Monzan MM-ralli 2021

TrulliJuna

Member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
24
Hämäännyt ehkä viime vuosien tuloksiiin, joita tehtiin M-Sportin vähemmän kehitetyllä kalustolla ilman testaamista. Aiempina vuosinahan Teemu on käynyt muutaman kerran podiumilla, johtanut rallia ja tehnyt pohja-aikojakin. Taas nyt on alla auto, joka ei ole helppo ajaa asvaltilla edes kokeneille kavereille kuten Loeb, Tänak ja Mikkelsen.
En hämäänny, vaan nimenomaan yritän katsoa tulosten taakse. On ajanut pohja-aikoja ja johtanut rallia, mutta mitä sitten on tapahtunut? Tämä on juuri se pointti, mitä yritän Sunisen tapauksessa avata. Perustekeminen ei vielä ole siellä, missä me suurinosa Suomalaisista kuvittelemme sen olevan. Yksittäisiä kovia hetkiä rallin sisällä tulee, mutta kun yrittää pitää sitä vauhtia yllä, käytännössä aina kolahtaa.

Se tulokseen johtava perustekeminen tulee hänenkin kohdalla tehdä täysin samalla tavalla, miten esim. Katsutan kanssa nyt on tehty. Ei yksinkertaisesti ole muuta vaihtoehtoa! Ja nyt kun sitä ei viime vuosina ole pystynyt tekemään, niin kehitystä ei ole tullut ja vastaavasti ne kuskit, jotka sitä ovat kyenneet tekemään, ovat kirineet Teemun kiinni tai menneet ohi. Siinä mielessä täysin oikea liike Suniselta jättää Ford ja aloittaa duuni jossain muualla. Ikää kun alkaa jo olemaan, ainakin enemmän kuin näillä muilla samassa korissa olevilla.
 

TrulliJuna

Member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
24
Tältä vuodelta ei vaan ole kovinkaan montaa kisaa joista verrata herrojen vauhtia. Rovaniemellä molemmat ajaneet maaliin ja siellä Teemu ajanu kaikkille pätkille nopeamman ajan.
Veikkaisin näin, että data, jota meillä ei ole käytössä, ohjaa myös päätöksiä. Esim. datalla voidaan verrata Sunisen tulosta edellisen kilpailun Solanssin tulokseen, vaikka keskinäinen vertailu jääkin toteutumatta. Kumpi on onnistunut omassa mahdollisuudessaan paremmin. Näin on varmasti toimittu myös Ford aikana..
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Erinomainen pointti, mun mielestä aletaan jo lähestyä sitä pistettä että onko esimerkiksi Neuville ykköskorin kuski, ensi vuonna mukana ei ole koko sarjaa ajamssa kuin Evans ja Tänak jotka voi ykköskoriin heittää, Neuville varauksin ja Kalle sinne voi nousta.
Öh, mitä ihmettä? Neuvillehan on Ogierin ja Tänakin jälkeen viime vuosien menestynein kuljettaja.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Tältä vuodelta ei vaan ole kovinkaan montaa kisaa joista verrata herrojen vauhtia. Rovaniemellä molemmat ajaneet maaliin ja siellä Teemu ajanu kaikkille pätkille nopeamman ajan.
- Montessa Suninen veti pihalle ykkösellä
- Sardiniassa Suninen veti pihalle ykkösellä ja täten aurasi tietä kaksi seuraavaa päivää, joten ajat varmasti oli mitä oli
- Virossa Sunisen auton vesipumppu ei kestänyt täysiä ajamista

Lisäksi Greensmith ja Fourmaux sai enemmän testiaikaa kuin Suninen. Esimerkiksi Sardiniassa Suninen ei ollut ajanut metriäkään Pirellin renkailla soralla ennen shakedownia.

Tunturissa tosiaan Suninen oli selvästi Greensmithiä nopeampi, ja monella pätkällä oli myös Toyotoja ja Hyundaita nopeampi, mitä ei ole ihan montaa kertaa käynyt tänä vuonna.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
En hämäänny, vaan nimenomaan yritän katsoa tulosten taakse. On ajanut pohja-aikoja ja johtanut rallia, mutta mitä sitten on tapahtunut? Tämä on juuri se pointti, mitä yritän Sunisen tapauksessa avata. Perustekeminen ei vielä ole siellä, missä me suurinosa Suomalaisista kuvittelemme sen olevan. Yksittäisiä kovia hetkiä rallin sisällä tulee, mutta kun yrittää pitää sitä vauhtia yllä, käytännössä aina kolahtaa.

Se tulokseen johtava perustekeminen tulee hänenkin kohdalla tehdä täysin samalla tavalla, miten esim. Katsutan kanssa nyt on tehty. Ei yksinkertaisesti ole muuta vaihtoehtoa! Ja nyt kun sitä ei viime vuosina ole pystynyt tekemään, niin kehitystä ei ole tullut ja vastaavasti ne kuskit, jotka sitä ovat kyenneet tekemään, ovat kirineet Teemun kiinni tai menneet ohi. Siinä mielessä täysin oikea liike Suniselta jättää Ford ja aloittaa duuni jossain muualla. Ikää kun alkaa jo olemaan, ainakin enemmän kuin näillä muilla samassa korissa olevilla.
No kolmesti on päässyt palkintokorokkeelle. Tiedän kyllä että Suninen ei ole samalla tasolla kuin Kalle tai edes Esuppi, mutta silti ihan eri tasolla kuin Katsuta ja Greensmith.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Itse aiheeseen palaten, äskeisellä pätkällä tyrivät Katsutan ja Greensmithin lisäksi Solberg ja Evans. Suninen oli pätkän kolmas.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
3777
Sijainti
Maalla
Nyt tuli Suninen hyvin. Nyt on parhaat EK sijoitukset 3. ja 5. Joten pitäis riittää Sordon kovaajaksi.
Adamo kun taatusti katsoo myös eroa Sordoon niin viime EK:lla 10 min pätkällä tuli eroa vain 5 sekkaa ja uusi auto alla niin pitäis riittää.
Sordo kuitenkin ajoi maximia pitääkseen Nevillen takana ja sija 3. on hänellä tähtäimessä.
Nyt vielä Poweri läpi kunnialla niin Sordon korvaaja pitäis olla selvä :)
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3513
Se oli siinä. Hienoin aikakausi rallin maailmassa, jota olen itse päässyt todistamaan. Sen lisäksi, että autot olivat kaikkien aikojen hienoimpia rallipelejä, oli kilpailu usein äärimmäisen tasaista ja jännittävää. Tässä on hyvä ottaa Antti Syvälahden hieno tiivistys B-ryhmän aikakaudesta uusiokäyttöön, sillä tämä, jos mikä, sopii myös tähän viimeiseen WRC-ajanjaksoon: kokonaisuudessaan värikästä ja hienoa aikaa.

Ja jos jää autoja ikävä, niin kyllä jää Ogieriakin. Joo, toki hän ajaa ensi vuonna muutaman kisan, mutta se ei ole enää sama. Häkellyttävä, ainutkertainen ura ja vielä viimeiseen kisaan uskollisen aseenkantajan Ingrassian kanssa täydellisen mestarillinen suoritus. All-time-listaukset ovat toki aina osin subjektiivisia, mutta omassa kirjanpidossani Ogier ottaa siinäkin kärkipaikan - siihen asti kunnes toisin todistetaan.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
211
Häkellyttävä, ainutkertainen ura ja vielä viimeiseen kisaan uskollisen aseenkantajan Ingrassian kanssa täydellisen mestarillinen suoritus. All-time-listaukset ovat toki aina osin subjektiivisia, mutta omassa kirjanpidossani Ogier ottaa siinäkin kärkipaikan -
...Läpi tuhannen mutkan, Läpi läpäisemättömän Lapin hangen, Perälänmutkan lehmänpaskan aromin kautta Monzan shamppanja-parfyymiin.
Universumin paras forever.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
65
Öh, mitä ihmettä? Neuvillehan on Ogierin ja Tänakin jälkeen viime vuosien menestynein kuljettaja.
Menestystä en kiellä mutta tuleeko koskaan voittamaan mestaruutta?
Yleensä ne ykköskorin jätkät tekee sen enemmin tai myöhemmin
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Menestystä en kiellä mutta tuleeko koskaan voittamaan mestaruutta?
Yleensä ne ykköskorin jätkät tekee sen enemmin tai myöhemmin
Kyllä mä laskisin Latvalan ja Hirvosen ykköskorin kuskeiksi, vaikkeivat mestaruutta koskaan onnistuneet voittamaan. Sitten taas esimerkiksi Kris Meeke, Hayden Paddon ja Dani Sordo ei ole koskaan olleet ihan tällä tasolla.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
244
Kyllä mä laskisin Latvalan ja Hirvosen ykköskorin kuskeiksi, vaikkeivat mestaruutta koskaan onnistuneet voittamaan. Sitten taas esimerkiksi Kris Meeke, Hayden Paddon ja Dani Sordo ei ole koskaan olleet ihan tällä tasolla.
Sehän on ihan siitä kiinni miten kukakin haluaa omat korinsa rakentaa, oikeata tai väärää ei tässä ole.

Omalla listalla ykköskorissa on tällä hetkellä vain Ogier ja Tänak. Mestaruus on mestaruus, Neuville ei tälle listalle kuulu.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
65
Kyllä mä laskisin Latvalan ja Hirvosen ykköskorin kuskeiksi, vaikkeivat mestaruutta koskaan onnistuneet voittamaan. Sitten taas esimerkiksi Kris Meeke, Hayden Paddon ja Dani Sordo ei ole koskaan olleet ihan tällä tasolla.
Hirvosen tuolle listalle mun mielestä voi laittaa kun oli lähellä voittaa mestaruuden muutamaankin otteeseen. Latvalaa taas ei koska kyllähän melko kaukana mestaruudesta joka vuosi oltiin. Latvalalla ja edellämainitulla kolmikolla kuitenkin eroa kuin päivällä ja yöllä. Meeken kanssa kyllä vauhdillisesti varmaan melko lähellä toisiaan.
 
Ylös