Täytyy kyllä pitää mielessä että autonvalmistajia löytyy aika paljon enemmänkin, kuin vain nuo jotka tällä hetkellä ovat mukana. Jos kustannukset uuden sarjan alussa ovat vielä korkeammat kuin nykyisissä ykkösissä (ja epäilemättä ne sitä kokonaisuudessa ovat) ei yksikään uusi autonvalmistaja sarjaan lähde. Sen sijaan F1 sarja, jonka kustannukset puolitettaisiin saattaisi hyvinkin houkutella myös autonvalmistajia. Audi, VW ja Peugeot saattaisivat olla kiinnostuneita (Jos Rallin MM sarja tuossa vaiheessa tulee sopivasti tiensä päähän löytyy listalle vielä Citröen, Skoda, Hyundai). Äkkiseltään laskien pienien autonvalmistajien voimin saataisiin äkkis 5-6 tiimiä. Minardi ja Jordan tulisivat myös kyseeseen ja lisäksi muutamia jo käynnissä olevia suunnitelmia voitaisiin aktivoida. USA:ssa ei piitata juuri ollenkaan siitä, onko Ferrari mukana vai ei. All Amerikan Racing tyylinen kokoonpano herättäisi varmasti kiinnostusta virallista MM-sarjaa kohtaan.
Edelleen täytyy muistaa, että kuljettajat saavat ison osan palkastaan sponsoreilta, mitä ainakin M. Schumacherin tapauksessa jankutetaan väsymättä. Kysymys tältä osin on siitä paljonko katsojia löytyy. Jos löytyy katsojia, löytyy myös Lo'Realin, Vodafonen jne. tapaisia yhtiöitä, joilla ei toiminnallisesti ole mitään tekemistä moottoriurheilun kanssa, mutta jotka mielellään nauttivat näkyvyydestä. Sopii miettiä kumpi on valmis tarjoamaan enemmän tähdelle Lo'real vai BMW-korserni. Rahalla puolestaan mitataan nykyään hyvin pitkälti sitä tasoa, mitä kuljettajat es. edustavat.
Vielä voidaan ottaa esille kaavailut kiinalaisesta tallista ja arabialaistaustaisesta tallista, jollaiset voitaisiin varmasti herättää eloon 2008 mennessä. Ei nykyisellä kustannustasolla mutta vähän alemmilla kustannuksilla kyllä. Arabimaissa ja Kiinassa riittää kyllä rahaa jaettavaksi sen verran, että jos nämä voimavarat saaraan virallisen F1-sarjan käyttöön ei tilanne kovin huonoksi pääse muuttumaan. Jopa muutama venäläinen öljymiljonääri voisi kiinnostua.
Eräs huvittava mahdollisuus on se, ettei uusi F1 sarja koskaan edes ajaisi Euroopassa. Tupakkasponsorien mukaan tulo olisi aloittelevalle sarjalle arvokasta. Tupakkamainonnan kielto on sidoksissa FIA:an ja jos siitä irroittaudutaan voidaan tuollaiset rajoituksetkin heittää romukoppaan. EU:lla vain on oma sääntelynsä. Voisi olla aika kiinnostavaa miten Saksa ja I-B reakoisivat mainoskieltoon, jos toisaalta olisi kuitenkin mahdollisuus ajattaa tupakkavapaata MM-sarjaa, jossa on vahva edustus pienemmistä autotehtaista ja toisaalta kilpailijana olisi parin suurimman valmistajan sääntelemätön sarja.
pmv:n ja muutamien muiden kommenteista näkyy oikein selvästi, minne se oma sydän on myyty. Samoin pääsee unohtumaan se etteivät rahavirrat moottoriurheilunkana osalta mitään kovin suoraviivaisia ole. Autonvalmistajat eivät voisi pyörittää talleja, ilman sponsoreita. Sponsoreiden vaakakupissa taas painaa näkyvyys ja sitä voi es. Kiinassa muillakin tavoilla kuin Ferrarin imagolla ratkastamalla. Puhumattakaan sitten BMW:stä ja Mersusta. 10 Vuotta sitten olisi moni purskahtanut nauruun, jos BMW:tä ja Mersua oltaisiin esitetty "äärimmäisen tärkeiksi" F1:lle. Nyt ne sitä epäilemättä ovat, mutta miten mahtaa olla tilanne ensi vuosikymmenellä.
Puhutaan näköjään myös autourheilun parhaasta. Tälläistä autourheilun etua ei kukaan ole ajamassa. Autonvalmistajat ajavat omaa etuaan ja tähtäävät oman myyntinsä kasvuun, se minkälaiseen markkinakonseptiin tämä perustuu ei järin merkityksellistä ole. Koko tällainen arvokeskustelu on totaalisen turhaa. Arvoja ei ole. On vain kysymys siitä, mikä kannattaa taloudellisesti ja mikä kannattaa vielä paremmin. Se, että tuohon sotketaan mukaan hienoja puheita rakkaudesta urheiluun on vain markkinointihenkistä suunpieksäntää. Benettonin pomo (siis ei tallin vaan sen firman) totesi jo hyvän aikaa sitten, että hyväntekeväisyysmarkkinointi (käytti kyllä hienompaa termiä) on väistämättä tulossa tulevaisuudessa yhä vain suurempaan arvoon. Se on sitten toinen juttu kenen hyväntekeväisyys väitteisiin kukakin on valmis uskomaan.
<small>[ 28-11-2003, 15:51: Message edited by: AMS82 ]</small>