MotoGP, Donington

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Päätin perustaa otsikon, vaikka eletäänkin jo lauantai-iltaa. Kisat ovat ohjelmassa huomenna, ikävä kyllä menee päällekkäin F1:sen kanssa. Toinen vastaava tilanne on lokakuussa (RR-Malesia, F1-Japani)

Mika Kallio sivusi uransa parasta aika-ajotulosta (Malesia&Australia 03) ollen kolmas. Kisassahan hän on parhaimmillaan ollut toinen. Nyt on erittäin hyvät mahdollisuudet olla mukana voittokamppailussa, kunhan vain lähtö ja alkukierrokset sujuvat hyvin. Lisäksi tarvitaan virheetöntä ja ongelmatonta suoritusta. Paitsi sekään ei välttämättä riitä...

Mika on tämän viikonlopun ilman tallikaveriaan, sillä Stoner mursi solisluunsa Sachsenringin harjoituksissa.

Paalulta piikeissä lähtee Dovizioso (uran viides), kakkosruudun valtasi Barbera ja nelosruutuun ajoi Corsi (sivuaa parasta). Edelliskilpailun voittajan, Roberto Locatellin, ruutu on 7.

Vesa Kallio oli 28. Ajon miehet peräkkäisissä ruuduissa, Pesek 20. ja Harms 21.

Kaksipuolikkaissa eturivin valtasivat de Angelis, Porto, Aoyama ja MM-sarjan kärkimies Pedrosa. Sarjakakkonen Randy de Puniet oli viides.

de Angeliksen paalu oli hänen ensimmäinen tässä luokassa. 125-kuutioisissa hän ajoi paalulle viisi kertaa. Siitä huolimatta hän ei ole päässyt kertaakaan juhlimaan voittoa.

Kuninkuusluokassa Valentino Rossi (24. isoimmassa luokassa/34. koko uralla) oli nopein saaden eturiviin seurakseen Sete Gibernaun ja Loris Capirossin. (MotoGP-sääntöjä muutettiin täksi kaudeksi)
Max Biaggi oli 8. ja kolme viikkoa sitten juhlinut Makoto Tamada vasta 15. Bridgestonen renkaat eivät toimineet kunnolla, kun kaksi edellistä kilpailua eturivistä startannut Kenny Robertskin joutui tyytymään ruutuun 13.

Sarjan nuorin ajaja, WCM:n Michel Fabrizio jatkaa hienoja suorituksiaan. Nyt hän jätti taakseen molemmat Protonit ja Kawasakin Hofmannin. Jos edestä putoaa väkeä pois, ovat pisteet jälleen mahdollisia.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Päällekkäin menee mutta ainakin itse ajattelin katsoa Fykkösistä vain pari ekaa kierrosta, sen jälkeen siirto neloselle katsomaan kunnon kilvanajoa ;)
Pitää toivoa että Mikalla on vauhti alusta loppuun kunnossa eikä tule sitä pientä kuukahdusta kisan keskivaiheilla. Suoranopeutta näyttäisi ainakin löytyvän aika kiitettävästi.
Minkä ihmeen takia muuten KTM ei ajata toista pyöräänsä ollenkaan?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Toivottavasti Kallion Mika saisi nyt koko viikonlopun menemään putkeen. Nyt on yksi etappi saavutettu, eli lähtöruutu on mainio. Tästä kun Mika saisi hyvän lähdön ja pääsisi kärkiryhmään mukaan, niin tuloksena voisi olla palkintokorokesija.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Kallio tuli sitten kisassa neljänneksi. Kolmannen sijan taistelussa Lorenzo osoittautui vahvemmaksi. Dovizioso ajoi varsin helppoon voittoon, ja voittonsa lisäksi pääsi riemuitsemaan siitä, että Barbera, Locatelli ja Nieto keskeyttivät. Bautistalta hieno ajo ja kakkossija.

Kaksipuolikkaissa Pedrosa voitti ja Poggiali ajoi ulos, eli varsin tuttua menoa tältä kaudelta. Porto ja de Puniet pääsivät myös palkintopallille.

MotoGP:ssä voiton vei Rossi ennen Telefonica-Honda-kaksikkoa Edwards-Gibernau. Todellakin tuossa järjestyksessä. Maxilla oli todennäköisesti suuria ongelmia ja hän jäi kauas kärjestä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Joo. Rossi palasi taas podiumille, keskelle tietysti.

MM-pisteet (9/16) :

1. Rossi 164
2. Gibernau 142
3. Biaggi 142
4. Edwards 95
5. Barros 86

GP-voitot :
1. Rossi 5kpl
2. Gibernau 2kpl
3. Biaggi 1kpl
4. Tamada 1kpl

Jaossa on siis vielä 175pistettä.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Hieno hyökkäys oli Mikalta viimeisessä mutkassa, vimeiseen asti yritti mutta ei ihan riittänyt. Loistavasti tuntuu Mikallakin nyt vauhtia löytyvän :thumbup:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
En löytäny ku tän topicin täältä?!?:confused: Ite oon ihan onessani kun Eurosportin myötä näkyy aikkikset (todettakoon että Mika sijalla 5 Stoner 3 ja Vesa 30)
Selostajat kerto just että Ui ajaa eka kertaa nelitahtisella:p
Ei näytä live chatissakaan kiinnostavan ketään onx liian aikaista vai onko seuraaminen tyrehtynyt täysin?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mä ainakin seuraan mielenkiinnolla noita kisoja vaikka en vielä talleja, merkkejä ja kaikkia kuljettajia tunnekaan. Kisoissa tapahtuu koko ajan! Siitä mallia Formuloihinkin, että kunnon imu peesistä niin ohi mennään!

Valitettavasti Mika keskeytti Japanissa :frown:

Mutta onko tuo Mikan tallikaveri Stoner millainen tekijä? Kepittänyt useimmiten Mikan. Millainen mittari hän on?
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Stoner on kunnon kuski, hänen perässään kun pysyy niin pitäisi top5:stä itsensä löytää.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Stoner on nopeudessa muiden kärkikuskien tasolla, mutta hän on edelleen todella epävarma.

Kallion veljekset eivät kovin usein ole kaatuneet, vaikka Mikalle niin tänään kävikin. Vesa on keskeyttänyt 15 kisastaan vain kerran kaatumisen takia, Mikan prosentti on varmasti suurempi, mutta otteet ovat varmentuneet viime aikoina.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Törkeetä. Nelosen ohjelmalistassa oli että kisa tulee 13:30 ja kun ruudun avasi niin kisa oli jo ohi :frown:

No Mika neljäs :thumbup:
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Heh, heh...Rossi vetäs MotoGP.ssä ulos ja Gibernau otti voiton. Jo varmalta näyttänyt mestaruus onkin jälleen auki kun Sete kavensi eron 14 pisteeseen. Loistavat loppukaudren kisat odotettavissa.:alppu:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Ma sanoi:
Heh, heh...Rossi vetäs MotoGP.ssä ulos ja Gibernau otti voiton. Jo varmalta näyttänyt mestaruus onkin jälleen auki kun Sete kavensi eron 14 pisteeseen. Loistavat loppukaudren kisat odotettavissa.:alppu:
On kyllä ihan toisenlaista menoa nuo RR-kisat kuin F1-autoilut. Piikit ja MotoGp:n katsoin kokonaan, 250 kuutioisissa piti käydä muualla, joten sitä en nähnyt.

Piikeissä tapahtui paljon ohituksia ja kisanvoitto ratkesi vasta maalikameran tarkastelun jälkeen. Voittajalla ja lopulta toiseksi julistetulla oli täsmälleen yhtä hyvä aika maaliintullessa, valitettavasti en tarkistamatta muista kuskien nimiä.

Mika Kallion täytyisi hieman petrata vauhtiaan, sillä Casey Stoner on auttamattomasti jatkuvasti nopeampi, niinkuin oli nytkin. Stonerilla vain ei vehkeet kestä ollenkaan, sen takia Mikalla taitaa olla enemmän pisteitä nyt kuin Stonerilla. Stonerilla kuuden keskeytyksen putki menossa...

MotoGPstä vielä. On se Rossi kyllä kova kuski, vaikka nyt kisa päättyikin omaan virheeseen. Viimeiseltä paikalta kisaan ja taisi ehtiä jopa neljänneksi nousta ennenkuin kaatui ittensä pihalle. Pitää kyllä seurata loppukausikin, kun toi Digiboksi nyt mahdollistaa sen.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Hiukan aiheen sivusta,mutta mistä saisi teknistä tietoa noista moottoreista? Kuinka paljon esim piikit kiertävät ja mikä on maksimi teho jne. Onko noissa moottoreissa joitakin ihmevirityksiä,joita en näe vakio vehkeissä vai onko niistä saatu perinteisin keinoin tehot ulos jne..
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Hmm...jossain topicissa oli ainakin tietoa MotoGP-pyörien moottoreista...löytynee tältä Muu moottoriurheilu palstalta.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Menee jotenkin yli mun hilseen.. Miten ihmeessä noista piikkisistä saadaan noin paljon tehoa noin alhaisilla kierroksilla... 53,8hv 13600rpm.. Mun karting kone kiertää yhtä paljon ja siitä saadaan ulos noin 31hv eli alle 60% !! Perustuuko toi teho sitten RAM AIR tekniikkaan vai miten toi on mahdollista?
 

