Monzan MM-ralli 4.-6.12.2020

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tai olisiko se WRC-fanien näkökulmasta reilua?
Laittaisin ehkä fanien mielipahan sinne häntäpäähän huomioonotettavia asioita, vaikka toki kaupallisessa tuotteessa nekin on otettava huomioon. Monzan jälkeen on kuitenkin 7 viikkoa kauden 2021 avaukseen. Jos minun pitäisi valita vaihtoehdoista 1) pelataan varman päälle tämä syksy, säästetään rahat ja terveys ja jätetään Monza välistä 2) ajetaan Monza riskillä (näissä on kuitenkin aina vähintään imagotappion riski) ja mietitään sen jälkeen, onko soveliasta viedä karavaani jouluksi kotimaihin ja tammikuuksi Ranskaan testaamaan, niin valinta olisi aika helppo. Annetaan tiimien olla joulu kotona, mennään tammikuussa Alpeille testailemaan ja yritetään saada se Monte järjestettyä edes jonkunlaisin toimin.

Eriäviä mielipiteitä saa esittää.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2070
Laittaisin ehkä fanien mielipahan sinne häntäpäähän huomioonotettavia asioita, vaikka toki kaupallisessa tuotteessa nekin on otettava huomioon. Monzan jälkeen on kuitenkin 7 viikkoa kauden 2021 avaukseen. Jos minun pitäisi valita vaihtoehdoista 1) pelataan varman päälle tämä syksy, säästetään rahat ja terveys ja jätetään Monza välistä 2) ajetaan Monza riskillä (näissä on kuitenkin aina vähintään imagotappion riski) ja mietitään sen jälkeen, onko soveliasta viedä karavaani jouluksi kotimaihin ja tammikuuksi Ranskaan testaamaan, niin valinta olisi aika helppo. Annetaan tiimien olla joulu kotona, mennään tammikuussa Alpeille testailemaan ja yritetään saada se Monte järjestettyä edes jonkunlaisin toimin.

Eriäviä mielipiteitä saa esittää.
Toinen näkökulma olisi, että ajetaan Monza pois vielä kun on vähäänkään mahdollista. Tosi epätodennäköiseltä vaikuttaa Monten toteutuminen.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Toinen näkökulma olisi, että ajetaan Monza pois vielä kun on vähäänkään mahdollista. Tosi epätodennäköiseltä vaikuttaa Monten toteutuminen.
Joo, sitähän nuo minun vaihtoehdot ei ota huomioon, että Monzan väliin jättäminen ei millään tavalla varmista Monten toteutumista.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
Itsessäänhän se nyt ei olisi mikään ylitsepääsemätön ongelma ajattaa rallisarja vähän samalla tavoin kuin esimerkiksi Hiihdon MC l. kauden 20/21 mestari on se ja se. Kilpailukausi ei katkea vuodenvaihteeseen, vaan siihen kun viimeinen kisakalenteriin kuuluva kisa on käyty. Vaan se on kyllä totta, että nihkeäksi menisi nyt koska säännöt muuttuisivat kesken rallattelun. Ei ontsaa!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Itsessäänhän se nyt ei olisi mikään ylitsepääsemätön ongelma ajattaa rallisarja vähän samalla tavoin kuin esimerkiksi Hiihdon MC l. kauden 20/21 mestari on se ja se. Kilpailukausi ei katkea vuodenvaihteeseen, vaan siihen kun viimeinen kisakalenteriin kuuluva kisa on käyty. Vaan se on kyllä totta, että nihkeäksi menisi nyt koska säännöt muuttuisivat kesken rallattelun. Ei ontsaa!
Se olisi pitänyt tajuta päättää Meksikon jälkeen, tai viimeistään kesällä kun puolet kalenterista oli peruttu. Vaan eipä sitä tulevaisuutta kukaan osaa ennustaa. Kuten sanoit, niin 2021-2022 se ei oikein toimi, ja toisaalta vuonna 2022 odottaisi jo tilanteen normalisoituvan hieman...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
Juu, palataan kenties perinteisempiin kuvioihin. Mikään ei kuitenkaan estä ajattelemasta uusin tavoin. Joskus voi osua ihan kohdilleen!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3489
Saataisiinpa uusi mestari! Eli Evansin ja Neuvillen kannustusjoukoissa mm:n suhteen ja muuten toki suomalaisia kannustaen. Mielenkiinnolla seurataan miten käy!

