiljakkoin lopettaneet kilpailutoimintansa, joten tuskin tulisivat uudestaan mukaan. Skodan uusi auto tulee olemaan melko ylivoimainen, Hyundai on melko uutenakin vähän altavastaaja kun taas VW, Citroen ja M-Sport on jo aika vanhoja autoja, jotka myös kaipaisivat aktiivisempaa kehitystyötä.

Rallin televisioinnin kannalta on varmaan ihan kätevää, että pääluokan autoja on kymmenkunta – tunnin tv-lähetyksessä saadaan selville kuka ajaa pätkäpohjat.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Ai jos kaikki valmistajat lopettaa? No se ei ole tällä hetkellä näkyvissä.
Ei kaikki ehkä lopeta, mutta R1 n hautajaiset on vain yhden automerkin exitin päässä. Kuinka paljon olisitte valmis lyömään vetoa Huyndain mukanaolosta esim kahden tai kolmen vuoden päästä? Ensi vuosi tulee olemaan heille todella vaikea, ehkä jopa karmea nöyryytys jälleen kerran ja kun tiedämme, että ralli ei ole Korean päässä intohimoprojekti, niin vaarana on että käy huonosti. Mm sarja ei voi hyvin tällähetkellä. Tätä faktaa ei vaan voi oikein kauniisti sanoa. Miltä kuulostaa 1,5 automerkin mm sarja.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Subaru 2024 Takamoto-Tänak, paljon kerroin?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo
Ei kaikki ehkä lopeta, mutta R1 n hautajaiset on vain yhden automerkin exitin päässä.
Ei ole, tämä on todettu ihan päättäjien toimesta.
https://dirtfish.com/rally/why-the-fia-believes-3-4-manufacturers-is-enough/
Kuinka paljon olisitte valmis lyömään vetoa Huyndain mukanaolosta esim kahden tai kolmen vuoden päästä?
Suosittelen että menet veikkailee jonnekkin vedonlyöntitoimistoihin.

Ensi vuosi tulee olemaan heille todella vaikea, ehkä jopa karmea nöyryytys jälleen kerran ja kun tiedämme, että ralli ei ole Korean päässä intohimoprojekti, niin vaarana on että käy huonosti.
Tiedämme mistä? Mutu? VM?

Mm sarja ei voi hyvin tällähetkellä. Tätä faktaa ei vaan voi oikein kauniisti sanoa. Miltä kuulostaa 1,5 automerkin mm sarja.
MM sarja voi ihan hyvin tällä hetkellä. Jos haikailee jonnekkin menneisyyteen missä aika on kullannut muistot niin silloin varmaan voi kokea että sarja voi huonosti.

Ei sarja ole mikään 1,5 auton sarja, niin ei se silloin kuulosta miltään.

Ainoastaan paikan päällä voi nähdä että ralli voi oikein hyvin. Faneja riittää ja tunnelma ralleissa on hyvä. Myös televisiointi toimii ja kisoissa riittää kuskeja. En tiedä mitä muuta kaivataan? B-ryhmä ei tule takaisin, ei vaikka kuinka toivoisi. Ja jos ei käy kisoissa niin aika hataralla pohjalla on silloin tiedot.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Ei ole, tämä on todettu ihan päättäjien toimesta.
https://dirtfish.com/rally/why-the-fia-believes-3-4-manufacturers-is-enough/

Suosittelen että menet veikkailee jonnekkin vedonlyöntitoimistoihin.


Tiedämme mistä? Mutu? VM?


MM sarja voi ihan hyvin tällä hetkellä. Jos haikailee jonnekkin menneisyyteen missä aika on kullannut muistot niin silloin varmaan voi kokea että sarja voi huonosti.

Ei sarja ole mikään 1,5 auton sarja, niin ei se silloin kuulosta miltään.

Ainoastaan paikan päällä voi nähdä että ralli voi oikein hyvin. Faneja riittää ja tunnelma ralleissa on hyvä. Myös televisiointi toimii ja kisoissa riittää kuskeja. En tiedä mitä muuta kaivataan? B-ryhmä ei tule takaisin, ei vaikka kuinka toivoisi. Ja jos ei käy kisoissa niin aika hataralla pohjalla on silloin tiedot.
Ihan hirveetä kuraa koko artikkeli. Mikä huru-ukko tämä ns päättäjä oli. Fian päättähän suustahan se totuus kuullaan. Jos Fian päättäjä jotain sanoo, niin se on fakta.

