MM-rallikausi 2023

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16087
Sijainti
Tampereen lenkki
Onko RB nyt Tänakin henk koht sponsori vai tallin sponsori? Ei Huyndailla ollessaan Tänakilla ollut autossaan Red Bullin kuvia.:unsure:
Tänak on ollut yksi niistä harvoista kuskeista jolla ei ole ollut Red Bullin lippistä päässä. Veikkaisin että nyt on sekä henkilökohtainen että tallin sponssi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Hyundai on ollut yksi niistä harvoista kuskeista jolla ei ole ollut Red Bullin lippistä päässä. Veikkaisin että nyt on sekä henkilökohtainen että tallin sponssi.
Instagramissa maininta että molempien autot Red Bullin väreissä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Red Bullia taitaa olla kiittäminen talouspuolen asioista, jotta M-Sport sai Tänakin talliin.

Sinisemmäksi ja kauniimmaksi muuttui Ford.
”Liila” on viroksi alatyylinen nimitys homoseksuaalista. Tällähän ei ole mitään tekemistä auton värityksen kanssa varmastikaan, huvittava nippelitieto vain.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
no ainakin Fourmaux'n ulosajo oli ihan sellainen jossa itse tilanne ei ollut ihmeellinen, mutta kun oltiin vuoren reunalla, siitä tuli aika hurja paikka.
Onko muuten jotain selkeää syytä, mikä rally1:stä tekee oleellisesti turvallisemman, vai tuleeko se monesta pienestä tekijästä? Turvakaarten vahvuuden luulisi olevan melko vakio jo, tai jos se ei ole, niin se kuulostaa vähän väärältä säästökohteelta rally2:ssa.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Onko muuten jotain selkeää syytä, mikä rally1:stä tekee oleellisesti turvallisemman, vai tuleeko se monesta pienestä tekijästä? Turvakaarten vahvuuden luulisi olevan melko vakio jo, tai jos se ei ole, niin se kuulostaa vähän väärältä säästökohteelta rally2:ssa.
Oisko sitten tuo putkirunko lähtöjään kestävämpi. Rally2 ei käsittääkseni ole putkirunkoinen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16087
Sijainti
Tampereen lenkki
Laitetaan nyt omakin ennustus 2023 kaudesta kuten laitoin viime vuonnakin.

Rovanperä voittaa mestaruuden, mutta se ei tule yhtä helposti kuin viime vuonna. Mestaruus ratkeaa vasta viimeisessä rallissa. Haastajina on Neuville, Tänak ja Evans, tässä järjestyksessä. Tänakilta tulee kovin vastus, mutta Puma hajoaa monta kertaa johtoasemasta. Neuville ja Evans suorittaa suunnilleen samaa tasoa kuin viime vuonna, mutta Neuvillella on nyt hieman parempi auto jo alkukaudesta. Lappi ajaa myös suunnilleen viime kauden tasoa, eli ajaa useasti podiumille muttei yllä voittoihin. Samoin Sordo ja Breen, mutta eivät yllä samaan suoritustasoon kuin Hyundain WRC-autolla. Loubet voi yllättää podiumilla, mutta kausi lienee hänelle jälleen kerran vaikea. Katsutalla on paineita nostaa suoritustasoa, ja virheitä tullee taas entistä enemmän.

WRC2 onkin melkein hankalampi ennustaa. Toisaalta vielä ei edes tiedetä ajaako vaikkapa Suninen kunnon ohjelmaa ja millä autolla. Mutta nyt jo tiedossa olevista Lindholm, Pajari, Gryazin, Solberg ja Greensmith tulee olemaan hyvä viisikko taistelemaan. Fourmaux myös mutta antaa autossa tasoitusta. Cais ja Munster voi säväyttää jossain kisoissa. Rossel myös varmasti suorittaa vahvasti assukisoissa ja teknisellä soralla, saattaa olla pisteissä korkealla.
Nyt uskallan veikata Sunista WRC2-mestariksi ja Munsteria JWRC-mestariksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16087
Sijainti
Tampereen lenkki
Onko muuten jotain selkeää syytä, mikä rally1:stä tekee oleellisesti turvallisemman, vai tuleeko se monesta pienestä tekijästä? Turvakaarten vahvuuden luulisi olevan melko vakio jo, tai jos se ei ole, niin se kuulostaa vähän väärältä säästökohteelta rally2:ssa.
Rally1-autot on periaatteessa turvakehikon ympärille kasattuja, kun taas lähes kaikissa muissa ralliautoissa rakennetaan turvakaaret tuotantokorin sisään. Turvakehikko on myös FIA:n suunnittelema, ja siis kaikissa autoissa sama.Kaikki kuskit on kehuneet vilpittömästi autojen turvallisuutta, ja sitä on tosiaan testattu hurjilla ulosajoillsa.

Jo 2017 vuoden WRC-autoihin tehtiin paljon uusia turvallisuusparannuksia, esim kuskit laitettiin lähemmäs toisiaan istumaan ja laitettiin sivuille törmysvaimennusta. Rally2-autoihin ei voitaisi varmaan laittaa tällaisia "puskureita" sun muita, koska sitten hinnat nousisi pilviin. Rally2-speksit on myös kymmenen vuoden takaa ja varmasti sen jälkeen on opittu onnettomuuksista kaikenlaista, eikä silloin kymmenen vuotta sitten ole varsinaisesti turvallisuudesta säästetty erikseen, mutta tietysti kompromisseja on pitänyt tehdä.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Muutenkin aika never heard kuskeja lukuunottamatta Munsteria, joka on WRC2:ssakin pärjännyt.

EDIT: William Creighton toki ajanut JWRC:tä jo kaksi kautta.
No joo aika mielenkiintosta esim ruotsissa seurata miten vauhti vertautuu wrc3 puolella ajaviin Korhoseen ynm.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Rally1-autot on periaatteessa turvakehikon ympärille kasattuja, kun taas lähes kaikissa muissa ralliautoissa rakennetaan turvakaaret tuotantokorin sisään. Turvakehikko on myös FIA:n suunnittelema, ja siis kaikissa autoissa sama.Kaikki kuskit on kehuneet vilpittömästi autojen turvallisuutta, ja sitä on tosiaan testattu hurjilla ulosajoillsa.

Jo 2017 vuoden WRC-autoihin tehtiin paljon uusia turvallisuusparannuksia, esim kuskit laitettiin lähemmäs toisiaan istumaan ja laitettiin sivuille törmysvaimennusta. Rally2-autoihin ei voitaisi varmaan laittaa tällaisia "puskureita" sun muita, koska sitten hinnat nousisi pilviin. Rally2-speksit on myös kymmenen vuoden takaa ja varmasti sen jälkeen on opittu onnettomuuksista kaikenlaista, eikä silloin kymmenen vuotta sitten ole varsinaisesti turvallisuudesta säästetty erikseen, mutta tietysti kompromisseja on pitänyt tehdä.
Jotenkin tuntuisi, että se vaarallisin osa tuolla on se sivutörmäys suoraan puuhun. Vaikka tuota sivutörmäyssuojaa onkin, niin tosiaan ihminen kestää vain määrän x negatiivista kiihtyvyyttä ja se on sitten kääntäen verrannollinen pysähdysmatkaan, joka kyljessä on väkisin aika pieni.

Sitä heti ensimmäisenä tulee looginen päätelmä, että voisi olla melko paljon turvallisuutta lisäävä tekijä, jos auton ulkopuolelle ovien kohdalle tulisi vielä sellaset putkirunkoon kytköksissä olevat hieman joustavammat törmäysputket, eli eräänlaiset sivuturvakaaret, vaikka ihan siihen alas ja sitten peilitason alapuolelle. Olisihan ne ehkä vään törkeän näköiset, mutta ottaisivat vähän sivutörmäyksessä vauhtia pois ja helposti nostaisi sen kriittisen sivutörmäysnopeuden nykyiestä jopa 20-30 %.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Toivottavasti Sunisen kausi sujuisi vahvasti ja tulisi vaikka se mestaruuskin. Olisi sitten 2024 kaudelle kärkkymässä paikkaa Hyundailta rally1-autoon. Kovat näytöt tiskiin ja Sordon eläköitymistä kyttäämään. Tai sitten Toyota kaappaa Sunisen kehittämään omaa rally2 autoaan. Ei taida Teemun takana rahaa olla niin paljoa, että saisivat Jyskälään vuokrattua rally1-autoa?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Ei taida Teemun takana rahaa olla niin paljoa, että saisivat Jyskälään vuokrattua rally1-autoa?
Teemu on jo näyttönsä Rally1:llä antanut, en usko että olisi järkevää vuokrata autoa yhtä kisaa varten, tuskin avaisi sen enempää ovia kuin nyt jo tällä hetkellä on. Sunisen vauhti ja kyvyt ovat uskoakseni aika hyvin kaikilla tiimeillä tiedossa.
 
Ylös