mun

Active member
Liittynyt
20.4.2004
Viestit
39
Airbox, eli RamAir vaikuttaa jonkin verran, mutta ei selitä ollenkaan kaikkia.
Suurin vaikutus mielestäni on tullut täysin säädettävästä sytystä. Käyriä voi tehdä itse minkälaisia tarvitaankin. Jokaiselle vaihteelle voi olla oma käyrä, "mappi", tai ainakin peruskäyrää voidaan nostaa /laskea eri vaihteille. Joka vaihteelle voidaan siis "kääntää" eri määrä ennakkoa. Isoilla vahteilla ei ennakkoa voi olla yhtäpaljon kuin pienillä, koska aika sytytyksestä siihen hetkeen että paine taas alkaa laskea on pitempi ja kone alkaa nakuttaa. Pienillä vaihteilla nakutusta ei ehdi tulla. Tuo selittää tehonlisäyksen alemmilla vaihteilla.

Ylemmille vaihteille on saatu lisää tehoa laskemalla, joo'o laskemalla sekä ensiö-, kampikammion tilavuutta lisää, että toisiopuristusta, palotilan tilavuutta lisää. Tällöin sytytys voi olla aikaisempi ennenkuin ollaan nakutusrajalla. Vaikka puristukset ovat matalammat, niin tällä on saatu huomattavasti lisää tehoa ja kiertävyyttä. Lisäkierroksilla saadaan lisätehoa.
Paitovei; Nelarissa pitää olla kaksinkertainen kierrosmäärä, jotta siitä saadaan sama teho.:wink:

Kaasuttimissa on tyhjäkäyntipiirin (jossa on kuulemma käytetty ruiskutus-systeemiä. En tunne asiaa.) ja pääsuuttimen lisäksi PowerJet-suutin, jonka paikasta kaasarinkurkussa riippuen alkaa tulla täys-, tai lähes täyskaasulla lisäpensaa ennemmin, tai myöhemmin. Tämä PowerJet voidaan määritellä syttysysteemissä sulkeutumaan joka vaihteella erikseen määritellyllä kierrosluvulla. Huipputehonkierrosluvun jälkeen ei enää tarvita yhtä paljon pensaa ja PowerJet voidaan laittaa kiinni ja saada taas seos kohdalleen ja yläteho kasvaa.

Säädettävän syttysysteemin mukana tulee myös tiedonkeruujärjestelmä, joka voi olla myös erillinenkin. Sytytystulpan alle laitettava nakutusanturin ja pakoputkessa mahdollisesti olevien lämpö- ja lambda-antureiden avulla voidaan seos säätää erittäin tarkasti, mutta ei ilman pitkää kokemusta.

Sytyn avulla voidaan vaikuttaa pakokaasujen lämpöön, joka taas vaikuttaa pakoputken lämpöön ja sitä kauttaa pakoputkessa vaikuttavaan äänennopeuteen. Kun putki on lämpimämpi, niin äänennopeus kasvaa, josta johtuu että putki on tavallaan lyhyempi ja toimii parhaiten korkeammalla kierrosluvulla. Vaikka putken pituus onkin kiinteä niin senkin toiminnalliseen pituuteen voidaan vaikuttaa.

RR-piikeissä ei ole ollut pakoaukonsäätimiä, mutta niitäkin on jo muutaman vuoden testattu ja käytetty. Näillähän saadaan tehoaluetta laajennettua, tai se voidaan kaventaa entiselleen, mutta saadaan tehoa lisää.

Ei siellä mitään maagisia keinoja ole. Moottorit ovat normaaleja läppäkoneita, lukuunottamatta Apriliaa, joka on luistikone.


Olen vieläkin sitä mieltä että jos 2-tahtisten kehitykseen panostettaisiin saman verran kuin nelareiden, niin nelarikokoonpanolinjat saisi muuttaa 2-tahtilinjoiksi. No, liian monet ovat eri mieltä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Jos samoilla kierroksilla saadaan saman kokoisesta koneesta 60% enemmän tehoa niin se taitaa pitkälti johtua Kartingkoneeni tahallaan "väärin" säädetystä sytytys ennakosta huippukierroksilla(se kaiketi aikastaa sytkää ja toimii siten kierrosrajoittimena) + siitä että 125cc kisakone saa huomattavasti enemmän tavaraa poltettua huippukierroksilla eli sen täytös on huomattavasti parempi kuin kartingkoneessa :(
 
Ylös