I still remember some absolutely fantastic years when we had [only] Ford and Citroën

Mä olen jo sanaton. Kuinka moni kaipaa niitä kultaisia vuosia kun oli vain Ford ja Citroen. Käsi ylös. Suorastaan ala arvoinen artikkeli.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Subaru 2024 Takamoto-Tänak, paljon kerroin?
Sinikultaisella Imprezalla. Ai että.

Eikös tuossa keväämmällä ollut huhuja, että Stellantis groupista olisi yksi merkki kiinnostunut mm-sarjaan liittymisestä samoin kuin Opel? Siis silloin kun autot seuraavan kerran uudistuvat kunnolla.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
606
Sijainti
Tallissa
Sinikultaisella Imprezalla. Ai että.

Eikös tuossa keväämmällä ollut huhuja, että Stellantis groupista olisi yksi merkki kiinnostunut mm-sarjaan liittymisestä samoin kuin Opel? Siis silloin kun autot seuraavan kerran uudistuvat kunnolla.
Opel on osa Stellantista nykyään. Ja siitä ryhmästä se kiinnostunut ehkä löytyisikin tosiaan, riippuen varmaan säännöistä. Täyssähköön jos jotenkin päädyttäisiin niin se olisi Opelin pelikenttää selvästi.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Ei se kyllä mene. Ja minkä takia menisi? Ai jos kaikki valmistajat lopettaa? No se ei ole tällä hetkellä näkyvissä. Ja jos nuo valmistajat lähtee, lähtee promoottorikin ja kuka sitten pyörittää koko sarjaa? Pelkkä yksityistallein pyöritetty mm-sarja ei kiinnosta järjestäjiä, eikä promoottoria, niin millä sitten mentäisiin?

On kiva ajatella, että jos kaikki ajaisivat R5 eli Rally2 niin sitten oltaisiin samalla viivalla ja olisi tasaväkiset kisat. Ei se valitettavasti menisi niin. Kyllähän Skoda, Hyundai, Citroen jne. tarjoaisi uusimmat autot tietyille talleille jotka olisivat toisia talleja edellä. Eli taas olisi se sama "luokkaero". Silloin 90-luvulla, kun kaikki oli paremmin niin oliko monella niistä 22 A-ryhmän kuskista kuitenkaan realistisia mahdollisuuksia voittoon, vai onko tämäkin ajatus vaan kultaisilta muistoilta?
En minä sanonut, että kaikkien tarttis olla samalla viivalla tasasesti. Mutta jos kustannustaso olisi järkevä, ajajat olisivat sen verran samalla viivalla, että luultavasti saisivat jonkun auton käyttöönsä, jos vaan on rattimiehiä. Oleellista olisi, että ei välttämättä tarttis olla edes tehdastalli pärjätäkseen.

Nyt kisoissa on ollut 6-7 kaveria ajotaitojensa puolesta. Onhan se nyt vaan naurettavaa.

Minulle riittäisi jo hyvin 3 täysveristä tallia, jotka ajattiaisivat 4 autoa....jos vaan kaikki paikat olisi edes kohtuullisesti jaossa ihan taitojen puolesta, eikä tarttis maksaa ajamisesta, tai olla oikea passi. 12 olisi jo aika optimi. Mahtavaa vs 6.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Pelkkä yksityistallein pyöritetty mm-sarja ei kiinnosta järjestäjiä, eikä promoottoria
Faktaa? Mutua? Vm? Voisin mainita erään ratasarjan....

On tietysti totta, että yksitystiimeillä ajetussa r2 pääsarjassa esim jossain Chilen rallissa vois olla paikalla 4-5 huippukuskia ja loput olis paikallisia sankareita ännä mitsuilla. Sitten jyväskyläs olis paikalla ehkä se 15 kuskia r2 lla jotka ajotaitojen puolesta olisi pystyviä ajamaan top 3 sijasta. No sitten voitaisiin kysyä, onko edes tarvetta ajaa jossain Chilessä. Lisää sitten Aavikkokisoja, ne maat maksaa logistiikan jotta pääsevät mukaan urheilupesuun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Viimeksi kun Chilessä ajettiin 2019, viivalla oli parikymmentä Rally2/R5-autoa. Jossain Meksikossa voi olla sitten köyhempi lista

Mutta en haluaisi sellaista MM-sarjaa kuin nykyinen EM-sarja, jossa joku paikallinen spesialisti käy voittamassa rallin muttei aja mitään muita kisoja, ja mestaruuden voittaa sitten joku köröttelijä jolla on vaan pätäkkää ajaa koko kausi läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös