Montoyan moottori Imolassa?

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Bobakki sanoi:
Tallit saavat muuten tosiaan käyttää yhteensä neljää kuljettajaa, eikä vaihtojen suhteen ole käsittääkseni minkäänlaisia rajoituksia.
Ja pakottavissa tapauksissa näemmä vaikka vielä useampaa. Nämä pakottavat tapaukset käsitellään aina erikseen.

Pakottava tapaus lienee sellainen että talli on ajattanut jo neljää kuljettajaa, eikä esimerkiksi kolme, tai kukaan heistä ole kykenevä ajamaan.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
uskoisin että jos Red Bull alkaisi ajattamaan Klieniä ja Liuzzia vuorotellen niin muut tallit nostaisivat älämölön ja pian FIA kieltäisi homman "sääntöjen henkeen" vedoten.
Itse toivon että Montoya saisi uuden motin käyttöön, mitään varmuutta kuten muillakaan ei tosiaankaa ole.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ma sanoi:
uskoisin että jos Red Bull alkaisi ajattamaan Klieniä ja Liuzzia vuorotellen niin muut tallit nostaisivat älämölön ja pian FIA kieltäisi homman "sääntöjen henkeen" vedoten.
Itse toivon että Montoya saisi uuden motin käyttöön, mitään varmuutta kuten muillakaan ei tosiaankaa ole.
Miksi? Onhan tuota tapahtunut ennenkin. Aguri Suzuki ajoi Mugenin tuella puolet kaudesta Ligierillä 95 ja Martin Brundle toisen puolikkaan.
Vai onko tullut joku uusi sääntö joka kieltäisi tämän?
Eikös Heidfeldinkin soppari ole ns. "kisa kerrallaan"?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
CaPtEeNi sanoi:
Miksi? Onhan tuota tapahtunut ennenkin. Aguri Suzuki ajoi Mugenin tuella puolet kaudesta Ligierillä 95 ja Martin Brundle toisen puolikkaan.
Vai onko tullut joku uusi sääntö joka kieltäisi tämän?
Eikös Heidfeldinkin soppari ole ns. "kisa kerrallaan"?
Nimimerkki Ma varmaan ajattelee että talli saisi epäreilua etua, kun se voisi aina virittää moottorin kestämään vain yhden kilpailun. Periaatteessahan talli voisi jo talvella suunnitella koko koneen kestämään vain yhden kisaviikonlopun. Jos olisi joku sääntö, joka tuon kuljettajan vaihdon kieltäisi, ei asiaa varmaan pohdittaisi tuohon tapaan.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Törni sanoi:
Nimimerkki Ma varmaan ajattelee että talli saisi epäreilua etua, kun se voisi aina virittää moottorin kestämään vain yhden kilpailun. Periaatteessahan talli voisi jo talvella suunnitella koko koneen kestämään vain yhden kisaviikonlopun. Jos olisi joku sääntö, joka tuon kuljettajan vaihdon kieltäisi, ei asiaa varmaan pohdittaisi tuohon tapaan.
mm.. Mutta kunkin kuskin on ajettava ne kaksi kisaa samalla koneella. Eli lepovuorossa ollut kuski ottaisi sitten käyttämänsä moottorin alleen taas kun on hänen vuoro.. Eipä sillä paljoa mielestäni voittaisi.

Eli siis nyt Montoya ajaisi uudella koneella seuraavat kaksi kisaansa ja de la Rosa joutuisi ajamaan Bahrainin koneella seuraavan kisansa, jos siis vielä tällä kaudella ajaisi..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
belated sanoi:
mm.. Mutta kunkin kuskin on ajettava ne kaksi kisaa samalla koneella. Eli lepovuorossa ollut kuski ottaisi sitten käyttämänsä moottorin alleen taas kun on hänen vuoro.. Eipä sillä paljoa mielestäni voittaisi.
Sääntöjen mukaan ei. Kuten aiemmin kirjoitin, säännöissä lukee, että jos kuljettaja ei ole päässyt edellisessä kilpailussa maaliin, saa hänelle vaihtaa moottorin rangaistuksetta seuraavaan. Jos ei osallistu niin tuskin pääsee maaliinkaan;) Toki tuosta nostaisi joku varmasti metelin, mutta ihmetellä taas täytyy, miksi säännöt laaditaan noin ylimalkaisesti.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Törni sanoi:
Onko tämä veikkaus pelkkä veikkaus, vai perustuuko tämä veikkaus johonkin tietoon ;) ;)
Perustuu onnekkaaseen veikkaukseen sekä loogiseen ajatteluun. Muutenhan tallit vaihtaisivat kuskeja koko ajan.

Toisaalta Barin kusetus Australiassa kertoo että mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
toisaalta onko kenelläkään käynent ennen tätä kisaa mielessäkään että jos olisi eri kuski joka toisessa kisassa niin saisi ajaa 1 motti/kisa? mulla ei oo ainakaan
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
belated sanoi:
mm.. Mutta kunkin kuskin on ajettava ne kaksi kisaa samalla koneella. Eli lepovuorossa ollut kuski ottaisi sitten käyttämänsä moottorin alleen taas kun on hänen vuoro.. Eipä sillä paljoa mielestäni voittaisi.
Voi olla että olen ymmärtänyt väärin, mutta homma ei mene näin.

Seuraavassa lauseessa...

"Each driver may use no more than one engine for two consecutive Events"

...tuo "consecutive" on avainsana. Se tarkoittaa nimenomaan peräkkäisiä kilpailuja, ei saman kuljettajan ajamaa kahta kilpailua joissa on yksi (tai useampi) kilpailu jätetty väliin.

Lisäksi sääntö määrittelee että jos kuljettaja ei ole edellisessä kisassa päässyt syystä tai toisesta maaliin, hän saa uuden koneen. Toisin sanoen jos kuljettaja ei ole ajanut edellistä kisaa, hän ei silloin ole syystä tai toisesta päässyt siinä maaliin.

Eli tavallaan jopa kahden sääntöpykälän voimin kuskeja joka kisaan vaihtava talli saa aina uuden koneen.

Edit: Jos päätelmäni on väärä, niin korjatkaa. Se onko tämä oikein, tai oikeudenmukaista, onkin sitten toisen keskustelun paikka.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Törni sanoi:
Voi olla että olen ymmärtänyt väärin, mutta homma ei mene näin.

Seuraavassa lauseessa...

"Each driver may use no more than one engine for two consecutive Events"

...tuo "consecutive" on avainsana. Se tarkoittaa nimenomaan peräkkäisiä kilpailuja, ei saman kuljettajan ajamaa kahta kilpailua joissa on yksi (tai useampi) kilpailu jätetty väliin.

Lisäksi sääntö määrittelee että jos kuljettaja ei ole edellisessä kisassa päässyt syystä tai toisesta maaliin, hän saa uuden koneen. Toisin sanoen jos kuljettaja ei ole ajanut edellistä kisaa, hän ei silloin ole syystä tai toisesta päässyt siinä maaliin.

Eli tavallaan jopa kahden sääntöpykälän voimin kuskeja joka kisaan vaihtava talli saa aina uuden koneen.

Edit: Jos päätelmäni on väärä, niin korjatkaa. Se onko tämä oikein, tai oikeudenmukaista, onkin sitten toisen keskustelun paikka.
kannatetaan, ykkösten säännöt on tulkittava niin kuin ne kirjoitetaan, josta saimme osoituksen jo BARin toimesta australiassa - autot eivät päässeet maaliin syystä tai toisesta... (tämä osio on jo tarkennettu FIAn toimesta)
RB tallina kyllä voisi parantaa asemiaan tiimipisteissä kuskien kierrättämisellä, koska kuskit ei kuitenkaan taistele mm-sarjan voitosta
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Ehdotan, että kisan jälkeen jokaiselle kuskille laitetaan kisassa käytetty moottori kiinni jalkaan ketjulla ja kone pitää olla kiinni siinä seuraavaan kisaan asti. Ja tällä koneella pitää ajaa se 2 GP:tä. Eipä tule epäselvyyksiä. :D Ja ehkä Räikkösenkin baariseikkailut rauhottuis...
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Jostain luin McLarenin vahvistaneen, että autossa numero 10 on de la Rosan käyttämä moottori, ajaa autoa sitten kuka tahansa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
belated sanoi:
Jostain luin McLarenin vahvistaneen, että autossa numero 10 on de la Rosan käyttämä moottori, ajaa autoa sitten kuka tahansa.
Hommahan on sitten aivan selvä. Et kuitenkaan satu muistamaan missä tuo tieto oli?

Mielenkiintoista on myös se että mihin sääntöpykälään tuo ilmoitus perustuu? Vai onko McLaren laskenut että sille on jollain tapaa edullisempaa tehdä nyt näin?

No ehkä tuo "jostain" vielä löytyy ja asia selviää kun Imolan kilpailu lähestyy :thumbup:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Hommahan on sitten aivan selvä. Et kuitenkaan satu muistamaan missä tuo tieto oli?

Mielenkiintoista on myös se että mihin sääntöpykälään tuo ilmoitus perustuu? Vai onko McLaren laskenut että sille on jollain tapaa edullisempaa tehdä nyt näin?

No ehkä tuo "jostain" vielä löytyy ja asia selviää kun Imolan kilpailu lähestyy :thumbup:
No onhan se McLarenille varmaan edullisempaa, kun saavat sitten Barcelonaan uudet moottorien kehitysversiot autoihin. Imolassahan moottoritehot eivät ole niin suuressa roolissa kuin Espanjassa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jeeves sanoi:
No onhan se McLarenille varmaan edullisempaa, kun saavat sitten Barcelonaan uudet moottorien kehitysversiot autoihin.
Kaksipiippuinen juttu. Mäkki on ollut kuitenkin luotettava. Kehitysversio omaa aina tiettyjä riskejä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Kaksipiippuinen juttu. Mäkki on ollut kuitenkin luotettava. Kehitysversio omaa aina tiettyjä riskejä.
Toisaalta, samahan se on mihin kisaan sen uuden koneen tuovat, kun jokin niistä kahdesta kisasta, jo(t)ka sillä ajetaan on varmuudella ns. konetehoa vaativa.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Törni sanoi:
Hommahan on sitten aivan selvä. Et kuitenkaan satu muistamaan missä tuo tieto oli?

Mielenkiintoista on myös se että mihin sääntöpykälään tuo ilmoitus perustuu? Vai onko McLaren laskenut että sille on jollain tapaa edullisempaa tehdä nyt näin?

No ehkä tuo "jostain" vielä löytyy ja asia selviää kun Imolan kilpailu lähestyy :thumbup:
F1db.comissa oli yhden päivän ajan linkki uutiseen. Selainhistoriasta vielä löyty.. Tiedä sitten onko tämä Pitpass täysin luotettava lähde:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=24041
 
Liittynyt
7.4.2005
Viestit
12
Sijainti
Mansecity
Onko kellään mitään uutta tietoa Montoyan tilanteesta, onko jo ajokunnossa Imolassa vai katsoko kisat telkkarista?
 
Ylös