Moottorien tehojen kehitys

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Onko nykyisistä moottorien tehoista saatavissa arvioita jossakin?

Mc Larenin kone kauden alussa oli keskivertotehoinen, mutta nyt
luin jostakin - en muista mistä- että siinä on eniten hevosvoimia.

Renault saa uuden moottorin seuraavaan kisaan. Onko sen tehoista tietoa? Luotettavuusongelmia lienee tiedossa.

Entä miten Ferrarin tehot ovat kehittyneet kauden aikana, vai joko siellä panostetaan V8 koneen kehittelyyn?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eipä noista moottoritehoista paljon julkisuuteen tallien taholta tietoja anneta. Pelkkiä "asiantuntijoiden" arvioita kaikki mitä F1-myllyjen hevosvoimista julkisuudessa liikkuu.

Pidetäänpä peukkuja että Renaultilla todellakin alkaisi luotettavuusongelmien aika, tosin uskallanpa epäillä että niin ei käy.
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Höh, mclarenissahan se tehokkain kone on tällä hetkellä. Senhän nyt tietää jokainen edes vähän lajia seuraava ihminen. :wink:
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Parhaiten noita pystyis tutkimaan varttimailin kiihdytyksen loppunopeudesta. Se kun ei paljoa heitä vaikka sutisi vähän lähdössä eikä aerodynamiikka pääse vielä niissä nopeuksissa vaikuttamaan liikaa. Mä veikkaisin F1-autolle jotain 9 sekan aikoja ja 260+ km/h loppunopeutta.

Toki jos jossain oli nopeustutka pienen kiihdytyksen päässä (jolloin ei aerodynamiikka vielä vaikuta paljon) niin nopeuksia vertaamalla voisi päätellä jotain. Mutta kun se tutka on yleensä kilometrin suoran päässä jolloin vauhdit ovat jo luokkaa 320+.
 

Randy

New member
Liittynyt
14.5.2005
Viestit
3
Sijainti
Finland
Jos en väärin muista ni F1 auton kiihtyvyys nollasta kahteensataan on n. 3,4s niin kyllä mä epäilen et se varttimailikin taittuu pikkasen nopeemmin ku se 9s..
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jos nyt tappiinsa viritetyllä urheiluautollakin päästään 9sec varttimaileja (joskus jopa alle). niin eiköhän sitä formulalla hitusen nopeammin mentäisi :)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Aerodynamiikka tuplaa auton massan jo 150-180 km/h vauhdissa. Eli aika nopeasti aerodynamiikka tulee tärkeimmäksi vaikuttavaksi tekijäksi.

Viime kisassa Alonson ajoa kun näytettiin, niin 3-vaihteella suunnilleen 200 nopeudessa vilkahti vielä TC-valo ainakin loivissa mutkissa. Toisin sanoen tuossa vaiheessa meinasi vielä sutia kaasulla. Ihan hyvin, kun ajattelee renkaiden pitoa.

Annetaan niiden asiantutijoiden laskeskella tehoja, mutta aika hankalaa lienee myös heille.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Topicin aihetta sivuten: Mahtaako kukaan tietää paljon 50-luvun 4500 kuutioisissa koneissa mahtoi olla hevosvoimia? Muutaman kerran koittanut googlettaa tuota tietoa, mitään järkevää ainakaan toistaiseksi löytämättä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Pyrys sanoi:
Topicin aihetta sivuten: Mahtaako kukaan tietää paljon 50-luvun 4500 kuutioisissa koneissa mahtoi olla hevosvoimia? Muutaman kerran koittanut googlettaa tuota tietoa, mitään järkevää ainakaan toistaiseksi löytämättä.
200 :doubtful:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
200-300 kuulostaa jo huomattavasti fiksummalta kuin mitä netistä löytämäni tieto "500-600 hevosvoimaa" :D Sitä en suostunut ihan purematta nielemään.
80-luvullahan tehot olivat aivan mielettömiä vrt. nykypäiväänkin. Mikäs sitten oli 60 ja 70-lukujen tilanne tehojen suhteen?
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Randy: Onko lähdettä että F1-auto menee paikaltaan lähtien 0-200km/h sen 3.4 sekuntiin? Ulkomuistia ei tueta. Tuolla puhutaan että 0-100km/h olisi ilman starttijärjestelmää yli 3 sekuntia: http://www.formula1.com/insight/technicalinfo/11/1420.html

Pyrus: Milläs urheiluautolla ajetaan 9 sekkaa? Taitaa olla kympin puolellekin pääseminen kova saavutus kun kattoo vaikka tota: http://www.dragtimes.com/Ferrari-Times.html

Suoraanajoautot on sitten erikseen, mutta jos mutkarataakin pitäisi mennä kovaa niin jo 10.x sekkaa on kova saavutus varttimaililla.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
3,4 kuulostaa kovalta. Mutta jos oikein muistan niin F1-auto kiihtyy 100-200 välin nopeammin kuin 0-100. Ainakin kaiken järjen mukaan näin se pitäisi mennä, koska tehoa on pitoon suhteutettuna niin paljon, ja pito paranee downforcen myötä.

Ihan kuin olisi 2,7sek 0-100 jäänyt jostain mieleen.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
3,4s aika taisi olla 0-200km/h ! :dunno:

Näin muistelen että parisen vuotta sitten eräs lehti kirjoitti, kun tekstissä vertailtiin eri autojen kiihtyvyyksiä!
Ainakin vertailus oli 0-100, 0-200, 0-200-0km/h testejä forkuista katupeleihin... Jaguar taisi toimia F1 autona tuossa testissä.

Ei pahus pysty muistamaan...Prrkle... :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Itse luin netistä taanoin sellaisen suoritusarvon formulalle välille 0-200km/h kuin 4.2sec, koitin googlettaa kyseistä sivustoa, mutta en vielä ainakaan löytänyt. pistän sen heti jahka löydän.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Muistaakseni Häkkisen startti 1999 Suzukassa olisi ollut 0-100 km/h 2,6 sek ja 0-200 km/h 4,0 sekuntia. Suzukassa lähtö on himppasen alamäkeen.
 
Ylös