Mosley väistyy

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Mosley: Tämä on viimeinen kauteni
25.02.2006 16:14

Kansainvälisen autoliiton puheenjohtaja Max Mosley vakuuttaa, että hän jättäytyy nykyisen kautensa jälkeen sivuun liiton tehtävistä.

65-vuotias Mosley valittiin viime vuoden lopussa neljännen peräkkäisen kerran FIA:n puheenjohtajaksi. Puheenjohtajan toimikausi on nelivuotinen. Ensimmäisen kerran Mosley valittiin FIA:n johtoon vuonna 1991.

- Vuonna 2004 erosin tehtävästäni, jonka jälkeen minut pyydettiin takaisin. Pahimmat arvostelijani olivat juuri heitä, jotka myös hyötyivät puheenjohtajuudestani eniten. Jos nykyiset kiista-asiat saadaan sovittua, tulen vähentämään aktiviteettiani. Joka tapauksessa tämä tulee olemaan viimeinen kauteni. Sijaiseni on jo valmiina, kertoi Mosley Autosprint-lehdelle.

(MTV3)
Onkohan uusi mies Maxin tilalle tulossa Ferrari-leiristä. :D :thumbfh:

Saa nähdä mihin suuntaan Formulat kehittyvät. Itse odotan kauhulla tota kahden kisan sääntöä. Saa nähdä mitä fanit tuumii, kun Malesiassa koneita paukkuu urakalla. Kukakohan vääntää uudet säännöt sitten tuleville kausille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hyvä että on seuraaja tiedossa. Ilmeisesti Max tällä kertaa päästetään eläkkeelle. No, jos se on Todt, ainakaan Ferrarintukemisväitteet eivät laannu.
Miguel sanoi:
Itse odotan kauhulla tota kahden kisan sääntöä. Saa nähdä mitä fanit tuumii, kun Malesiassa koneita paukkuu urakalla. Kukakohan vääntää uudet säännöt sitten tuleville kausille.
Öh, johan kahden kisan sääntö oli viime vuonna. Toki moottorien kestävyys uusilla V8:lla on toistaiseksi arvailujen varassa, mutta ainakin Rellujen ja Hondan leirissä näyttää hyvältä. Muut sitten laskevat tehoja, ellei muuten kestä. Vai kävisikö niin, että muut kuin Hondat paukkuvat, ja Super Aguri ajaa pisteille? ;)
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
WebSlave sanoi:
Hyvä että on seuraaja tiedossa. Ilmeisesti Max tällä kertaa päästetään eläkkeelle. No, jos se on Todt, ainakaan Ferrarintukemisväitteet eivät laannu.

Öh, johan kahden kisan sääntö oli viime vuonna. Toki moottorien kestävyys uusilla V8:lla on toistaiseksi arvailujen varassa, mutta ainakin Rellujen ja Hondan leirissä näyttää hyvältä. Muut sitten laskevat tehoja, ellei muuten kestä. Vai kävisikö niin, että muut kuin Hondat paukkuvat, ja Super Aguri ajaa pisteille? ;)

No niin oli. Mulla on sellainen tuntu, että V8 joutuu kovemmalle rasitukselle. Saa nähdä ...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miguel sanoi:
Saa nähdä mihin suuntaan Formulat kehittyvät. Itse odotan kauhulla tota kahden kisan sääntöä. Saa nähdä mitä fanit tuumii, kun Malesiassa koneita paukkuu urakalla. Kukakohan vääntää uudet säännöt sitten tuleville kausille.
Ehm, kaikki jo 1900-luvulla formuloita seuranneet ovat varmaan tottuneet siihen, että joissain kisoissa saatetaan nähdä useampiakin keskeytyksiä. Viime vuosien tilanne on tämän suhteen ollut todella epätyypillinen, joten en usko, että tuosta mitään kapinaa saadaan fanien keskuudessa aikaan.

Ja muuten, käsittääkseni Mosleyn nykyinen kausi jatkuu vuoden 2008 loppuun, mikä on tuosta Maikkarin uutisesta lahjakkaasti unohdettu. Tarkistan tuon vielä jostain.
 
Viimeksi muokattu:

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Bobakki sanoi:
Ehm, kaikki jo 1900-luvulla formuloita seuranneet ovat varmaan tottuneet siihen, että joissain kisoissa saatetaan nähdä useampiakin keskeytyksiä. Viime vuosien tilanne on tämän suhteen ollut todella epätyypillinen, joten en usko, että tuosta mitään kapinaa saadaan fanien keskuudessa aikaan.

Ja muuten, käsittääkseni Mosleyn nykyinen kausi jatkuu vuoden 2008 loppuun, mikä on tuosta Maikkarin uutisesta lahjakkaasti unohdettu. Tarkistan tuon vielä jostain.

En tarkoita kisakeskeytyksiä vaan ennen kisaa paukkuvia koneita, jotka siirtävät pahimmassa tapauksessa joukon kuskeja hännille. Mun mielestä nopeat kuskit saisivat lähteä myös kärjestä, jos vauhti riittää. Tällainen luotettavuudella voittaminen ei ole minun mielestä hyvä juttu. Samoin vain kahden pisteen voitto toiseksi tulleeseen vie mahdollisuuksia kiriä kiinni luotettavaa, mutta mahdollisesti hitaampaa kuskia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miguel sanoi:
Tarkoittiko tuo viimeinen kauteni lausunto valintakautta, eikä kisakautta 2006? :confused:
Tarkoitti.
Bobakki sanoi:
Ehm, kaikki jo 1900-luvulla formuloita seuranneet ovat varmaan tottuneet siihen, että joissain kisoissa saatetaan nähdä useampiakin keskeytyksiä. Viime vuosien tilanne on tämän suhteen ollut todella epätyypillinen, joten en usko, että tuosta mitään kapinaa saadaan fanien keskuudessa aikaan.
Juuri näin. Tosin tuoreemmat fanit pitävät suurta keskeytysmäärää epätyypillisenä ja outona. Tässä, kuten muissakin muutoksissa astuu vanha tuttu muutosvastarinta peliin. Lajin pitäisi olla juuri sellainen, kuin kukin katsoja sen on tottunut mieltämään. Kuten toisaalla totesin, minä olen nähnyt niin paljon muutoksia, etteivät ne enää minua hetkauta, vaikken kaikkien muutoksien suhteen olekaan FIAn kanssa samaa mieltä. Seuraan kuitenkin lajia sen kulloistenkin sääntöjen mukaan. Muistan esim. hyvin ajan, jolloin rengasrikot olivat arkipäivää. Nykyisin niitä nähdään aika vähän.
Miguel sanoi:
En tarkoita kisakeskeytyksiä vaan ennen kisaa paukkuvia koneita, jotka siirtävät pahimmassa tapauksessa joukon kuskeja hännille. Mun mielestä nopeat kuskit saisivat lähteä myös kärjestä, jos vauhti riittää. Tällainen luotettavuudella voittaminen ei ole minun mielestä hyvä juttu.
Hänniltä lähtö tarjoaa paremman shown, vaikkei se välttämättä urheilullista olisikaan. Toisaalta, säännöt ovat säännöt (ja moottoririkot tallin kykenemättömyyttä sopeutua sääntöihin). Jos autot/kuskit lähtevät jo valmiiksi nopeusjärjestyksessä, luvassa on yleensä tylsä kisa, ellei tapahdu mitään erikoista. Luotettavuutta olen taas itse aina arvostanut. Maaliin pääsy on se ensimmäinen tavoite, muuten pisteistä ei voi edes unelmoida. Se ei paljon lohduta, että on nopein auto vain puolen kisan verran.
 
Viimeksi muokattu:

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
Mosley lähtee!!! :thumbup: :D :thumbup: :D :thumbup: :D ja :alppu: !
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Pitäisikö nyt päästellä riemunkiljahdus? HURRAA! Maailma pelastuu kun Max lakkaa tuhoamasta forumlaykkösiä :thumbup:
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Pieni askel maailmalle, suuri fykkösille! :thumbup: :thumbup: :alppu:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
WebSlave sanoi:
Hänniltä lähtö tarjoaa paremman shown, vaikkei se välttämättä urheilullista olisikaan. Toisaalta, säännöt ovat säännöt (ja moottoririkot tallin kykenemättömyyttä sopeutua sääntöihin). Jos autot/kuskit lähtevät jo valmiiksi nopeusjärjestyksessä, luvassa on yleensä tylsä kisa, ellei tapahdu mitään erikoista. Luotettavuutta olen taas itse aina arvostanut. Maaliin pääsy on se ensimmäinen tavoite, muuten pisteistä ei voi edes unelmoida. Se ei paljon lohduta, että on nopein auto vain puolen kisan verran.

Moon eri mieltä luotettavuudesta. Mun mielestä on väärin, jos "köröttelemällä" on mahdollista voittaa mestaruus. Mun mielestä itse kilpailussa kuskien pitäisi pystyä ajamaan koko ajan limiiteillä. Vaikkakin vanha systeemi olikin ehkä kallis (erityiset aika-ajo moottorit ja kisakoneet erikseen), niin itse pidin siitä enemmän kuin nykyisestä mallista. Silloin jokainen tiesi kuka oli oikeasti nopea ja kuka ei. Nyky säännöillä tästä ei voi olla aina ihan varma.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Miguel sanoi:
Moon eri mieltä luotettavuudesta. Mun mielestä on väärin, jos "köröttelemällä" on mahdollista voittaa mestaruus. Mun mielestä itse kilpailussa kuskien pitäisi pystyä ajamaan koko ajan limiiteillä. Vaikkakin vanha systeemi olikin ehkä kallis (erityiset aika-ajo moottorit ja kisakoneet erikseen), niin itse pidin siitä enemmän kuin nykyisestä mallista. Silloin jokainen tiesi kuka oli oikeasti nopea ja kuka ei. Nyky säännöillä tästä ei voi olla aina ihan varma.
Kisabensat aika-ajossa on oikeastaan ainoa mikä estää sitä todellisen maksiminopeuden esittämistä. Siitähän oltaisiin kai tällekin kaudelle jo saatettu päästä eroon, mutta autot kun jo oli suunniteltu tuon säännön mukaan, niin sitä ei haluttu enää muuttaa.

Ja ihan lähihistoriassakin on varsinaisesti yksi kerta kun "köröttelemällä" on meinattu mestaruus viedä, ja se vuosi oli 2003. Köröttelyllä viittaan Kimin voittomäärään, en kaasupolkimen käyttöön. Alonsoa viime vuonna voi pitää köröttelijänä, mutta hemmo kuitenkin keräsi voittoja aika pirun monesta kisasta, sitä ei kukaan voi kiistää.

Juu, perihän Fernando Kimiltä johtopaikkaa ja pistettä, mutta olisi se vaan kumma jos kisan keskeyttänyt kuski voiton korjaisi. Ei taida hiihdossakaan säälipisteitä herua jos nakkaat sauvat pöpelikköön kun on vasta 10km 30km:stä takana :rolleyes:

Ai niin, mitä uutiseen tulee, niin Mosley itsekin totesi aika metkan jutun siitä miten äijä raahattiin takaisin johtoon vaikka oli jo aiemminkin homman jättämässä. Tallipäälliköt taitaa olla sen verran vekkuleita ettei niille milloinkaan homma kunnossa. Aika selväksi ainakin on tullut että kaiken maailman komiteoilla ei päätöksenteossa tee yhtään mitään. Tosin ainakin se takaisi ettei mikään enää koskaan mihinkään suuntaan muutu.
 
Viimeksi muokattu:

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Mosley lähtee neljän vuoden kuluttua. Hänet valittiin viime vuoden lopulla neljäksi vuodeksi. Voi olla että ennen sitä F1:t on jo haudattu. Ainakin "pikkutallien" osalta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Miguel sanoi:
Moon eri mieltä luotettavuudesta. Mun mielestä on väärin, jos "köröttelemällä" on mahdollista voittaa mestaruus. Mun mielestä itse kilpailussa kuskien pitäisi pystyä ajamaan koko ajan limiiteillä. Vaikkakin vanha systeemi olikin ehkä kallis (erityiset aika-ajo moottorit ja kisakoneet erikseen), niin itse pidin siitä enemmän kuin nykyisestä mallista. Silloin jokainen tiesi kuka oli oikeasti nopea ja kuka ei. Nyky säännöillä tästä ei voi olla aina ihan varma.
Juuri näin. Ei F1-luokan pidä todellakaan olla mitään taloudellisuusajoa. Sääntö jossa yhdelle viikonlopulle oli sallittu yksi moottori/auto oli erittäin hyvä ja toimiva.

Mutta itse topicin pääasiaan: Loistavaa mikäli Sir Oswald Max Mosleysta päästään vihdoin eroon :thumbup: :ahem:
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Munkin mielestä ton moottorisäännön kanssa mentiin metsään kun se nostettiin kahteen kisaan se kestävyysvaatimus. Yhden kisan moottorit olisin vielä hyväksynyt.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Vilperi sanoi:
Munkin mielestä ton moottorisäännön kanssa mentiin metsään kun se nostettiin kahteen kisaan se kestävyysvaatimus. Yhden kisan moottorit olisin vielä hyväksynyt.
Mikäs tuossa on vikana, kyllähän osaava valmistaja pystyy kaksi kisaa kestävän moottorin tekemään. :D
Tarvitsee moottorin kestää kisa tai kaksi, mitotetaan se silti niin ettei se enempää kestä, moniko muistaa kun oli aika ajo moottoritkin sallittu, ei niillä kisaan enään voinut lähteä. :thumbup:
Ja taloudellisuudesta, kyllä valmistajat painii nytkin ihan yhtä lailla myös moottorin taloudellisuuden takia, kukaan ei autossaan "kanna" kisassa kiloakaan ylimääräistä bensiiniä, kaikkihan tietää paljonko se vaikuttaa kierosnopeuteen.
Eli moottoreissa on oltava teho/kulutus = hyötysuhde kohdillaan, besasyöpöllä ei kisoja voiteta....
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
J.Heldenview sanoi:
Pitäisikö nyt päästellä riemunkiljahdus? HURRAA! Maailma pelastuu kun Max lakkaa tuhoamasta forumlaykkösiä :thumbup:
On sillä vielä neljä vuotta aikaa vielä tehdä tuhojaan. Muuten kuka sitten on varmasti parempi henkilö hoitamaan noita asioita?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Hermanni sanoi:
Mikäs tuossa on vikana, kyllähän osaava valmistaja pystyy kaksi kisaa kestävän moottorin tekemään. :D
Tarvitsee moottorin kestää kisa tai kaksi, mitotetaan se silti niin ettei se enempää kestä, moniko muistaa kun oli aika ajo moottoritkin sallittu, ei niillä kisaan enään voinut lähteä. :thumbup:
Kyse onkin siitä, että sarja koostuu yksittäisistä erillisistä osakilpailuista, joissa sitten kuitenkin otetaan huomioon edellisen kisan luotettavuus. Jaetaan niitä pisteitäkin sitten vain joka toisen kilpailun jälkeen :thumbup:
 
Ylös