MM-rallikausi 2025

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ehkä vähän kaukaa haettu....Onhan Pirellikin nykyään kiinalainen merkki...Luulempa, että nyt on kyseessä tilanne, jossa on halvalla tilaisuus tulla mukaan riutuvaan MM sarjaan rengastoimittajaksi.....
Eikös kiinalaiset ole vähemmistöosakkaana?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Tuota EP:n haastattelua kuuntelin niin mielenkiintoinen kommentti oli ensikauden Hankookin renkaasta että kesti Pirelliä paremmin ja yllätti miten hyvä se oli... Mikä tietty hyvä uutinen koska rengasmerkki on kuitenkin ihan uusi tuolla tasolla, piikkipyöriä ei ole tainnut tehdä ikinä...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3835
Tuota EP:n haastattelua kuuntelin niin mielenkiintoinen kommentti oli ensikauden Hankookin renkaasta että kesti Pirelliä paremmin ja yllätti miten hyvä se oli... Mikä tietty hyvä uutinen koska rengasmerkki on kuitenkin ihan uusi tuolla tasolla, piikkipyöriä ei ole tainnut tehdä ikinä...
Mikä haastattelu?
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
95
Olen tässä pohdiskellut kahden nuoren hurjan, Pajarin ja Solbergin tulevaisuutta WRC:ssä Rally1:n puikoissa. WRC2:ssa on tällä hetkellä parempaa kilpailua kuin ehkä koskaan, mutta näen, että ihan lähivuosina ei muilla kuin näillä kahdella ole asiaa nousta pääluokkaan. Hyviä nopeita kuskeja on toki muitakin, mutta kun ottaa huomioon iän ja potentiaalin, nousee Pajari ja Solberg selvästi muiden edelle. Sivuutan siis tässä muut vähemmän potentiaaliset nimet (Suninen, Rossel, Greensmith jne.)

No. Mistä näille kahdelle sitten ajopaikkaa? Pajari lienee hyvin vahvasti merkattuna Toyotan leirissä. Onpa ollut huhuja jo jonkinlaisesta esisopimuksestakin. Kiirettä tuskin Pajarillakaan kannattaa silti pitää. Kiirehtimisestä hyvänä (tai huonona) esimerkkinä käy juuri Solbergin liian aikainen nostaminen Werssin puikkoihin. Olisiko ensi kaudella muutamia ralleja Toyotan Rally1:llä ja loppu ohjelma täyteen Toyotan Rally2:lla. Pajarin näen hyvinkin samanlaisena kuskina kuin Evansin. Ei ehkä sitä aivan viimeistä huippuvauhtia ole (versus Rovanperä, Tänak) mutta varmaa ja tarpeeksi nopeaa kyytiä vähintäänkin tehdastallin täydentäväksi kuskiksi. Ja kuka tietää miten Pajari vielä kehittyy. Tervepäinen nuorimies.

Ja sitten se Oliver. Edellisen kokeilun kuninkuusluokassa muistaa varmasti kaikki. Liian paljon, liian nuorena ja lopputulos oli grande katastrofi ja Oliver suorastaan luhistui kun epäonnistumisia tuli solkenaan. Näen että on sittemmin kypsynyt paljonkin ja se raaka nopeus ei ole hävinnyt mihinkään, päinvastoin. Potentiaalin ja taitojen puolesta ei kahta sanaa, Solbergin tulevaisuus on Rally1:n ratissa. Sitten vain pitää Oliverin todistaa, että on tosiaan kypsynyt vaaditulle tasolle kun sen mahdollisuuden saa. Pääkopan kestävyys on se ainoa kysymysmerkki Oliverin kohdalla. Mutta mistä sen jakkaran sitten saa? Edellinen kokeilu oli Hyundailla. Ikäviä muistoja varmasti jäi siitä keikasta molemmille osapuolille. Mutta sen jälkeen on Hyundailla väki vaihtunut enkä usko että siltoja on poltettu. Hyundai lienee siis se todennäköisin osoite koska siellä on tilausta uudelle kuskille. Neuville on jo väläytellyt lopettamista. Tänak myöskään tuskin montaa vuotta enää jatkaa. Toyotakin toki uusia kuskeja tulevaisuudessa tarvii, mutta en jotenkin näe Oliveria siellä Kallen, Evansin, mahdollisesti Pajarin ja Japanilaisten kuskien seassa ideaalina. Oma lukunsa on M-Sport. Ogier ja Tänäk olivat kuskeja joihin siellä panostettiin, muuten menty käytännössä maksukuskeilla. Olisiko Oliver ratkaisu tulevaisuuden pitkäaikaiseksi ykköskuskiksi M-Sportille? Oliver ja M-sport combo kieltämättä näistä vaihtoehdoista kiinnostaisi eniten.

Miten palstaveljet näkee tilanteen? Nähdäänkö nämä nuoret miehet jopa jo ensi kaudella Rally1:ssä ja jos niin missä autossa? Ja näettekö muita kuskeja kolkuttelemassa portteja seuraavan 2-3 vuoden sisällä?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Tuli mieleen kun FIA ja promoottori tulee Sesks:a Latviassa sekä Puolassa ja uutisissa on mainostettu että tämä on ensimmäinen useista vastaavista nuorten kuljettajien tukiohjelmista tällä kaudella. Niin mahtaisiko samanlainen promoottorin kädenojennut kohdata myös Suomen MM-rallia? Ja silloin tietty Pajari varmasti voisi olla aika kärjessä siitä ryhmästä kenelle tällainen mahdollisuus tarjotaan...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
Oliverin sinänsä nostaisin itsekin tuolta omaan kastiin, mutta Pajaria en vielä kyllä, vaikka toki iän puolesta on todella potentiaalinen ja järkevä kohde satsata. Ihan nopeuden puolesta Greensmith, Gryazin ja Suninen on kyllä samalla levelelillä jossei korkeammallakin. Greensmith jopa tuntuisi ns varmimmalta vaihtoehdolta näistä kaikista mututuntumalta, vaikka toki en tiedä löytyykö tuota aivan kärkinopeutta ikinä miehestä..
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Tosiaan se unohtuu helposti miten nuori esim. Pajari vielä on. Kalle hämärsi pahasti tuota "normaalia" kuljettajien kehityskäyrää ja kuten Oliverin kohdalla nähtiin, liian aikainen nousu voi tehdä suurtakin hallaa uralle. Eli antaa Samin kypsyä rauhassa. Kyllä se ehtii vielä...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuli mieleen kun FIA ja promoottori tulee Sesks:a Latviassa sekä Puolassa ja uutisissa on mainostettu että tämä on ensimmäinen useista vastaavista nuorten kuljettajien tukiohjelmista tällä kaudella. Niin mahtaisiko samanlainen promoottorin kädenojennut kohdata myös Suomen MM-rallia? Ja silloin tietty Pajari varmasti voisi olla aika kärjessä siitä ryhmästä kenelle tällainen mahdollisuus tarjotaan...
Jossain oli viime viikolla huhu, että tänä vuonna nähdään uusi suomalaisnimi Rally1:n ratissa joten kyllähän tämä kuvio mätsäisi siihen
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3835
Jossain oli viime viikolla huhu, että tänä vuonna nähdään uusi suomalaisnimi Rally1:n ratissa joten kyllähän tämä kuvio mätsäisi siihen
Olisi kiva kyllä nähdä. On se sitten kuka tahansa. Harmittaa vieläkin että Huttusen mahis (ja koko ura??) meni perseelleen kun Ford koko ajan hajosi. Toivottavasti nyt osuisi paremmin toiselle.
 
Ylös