Montezemololta kovat otteet valtataisteluun

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
En ihan ymmärtänyt mitä tuossa sanoit, mutta eihän Ferrari Schumin palkkaa maksa wink
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eiköhän tuo di Montezemolon vaatima ratkaisu ole kaikkien tallipääliköiden ja omistajien etu ja toive.

Sinänsä se on sama miten rahat jaetaan, mutta minusta tallien tulisi saada toiminnastaan rahaa muualtakin kuin sponosreilta. Tiimithän maksvat f1:stä ylivoimaisesti isoimman osuuden ja siksi rahaa tulisi heille jakaa enemmän. Näin ehkä saataisiin enemmän f1-talleja mukaan, kun rahoitus olisi varmemmalla ja laajemmalla pohjalla.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
No kukas sitte maksaa? Jos tarkotat Philip Morrisia niin sille rahalle löytys Ferrarilla varmaan muitakin kohteita kuin Weberin ja Sumin pohjattomat lompakot.. wink
EDIT: Ei sillä että mulla tätä nykytilannetta vastaan mitään olisi. Sumin ajotaito ei varmaan parane sillä että saa 40M$ liksaa vuodessa sen sijaan että sais vaikkapa 15M$. Talli vois todennäköisesti sillä 25M$:lla saada aikaan yhtä sun toista. :rolleyes:

<small>[ 27-11-2003, 13:24: Message edited by: Observer ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv:
Sinänsä se on sama miten rahat jaetaan, mutta minusta tallien tulisi saada toiminnastaan rahaa muualtakin kuin sponosreilta. Tiimithän maksvat f1:stä ylivoimaisesti isoimman osuuden ja siksi rahaa tulisi heille jakaa enemmän. Näin ehkä saataisiin enemmän f1-talleja mukaan, kun rahoitus olisi varmemmalla ja laajemmalla pohjalla.
jeps, täysin samaa mieltä tuossa... turhaan pankit lusmuaa rahat bisneksestä jota eivät edes rahoita...

<small>[ 27-11-2003, 14:08: Message edited by: FO110K ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No sen takia ne varmaan tuosta omistusoikeudesta on mellevän summan joskus maksaneetkin... Se kai on liike-elämän tarkoituskin, että tehdään mahdollisimman isoa voittoa mahdollisimman pienellä satsauksella.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Observer:
No kukas sitte maksaa? Jos tarkotat Philip Morrisia niin sille rahalle löytys Ferrarilla varmaan muitakin kohteita kuin Weberin ja Sumin pohjattomat lompakot.. wink
Shell? No enivei, kerran kun on paniikissa luvattu älytön palkka, paha sitä on mieheltä enää poiskaan yrittää ottaa, kun mestaruuksiakin tulee tasaiseen tahtiin.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
jmt:
Observer:
No kukas sitte maksaa? Jos tarkotat Philip Morrisia niin sille rahalle löytys Ferrarilla varmaan muitakin kohteita kuin Weberin ja Sumin pohjattomat lompakot.. wink
Shell? No enivei, kerran kun on paniikissa luvattu älytön palkka, paha sitä on mieheltä enää poiskaan yrittää ottaa, kun mestaruuksiakin tulee tasaiseen tahtiin.
Joo eipä taida olla Ferrarilla samanlaista imua kuin Colorado Avalanchella.. :D
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Kyllä Avalanchenkin heikoiten palkatut jannut saa reilu $2500 per päivä, notta ei nekään ihan paskasti ansaitse wink
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jo aikoinaan, kun Bernie teki tuon 100 vuoden sopimuksen ihmettelin onko FIA'ssa ja talleissa ajateltu yhtään mitään, kun tuommoisen diilin menevät tekemään.

Tuntuu vähän siltä, että talleissa ihmetellään miten hölmö sopimus tuli tehtyä ja yritetään miettiä onko turha pieraista kun on paskat housuissa. Pankkien (SLEC-omistajat) kannalta on ymmärrettävää, että he haluavat pitää kiinni tehdystä sopimuksesta. Hankalaa on tietysti jos omistaa sarjan kapuoalliset oikeudet, jos sarjasta kaikkoaa osallistujat.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, kyllähän Bernien ja FIA:n välistä 100 vuoden sopimusta hieman aikoinaan ihmeteltiinkin. Hintakin oli naurettavan halpa verrattuna moniin muihin televisiontioikeuksiin.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Kyllä siinä taustalla taisi aikanaan olla halu vakiinntuttaa F1:ten asema ja luoda sarjalle pitkäaikainen ja vakaa pohja, ilman konkurssin uhkaa.

Nyt sitten alkaa ilmeisesti olla autonvalmistajilla tunne siitä, että homma hoituisi heidänkin panostuksellaan ihan mukavasti ja sopimus on asetettu tarkastelun alle. Se on selvää, että ei kokonaan uuden sarjan luominen ja kilpailevan organisaation rakentaminen ei ole mitään halpaa sekään. Puhumattakaan sitten siitä, jos yritetään perustaa sarja ilman, että FIA saa siihen mitään kontrollia. Miljardiluokan menestys tai moka on edessä ja etukäteen on hankala arvioida kummasta tulee olemaan kyse.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Jos Montezemelan sijasta otsikossa olisi ollut vaikkapa homoronin nimi niin voi sitä neroutta ja jaloutta mitä natsi jälleen on saanut aikaan. Kun kyseessä on Ferrarin pomo niin homma on perseestä ja se teilataan ilman että asiaa on ajateltu tippaakaan.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Jos Montezemelan sijasta otsikossa olisi ollut vaikkapa homoronin nimi niin voi sitä neroutta ja jaloutta mitä natsi jälleen on saanut aikaan.

Joidenkin on vaikeaa ymmärtää jos joku on asioista eri mieltä. Homottelulla vain paljastetaan oma kypsymättömyys...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
AMS82:
Kyllä siinä taustalla taisi aikanaan olla halu vakiinntuttaa F1:ten asema ja luoda sarjalle pitkäaikainen ja vakaa pohja, ilman konkurssin uhkaa.
Se ei kuitenkaan ole syynä tehdä sopimusta selvästi alhaisemmalla hintatasolla kuin muut urheiluliitot tekevät ja vielä älyttömän paljon pidemmäksi aikaa.

F1 oli jo vakiinnuttanut asemansa autourheilun seuratuimpana luokkana.

AMS82:

Puhumattakaan sitten siitä, jos yritetään perustaa sarja ilman, että FIA saa siihen mitään kontrollia. Miljardiluokan menestys tai moka on edessä ja etukäteen on hankala arvioida kummasta tulee olemaan kyse.
En tiedä enkä osaa arvioida onko FIA'lla yleisön eli maksavien katsojien (paikan päällä tai tv'ssä) mielestä merkitystä, vaikuttaako ja kuinka paljon FIAn alaisuudessa toimiminen sarjan suosioon.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
F1 koostuu eri osatekijöistä. Kyllä ehdottomasti tärkeimmät on kuskit, autonvalmistajat ja tiimit. Ilman Ferraria, McLarenia, Williamsia, BMW:tä, Mercedestä, Renaultia, Schumachereita, Räikköstä, Montoyaa jne. F1 olisi FIA:n alaisuudessa pelkästään laimea varjoa entisestä.

Olisi kyllä varsin hupaisaa nähdä FIA:n pyhästi varjelema F1:n karkaavan kokonaan muualle. Vuonna 2008 FIA:lla ei tällä menolla ole yhtään MM-sarjaa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv:
Ilman Ferraria, McLarenia, Williamsia, BMW:tä, Mercedestä, Renaultia, Schumacheria, Räikköstä, Montoyaa jne. F1 olisi FIAn alaisuudessa pelkästään laimea varjoa entisestä.
<small>[ 28-11-2003, 09:23: Message edited by: Observer ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
pmv:
F1 koostuu eri osatekijöistä. Kyllä ehdottomasti tärkeimmät on kuskit, autonvalmistajat ja tiimit. Ilman Ferraria, McLarenia, Williamsia, BMW:tä, Mercedestä, Renaultia, Schumachereita, Räikköstä, Montoyaa jne. F1 olisi FIA:n alaisuudessa pelkästään laimea varjoa entisestä.

Olisi kyllä varsin hupaisaa nähdä FIA:n pyhästi varjelema F1:n karkaavan kokonaan muualle. Vuonna 2008 FIA:lla ei tällä menolla ole yhtään MM-sarjaa.
Tärkeysjärjestys meni kyllä täysin pieleen. Lahjakkaita ja halukkaita kuljettajia formuloihin on jonossa pilvin pimein, ne eivät lopu ikinä. Mikään ei formulaympyröissä ole yksinkertaisempaa kuin tehdä lahjakkaista kuljettajasta globaaleja supertähtiä joiden keskinäisestä paremmuudesta esimerkiksi täällä voidaan taas kinastella.

Sarjaan halukkaista autonvalmistajista ja taloudellisesti kilpailukykyisistä talleista sen sijaan on huutava pula, niitä ei kuljettajien tapaan seiso jonossa F1:en "oven takana".

FIA:n rooli on näennäisesti pieni. Jos kuitenkin autonvalmistajien irottautuminen FIA:sta ja sen F1:sarjan mediaoikeuksia hallitsevista tahoista olisi äärimmäisen kannattavaa ja yksinkertaista, olisi se varmasti jo tehty.

FIA on globaali ylikansallinen organisaatio jossa on satoja jäsenorganisaatioita lähes sadassaviidessäkymmenessä maassa. FIA:n rooli kilpailujen järjestäjäosapuolena ja puitteiden luominen sarjan toiminnalle ei ole niin yksinkertaisesti korvattavissa kuin saattaisimme kuvitella.

Jos FIA:lle annettaisiin "potkut" ja perustettaisiin uusi sarja, pitäisi myös perustaa sarjan osallistujista riippumaton organisaatio joka hoitaisi FIA:n nykyiset tehtävät. Rahaa pitäisi alkuvaiheessa polttaa järjettömiä määriä, eikä olisi mitään takeita siitä että sarjan suosio nousisi samoihin mittasuhteisiin kuin FIA:n tämänhetkinen F1 sarja.
 
Ylös