Onko m-sport vieläkään testannut yhtään? Ei kyllä hyvää tee tämäkään vuosi Esapekalle. Taisi olla kardinaalivirhe lähteä Toyotalta aikanaan. Ei ainakaan helppo ole antaa näyttöjä ensi vuodelle.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3489
Luulisin, että Tänak miettii ihan samaa.
No, hän on jo mestari ja eikös hänen ja Märtinin hoiviin siirtyneet nyt r5:set kuitenkin? Eli tilanne kuitenkin rutkasti parempi. Kilpailullisesti luulen että Ott hävisi kyllä tässä vaihdossa.

Tiedä miltä tämä vuosi olisi muuten näyttänyt jos ei olisi lähtenyt? Olisiko Ogier vielä Citroenilla vai lopettanut?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä, ehkä Tänakin tilannetta tällä kaudella voi verrata samaan kuin Esupin viime kaudella, eli on pois tallista, jossa ilmapiiri ei ollut suotuisa, mutta kuitenkin palkkaa maksavassa tehdastallissa, vaikkakin tulokset heikkenivät. Esupin tilanne sitten tälle vuodelle heikkenikin olennaisesti.

Tuhannen taalan kysymys kyllä tuo mitä olisi tapahtunut jos Tänak olisi jäänyt Toyotalle! Olisiko Citroen sittenkin ajanut vielä tämän kauden?

Oikeassa olet myös siinä, että Veibyn ja Gryazinin WRC2-ajeluja on operoinut Tänakin ja Märtinin yhteisomistama RedGreyTeam.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Michelin ilmoitti jo aiemmin tuovansa lastin nastattomia lumirenkaita kisaan, vaikka ne eivät olleet alunperin sallittuja. Eilen on järjestäjä sallinut niiden käytön.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8364
Sijainti
Helsinki
Nyt voi kyllä puhua sprinttirallista, vain muutama yli 20 km:n ek.
Oliko tällaisia jo 20-25 vuotta sitten? sillonhan mentiin yli 30 kilsan pätkiä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt voi kyllä puhua sprinttirallista, vain muutama yli 20 km:n ek.
Oliko tällaisia jo 20-25 vuotta sitten?, sillonhan mentiin yli 30 kilsan pätkiä.
RAC 1973 http://juwra.com/rac_rally_1973_itinerary.html

2 erikoiskoetta yli 20 km
11 erikoiskoetta 10-20 km
63 erikoiskoetta alle 10 km

Suurajot 1975 http://juwra.com/finland_1975_itinerary.html

1 ek yli 30 km
1 ek 20-30 km
3 ek:ta 10-20 km
37 ek:ta alle 10 km

B-ryhmän aikana reittien pituus ja pätkien pituus kasvoi, mutta sen jälkeen sitten säännöillä rajattiin pätkien maksimipituudeksi 30 km. Tämä oli voimassa 1987-1988 ja aika hitaasti siitä toivuttiin. Sitten pitkiä pätkiä ruvettiin ajamaan taas WRC-aikakaudella ja esimerkiksi 2016 Meksikossa ajettiin vikana päivänä 80 km erikoiskoe ja Korsikalla on ajettu viime vuosikymmenellä useita pätkiä 50 km molemmin puolin. Nyt taas ihan viime vuosina pätkien pituuksia on lyhennetty, ehkä WRC-promoottorin toiveesta liittyen All Live -televisiointiin tai tiheämpään somepöhinään vedoten.

Noin yleensä ottaen Korsika ja Monte on olleet historiallisesti kisoja, joissa ei ole juuri yhtään alle 10 km pätkää. RAC:ssa taas on herkuteltu kokonaismitalla, mutta mukana on aina ollut lyhyitäkin pätkiä. Kokonaismitaltaan taas vanhoina hyvinä aikoina Ruotsi ja Jyskälä olivat sprinttikisoja alle 500 kilsan kokonaismitalla, joskin Ruotsissa kyllä ajettiin enemmän noita 40-50 kilsan pätkiä.

Vasta vuonna 1997 MM-rallien mitat yhtenäistettiin kunnolla rajaamalla kokonaismitta 400 kilometriin. Sittemmin onkin jouduttu antamaan minimimittoja, nykyään 300 kilsaan, paitsi tietysti siitä on joustettu nyt poikkeusaikana.

http://juwra.com/stats_event_stage_mileage.html Maailman lyhyimpien rallien listalla Monza on vasta viides, eli tällä kaudella ajetut Sardinia, Turkki, Viro ja Ruotsi olivat vielä lyhyempiä.

Tämän vuoden Montessa muuten pätkien pituudet oli kauttaaltaan hyvin lähellä 20 kilsaa kun pisin oli 25 ja lyhin 13 kilsaa. Ensi vuonna pituuseroja on vielä vähemmän.
 
  • Like
Reaktiot: DC
Ylös