Monte Carlo

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
pmv sanoi:
Tietty kokemus tuo tasaisuutta ja varmuutta nopeuden lisäksi.
Niin... Eiköhän tämä liene juuri tarkoitus. Kasvattaa miehestä tulevaisuuden mestari aivan samaan tapaan kuin esimerkiksi Petter Solberg kypsyi voittajaksi kokemuksen karttuessa. Alkuvuosina romua tuli varsin paljon, mutta nopeusvarojakin löytyi. Se on sitten toinen asia toimiiko homma Fordilla Duvalin kanssa samalla tavalla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sepä se onkin, että pitäisi löytää sopivan potentiaalinen kuski kehitettäväksi. Minä en usko, että kenestä tahansa voidaan "tehdä" huippukuski vaan antamalla sen ajaa niin paljon kuin huvittaa. Duvalissa ehkä voi olla ainesta, mutta täytyy muistaa että sillä koulutuksella on hintansa. Jos tiimi ajattaa kahta auta ja toinen auto on sitten tällaisen koulutettavan käytössä niin kallistahan se on. Jos ajatellaan että kahden auton ajattaminen MM:n läpi maksaa vaikkapa 60 miljoonaa euroa(voi olla tuo arvio alakanttiinkin...), niin käytännössähän toisen auton ajattamiseen menee 30 miljoonaa euroa. Kokemattomuuden takia tulee 3-5 ulosajoa ja 10 rallissa ollaan kärkisijojen ulkopuolella. Rahaa on mennyt "hukkaan" 10-15 miljoonaa euroa. Sitten parissa rallissa taistellaan kärjessä ja hankitaan tallille sitä kaivattua menestystä. Tätä jatkuu pari vuotta, niin kyllä tälle juniorille sitten hintaakiin tulee. Siinä vaiheessa herran pitäisi olla kohtalaisen pätevä kuski ja pysyä tiimissä.

Itse näkisin parempana perinteisen systeemin, missä kuskien koulutus huipputasolle on "ulkoistettu". Eli kuskit tekevät taustajoukkoineen kovaa työtä yksityistallissa ja tulevat sitten tehdastiimiin paljon valmiimpina kuskeina. Niille voi sitten maksaa kunnon palkkaa tästä hyvästä. Onhan se pohjatyökin(investointi) maksanut maltaita. Yksityispuolen kautta voi tulla varsin valmiita kuskeja, jos ne on saanut pari näytön paikkaa heille hyvissä ralleissa. Siinä vaiheessa kaveri on valmis taistelemaan MM:stä ehkä yhden kauden jälkeen.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
eph sanoi:
Mihinkä aikaan tuo kooste tuli su-ma yönä? Odottelin jonnekin 00:10 saakka sitä (merkattu alkamisaika 23:30).. Snookeria tuli vaan kokoajan ;)
Muistaakseni noin 01:00.
 

McMike

Guest
Rallissa keltaisella lipulla ilmoitetaan vaarasta, ei EK:n keskeytyksestä.

Punaisella lipulla ilmoitetaan EK:N keskeyttäminen.

Tässä tapauksessa Grönholm näki keltaisen lipun ja toimi aivan oikein. Bossella ei vielä siinä vaiheessa ollut tietoa että EK tultaisiin perumaan, vaan Bosse ajoi maaliin saakka olettaen EK:n olevan ok.

Tietysti jos Peugeotin tallilla oli siinä vaiheessa tieto EK:n mitätöimisestä, olisi heidän pitänyt tiedottaa ja varmistaa asia radiolla myös Grönholmille.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
McMike sanoi:
Rallissa keltaisella lipulla ilmoitetaan vaarasta, ei EK:n keskeytyksestä.

Punaisella lipulla ilmoitetaan EK:N keskeyttäminen.
Ylen sivuilla oli että keltainen lippu meinaa keskeyttämistä.

Säännöissä sanotaan, että keltainen lippu tulee näyttää keltaiseen liiviin pukeutuneen tuomarin toimesta ja radiopisteessä. Ekaa lippua en nähnyt. Marcus kertoi jälkeen päin, että se oli sillalla hieman aikaisemmin, mutta siinä ei ole radiopistettä. Muilta kuulin, että lippumies oli pukeutunut maastopukuun. Onnettomuuspaikalla näytettiin lippua, jolloin käsitimme, että tie on vapaa tämän jälkeen, Rautiainen kertaili
Mikä sitten pitää paikkaansa ja mikä ei
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Keltainen lippu ek:lla tarkoittaa automaattisesti sitä, että ek on keskeytetty. Tällä tavalla se on kyllä mennyt nykypäivinä. Taisi joku kuski saman todeta viikonlopun rallilähetysten aikana.
 

McMike

Guest
Lippumerkinnät ja niiden käyttö löytyvät sääntökirjasta.
Sen mukaan keltainen lippu ilmoittaa vaarasta ja kehottaa toimimaan erityistä varovaisuutta noudattaen.
Punainen lippu keskeyttää EK:n.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
McMike sanoi:
Lippumerkinnät ja niiden käyttö löytyvät sääntökirjasta.
Sen mukaan keltainen lippu ilmoittaa vaarasta ja kehottaa toimimaan erityistä varovaisuutta noudattaen.
Punainen lippu keskeyttää EK:n.
"A crew which has been shown the yellow flag will be given a notional time for the stage, according to the
procedures laid down in Article 19.16."

"No flag other than the yellow flag may be deployed at any point in a special stage."

Nuo löytyy sieltä säännöistä, itse en pikasella vilkasulla ainakaan huomannut mitään punasta lippua koskevaa.
 

McMike

Guest
AKK:n sääntökirjasta löytyy säännöt ja lippumerkintöjen tarkoitus. En tiedä, poikkeavatko ne sitten kansainvälisistä säännöistä, mutta siellä on mainittu myös punainen lippu ja sen käyttötarkoitus.
 

eph

Well-known member
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2641
Sijainti
Jyväskylä
Ylen pitkä

Noniin, viimeyönä tuli pidempi kooste yleltä joka olikin taattua laatua ilman studiohömppää :)
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Re: Ylen pitkä

eph sanoi:
Noniin, viimeyönä tuli pidempi kooste yleltä joka olikin taattua laatua ilman studiohömppää :)
Perkele ku unohdin kattoo :(
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
829
Sijainti
JKL
Mukavasti oli mukaan laitettu myös junioreiden ajot.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen YLE:n panokseen. Ei tarvi mennä kovin pitkästi taaksepäin kun tällainen olisi ollut TODELLA herkkua... Kun ottaa huomioon firman taloudellisen tilanteen ja lajin aseman suomalaisella urheilukartalla, ei voi paljoa valittaa.

Onko missään hehkutettu Roman Krestan ekan päivän saavutuksia Hyundailla? Kannattaisi panna ehkä merkille...
 

McMike

Guest
Siitä junioreiden mukaanottamisesta iso + ylelle. Toivottavasti sama linja jatkuu koko vuoden.

Myös ensi kesän Jyskälästä toivon lähetyksessä huomioitavan myös F-ryhmäläiset, mikä ettei vaikka omalla erillisellä koosteella.
 
Ylös