Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Eli tuosta Valencian GP-topikista lainattua:
Pitäisikö laittaa pystyyn oma topic näille yleisille rata-keskusteluille? Näistä radansuunnittelujutuista on keskustelua vähän siellä täällä.
Pitäisi. Yksi ketju, jossa vatvotaan nykyisistä, tulevista ja menneistä radoista, suunnitteluperiaatteista jne.
Olen huomannut että moottoriratojen suunnittelujutut ym on sellaisia joista syntyy keskustelua vähän siellä ja täällä.
Tähän ketjuun voisi siis höpötellä nuo jutut kuten WebSlave tuossa yllä kuvaa niin ei toiset topikit huku näihin.

Jos joku keksii kuvaavamman otsikon niin ehdottakaa.
 
Viimeksi muokattu:

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Joka kerta kun postaatte tähän ketjuun, Tilkke saa puhelun Aasiasta.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kyllähän insinööri on niin viisas että se tekisi autosta Nordschleifen kestävän alta aikayksikön, mutta suurempi ongelma olisi mielestäni juurikin ne WebSlaven jo mainitsemat turva-alueet. Siellähän on joitain niin ahtaita paikkoja (tai en tiedä onko oikeasti, kun en ole paikan päällä käynyt) että kunnollisia turva-alueita varten pitäisi joistain paikoista siirtää maa-aineista satoja kuutioita, ja toisiin paikkoihin taas lisätä saman verran. Niillä pitkillä suorilla päästeltäisiin luultavasti kuitenkin lähelle 350km/h ellei ylikin, eikä siinä ihan mikään pikkuhiekkalaatikko riittäisi.

Eikä se sitten enää mikään kaikkien ratojen äiti olisi, jos sinne rakennettaisiin kunnon turva-alueet huolehtimaan kuljettajien turvallisuudesta. :rolleyes:
Toi olis kyllä hauska, pitäs vaan "vähän" muokata rataa ja kameroita pitäs olla aika paljon radan varrella. Toisaalta se olis vaan mukavaa vaihtelua seurata vähän enemmän on board -kuvaa ;)

Kisa olisi esim. 13-15 kierrosta pitkä. Turva-alueiden lisääminen olisi siinä mielessä perusteltua, että se turvallisuus tekis hyvää kaikille niille, jotka rataa muutenkin kiertävät.

Tietysti tämä olisi pyhäinhäväistys Nordschleifelle, mutta mun mielestä olis ainakin mielenkiintoista nähdä F1 kisa siellä. Sehän on selvä, ettei näin tapahdu, varmaan hyvistäkin syistä, mutta ihan katsojana tuo ajatus kiehtoisi.

EDIT: taitaa Forumi vähän bugittaa, kun tämän viestin olisi pitänyt tulla tuon lainaamani viestin perään, eikä tähän.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä voisi olla laajemminkin ratoihin liittyvän keskustelun ketju. Siis sisältäen myös juttuja tulevista radoista sitä mukaa kun tietoa tihkuu. Valencian keskustelu voi kyllä olla siellä missä on, koska kisa on kuitenkin tulollaan. Mutta jahka Yas Islandista tai Intian ja Korean ratahankkeista tulee lisää tietoa, niin tänne vaan.

Mutta, asiaan. Käyn ratakeskustelua sattumoisin myös uutisryhmässä rec.autos.sport.f1, jossa eräs nimimerkki kysäisi että voiko se ratasuunnittelu nyt olla niin vaikeaa. Listasin hänelle mieleentulleita suunnitteluperiaatteita, joita itsekin olen pyrkinyt huomioimaan rataprofiileita vääntäessäni. Tässäpä lista.

The circuit should include all, or at least most of the following:
- good overtaking places
- good challenge for drivers
- good viewing for attending spectators
- good television viewing
- good safety with runoff areas and marshall access to problems
- safe access to and exit from pit lane
- some distinctive features to differ it from other circuits
- easy access for spectators
- easy access for teams and sponsors
- good presentation and hospitality areas for the above mentioned
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Tämä voisi olla laajemminkin ratoihin liittyvän keskustelun ketju. Siis sisältäen myös juttuja tulevista radoista sitä mukaa kun tietoa tihkuu. Valencian keskustelu voi kyllä olla siellä missä on, koska kisa on kuitenkin tulollaan. Mutta jahka Yas Islandista tai Intian ja Korean ratahankkeista tulee lisää tietoa, niin tänne vaan.

Mutta, asiaan. Käyn ratakeskustelua sattumoisin myös uutisryhmässä rec.autos.sport.f1, jossa eräs nimimerkki kysäisi että voiko se ratasuunnittelu nyt olla niin vaikeaa. Listasin hänelle mieleentulleita suunnitteluperiaatteita, joita itsekin olen pyrkinyt huomioimaan rataprofiileita vääntäessäni. Tässäpä lista.

The circuit should include all, or at least most of the following:
- good overtaking places
- good challenge for drivers
- good viewing for attending spectators
- good television viewing
- good safety with runoff areas and marshall access to problems
- safe access to and exit from pit lane
- some distinctive features to differ it from other circuits
- easy access for spectators
- easy access for teams and sponsors
- good presentation and hospitality areas for the above mentioned
Lisähaastetta tuo se että suunnnittelijan hiirikättä rajoittaa FIA , käytettävän alueen koko tai se puute ja pinnanmuodot , sekä se mitä työmääräyksessä lukee. Edelleen, veikkaan että tilaajataho on kiinnostuneempi ohituspaikoista kuin nopeista ja/tai haastavista mutkista.
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Toi olis kyllä hauska, pitäs vaan "vähän" muokata rataa ja kameroita pitäs olla aika paljon radan varrella. Toisaalta se olis vaan mukavaa vaihtelua seurata vähän enemmän on board -kuvaa ;)

Kisa olisi esim. 13-15 kierrosta pitkä. Turva-alueiden lisääminen olisi siinä mielessä perusteltua, että se turvallisuus tekis hyvää kaikille niille, jotka rataa muutenkin kiertävät.

Tietysti tämä olisi pyhäinhäväistys Nordschleifelle, mutta mun mielestä olis ainakin mielenkiintoista nähdä F1 kisa siellä. Sehän on selvä, ettei näin tapahdu, varmaan hyvistäkin syistä, mutta ihan katsojana tuo ajatus kiehtoisi.
Samoin.

Aika-ajoissa tosin ehtisi vetää vain yhden nopean/sessio.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
petrolhead sanoi:
Tarkoitatko että 'Ringille on turha mennä nykyvehkeillä koska maavara ei riitä tai auto ei kestä röykytystä?
Kysyn siksi että olen nähnyt em. perustelua aina välillä.
Faktahan on se että jos Nürburgring palautuisi kalenteriin niin autot suunniteltaisiin niin että niillä kestää vetää pari hyppyä/kierros. (vrt esim Monaco jota varten on omat ohjausvaihteet ja muuta etuakseleilla jotta kääntökulmaa saadaan lisää).

Niin paljon kuin vanhoja ratoja arvostankin niin täytyy myöntää että Nordschleifelle saisi tehdä puolenkymmentä shikaania jotta F1 kisan turvallisuus olisi edes siedettävällä tasolla.
Kyllähän insinööri on niin viisas että se tekisi autosta Nordschleifen kestävän alta aikayksikön, mutta suurempi ongelma olisi mielestäni juurikin ne WebSlaven jo mainitsemat turva-alueet. Siellähän on joitain niin ahtaita paikkoja (tai en tiedä onko oikeasti, kun en ole paikan päällä käynyt) että kunnollisia turva-alueita varten pitäisi joistain paikoista siirtää maa-aineista satoja kuutioita, ja toisiin paikkoihin taas lisätä saman verran. Niillä pitkillä suorilla päästeltäisiin luultavasti kuitenkin lähelle 350km/h ellei ylikin, eikä siinä ihan mikään pikkuhiekkalaatikko riittäisi.

Eikä se sitten enää mikään kaikkien ratojen äiti olisi, jos sinne rakennettaisiin kunnon turva-alueet huolehtimaan kuljettajien turvallisuudesta. :rolleyes:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Gotlandsringille voisivat mennä pöristelemään, eikös se ole täydessä muodossaan turvavaatimukset kattava ja ainakin melkein 20-kilometrinen pätkä.

EDIT: Katselin vähän infoa radasta ja etelälenkki ei olekaan vielä valmiina. Valmiissa muodossaan ilmeisesti on noin pitkä. 6.5-kilometrinen pohjoislenkki on jo valmis.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Samoin.

Aika-ajoissa tosin ehtisi vetää vain yhden nopean/sessio.
Oikeestaan se sopisikin radan luonteeseen. Niin pitkä rata, että jos vetää koko ajan ihan hulluna, niin virheitä helposti tulee. Toisaalta jos uskaltaa vetää reikä päässä koko kierroksen, niin saa etua "varmistelijoihin" nähden.

Mitä enemmän mietin asiaa, sitä paremmalta tuo idea kisasta Nordschleifella kuulostaa :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lisähaastetta tuo se että suunnnittelijan hiirikättä rajoittaa FIA , käytettävän alueen koko tai se puute ja pinnanmuodot , sekä se mitä työmääräyksessä lukee. Edelleen, veikkaan että tilaajataho on kiinnostuneempi ohituspaikoista kuin nopeista ja/tai haastavista mutkista.
Jep, mainitsinkin järjestäjien toiveet ja sijainnin vaatimukset alkuperäisessä viestissä erikseen, mutten liittänyt tänne kopioimaani listaan. Lukuunottamatta pituus- ja leveysrajoituksia FIA:n toiveet ovat lähinnä turvallisuuteen liittyviä yksityiskohtia.

Tilaajataho on luultavasti kaikkein kiinnostunein siitä, miten rata tuottaisi rahaa/olisi kannattava (paitsi ehkä arabimaissa). Uskoisin esim. Tilkelle annettavan aika vapaat kädet, eikä häneltä tarvitse erikseen pyytää, että "tee siitä sitten hyvä rata" ja "suunnittele siihen jokunen ohituspaikka". Itse asiassa Tilke taisi itse päästä osallistumaan jopa Intian radan sijoituspaikan valintaan.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Oikeestaan se sopisikin radan luonteeseen. Niin pitkä rata, että jos vetää koko ajan ihan hulluna, niin virheitä helposti tulee. Toisaalta jos uskaltaa vetää reikä päässä koko kierroksen, niin saa etua "varmistelijoihin" nähden.

Mitä enemmän mietin asiaa, sitä paremmalta tuo idea kisasta Nordschleifella kuulostaa :)
Siinähän riittäis puhuttavaa kun paalu viedään parista spinnauksesta huolimatta. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Gotlandsringille voisivat mennä pöristelemään, eikös se ole täydessä muodossaan turvavaatimukset kattava ja ainakin melkein 20-kilometrinen pätkä.
FIA jostain syystä suosittelee, ettei uudet radat ylittäisi 7 kilometriä. Kyllä minusta erityisesti kestävyyskilpailuihin sopii pitempikin. Tosin pitkä rata ei mielellään saisi olla kovin syheröinen.
Sporting Coden liite (pdf).
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Jatkampa nyt jarnaamista noista FIA:n pykälistä..
Rajoituksia perustellaan turvalllisuudella, mikä on mun mielestä turhan usein pelattu kortti kun sääntöjä arvostellaan. Jos ajatellaan että suunnittelurajoitukset ovat turvallisuusjuttuja , ne on mielestäni viety turhan pitkälle.
7km ylärajaa voisi nostaa helposti ainakin 10 km:iin. Sääntö jountuu varmaan siitä että pelastustoimet olisivat riittävän nopeita kun matkaa onnettomuuspaikalle ei ole liikaa. Toinen vaihtoehto olisi määritellä minimimäärä pelastushenkilökuntaa ynnä muuta toimitsijaa per kilometri ja jättää radan pituus vapaammaksi.
Kyllähän 10 km rata jossa on 25 erilaista mutkaa on haastavampi kuin 5km rinki ja 12 mutkaa.

Rajoitukset radan nousukulman ja kallistuksen muutoksista rajaavat pois sellaisten mutkien suunnittelun kuin Laguna Secan korkkiruuvi , Nordschleifen Flugplatz , Brands Hatchin eka mutka (joka on muistaakseni ulospäin kallistettu).
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Argentiinassa on ainakin taatusti massasta poikkeava moderni rata rakenteilla: Potrero de los Funes. Rata rakennetaan käyttäen olemassaolevia maanteitä turvallisuuden vaatimin parannuksin. Tuota maantieosuutta on käytetty 1980-luvulla joissain kilpailuissa, mutta nyt on tarkoitus rakentaa hieman Spa:n kaltainen pysyvämpi ratakompleksi.

FIA GT -sarja ajaa radalla 23.11. tämän kauden päätösosakilpailun.


Rata kiertää kuvassa olevan järven Enna-Pergusan radan tapaan.


Radan pituus on n. 6,2 km


Kuvia rakennustyömaalta.
http://fiagt.com/newsitem.php?key=1677
http://fiagt.com/gallery.php?event=53&season=2008
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Argentiinassa on ainakin taatusti massasta poikkeava moderni rata rakenteilla: Potrero de los Funes. Rata rakennetaan käyttäen olemassaolevia maanteitä turvallisuuden vaatimin parannuksin. Tuota maantieosuutta on käytetty 1980-luvulla joissain kilpailuissa, mutta nyt on tarkoitus rakentaa hieman Spa:n kaltainen pysyvämpi ratakompleksi.
Tuohon varmaan tulee vielä aitaa. On turhan matalan näköinen betoniaita tuota jyrkännettä suojaamassa.
petrolhead sanoi:
Rajoituksia perustellaan turvalllisuudella, mikä on mun mielestä turhan usein pelattu kortti kun sääntöjä arvostellaan. Jos ajatellaan että suunnittelurajoitukset ovat turvallisuusjuttuja , ne on mielestäni viety turhan pitkälle.
Minä taas en näe mitään erityistä syytä tinkiä juuri turvallisuudesta. Kuskien ja toimitsijoiden henki ja terveys on mielestäni melkeinpä miltä kantilta katsottuna tahansa tärkeämpää kuin mielenkiintoiset kisat. Eihän luupäisyys edes ole se missä kisataan, vaan taidossa.

Suurin osa FIA:n ratavaatimuksista on ihan basic-kamaa. Ainoastaan nuo radan pituusvaatimukset herättävät kysymyksiä perusteista. Toki mainitsemasi turvallisuusseikat saattavat olla syynä, mutta ne on tosiaan helposti toteutettavissa toisella tavalla (eikä yli 7 km:n radan edes tarvitse sijaita järjettömän isolla alueella, kuten vanha Interlagos osoittaa).

Minulla on sellainen mielikuva, että Tilkekin olisi suunnitellut jollekin radalle ulospäin kallistuvan mutkan, mutta enpä äkkiseltään löytänyt mainintaa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tuolla pituuden rajoituksella haetaan varmaankin ainakin katsojaystävällisyyttä, paikan päälle matkustaneet katsojat kun haluavat luultavasti nähdä auton mieluummin 70 kuin 35 kertaa kisassa. Lisäksi televisiointi hoituu lyhyellä radalla helpommin, kun paikan päälle ei tarvitse raahata kahtatuhatta kameraa kattavan lähetyksen luomiseksi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuolla pituuden rajoituksella haetaan varmaankin ainakin katsojaystävällisyyttä, paikan päälle matkustaneet katsojat kun haluavat luultavasti nähdä auton mieluummin 70 kuin 35 kertaa kisassa. Lisäksi televisiointi hoituu lyhyellä radalla helpommin, kun paikan päälle ei tarvitse raahata kahtatuhatta kameraa kattavan lähetyksen luomiseksi.
Rata-alueen turvallisuutta on myös helpompi valvoa pienemmällä alueella, eikä toimitsijoita tarvita niin paljoa.
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Pari leveää mutkaa / rata

No minäpä heitän tämmöisen ehdotuksen ratojen suunnittelijoille:

Pitkän suoran päässä olevasta nopeasta mutkasta voisi tehdä hyvän ohituspaikan, jos radan leveys vaikkapa tuplattaisiin mutkan kohdalta. Saataisiin aivan erilaisia mutkia ja mielenkiintoisempia ratoja.

Tyyliin näin:



(klikkaa suurentaaksesi)

Tuossa ehdotuksessani onkin oikeastaan jo kaksi ohituspaikkaa.
Jos laitettaisiin vielä mutkiin kallistuksia ja mieluiten eri suuntiin niin aina vaan parempi :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös