MM Safari-ralli 2021

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15141
Sijainti
Tampereen lenkki
Nekin oli pitkiä ja rankkoja kuskeille ja kalustolle. Nykyään kaikki rallit on sprinttejä - kiitos tv/striimilähetysten ja promoottorin eli Red Bullin.
Vuonna 1986 kaikki rallit lyhennettiin max 500 pätkäkilometriin (paitsi Afrikan kisat, joissa ei ajettu "pätkiä"). Siitä ei ole ihan pitkä matka 350 kilsaan joka on nykyinen maksimi. Vastaavasti vuosina 2010-2019 maksimi oli edelleen 500 km, mutta useimmat rallit tyytyivät 300 kilsaan. Nämä siis jo ennen Red Bullin aikakautta.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1538
Ei se Safarin maine kyllä tullut niistä 1000 kilsan pikataivalralleista vuosituhannen taiteessa, vaan 5000-kilsaisista "tasanopeusralleista" joissa ajettiin ilman kypärää pelkkiä siirtymiä, erot ratkaistiin AT-pisteillä ja lopulta auton luotettavuus tai huoltonopeus oli merkittävämpää kuin kuljettajan taidot.

Mutta sikäli olen samaa mieltä (ja olin jo 2018) että kutsutaan tätä vain Kenian MM-ralliksi niin säästytään paljolta itkulta.

Varmasti todella haastava ja erilainen kisa tulossa.
Vuosituhannen vaihteen Safarirallin pituudet olivat vielä ihan hyväksyttäviä omasta mielestä kun Safari Ralli oli silloinkin kuitenkin reilusti pisin koko kalenterin ralleista. esim. toiseksi pisin ralli 2002 kaudella oli 415 kilsaa. ysärin lopulla sekä vuosituhannen alussa Safariralli oli asenteeltaan ja lähestymistavaltaan vielä ihan eri ralli muihin verratuna pituutensa takia ja kuinka paljon kestävyyttä vaadittiin kalustolta huoltojen välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1538
Pikaisella vilkaisulla en nähnyt paikallista suuruutta, Ian Duncania, lähtöluettelossa. Onko eläköitynyt vai puuttuuko relevantti kalusto?
sanoivat Shakedown striimissä että Ian Duncan Oliver Solbergin leirissä neuvonantajana.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15141
Sijainti
Tampereen lenkki
Vuosituhannen vaihteen Safarirallin pituudet olivat vielä ihan hyväksyttäviä omasta mielestä kun Safari Ralli oli silloinkin kuitenkin reilusti pisin koko kalenterin ralleista. esim. toiseksi pisin ralli 2002 kaudella oli 415 kilsaa. ysärin lopulla sekä vuosituhannen alussa Safariralli oli asenteeltaan ja lähestymistavaltaan vielä ihan eri ralli muihin verratuna pituutensa takia ja kuinka paljon kestävyyttä vaadittiin kalustolta huoltojen välillä.
Niin siis tämä oli ihan säännöillä rajattu asia, 1997 eteenpäin rallit saivat olla enintään 400 km pitkiä, mutta Safari sai erikoisluvan, mutta samalla reitti lyhentyi puolella ja ruvettiin ajamaan selkeämpiä erikoiskokeita ja siirtymiä
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4458
Sijainti
Salo
Ei se Safarin maine kyllä tullut niistä 1000 kilsan pikataivalralleista vuosituhannen taiteessa, vaan 5000-kilsaisista "tasanopeusralleista" joissa ajettiin ilman kypärää pelkkiä siirtymiä, erot ratkaistiin AT-pisteillä ja lopulta auton luotettavuus tai huoltonopeus oli merkittävämpää kuin kuljettajan taidot
Nämä vanhemmat Safarit oli oikeasti hienoja kisoja, tuo malli ilman erikoiskokeita antoi kisalle aivan erilaisen ilmeen. Kun ajettiin pelkillä Peltoreilla ilman yläosaa, ei täysillä vaan luokka 70% vauhdilla. Siellä näki myös sellaisia automalleja millä ei ollut mitään saumaa sora -tai talviralleissa, mm. Mersun SLC ja Peugeot 504.

 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
383
Kolmansien vetojen jälkeen top-5:ssä 4 Toyotaa ja Fergusin Fiesta :unsure:

Edit: Kyllä sinne sekaan saatiin vielä Thierry ja Dani, saa nähdä minkälainen kisa on tulossa. Erot tulevat olemaan varmaankin aika suuria
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15141
Sijainti
Tampereen lenkki
Nämä vanhemmat Safarit oli oikeasti hienoja kisoja, tuo malli ilman erikoiskokeita antoi kisalle aivan erilaisen ilmeen. Kun ajettiin pelkillä Peltoreilla ilman yläosaa, ei täysillä vaan luokka 70% vauhdilla. Siellä näki myös sellaisia automalleja millä ei ollut mitään saumaa sora -tai talviralleissa, mm. Mersun SLC ja Peugeot 504.

Niin, ne oli aikansa tuotteita. Eipä tuollaista rallia ole kiva seurata penkalla tai telkkarista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15141
Sijainti
Tampereen lenkki
Vuosituhannen vaihteen Safarirallin pituudet olivat vielä ihan hyväksyttäviä omasta mielestä kun Safari Ralli oli silloinkin kuitenkin reilusti pisin koko kalenterin ralleista. esim. toiseksi pisin ralli 2002 kaudella oli 415 kilsaa. ysärin lopulla sekä vuosituhannen alussa Safariralli oli asenteeltaan ja lähestymistavaltaan vielä ihan eri ralli muihin verratuna pituutensa takia ja kuinka paljon kestävyyttä vaadittiin kalustolta huoltojen välillä.
Dirtfishin podcasteissa oli viime vuonna hyvä juttu Safarista 1996 kun Tommi voitti sen Mitsulla. Ne tuli sinne ihan vaan Akropoliksen autolla. Säännöt oli muuttuneet, ja autoa huollettiin joka pätkän välissä aina 20 minuuttia. Mitsubishi teki pitkän testin ja totesi, että iskarit kestää juuri sen verran että autolla voi ajaa täysillä kaikki pätkät, kunhan kaikki iskarit vaihdetaan aina joka huollossa. Ekoissa huolloissa Toyota oli tankki-Celicallaan tullut vaan tankkaamaan ja vaihtamaan renkaat ja naureskelemaan Mitsun kiireiselle huolto-operaatioille...mutta se hymy hyytyi pian.

Eli tietyllä tavalla se Safarin erikoisluonteisuus jäi 90-luvun alkuun ja sen jälkeen se oli vaan tavallista pidempi röykkyralli erilaisella maastolla.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3241
Sijainti
Lahti
Joko Sobieslaw Zasada on päässyt ravistelut loppuun? Harvinaisen kova ukko on hän!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15141
Sijainti
Tampereen lenkki

Shakedown Ogierin kyydistä. Muut pätkät on vähemmän teknisiä, mutta röykkyosuuksia tulee senkin edestä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15141
Sijainti
Tampereen lenkki
Meinas tulla kolari heti kun Zasada ajoi vielä pätkää maaliin kun seuraavat lähetettiin päälle.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2090
Sordolla heti ongelmia. Enkä ihmettele. Jos ei Hyundai kestä Sardinian ja Portugalin teitä, niin miten voisi kestää Keniassa.

edit: pöly olikin hitauden syynä
 
Ylös