Moottoriratakeskustelu

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Onko tietoo Bangkokin GP:stä, että järjestetäänkö alku vai loppukaudesta 2015? Vissiin koko kisaa ei oo vielä lyöty lukkoon, mutta Ecclestone puhunut vuodesta 2015.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Oli se AKK:n mielestä niin kannattava bisnes, että ostivat Robert Lappalaiselta Helsinki Thunder Ajojen pääoikeudet jo vuonna 2001:
Olisi mielenkiintoista tietää tästäkin busineksestä se todellinen totuus?
Yksi tuttuni (korkeasti koulutettu = siellä melko vastuullisessa hommassa) oli tuolla töissä parina vuonna ja työ sanaa parempi kuvaus olisi kuulemma ollut orjana. Lappalainen lupasi lukuisalle vapaaehtoisten joukolle hyvät olot, safkat jne, mutta palkaksi kuulemma sais jotain kalasoppaa tms that's it. Itse herra kyllä kääri melkoiset voitot. Jätti taakseen aika katkeraa sakkia.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Lappalainen lupasi lukuisalle vapaaehtoisten joukolle hyvät olot, safkat jne, mutta palkaksi kuulemma sais jotain kalasoppaa tms that's it.
Tais harjoitella Pohjanmaalla homman jo aikaisemmin..?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Kyllä tuollaisella kiva olisi joku kisakin nähdä, mutta tuskin noin selkeästi testiradaksi tehtyä ruvetaan ihan heti kilpailukäyttöön muuttamaan.

On jotenkin aina ihmetyttänyt nuo Saksan ratojen sijainnit. Oschersleben, Sachsenring ja Lausitz kaikki jokseenkin samalla alueella ja Hockenheim ja Nürburgring myös melko lähellä toisiaan. Väkirikkailla Münchenin, Hampurin/Bremenin ja Düsseldorfin alueilla ei ainakaan isompia ratoja.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
On jotenkin aina ihmetyttänyt nuo Saksan ratojen sijainnit. Oschersleben, Sachsenring ja Lausitz kaikki jokseenkin samalla alueella ja Hockenheim ja Nürburgring myös melko lähellä toisiaan. Väkirikkailla Münchenin, Hampurin/Bremenin ja Düsseldorfin alueilla ei ainakaan isompia ratoja.
Uskaltaisin väittää, että eivät siksi rakenna väkirikkaille alueille, kun siellä saattaa olla ihmisiä, jotka eivät lämpene sille ajatukselle, että kilpa-autot tulisivat siihen "viereen" meluamaan aina vähän väliä. Vähän sama juttu suomessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uskaltaisin väittää, että eivät siksi rakenna väkirikkaille alueille, kun siellä saattaa olla ihmisiä, jotka eivät lämpene sille ajatukselle, että kilpa-autot tulisivat siihen "viereen" meluamaan aina vähän väliä. Vähän sama juttu suomessa.
Voisi myöskin kuvitella, että tonttimaa on asutuskeskittymien läheisyydessä jo lähtökohtaisestikin kalliimpaa. Entisen DDR:n puolella voi olla halvempaa, siksi Oschersleben, Sachsenring ja Eurospeedway ovat syntyneet sinne (ja halusta kehittää köyhempää itäosaa). Sachsenring toki oli ollut olemassa katuratana jo aiemmin.

Lisäksi Saksassa autobahnia pääsee, eikä sikäläisellä rataverkostolla juna-asemakaan ole yleensä kovin kaukana radasta.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
. Entisen DDR:n puolella voi olla halvempaa, siksi Oschersleben, Sachsenring ja Eurospeedway ovat syntyneet sinne (ja halusta kehittää köyhempää itäosaa).
Se voi tosiaan olla, että nuo on jossain määrin solidaarisuusverorahoilla rakennettu. Mutta silti outoa, ettei Pohjois- ja Etelä-Saksassa ole ratoja kilpailukäytössä, vai onko jotain pienempiä?

