Monacon GP 2009 - Ennakko/Harjoitukset

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Siltä se valitettavasti näyttää. Uusi versio autosta on enemmän Massan mieleen ja onhan Massa viime kauden loppupuolelta lähtien ollut nopeampi Ferrari-kuski meidän suomalaisten harmiksi. Toivotaan, että suunta joskus edes hetkellisesti muuttuisi.
Nimenomaan. Aikansa paras joka ei nopeudessa edes pärjää omalle tallitoverilleen. Onneksi edes sössö saa autosta jotakin irti.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kumma juttu, kun sen piti nimenomaan taas kerran olla "Räikköselle suunniteltu".
Räikköselle "suunniteltu" termi tuli vain rungon kevennyksestä, millä viitattiin Kimin suurempaan painoon. Diffuuseri lisää autoon helposti aliohjausta mikä ei ole Kimin mieleen. Renkaiden ja mallin -60 myötä säätöikkuna pitäisi kyllä Kimillekin riittää toisin kuin viime vuonna. Kimillä taitaa vain näin ollen riittää enemmän hakemista ja sitä paitsi Massan auto vaikutti paremminkin yliohjaavalta. Sitäpaitsi Kimin auto ja ohjaus vaikutti varsin rauhalliselta toisin kuin Massan. Eli jäiköhän panoksia vielä piippuunkin. No, lauantaina nähdään.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Miten porukka alkaa vetämään näitä Massa>Kimi johtopäätöksiä harjoitusten perusteella...

Muistakaa nyt että ensimmäiset johtopäätökset tästä viikonlopusta voidaan vetää aika-ajosta ja ne pisteet jaetaan kisassa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Realistina odotan Massalta parempaa suoritusta Monacossa kun Kimiltä. Vanhojen ennusmerkkien mukaan Massa ajaa korkeammalle kuin tallikaverinsa aika-ajoissa ja ottaa näin myös kisassa hieman enemmän pisteitä. Nappisuorituksella Ferrari voisi olla ehkä 2./3. ja 4. Se kuitenkin vaatisi tuuria ja epäonnistumista joltain huippukuskilta.

Harjoitusten perusteella paalu voisi mennä akselille Barichello, Vettel, Massa. Nostaisin myös yllätyskorteiksi Trullin ja Hamiltonin, mutta saas nähdä. Tasasta on taas jälleen kerran.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olipas se eka mutka vaikea monelle. Kävikö Massa siellä kahdesti kääntymässä?:doubtful:
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Itse veikkaan että kimi yllättää tänä viikonloppuna hyvällä sijoituksella.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kumma juttu, kun sen piti nimenomaan taas kerran olla "Räikköselle suunniteltu".
Massa valitteli yliohjautuvuutta kesken treenien, mutta sitä ei olla hirveästi täällä noteerattu. Jos asia olisi päinvastoin, eli Kimi olisi valitellut puskemista, niin täällä paiskottaisiin taas kirveitä rivissä kaivoon.:D
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Diffuuseri lisää autoon helposti aliohjausta mikä ei ole Kimin mieleen.
Ja mistäs tämän nyt repäsit? Ne pohjavirtaukset jakaa sen downforcen tasaisesti koko pohjan alalle. Ei se diffuusori siellä perässä sitä downforcea tee vaan ne virtaukset auton pohjan alla.

Sori, offtopiciksi meni :eek:

Kimille ja Heikille tsemppiä että nyt osuis kaikki kohdalleen. Huomas että Massalla ja Hamiltonilla oli harjotuksissa jo autot ihan äärirajoilla. Kimi taas ajeli varmemmin ja rauhallisemmin. Toivottavasti se tuottaa tulosta ja noille kahdelle "kuumakallellekin" sattuisi joskus tapaturmia. Aika-ajoissa pitäs kyllä pystyä repäsemään jo haamukierros että 3 sakkiin on asiaa. :alppu:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ja mistäs tämän nyt repäsit? Ne pohjavirtaukset jakaa sen downforcen tasaisesti koko pohjan alalle. Ei se diffuusori siellä perässä sitä downforcea tee vaan ne virtaukset auton pohjan alla.
Kuten jo viimeksi sinulle näin väittäessäsi vastasin, vaikuttaa tehokkaampi diffuusori myös takasiiven toimintaan yleensä tehostavasti. Samoin pohjavirtaukset eivät toimi, kuten väität, vaan alipaine voi olla erilainen pohjan eri kohdissa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ja mistäs tämän nyt repäsit? Ne pohjavirtaukset jakaa sen downforcen tasaisesti koko pohjan alalle. Ei se diffuusori siellä perässä sitä downforcea tee vaan ne virtaukset auton pohjan alla.

Sori, offtopiciksi meni :eek:

Kimille ja Heikille tsemppiä että nyt osuis kaikki kohdalleen. Huomas että Massalla ja Hamiltonilla oli harjotuksissa jo autot ihan äärirajoilla. Kimi taas ajeli varmemmin ja rauhallisemmin. Toivottavasti se tuottaa tulosta ja noille kahdelle "kuumakallellekin" sattuisi joskus tapaturmia. Aika-ajoissa pitäs kyllä pystyä repäsemään jo haamukierros että 3 sakkiin on asiaa. :alppu:

Diffuuseri vaikuttaa myös takasiiven toimintaan, mutta pääasiallinen pohjan alipainetta lisäävä vaikutus on vaikea saada tasaisesti molemmille akseleille. Tämä yksinkertaisesti siksi, että etuakselien osalle ei ole pohjapinta-alaa niinkään käytettävissä. Siksi etusiipien merkitys on etuakseleille keskeinen.

Näin diffuuserin kapasiteetin tuplaantuessa pitää pohja ensinnäkin muotoilla uudestaan jotta koko ilmamäärä on sinne johdettavissa ja sen tuottama d.force hyödynnettävissä. Etuna on lisäksi muiden ilmanohjaimien mahdollinen ilmanvastuksen pienentäminen. Seuraus on kuitenkin myös se, että taka-akselin paine on näin helpommin lisätty ja auton käytöksen tasapainottamiseksi joudutaan miettimään siitä jääneen painevajauksen osuuden lisäämistä myös etuakseleille. Yksi lisää keinovalikoimaan oli auton keventäminen jolla saadaan painojakaumaa säädettyä lisäpainoilla ko suuntaan. Ja aiemmin säätöikkunaa teki suuremmaksi sliksit joiden myötä mekaanisen pidon merkitys korostui. Samaten säädettävä ja iso etusiipi lisäsi säätömahdollisuuksia.

Kyllä ihan livekuvaa katsomalla kävi selväksi, mitä uutiset sittemmin tuki - että Massalla oli pikemminkin yliohjaava auto kuin ihan hänen mieleisensä. Kimin auton käytös oli puolestaan hyvin rauhallista ja tasapainoista. Aivan ilmeisesti ohjaus ainakin liki Kimin mieleinen tarkka. Myös näytti, että Massa repi ennemmän irti autostaan ja todella yritti päästä aivan limiiteille kun taas vaikutti, että Kimin ei ottanut riskejä säätöhommissa. Saattoi olla siis yksi syy aikaeroon Kimin ja Massan välillä.

Silti, jos Kimi saa auton mieleisekseen ja samoin saa Massa, niin ei näillä hitaiden mutkien radoilla Kimi mitenkään etulyöntiasemassa ole. Massa on niissä varsin hyvä ja siitä kun Kimi pystyi autonsakin puolesta kehittämään iskuaan aika-ajoihin - on aikaa. samaten on ollut, ehkä osin samoista syistä, Kimillä usein taktiikka hieman painavampaan autoon ja siten satsaus ennen varikkokäyntiä edeltäviin kierroksiin käytettyillä renkailla. Puolestaan ominaisuus jossa Kimi on erityisen hyvä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Pehmeistä renkaista päänsärkyä

F1-sähkeet 22.5.
Monacon Grand Prix on ainoa kilpailu, missä tällä kaudella käytetään Bridgestonen kahta pehmeintä kumiseosta. Kaikissa muissa kisoissa seoksilla on yhden kovuusasteen ero. Monte Carlossa yksinkertaisesti keskikova ei toimisi lainkaan.
Torstain harjoituksissa talleilla oli vaikeuksia saada pehmeä seos lämpeämään. Kaikilla talleilla siihen vaadittiin vähintään parin kierroksen ajamista.
Superpehmeän ongelmaksi taas osoittautui takarenkaan kuluminen. Kymmenen kierroksen jälkeen pehmeimmät takarenkaat olivat jo lopussa.
Monte Carlo/Heikki Kulta

............

Tällä voi olla merkitystä ja ainakin harkkojen perusteella Kimille etu jos lähtöruutu vain on edes siedettävä.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Pehmeistä renkaista päänsärkyä

Tällä voi olla merkitystä ja ainakin harkkojen perusteella Kimille etu jos lähtöruutu vain on edes siedettävä.
Niin, eikös Kimi lähtenyt eilen jossain vaiheessa radalle jo kertaalleen käytetyillä superpehmeillä ja ajeli kuitenkin lähemmäs kymmenen kiekan stintin ja ajat pysyivät ihan kohtuullisina.

Karkeasti voisi arvioida, että rengas kestää 10-15 kierrosta, riippuen autosta ja kuskista. Yhden stopin taktiikat voinee siis heittää romukoppaan. Veikkaisin, että kolmen stopin taktiikka on monella mielessä, jos pehmämpi seos kestää noinkin vähän. Kierroksia ajetaan kuitenkin 78. Toisaalta, monen stopin taktiikat lentävät siinä vaiheessa romukoppaan, kun Piquet ajaa seinään.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Niin, eikös Kimi lähtenyt eilen jossain vaiheessa radalle jo kertaalleen käytetyillä superpehmeillä ja ajeli kuitenkin lähemmäs kymmenen kiekan stintin ja ajat pysyivät ihan kohtuullisina.

Karkeasti voisi arvioida, että rengas kestää 10-15 kierrosta, riippuen autosta ja kuskista. Yhden stopin taktiikat voinee siis heittää romukoppaan. Veikkaisin, että kolmen stopin taktiikka on monella mielessä, jos pehmämpi seos kestää noinkin vähän. Kierroksia ajetaan kuitenkin 78. Toisaalta, monen stopin taktiikat lentävät siinä vaiheessa romukoppaan, kun Piquet ajaa seinään.
No, jotain arparallia odotan itsekkin. Toivottavasti Kimi voittaa ja Jenssoni voittais kultaisen ananaksen ...
Tasoittuis pisteet kivasti ainankin :)
 

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
Kyllähän se on ihme jos yhtään ei kisassa kolise. Mietin jo Australian viikonloppuna, että mitähän Monacossa tulee kun hyvä että uudet etusiivet mahtuu kaiteiden väliin :D
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kyllähän se on ihme jos yhtään ei kisassa kolise. Mietin jo Australian viikonloppuna, että mitähän Monacossa tulee kun hyvä että uudet etusiivet mahtuu kaiteiden väliin :D
Hyvä, jos puolet autoista pääsee maaliin asti.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Hyvä, jos puolet autoista pääsee maaliin asti.
Ei se keskeytystä tee, jos etusiipi hajoaa.

Muutenkin minun mielestäni vähän liioiteltu tuota starttien hankaluutta uusien leveiden etusiipien vuoksi. Ei se etusiipi ole kuitenkaan sen leveämpi kuin auto itsessään on.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ei se keskeytystä tee, jos etusiipi hajoaa.

Muutenkin minun mielestäni vähän liioiteltu tuota starttien hankaluutta uusien leveiden etusiipien vuoksi. Ei se etusiipi ole kuitenkaan sen leveämpi kuin auto itsessään on.
Kyllä se siipi siellä etukulmassa kuitenkin ensimmäisenä on, kun aiemmin siellä renkaan edellä ei ollut mitään.
 
Ylös