MotoGP, Donington

mun

Active member
Liittynyt
20.4.2004
Viestit
39
Koneesi sytytystä ei varmaankaan ole tahallaan säädetty väärin. Se toimii varmaan hyvin noilla palikoilla, puristukset, sylinterin ajoitukset, pakoputki, jne. Salliiko säännöt käyttää saadettävää syttyä ja vaikka se olisi mahdollistakin, niin kauan menisi ennenkuin siitä ratkaisevaa hyötyä löytyisi. Erilaisia kombinaatioita joutuu kokeilla paljon ennenkuin hyötyä löytyy.

Toisekseen 125cc/31hp taitaa tarkoittanee ettet aja vaihteellisessa (C?) luokassa? Jos käytössä on vain yksi vaihde, niin kierroslukualuehan on pakko olla hyvin laaja huipputehon kustannuksella. Kartingluokissa säännöt rajoittavat muutoksia enemmän kuin MotoGP:n 125-/250-luokissa. Kartingin kansallisessa C-luokassa muistelisin että koneen täytyy perustua crossimoottoreihin ja saako edes IC-luokassa käyttää säädettävää syttyä. Näiden kanssa pelailusta on niin kauan etten edes ole varma mitkä vaihteelliset 125-luokat ovat nykyään.

Loppujen lopuksi kannattaa oikeastaan olla tyytyväinen ettei mitään kalliita ratkaisuja omassa kisaluokassaan saisikaan käyttääkään. Parasta olisi että säännöillä pystyttäisiin saaman mahdollisimman halvat ja tasapuoliset luokat, ettei sijoituksia ratkaise pappan rahapussi.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
bigbear sanoi:
Menee jotenkin yli mun hilseen.. Miten ihmeessä noista piikkisistä saadaan noin paljon tehoa noin alhaisilla kierroksilla... 53,8hv 13600rpm.. Mun karting kone kiertää yhtä paljon ja siitä saadaan ulos noin 31hv eli alle 60% !! Perustuuko toi teho sitten RAM AIR tekniikkaan vai miten toi on mahdollista?
Eihän tuollaiset tehot ole mitenkään mahdottomia saavuttaa. Tunnen mm. yhden rakentajan, joka on rakentanut vapaaviritteiseen 0250-kilpaveneluokkaan 250 kuutioisen bokserimoottorin, joka tuottaa n. 100 hv:tä ja kiertää 14 000 rpm. Automaattisesti säätyvät sytkät löytyy siitä koneesta, mutta muuten ei elektroniikka ole. Kuulemma huipputeho saattaisi olla hieman korkeampikin, mutta kisoissa ei pystytä ihan maksimitehoja käyttämään, koska se ei kestäisi koko kisamatkaa.

Olen vieläkin sitä mieltä että jos 2-tahtisten kehitykseen panostettaisiin saman verran kuin nelareiden, niin nelarikokoonpanolinjat saisi muuttaa 2-tahtilinjoiksi. No, liian monet ovat eri mieltä.
Pitkälti samaa mieltä. Taitaa kuitenkin viherpiipertäjät olla suurin este kaksitahtisien jatkokehitykselle, sillä nelarithan ovat saasteettomampia kuin kaasarikaksarit.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Tuo mun karting moottori on todellakin "harrastaja"luokan moottori ,jossa on yritetty pitää kulut kurissa,mutta kuitenkin ihmettelen samoilla kierroksilla saatavan noin paljon enemmän tehoja.. Luokka on siis Vortex Rok eli vaihteeton ,keskipakois kytkimillä varustettuja vehkeitä.. Toinen koneemme on 100cc melkein 20000rpm kiertävä kisakone joka on myös vaihteeton,tehoja siinä on sama 31hv.

Eikös noi uudet suorasuihkutus veneenperämoottorit ole jo todella ympäristöystävällisiä ja pieni kulutuksellisia ja niissä on jopa venttiilit imupuolella. Näin ainakin muistelisin Selvan tekevän
 
Ylös