Moottorien tehojen kehitys

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Moe Szyslak sanoi:
Muistaakseni Häkkisen startti 1999 Suzukassa olisi ollut 0-100 km/h 2,6 sek ja 0-200 km/h 4,0 sekuntia. Suzukassa lähtö on himppasen alamäkeen.
Kisastartissa on bensaa autossa kuitenkin aikalailla ja toisekseen tuolloin taisi olla 150-200hp vähemmän kuin nykyään? Ainakin muistelisin että tuollaisista 750hp tehoista tuolloin 'Mikan vuosina' puhuttiin.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Vilkku sanoi:
Onko nykyisistä moottorien tehoista saatavissa arvioita jossakin?

Mc Larenin kone kauden alussa oli keskivertotehoinen, mutta nyt
luin jostakin - en muista mistä- että siinä on eniten hevosvoimia.

Renault saa uuden moottorin seuraavaan kisaan. Onko sen tehoista tietoa? Luotettavuusongelmia lienee tiedossa.

Entä miten Ferrarin tehot ovat kehittyneet kauden aikana, vai joko siellä panostetaan V8 koneen kehittelyyn?

Joo Mclaren tehokkain.

930 hevosvoimaa jälleen. Täyttä faktaa!! :D
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Matxi sanoi:
Kisastartissa on bensaa autossa kuitenkin aikalailla ja toisekseen tuolloin taisi olla 150-200hp vähemmän kuin nykyään? Ainakin muistelisin että tuollaisista 750hp tehoista tuolloin 'Mikan vuosina' puhuttiin.
Mutta on ihan varmaa että edes sitä 750 hevosta ei saada rataan asti alle 100km/h nopeuksissa.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Meleren~ sanoi:
Joo Mclaren tehokkain.

930 hevosvoimaa jälleen. Täyttä faktaa!! :D
Kohtuu mielenkiintoista... Lisätään lisää vettä myllyyn.
Hondan moottori päälikkö sanoi toukokuus että tavoitteena on saada saman verran moottorista tehoja ulos tämän vuoden USAn GPhen mennessä, kuin mitä oli viime kauden päätteessä. Silloin sitä tehoa oli BAR hondan oman sivuston mukaan n. 980hv! Myöhemmin tätä ei ole vahvistettu, mut eiköhän siel kenties löylyö eniten oo.. Aero paketti e o kute mesel &rellul... 3 paras talli täl erää? :dunno:

Että luulenpa et Mäkki&mersu ei o tehokkain, mut todellakin kulkevin paketti!
Näin on!

PEACE! :)
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Tane sanoi:
Miksei? :confused: Onhan siitä ollut juttua, että n. 160 kilometrin vauhdissa pystyisi ajamaan tunnelin katossa monacossa. Tosin tämä nopeus missä auton massa tuplaantuu riippuu tietenkin auton säädöistä. Monacossa tämä tapahtuu nopeammin kuin mitä monzassa.
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
Vilperi sanoi:
Miksei? :confused: Onhan siitä ollut juttua, että n. 160 kilometrin vauhdissa pystyisi ajamaan tunnelin katossa monacossa. Tosin tämä nopeus missä auton massa tuplaantuu riippuu tietenkin auton säädöistä. Monacossa tämä tapahtuu nopeammin kuin mitä monzassa.
Vinkki: massa kasvaa lähestyttäessä valon nopeutta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
triniemi sanoi:
Mutta on ihan varmaa että edes sitä 750 hevosta ei saada rataan asti alle 100km/h nopeuksissa.
Juuri näin. Ne 'lisähevosvoimat' voivat tuoda lisää huippunopeutta, sekä antavat voimaa ajaa suuremmilla siivillä ----> kovempaa mutkissa.

Renkaathan ovat eniten muuttuneet Häkän ajoista. Silloin ajettiin lyhyitä pätkiä kerrallaan ja kumit vaihdettiin vähän väliä.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Launch controllilla menee 0-100km/h alle 3sec ja käsipelissä noin puoli sekuntia hitaammin. Tälle faktalle löyty vahvistus vaikkapa formula1.comista. Häkkinen on hyvinkin voinut ottaa startin jossa 0-100 on mennyt 2.6 sekunnissa. Väittäisin että formulalla mennään varttimaili kevyesti alle 10 sekunnin, jopa alle kahdeksan. :ahem:
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Teho-paino suhteen puolesta F1-auto menisi matalia seiskoja, ehkä jopa kutosen puolelle. Mutta kun se on optimoitu mutkaradalle niin eipäs se sitten suoraan ajossa pärjääkkään kiihdytysautolle joka on säädetty vain suoraan ajamista varten, vaikka teho-paino suhde olisi sama. Mä veikkaan edelleen F1-autolle korkeintaan 9.x sekunnin varttimailiaikoja ennenkuin löytyy jotain lähdettä. Alle kasin aikoihin en jaksa millään uskoa. Siihen kun tarvitaan muutakin kun pelkkää voimaa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
triniemi sanoi:
Teho-paino suhteen puolesta F1-auto menisi matalia seiskoja, ehkä jopa kutosen puolelle. Mutta kun se on optimoitu mutkaradalle niin eipäs se sitten suoraan ajossa pärjääkkään kiihdytysautolle joka on säädetty vain suoraan ajamista varten, vaikka teho-paino suhde olisi sama. Mä veikkaan edelleen F1-autolle korkeintaan 9.x sekunnin varttimailiaikoja ennenkuin löytyy jotain lähdettä. Alle kasin aikoihin en jaksa millään uskoa. Siihen kun tarvitaan muutakin kun pelkkää voimaa.
Eiköhän nuo F1-mekaanikot aika nopeasti optimois formulan kiihdytyskisaa varten. mahd. pienet spoilerit ja kaikki downforce minimiin niin johan mentäisiin :)
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Ei downforcen vähentämisellä saavuteta mitään draamaattista varttimailin aikaan. Varttimailin aikaan vaikuttaa enemmän ensimmäiset 20 metriä kuin viimeiset 200. Loppunopeuteen sillä olisi paljon suurempi merkitys.

Joku vois koittaa jollain pleikkaripelillä ja rannecitizenillä tms. että miten se siinä menee. 400m suora, siitä paikaltaanlähtö ja aika & loppunopeus.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Tane sanoi:
Vinkki: massa kasvaa lähestyttäessä valon nopeutta.
Nyt täytyy suoraan kyllä sanoa, etten ymmärrä mitä tästä vinkistä pitäis käsittää... Ootko nyt kuitenkin eri mieltä siitä, että auton massa tuplaantuu 150-180 kilometrin tuntivauhdissa kuten Toni V kirjoitti?
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Vilperi sanoi:
Nyt täytyy suoraan kyllä sanoa, etten ymmärrä mitä tästä vinkistä pitäis käsittää... Ootko nyt kuitenkin eri mieltä siitä, että auton massa tuplaantuu 150-180 kilometrin tuntivauhdissa kuten Toni V kirjoitti?
Auton massa tuskin tuplaantuu missään nopeudessa mitä F1:sellä päästään. ;) Downforce sen sijaan varmasti ylittää auton painon moninkertaisesti huippunopeuksilla. En tiedä missä nopeudessa se ylittäisi auton painon, mutta tuo 150-180 km/h on varmaan melko hyvä veikkaus.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vilperi sanoi:
Nyt täytyy suoraan kyllä sanoa, etten ymmärrä mitä tästä vinkistä pitäis käsittää... Ootko nyt kuitenkin eri mieltä siitä, että auton massa tuplaantuu 150-180 kilometrin tuntivauhdissa kuten Toni V kirjoitti?
Oisko tässä nyt se vanha vitsi siitä, että massa pysyy samana, mutta paino muuttuu tjsp.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Viime vuoden BAR meni 9 sekuntiin varttimailin, vaikkakin Nappula ei ottanu ihan sitä optimaalista starttia. Kyllä f1-auto alle 8 sekunnin menee helposti, jos olisi sellaiset liimakumit käytössä kuin kiihdytysautoissa. VIDEO
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Oisko tässä nyt se vanha vitsi siitä, että massa pysyy samana, mutta paino muuttuu tjsp.
No siltähän tää alkas vaikuttaan. , <-- Kimppuun vaan Tane!!! :)
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Juzon postaamasta videosta sen näkee kyllä hyvin, formula ei vain ole suunniteltu paikaltaan kiihdytykseen. Aneemiset ensimetrit koneen hengettömyyden ja taka-akseliston ja -jousituksen takia. Kun kierrokset nousee ja renkaat saavat pitoa niin sitten mennäänkin todella kovaa.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Razah sanoi:
Juzon postaamasta videosta sen näkee kyllä hyvin, formula ei vain ole suunniteltu paikaltaan kiihdytykseen. Aneemiset ensimetrit koneen hengettömyyden ja taka-akseliston ja -jousituksen takia. Kun kierrokset nousee ja renkaat saavat pitoa niin sitten mennäänkin todella kovaa.
Kiihdytysautoilu onkin tyhmien amerikkalaisten laji kun ne ei osaa rakentaa sellaisia autoja jotka selviää mutkista.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Tane sanoi:
Vinkki: massa kasvaa lähestyttäessä valon nopeutta.
Bobakki sanoi:
Oisko tässä nyt se vanha vitsi siitä, että massa pysyy samana, mutta paino muuttuu tjsp.
Joo, kyllähän tossa fysiikkaa vähän taivutettiin :). Ajattelin että totean asian yksinkertaisesti, enkä käy selittelemään renkaiden kautta maahan kohdistuvan voiman kaksinkertaistumisesta. No, asia varmaan selvisi kaikille.

2,6 sek 0-100 ja 4 sek 0-200 vaikuttavat muuten ihan järkeviltä lukemilta. Huippukiihtyvyydet löytyisivät varmaan pehmeiden renkaiden ajalta viime kaudelta.
 
Ylös