Montezemololta kovat otteet valtataisteluun

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No eihän tällainen "sisällisota" kahden kilpailevan sarjan kannalta ole ollenkaan hyvä tilanne. Varmasti molemmat sarjat kärsisivät. Mutta tossa on jo tullut ilmi, että tallit ovat sitoutuneet FIA:n f1-sarjaan sopimuksilla vuoteen 2008 asti ja siitä lähtien näillä näkymin on kaksi sarjaa. Eli kyllä tuo taloudellinen tekijä on vahvasti läsnä..

Mikäli autonvalmistajat lähtevät pois FIA:n F1:stä, niin tilalle on tulossa varmasti köykäisempiä tiimejä. Eihän silloin tarvi polttaa niin paljon rahaa kilpailukykyiseen tiimiin kuin nyt´. Jos Ferrari/McLaren/Renault/BMW/Toyota lähtee pois sarjasta, niin ei tarvita 300 miljoonan euron budjettia ollakseen kilpailukykyinen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Homma tahtoo mennä samaan pelleily suuntaan kuin amerikan mantereella, eli toinen sarja melko varmasti tulee kuolemaan pois!

Jos isot lähtee niin tämä perinteinen F1-sarja kuolee, ja sitä en usko kenenkään haluavan!

Joten eiköhän nuo pankin poijat ja Bernie joudu taipumaan hieman wink
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Oma pointtini oli, ettei suurelle yleisölle todennäköisesti ole paljonkaan merkitystä mikä organisaatio on kisan/sarjan takana. kaksi kilpailevaa sarjaa voi vaikuttaa joko molempien sarjojen kärsimiseen tai kokonaiskiinnostuksen kasvuun. Jos uuden sarjan taustalla ovat suuret autonvalmistajat, niin sen perustamiseen liikenee riittävästi taloudellisia ja osaamisresursseja kaikilla osa-alueilla.

FIAn tehtävänä on toimia kansainvälisenä autourheiluorganisaationa, johon kuuluvat eri maiden järjestöt. Suomessakin viime vuonna autourheiluharrastajat olivat perustamassa kilpailevaa liittoa, en tiedä millä menestyksellä. Kattojärjestöjä sekä maakohtaisesti että kansainvälisellä tasolla tarvitaan edistämään lajia ja koordinoimaan toimintaa.

F1 on niin kallista puuhaa, ettei nykyisellään meinaa löytyä riittävästi talleja (rahaa), miten sitten kahteen kilpailevaan "kuninkuusluokkaan".
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllähän maailmalla rahaa autourheiluun on. On kysymys siitä, että kuinka paljon joutuu mihinkin satsaamaan. F1 on hinnoitellut itsensä pois uusilta yksityisiltä yrittäjiltä ja se on mielestäni virhe. Yrittäjiä olisi varmasti tulossa mukaan, mikäli homma ei olisi niin kallista. Jos tulee kaksi sarjaa ja toiseen menee autonvalmistajat, on selvä että siellä ajaa parhaat kuskit ja se on muutenkin kovemmalla tasolla. Sillä vaan ei ole MM-sarjan arvonimeä. Toisaalta FIA voi ottaa käyttöön perinteiset uhkailu ja kiristyskonstit. Tällöin autonvalmistajien sarja joutuu mitä mielenkiintoisimpien syytösten ja vaatimusten kohteeksi FIA:n toimesta. FIA:n omassa F1:n MM-sarjassa jatkaisi sitten sekalainen joukko yrittäjiä Minardin ja Jordanin johdolla.

FIA on taitava koordinoimaan eri luokkia ja autourheilumuotoja tuhoon. Ei FIA ajattele autourheilun yleistä etua, vaan omaa. Esim. Australiaa uhattiin f1-kisan menettämisellä kun maassa järjestettiin FIA:n mielestä laiton CART-kisa Surfers Paradisessä 1991. Säännöthän sanoivat tuolloin selkeästi, että FIA on kaiken kansainvälisen autourheilun katto-organisaatio ja kaikki maan rajojen ylittävä kilpailutoiminta tapahtuu sen alaisuudessa. No CART vs. F1 taistelu on onneksi kuopattu jo aikaa sitten, mutta kuvaavahan tuo tapaus aikanaan oli.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Täytyy kyllä pitää mielessä että autonvalmistajia löytyy aika paljon enemmänkin, kuin vain nuo jotka tällä hetkellä ovat mukana. Jos kustannukset uuden sarjan alussa ovat vielä korkeammat kuin nykyisissä ykkösissä (ja epäilemättä ne sitä kokonaisuudessa ovat) ei yksikään uusi autonvalmistaja sarjaan lähde. Sen sijaan F1 sarja, jonka kustannukset puolitettaisiin saattaisi hyvinkin houkutella myös autonvalmistajia. Audi, VW ja Peugeot saattaisivat olla kiinnostuneita (Jos Rallin MM sarja tuossa vaiheessa tulee sopivasti tiensä päähän löytyy listalle vielä Citröen, Skoda, Hyundai). Äkkiseltään laskien pienien autonvalmistajien voimin saataisiin äkkis 5-6 tiimiä. Minardi ja Jordan tulisivat myös kyseeseen ja lisäksi muutamia jo käynnissä olevia suunnitelmia voitaisiin aktivoida. USA:ssa ei piitata juuri ollenkaan siitä, onko Ferrari mukana vai ei. All Amerikan Racing tyylinen kokoonpano herättäisi varmasti kiinnostusta virallista MM-sarjaa kohtaan.

Edelleen täytyy muistaa, että kuljettajat saavat ison osan palkastaan sponsoreilta, mitä ainakin M. Schumacherin tapauksessa jankutetaan väsymättä. Kysymys tältä osin on siitä paljonko katsojia löytyy. Jos löytyy katsojia, löytyy myös Lo'Realin, Vodafonen jne. tapaisia yhtiöitä, joilla ei toiminnallisesti ole mitään tekemistä moottoriurheilun kanssa, mutta jotka mielellään nauttivat näkyvyydestä. Sopii miettiä kumpi on valmis tarjoamaan enemmän tähdelle Lo'real vai BMW-korserni. Rahalla puolestaan mitataan nykyään hyvin pitkälti sitä tasoa, mitä kuljettajat es. edustavat.

Vielä voidaan ottaa esille kaavailut kiinalaisesta tallista ja arabialaistaustaisesta tallista, jollaiset voitaisiin varmasti herättää eloon 2008 mennessä. Ei nykyisellä kustannustasolla mutta vähän alemmilla kustannuksilla kyllä. Arabimaissa ja Kiinassa riittää kyllä rahaa jaettavaksi sen verran, että jos nämä voimavarat saaraan virallisen F1-sarjan käyttöön ei tilanne kovin huonoksi pääse muuttumaan. Jopa muutama venäläinen öljymiljonääri voisi kiinnostua.

Eräs huvittava mahdollisuus on se, ettei uusi F1 sarja koskaan edes ajaisi Euroopassa. Tupakkasponsorien mukaan tulo olisi aloittelevalle sarjalle arvokasta. Tupakkamainonnan kielto on sidoksissa FIA:an ja jos siitä irroittaudutaan voidaan tuollaiset rajoituksetkin heittää romukoppaan. EU:lla vain on oma sääntelynsä. Voisi olla aika kiinnostavaa miten Saksa ja I-B reakoisivat mainoskieltoon, jos toisaalta olisi kuitenkin mahdollisuus ajattaa tupakkavapaata MM-sarjaa, jossa on vahva edustus pienemmistä autotehtaista ja toisaalta kilpailijana olisi parin suurimman valmistajan sääntelemätön sarja.

pmv:n ja muutamien muiden kommenteista näkyy oikein selvästi, minne se oma sydän on myyty. Samoin pääsee unohtumaan se etteivät rahavirrat moottoriurheilunkana osalta mitään kovin suoraviivaisia ole. Autonvalmistajat eivät voisi pyörittää talleja, ilman sponsoreita. Sponsoreiden vaakakupissa taas painaa näkyvyys ja sitä voi es. Kiinassa muillakin tavoilla kuin Ferrarin imagolla ratkastamalla. Puhumattakaan sitten BMW:stä ja Mersusta. 10 Vuotta sitten olisi moni purskahtanut nauruun, jos BMW:tä ja Mersua oltaisiin esitetty "äärimmäisen tärkeiksi" F1:lle. Nyt ne sitä epäilemättä ovat, mutta miten mahtaa olla tilanne ensi vuosikymmenellä.

Puhutaan näköjään myös autourheilun parhaasta. Tälläistä autourheilun etua ei kukaan ole ajamassa. Autonvalmistajat ajavat omaa etuaan ja tähtäävät oman myyntinsä kasvuun, se minkälaiseen markkinakonseptiin tämä perustuu ei järin merkityksellistä ole. Koko tällainen arvokeskustelu on totaalisen turhaa. Arvoja ei ole. On vain kysymys siitä, mikä kannattaa taloudellisesti ja mikä kannattaa vielä paremmin. Se, että tuohon sotketaan mukaan hienoja puheita rakkaudesta urheiluun on vain markkinointihenkistä suunpieksäntää. Benettonin pomo (siis ei tallin vaan sen firman) totesi jo hyvän aikaa sitten, että hyväntekeväisyysmarkkinointi (käytti kyllä hienompaa termiä) on väistämättä tulossa tulevaisuudessa yhä vain suurempaan arvoon. Se on sitten toinen juttu kenen hyväntekeväisyys väitteisiin kukakin on valmis uskomaan.

<small>[ 28-11-2003, 15:51: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
pvm:

Ei FIA ajattele autourheilun yleistä etua, vaan omaa.


No mikä se FIA:n etu ja päämäärä sitten on? :confused:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Oma pointtini oli, ettei suurelle yleisölle todennäköisesti ole paljonkaan merkitystä mikä organisaatio on kisan/sarjan takana.

Varmasti totta. Jos oma suosikki ei menesty voidaan mitä tahansa organisaatiota syyttää vastustajan suosimisesta.
:D
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Nyt sitten on sopimukseen eri lähteiden mukaan päästy ja kilpailevan sarjan perustamisuhka on väistymässä. Tarkempia tietoja siitä mitä muutoksia tulonjakoon tehdään ei tullut ainakaan vielä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Observer:
No kukas sitte maksaa? Jos tarkotat Philip Morrisia niin sille rahalle löytys Ferrarilla varmaan muitakin kohteita kuin Weberin ja Sumin pohjattomat lompakot.. wink
EDIT: Ei sillä että mulla tätä nykytilannetta vastaan mitään olisi. Sumin ajotaito ei varmaan parane sillä että saa 40M$ liksaa vuodessa sen sijaan että sais vaikkapa 15M$. :rolleyes:
Tolla tarjouksella Sumi kurvailis Williamsia tai jotain Ferrarin sijaan. Silloin ei sitä sumin ajotaitoa olisi lainkaan Ferrareilla :rolleyes:

<small>[ 05-12-2003, 19:59: Message edited by: J.Heldenview ]</small>
 
Ylös