Ja mistäs tämän nyt repäsit? Ne pohjavirtaukset jakaa sen downforcen tasaisesti koko pohjan alalle. Ei se diffuusori siellä perässä sitä downforcea tee vaan ne virtaukset auton pohjan alla.
Sori, offtopiciksi meni
Kimille ja Heikille tsemppiä että nyt osuis kaikki kohdalleen. Huomas että Massalla ja Hamiltonilla oli harjotuksissa jo autot ihan äärirajoilla. Kimi taas ajeli varmemmin ja rauhallisemmin. Toivottavasti se tuottaa tulosta ja noille kahdelle "kuumakallellekin" sattuisi joskus tapaturmia. Aika-ajoissa pitäs kyllä pystyä repäsemään jo haamukierros että 3 sakkiin on asiaa. :alppu:
Diffuuseri vaikuttaa myös takasiiven toimintaan, mutta pääasiallinen pohjan alipainetta lisäävä vaikutus on vaikea saada tasaisesti molemmille akseleille. Tämä yksinkertaisesti siksi, että etuakselien osalle ei ole pohjapinta-alaa niinkään käytettävissä. Siksi etusiipien merkitys on etuakseleille keskeinen.
Näin diffuuserin kapasiteetin tuplaantuessa pitää pohja ensinnäkin muotoilla uudestaan jotta koko ilmamäärä on sinne johdettavissa ja sen tuottama d.force hyödynnettävissä. Etuna on lisäksi muiden ilmanohjaimien mahdollinen ilmanvastuksen pienentäminen. Seuraus on kuitenkin myös se, että taka-akselin paine on näin helpommin lisätty ja auton käytöksen tasapainottamiseksi joudutaan miettimään siitä jääneen painevajauksen osuuden lisäämistä myös etuakseleille. Yksi lisää keinovalikoimaan oli auton keventäminen jolla saadaan painojakaumaa säädettyä lisäpainoilla ko suuntaan. Ja aiemmin säätöikkunaa teki suuremmaksi sliksit joiden myötä mekaanisen pidon merkitys korostui. Samaten säädettävä ja iso etusiipi lisäsi säätömahdollisuuksia.
Kyllä ihan livekuvaa katsomalla kävi selväksi, mitä uutiset sittemmin tuki - että Massalla oli pikemminkin yliohjaava auto kuin ihan hänen mieleisensä. Kimin auton käytös oli puolestaan hyvin rauhallista ja tasapainoista. Aivan ilmeisesti ohjaus ainakin liki Kimin mieleinen tarkka. Myös näytti, että Massa repi ennemmän irti autostaan ja todella yritti päästä aivan limiiteille kun taas vaikutti, että Kimin ei ottanut riskejä säätöhommissa. Saattoi olla siis yksi syy aikaeroon Kimin ja Massan välillä.
Silti, jos Kimi saa auton mieleisekseen ja samoin saa Massa, niin ei näillä hitaiden mutkien radoilla Kimi mitenkään etulyöntiasemassa ole. Massa on niissä varsin hyvä ja siitä kun Kimi pystyi autonsakin puolesta kehittämään iskuaan aika-ajoihin - on aikaa. samaten on ollut, ehkä osin samoista syistä, Kimillä usein taktiikka hieman painavampaan autoon ja siten satsaus ennen varikkokäyntiä edeltäviin kierroksiin käytettyillä renkailla. Puolestaan ominaisuus jossa Kimi on erityisen hyvä.