eikä sikäläisellä rataverkostolla juna-asemakaan ole yleensä kovin kaukana radasta.
Kyl ne vaan tahtoo olla. Moottoriratojen omistajia nyt ei yleensäkään kiinnosta paskan vertaa pääseekö radallensa julkisilla vai ei. Yhteydet joita minä olen löytänyt ovat yleensä sellaisia, että sattumalta joku maaseutubussi menee muutaman kerran päivässä parin kilometrin päästä radan portista.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
tyhmää sinänsä, että eivät viitsi panostaa julkisiin tai muihin tapoihin, millä sinne radalle pääsisi helposti. Mitä enemmän kävijöitä viikonlopun aikana, sitä enemmän jää kirstuun kultadubloneja.

Eikös Magny-Coursilla ollut se ongelma, että se oli keskellä ei mitään ja sinne oli vaikea päästä, muistanko oikein vai suollanko nyt sitä itseään?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
tyhmää sinänsä, että eivät viitsi panostaa julkisiin tai muihin tapoihin, millä sinne radalle pääsisi helposti. Mitä enemmän kävijöitä viikonlopun aikana, sitä enemmän jää kirstuun kultadubloneja.

Eikös Magny-Coursilla ollut se ongelma, että se oli keskellä ei mitään ja sinne oli vaikea päästä, muistanko oikein vai suollanko nyt sitä itseään?
On tuo aika jännä juttu ja ehkä joku osaa valottaa asiaa enemmänkin? Eipä se halpaa hommaa ole kymmeniä kilometrejä asfalttipäällysteistä, useampikaistaista, tietä ole tehdä. Mut kyllähän järjestäjien pitäis julkinen liikenne suunnitella yhelle viikonlopulle. Eikä ole mikään mahdottomuus edes?? Onko radat sit niin tiukilla, että pakko säästää ihan kaikesta ja toivotaan, että kyllä ne katsojat radalle asti pääsevät, kun ovat jo liputkin maksaneet. kymppi pari lippuun hintaa lisää ja jouhevat julkiset kulkeen välimatkaa? Tyyliin suomen "ski-bussit" tunturi-tapahtumiin?
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
tyhmää sinänsä, että eivät viitsi panostaa julkisiin tai muihin tapoihin, millä sinne radalle pääsisi helposti. Mitä enemmän kävijöitä viikonlopun aikana, sitä enemmän jää kirstuun kultadubloneja.

Eikös Magny-Coursilla ollut se ongelma, että se oli keskellä ei mitään ja sinne oli vaikea päästä, muistanko oikein vai suollanko nyt sitä itseään?
Oli ennen isoja ongelmia.
Piti tulla iso junaraide, ja asema ihan 10min sisällä radasta, mutta en tiedä miten se saaga sitten päättyi.
Eikö ollut Magny-Coursissakin puhetta jostain huvipuistoista ja uusista hotelleista.
Onko kellään lisätietoa miten nuo asiat ovat edenneet?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Onko kellään lisätietoa miten nuo asiat ovat edenneet?
Pikagoogletuksella löytyi tällainen sivusto:
Trains:
From Paris' Gare de Lyon station. 2hrs/25EUR. French Trains SCNF. Regular shuttle buses run during daylight hours from Nevers railway station to track. (on big race weekends only, call the track directly to find out if your event qualifies as a "big" one, the definition of this changes from year to year. Whim is a problem with this destination in more ways than one.) The distance from the station to the track 15KM, cost of the shuttle was 6EUR. If there is no shuttle, a cab ride will cost around 30EUR each way.

Drive:
120MIs/200KMs. From Paris, take A10 towards Orleans & Bourges. Get of at the Bourges exit, (N76) to St. Pierre Le Moutlier. Clear signage follows. Expect Road tolls. Good idea is to have a hired camper van waiting for you at your airport, & drive it to your pre-booked campsite.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
On tuo aika jännä juttu ja ehkä joku osaa valottaa asiaa enemmänkin? Eipä se halpaa hommaa ole kymmeniä kilometrejä asfalttipäällysteistä, useampikaistaista, tietä ole tehdä. Mut kyllähän järjestäjien pitäis julkinen liikenne suunnitella yhelle viikonlopulle. Eikä ole mikään mahdottomuus edes?? Onko radat sit niin tiukilla, että pakko säästää ihan kaikesta ja toivotaan, että kyllä ne katsojat radalle asti pääsevät, kun ovat jo liputkin maksaneet. kymppi pari lippuun hintaa lisää ja jouhevat julkiset kulkeen välimatkaa? Tyyliin suomen "ski-bussit" tunturi-tapahtumiin?
No jos F1-viikonloppua tarkoitat niin onhan silloin ylimääräiset bussikuljetukset varmaan joka radalla, mutta muihin kisoihin on hiljaista. Esimerkiksi Katalonian radalla lähijunat kulkevat ihan pääkatsomon takaa, mutta tietääkseni F1-viikonloppunakaan ne eivät siinä pysähdy vaan lähin asema on kolmen kilometrin päässä. Jos siinä olisi jalkapallostadion niin takuulla olisi tehty ylimääräinen junaseisake. Ilmeisesti moottoriurheilutahoilla ei niin hyviä suhteita ole päättäjiin tms.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Jos siinä olisi jalkapallostadion niin takuulla olisi tehty ylimääräinen junaseisake. Ilmeisesti moottoriurheilutahoilla ei niin hyviä suhteita ole päättäjiin tms.
Futisstadionilla myös pelataan useamman kerran viikossa, jolloin asemalle tulee käyttöä paljon enemmän. Moottoriradan ympäristöön pitäisi saada myös jotain muuta toimintaa mikä oikeuttaisi "ylimääräisen" aseman.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Futisstadionilla myös pelataan useamman kerran viikossa, jolloin asemalle tulee käyttöä paljon enemmän. Moottoriradan ympäristöön pitäisi saada myös jotain muuta toimintaa mikä oikeuttaisi "ylimääräisen" aseman.
Ei monillakaan futisstadioneilla ole sen enempää yleisötapahtumia kuin moottoriradoillakaan. Ja se asema tarkoittaisi käytännössä yhtä betonilaituria jonka luo juna pysähtyisi yleisötapahtumien aikaan. Tuollaiset lähijunat pysähtyvät muutenkin tiuhaan. Tyylinä vaan on, että futisstadioneilla satsataan julkisiin kulkuyhteyksiin, moottoriradoilla parkkipaikkoihin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Mitähän tuosta Bahrainista pitäisi sanoa. Katsomot näytti, jopa pääkatsomo, melko tyhjiltä :wall:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitähän tuosta Bahrainista pitäisi sanoa. Katsomot näytti, jopa pääkatsomo, melko tyhjiltä :wall:
Sanoisin, että tuon nimenomaisen kisan tapauksessa täysin yhdentekevää. Kisan talous ei ole katsojista kiinni eikä kisaa Bahrainiin katsojien vuoksi ole hankittukaan. Mutta näyttäisi se lähtösuora vähän orvolta, jos pääkatsomo olisi mitoitettu vain parille tuhannelle katsojalle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Qatarin eli Losailin rataa harkitaan F1-testien pitopaikaksi seuraaviin talvitesteihin. Tänä vuonna viileä sää haittasi testejä ja ainakin rengasvalmistaja olisi tyytyväinen, jos pidettäisiin testit mielummin lähempänä kisaolosuhteita tarjoavassa paikassa.

Myös Yas Marinaa ja Bahrainia harkitaan.

Autosport
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Qatarille kyllä peukkua, kun ei ole kalenterissa oleva rata. Mitään uutta Barcelonaa en todellakaan noin hyvästä radasta kuin Bahrain halua.
 
Ylös