Moottorien tehot

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Onko missään näkynyt arvioita tämän hetkisistä voimasuhteista moottoririntamalla?

Onko niistä äänianalyyseistäkään mitään hyötyä, kun kaikilla on max 19000rpm?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tallit eivät taida moottoritehojaan paljoa ilmoitella sillä poikkeuksella, että Toyota on niin viime vuodet tehnyt. Heidän mukaansa heidän koneensa tuottaa 740 hv. Sellaisia arvioita olen lukenut, että Ferrarilla olisi suurin huipputeho, Renault'lla taas (kuten jo kyllästymiseen asti mainittua) laakein vääntökäyrä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
FIA:n pitäis pakottaa moottorinvalmistajat laittamaan moottorinsa testipenkkiin ja julkaisemaan tulokset, niin saataisiin kaikkien moottorien teho- ja vääntökäyrät julkisiksi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Renessanssinero sanoi:
FIA:n pitäis pakottaa moottorinvalmistajat laittamaan moottorinsa testipenkkiin ja julkaisemaan tulokset, niin saataisiin kaikkien moottorien teho- ja vääntökäyrät julkisiksi.
Tämä olisi hyvin mielenkiintoista. Hyvä idea. Lisäksi spekulointien tarkkuus tälläkin foorumilla paranisi, mitä tulee runkojen ja aerodynamiikan eroihin. Nythän se on vasta suhteellisen korkealla tasolla.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Juu olis mielenkiintoista. Nyt ei tiedetä, kuin se, että tehot on tod. näk. välillä 700-800 hv.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
is-formula extrassa oli kaikkien tallien kohdalla moottoritehot mutta en tiedä kuinka luotettavia ovat lähteet olleet kun ovat ne ilmoittaneet. kaikkien tallien motit pyöri sen lehden mukaan 740-750hp
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eikö nämä virallisestikin ilmoitetut luvut ole vähän "yeah, sure" -luokkaa. Siis todennäköisesti hieman alakanttiin. Tai ainakin oli ennen kehityksen jäädyttämistä.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eikös kuitenkin joka kisaan tehdyt 'mapitukset' muuta noita käyriä?:doubtful:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Moe Szyslak sanoi:
Eikös kuitenkin joka kisaan tehdyt 'mapitukset' muuta noita käyriä?:doubtful:
Varmaan jonniin verran mutta moottorin parametrointia tärkeämpi osuus noissa kartoissa saattaa hyvinkin olla spedaalin ja kaasuläppien asentojen välinen suhde. Koska kartoilla ei oikeasti voi maksimitehoa, jolle rajan asettaa koneen hengitys ja mekaaniset ja termodynaamiset hyötysuhteet, kasvattaa ei niistä kartoista kannata paljoa puhua.
Parhaimmilaankin noilla kartoilla ei juuri muuta voi kuin leikata tehon nousua ja sekään ei kaiketi noissa vapaastihengittävissä ole ihan yhtä helppoa hoitaa oikein kuin ahdetuissa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Uskaltaisin väittää että tehojen suhteet koneet on melko pitkälle tasaväkisiä ja tuo tässä topikissa mainittu tehohaarukka on varsin realistinen. Vapari-koneen tehoja kun voi käytännössä lisätä vain kierroslukua kasvattamalla, niin tuo 19000 r/min raja asettaa koneet tasaväkisiksi. Tietysti voidaan saivarrella täytöksistä ja puristussuhteista, mutta muutenkihan nuo kasi-koneet on säännöillä laitettu tosi rajatuiksi.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
jameson sanoi:
is-formula extrassa oli kaikkien tallien kohdalla moottoritehot mutta en tiedä kuinka luotettavia ovat lähteet olleet kun ovat ne ilmoittaneet. kaikkien tallien motit pyöri sen lehden mukaan 740-750hp
Ferrari 760hv
BMW 770hv
Renault 760hv
Williams 750hv
RB 760hv
Toyota 750hv
STR 760hv
Honda 770hv
SA 770hv
FI 760hv
McLaren 770hv
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tehoista en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta mukavasti eri moottorien käyntiäänet kuitenkin eroavat toisistaan ja niistä löytää jopa "persoonallisia" vivahteita.

Ferkulla ja Bemarilla ääni on todella raaka, suorastaan hivelee korvia - BMW erityisesti. Renault rääkyy myös hienosti, tosin kuulostaa jotenkin nasaalilta - ihan kuin kärsisi nuhasta. Macin ylärekisteri taas kuulostaa siltä kuin olisi mummon astiastot kyydissä, helisee jotenkin jännästi. :D Toyon motti tuottaakin sitten lähinnä peruspörinää näihin muihin verrattuna.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jeeves sanoi:
Tehoista en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta mukavasti eri moottorien käyntiäänet kuitenkin eroavat toisistaan ja niistä löytää jopa "persoonallisia" vivahteita.

Ferkulla ja Bemarilla ääni on todella raaka, suorastaan hivelee korvia - BMW erityisesti. Renault rääkyy myös hienosti, tosin kuulostaa jotenkin nasaalilta - ihan kuin kärsisi nuhasta. Macin ylärekisteri taas kuulostaa siltä kuin olisi mummon astiastot kyydissä, helisee jotenkin jännästi. :D Toyon motti tuottaakin sitten lähinnä peruspörinää näihin muihin verrattuna.
Peruspörinä:D Macin ylärekisteri on ollut jo vuosia selkeästi muista erottuva soinniltaan. Korkeat äänet tosiaan helistävät kuin mukana olisi nakkien kattilahöyrystimiä. Mistähän moinen helinä voi johtua. Tuskin pneumaattisista venttiileistä?
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Arvuutteluahan nämä aina ovat, kun ei ole mitään luotettavaa menetelmää arvioda ulkoa auton tehoja. Joka tapauksessa nyt kun kierrokset ovat rajoitettuja, ei suuria vaihteluita ainakaan huipputehossa ole, koska vapaasti hengittävien koneiden tehoihin saadaan eroja lähinnä kierroksilla ja tilavuudella, näin yksinkertaistaen tietty.

Aika mielenkiintoinen tuo juttu, että Toyota ilmoittaa tehonsa. En tiennytkään sitä. Vielä kun jostain löytäis koko vääntökäyrän, koska se kiinnostais minua ainakin kovin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
JNF sanoi:
Aika mielenkiintoinen tuo juttu, että Toyota ilmoittaa tehonsa. En tiennytkään sitä. Vielä kun jostain löytäis koko vääntökäyrän, koska se kiinnostais minua ainakin kovin.
Aika useinhan tallit ovat "ilmoittaneet" tehon moottoriinsa jossain sellaisissa tekniikkaluetteloissa joissa kerrotaan moottorin koko, sylinterien kulmat jne. Mutta totuusarvohan noilla ilmoituksilla on pyöreä 8%.

Vääntökäyrä graafisena kuvaajana olisi kyllä mahtavaa.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
DaSilva sanoi:
Ferrari 760hv
BMW 770hv
Renault 760hv
Williams 750hv
RB 760hv
Toyota 750hv
STR 760hv
Honda 770hv
SA 770hv
FI 760hv
McLaren 770hv

jep eli ne olikin noin korkeat. muistin väärin. eli ei ollut faktaa paperilta vaan muistista revitty tuo mun heitto. hyvä kun korjaus tuohon tuli;)
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Joo isoja eroja noissa ei tosiaan voi ollakaan (takavuosien 3 litraistan kierrosrajoittamattomien luokkaa +50 hv heittoja eri tallien välillä), sen verran jo rajattu iskutilavuus+kierrosmaksimi rajoittavat asiaa. Lähinnä tullee kyseeseen pienet eroavaisuudet siinä, kuinka paljon ilmaa sylintereihin pystytään painamaan ja kuinka sulavasti pakokaasut saadaan poistumaan koneesta, eli tolla tasolla todella pienet erot.

Sinänsä hyvä asia tasaisuuden kannalta, vaikka itse olenkin suurempien koneiden (ja tehojen) puolestapuhuja kun kyseessä on autourheilun kuninkuuslaji.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
DaSilva sanoi:
Ferrari 760hv
BMW 770hv
Renault 760hv
Williams 750hv
RB 760hv
Toyota 750hv
STR 760hv
Honda 770hv
SA 770hv
FI 760hv
McLaren 770hv
Itseä mietityttää, saako asiakastallit yhtä tehokkaan moottori mitä tehdastalli. Toki Toyota antaa luultavasti Williamsille, koska heidän yhteistyö on muutakin kuin pelkkää moottoritoimitusta. Lähinnä mietiskelen Toro Rossoa, Force Indiaa ja Super Aguria.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
DaSilva sanoi:
Yllättävän paljon on tehot laskeneet viime kaudesta, kun silloin oli tehoa vielä 810 heppaa. (VM F1-maailma 2008 sivu 93) Käytännössähän pitäisi olla sama moottori, mutta tollainen viidenkymmenen hevosvoiman lasku tuntuu kyllä aika kummalliselta. Eikös ne tehot yleensä nouse eikä laske?
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Renessanssinero sanoi:
Yllättävän paljon on tehot laskeneet viime kaudesta, kun silloin oli tehoa vielä 810 heppaa. (VM F1-maailma 2008 sivu 93) Käytännössähän pitäisi olla sama moottori, mutta tollainen viidenkymmenen hevosvoiman lasku tuntuu kyllä aika kummalliselta. Eikös ne tehot yleensä nouse eikä laske?
Moottorien kehitys on jäädytetty, niin siksi ainakaan tehot eivät nouse.

edit: Mutta se laskeminen... :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös