Olisi mielenkiintoista tietää tästäkin busineksestä se todellinen totuus?Oli se AKK:n mielestä niin kannattava bisnes, että ostivat Robert Lappalaiselta Helsinki Thunder Ajojen pääoikeudet jo vuonna 2001:
Tais harjoitella Pohjanmaalla homman jo aikaisemmin..?Lappalainen lupasi lukuisalle vapaaehtoisten joukolle hyvät olot, safkat jne, mutta palkaksi kuulemma sais jotain kalasoppaa tms that's it.
Kyllä tuollaisella kiva olisi joku kisakin nähdä, mutta tuskin noin selkeästi testiradaksi tehtyä ruvetaan ihan heti kilpailukäyttöön muuttamaan.
Uskaltaisin väittää, että eivät siksi rakenna väkirikkaille alueille, kun siellä saattaa olla ihmisiä, jotka eivät lämpene sille ajatukselle, että kilpa-autot tulisivat siihen "viereen" meluamaan aina vähän väliä. Vähän sama juttu suomessa.On jotenkin aina ihmetyttänyt nuo Saksan ratojen sijainnit. Oschersleben, Sachsenring ja Lausitz kaikki jokseenkin samalla alueella ja Hockenheim ja Nürburgring myös melko lähellä toisiaan. Väkirikkailla Münchenin, Hampurin/Bremenin ja Düsseldorfin alueilla ei ainakaan isompia ratoja.
Voisi myöskin kuvitella, että tonttimaa on asutuskeskittymien läheisyydessä jo lähtökohtaisestikin kalliimpaa. Entisen DDR:n puolella voi olla halvempaa, siksi Oschersleben, Sachsenring ja Eurospeedway ovat syntyneet sinne (ja halusta kehittää köyhempää itäosaa). Sachsenring toki oli ollut olemassa katuratana jo aiemmin.Uskaltaisin väittää, että eivät siksi rakenna väkirikkaille alueille, kun siellä saattaa olla ihmisiä, jotka eivät lämpene sille ajatukselle, että kilpa-autot tulisivat siihen "viereen" meluamaan aina vähän väliä. Vähän sama juttu suomessa.
Se voi tosiaan olla, että nuo on jossain määrin solidaarisuusverorahoilla rakennettu. Mutta silti outoa, ettei Pohjois- ja Etelä-Saksassa ole ratoja kilpailukäytössä, vai onko jotain pienempiä?. Entisen DDR:n puolella voi olla halvempaa, siksi Oschersleben, Sachsenring ja Eurospeedway ovat syntyneet sinne (ja halusta kehittää köyhempää itäosaa).
Kyl ne vaan tahtoo olla. Moottoriratojen omistajia nyt ei yleensäkään kiinnosta paskan vertaa pääseekö radallensa julkisilla vai ei. Yhteydet joita minä olen löytänyt ovat yleensä sellaisia, että sattumalta joku maaseutubussi menee muutaman kerran päivässä parin kilometrin päästä radan portista.eikä sikäläisellä rataverkostolla juna-asemakaan ole yleensä kovin kaukana radasta.
Lausitzring nyt on ihan puhtaasti rakennettu AVUS:in korvikkeeksi, että sen vuoksi se on siellä pimeimmässä nurkassa Brandenburgia...Se voi tosiaan olla, että nuo on jossain määrin solidaarisuusverorahoilla rakennettu.
On tuo aika jännä juttu ja ehkä joku osaa valottaa asiaa enemmänkin? Eipä se halpaa hommaa ole kymmeniä kilometrejä asfalttipäällysteistä, useampikaistaista, tietä ole tehdä. Mut kyllähän järjestäjien pitäis julkinen liikenne suunnitella yhelle viikonlopulle. Eikä ole mikään mahdottomuus edes?? Onko radat sit niin tiukilla, että pakko säästää ihan kaikesta ja toivotaan, että kyllä ne katsojat radalle asti pääsevät, kun ovat jo liputkin maksaneet. kymppi pari lippuun hintaa lisää ja jouhevat julkiset kulkeen välimatkaa? Tyyliin suomen "ski-bussit" tunturi-tapahtumiin?tyhmää sinänsä, että eivät viitsi panostaa julkisiin tai muihin tapoihin, millä sinne radalle pääsisi helposti. Mitä enemmän kävijöitä viikonlopun aikana, sitä enemmän jää kirstuun kultadubloneja.
Eikös Magny-Coursilla ollut se ongelma, että se oli keskellä ei mitään ja sinne oli vaikea päästä, muistanko oikein vai suollanko nyt sitä itseään?
