Pannaan Nelosen pitkä Mika-haastattelu kokonaan tänne kutkuttelemaan:
“Intoa hienoon tilaisuuteen on tullut päivä päivältä enemmän“
12.8.2009 17:15:14
Kallio tähtää tehdaspyörällä
kuuden sakkiin Brnossa
Uupumuksesta kärsivän, MotoGP-luokan vuoden 2007 maailmanmestarin Casey Stonerin paikalle Ducatin tehdastalliin kolmen kisan ajaksi kutsuttu Mika Kallio myöntää, että hänen intonsa kasvaa sitä myötä, mitä lähempänä Tshekin GP:n ensimmäinen harjoitustunti perjantaina Brnon radalla siintää.
- Kun sain kuulla maanantaiaamuna yllättävän uutisen, en ehtinyt asiaa vielä sen suuremmin miettimään. Ajatuksena oli oikeastaan vain se, että teen parhaani ja ajan nuo kisat uudessa värityksessä. Nyt, kun olen saanut sulatella asiaa kaksi päivää, niin intoa on tullut yhä enemmän. Onhan tämä todella hieno mahdollisuus, kertoi Kallio keskiviikkona iltapäivällä ennen lähtöään Tshekkiin.
Kallio pitää kuitenkin tavoilleen uskollisesti päänsä kylmänä, eikä anna kohun vaikuttaa keskittymiseensä.
- Lähden varsinkin Brnoon samoilla tavoitteilla kuin tähän kauteen aiemminkin, eli tekemään omaa parasta tulostani. Tavoitteet ovat 5-6:n joukossa. Katsotaan tilannetta sitten Tshekin jälkeen eteenpäin.
Kallio käynnisti kuninkuusluokan tulokaskautensa kahdella kahdeksannelle sijalla Pramac-tiimin punavalkoisen Ducatin puikoissa Qatarissa ja Japanissa.
Sen jälkeen potentiaalia ja aineksia olisi ollut parempaankin, mutta matkaan on mahtunut mukaan myös epäonneakin, eivätkä kaikki palaset ole loksahtaneet vielä kertaakaan täysin kohdalleen.
Olisiko nyt paikka korkata se kuuluisa ketsuppipullo-ilmiö punaisen pyörän puikoissa?
- Nii-in, kuittaa Kallio.
Kallio vs. Hayden
myös testeissä
Kallio ajaa Ducatin tehdastiimissä Nicky Haydenin tallikaverina Brnon lisäksi edelleen Indianapolisin ja Misanon kisat, kunnes Stoner pyrkii tekemään paluun radoille lokakuun alussa Estorilissa. Kallion ohjelmaan lukeutuu edelleen Brnossa maanantaina ajettava, kilpailukauden 2009 viimeinen testipäivä.
- Tässäkin mielessä tämä pesti ei olisi oikeastaan voinut tulla parempaan paikkaan. Maanantain testipäivä on sekin iso asia, tähdentää Kallio, joka säväytti vakuuttavasti jo Pramac-tiimin Ducatilla kesäkuun puolivälissä Barcelonan testeissä.
Kallio ottaa testimahdollisuuden kiitollisena vastaan, sillä valkeakoskelaiskuljettaja tunnetaan kuljettajana, joka on kerännyt aina kiitosta myös pyörän kehitystyöhön antamastaan informaatiosta KTM-ajoista lähtien. Silloin moottorivelho Harald Bartol kiitti ja kenties kumarsikin suomalaisen suuntaan.
- Ensi vuoden osalta kaikki on vielä auki. Tehtaan väki pääsee tarkkailemaan nyt tilannetta kisojen lisäksi myös testeissä, Kallio viittaa kilpailuasetelmaan Haydeniin nähden.
Kalliolle on jo näytetty vihreää valoa Ducatin ja sen päällikön Livo Suppon taholta. Ainakin satelliittitiimistä löytynee varmuudella töitä, mutta paikka tehdastallissa ei ole sekään poissuljettu ajatus. Ei varsinkaan silloin, jos Kallio pystyy näyttämään vuoden 2006 maailmanmestari Haydenille kaapin paikan lähiviikkojen kuluessa.
Kallio ei kuitenkaan kiirehdi asioiden edelle. Teot saavat puhua puolestaan.
- Katsotaan nyt ensin loppukausi, mutta kyllähän Ducati on omalta osaltani vahvin vaihtoehto ensi vuodeksi. Toinen vuosi on aina helpompi tutussa ympäristössä.
“Nyt näen, onko
pyörissä eroja”
Tehdaspyörät kulkevat viimeisimpien kehitysosien osalta satelliittitiimien kalustoa edellä. Ducatilla on tosin kuulutettu jo kauden alusta lähtien, että heidän toimintapolitiikkaansa se ei kuulu.
- Kaluston pitäisi olla lähes identtistä, eli Ducatin tehdas- ja satelliittitiimien pyöristä pitäisi löytyä pitkälti samat palikat. En osaa vielä sanoa, mutta senkin näkee sitten perjantaina. Ei niissä pyörissä ole ainakaan radikaalia eroa, joten tuskinpa omat kierrosaikani heilahtavat suuremmin suuntaan tai toiseen varsinkaan alussa, arvioi Kallio.
Kallion taustalla häärää Ducatin tehdastallin varikkoboksissa Stonerin henkilökunta.
- Samat kaverit siellä ovat kuin Caseyllakin. Lisäksi saan Pramac-tiimistä mukaani oman kisainsinöörin, vahvistaa Kallio.
Tehdas- ja satelliittitiimien ero korostuukin nimenomaan henkilöstön ja sen valmiuksien osalta. Määrä ei korvaa laatua, mutta tehdastalli tarjoaa tarvittaessa tuhdimmat eväät nopeampiin muutoksiin ja ideoihin pyörän kehittämisen sekä säätöihin.
- Vauhti sekä luottamus pyörään tulevat sitä kautta, jolloin hyvä kyyti saadaan päälle nopeammin, muotoilee Kallio.
“Sormen ei pitäisi
haitata ajamista”
Kallio taisteli kesäkuun lopulla Assenin radalla tavoittelemastaan kuudennesta sijasta, kunnes matkanteko päättyi rajuun kaatumiseen viimeisellä kierroksella.
Kallion pahasti siipeensä saaneeseen vasemman käden nimettömään sormeen tehtiin ihonsiirto kaksi viikkoa sitten Tampereella.
- Sormesta poistettiin tiistaina tikit ja siteet. Iho on tarttunut suunnitellusti, joten siltä osin ei pitäisi olla isompia ongelmia. Tietysti pitää olla tarkkana, mutta ei tuosta sormesta ole varmastikaan ajamiselle haittaa Brnossa.
Ducatit ovat olleet kahtena viime kautena vauhdillisesti vahvoilla perinteikkäällä tshekkiradalla, vaikka mestaruutta puolustava ja MM-sarjaa parhaillaan johtava Yamahan Valentino Rossi veikin viime vuonna voiton Stonerin kaaduttua selvästä johtoasemasta.
- Pidän itse radasta ja nähtävästi Ducati istuu sinne hyvin, vinkkaa Brnossa kolme kertaa pienemmissä luokissa podiumille kivunnut Kallio.