Oli ennen isoja ongelmia.tyhmää sinänsä, että eivät viitsi panostaa julkisiin tai muihin tapoihin, millä sinne radalle pääsisi helposti. Mitä enemmän kävijöitä viikonlopun aikana, sitä enemmän jää kirstuun kultadubloneja.
Eikös Magny-Coursilla ollut se ongelma, että se oli keskellä ei mitään ja sinne oli vaikea päästä, muistanko oikein vai suollanko nyt sitä itseään?
Pikagoogletuksella löytyi tällainen sivusto:Onko kellään lisätietoa miten nuo asiat ovat edenneet?
Trains:
From Paris' Gare de Lyon station. 2hrs/25EUR. French Trains SCNF. Regular shuttle buses run during daylight hours from Nevers railway station to track. (on big race weekends only, call the track directly to find out if your event qualifies as a "big" one, the definition of this changes from year to year. Whim is a problem with this destination in more ways than one.) The distance from the station to the track 15KM, cost of the shuttle was 6EUR. If there is no shuttle, a cab ride will cost around 30EUR each way.
Drive:
120MIs/200KMs. From Paris, take A10 towards Orleans & Bourges. Get of at the Bourges exit, (N76) to St. Pierre Le Moutlier. Clear signage follows. Expect Road tolls. Good idea is to have a hired camper van waiting for you at your airport, & drive it to your pre-booked campsite.
No jos F1-viikonloppua tarkoitat niin onhan silloin ylimääräiset bussikuljetukset varmaan joka radalla, mutta muihin kisoihin on hiljaista. Esimerkiksi Katalonian radalla lähijunat kulkevat ihan pääkatsomon takaa, mutta tietääkseni F1-viikonloppunakaan ne eivät siinä pysähdy vaan lähin asema on kolmen kilometrin päässä. Jos siinä olisi jalkapallostadion niin takuulla olisi tehty ylimääräinen junaseisake. Ilmeisesti moottoriurheilutahoilla ei niin hyviä suhteita ole päättäjiin tms.On tuo aika jännä juttu ja ehkä joku osaa valottaa asiaa enemmänkin? Eipä se halpaa hommaa ole kymmeniä kilometrejä asfalttipäällysteistä, useampikaistaista, tietä ole tehdä. Mut kyllähän järjestäjien pitäis julkinen liikenne suunnitella yhelle viikonlopulle. Eikä ole mikään mahdottomuus edes?? Onko radat sit niin tiukilla, että pakko säästää ihan kaikesta ja toivotaan, että kyllä ne katsojat radalle asti pääsevät, kun ovat jo liputkin maksaneet. kymppi pari lippuun hintaa lisää ja jouhevat julkiset kulkeen välimatkaa? Tyyliin suomen "ski-bussit" tunturi-tapahtumiin?
Futisstadionilla myös pelataan useamman kerran viikossa, jolloin asemalle tulee käyttöä paljon enemmän. Moottoriradan ympäristöön pitäisi saada myös jotain muuta toimintaa mikä oikeuttaisi "ylimääräisen" aseman.Jos siinä olisi jalkapallostadion niin takuulla olisi tehty ylimääräinen junaseisake. Ilmeisesti moottoriurheilutahoilla ei niin hyviä suhteita ole päättäjiin tms.
Ei monillakaan futisstadioneilla ole sen enempää yleisötapahtumia kuin moottoriradoillakaan. Ja se asema tarkoittaisi käytännössä yhtä betonilaituria jonka luo juna pysähtyisi yleisötapahtumien aikaan. Tuollaiset lähijunat pysähtyvät muutenkin tiuhaan. Tyylinä vaan on, että futisstadioneilla satsataan julkisiin kulkuyhteyksiin, moottoriradoilla parkkipaikkoihin.Futisstadionilla myös pelataan useamman kerran viikossa, jolloin asemalle tulee käyttöä paljon enemmän. Moottoriradan ympäristöön pitäisi saada myös jotain muuta toimintaa mikä oikeuttaisi "ylimääräisen" aseman.
Sanoisin, että tuon nimenomaisen kisan tapauksessa täysin yhdentekevää. Kisan talous ei ole katsojista kiinni eikä kisaa Bahrainiin katsojien vuoksi ole hankittukaan. Mutta näyttäisi se lähtösuora vähän orvolta, jos pääkatsomo olisi mitoitettu vain parille tuhannelle katsojalle.Mitähän tuosta Bahrainista pitäisi sanoa. Katsomot näytti, jopa pääkatsomo, melko tyhjiltä :wall: