MotoGP/Moto2/Moto3 -kausi 2012

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Aloitetaanpas uusi sivu.

Privaattitesteissä Jerezissä Kallio oli Moto2-luokassa hyvässä vauhdissa ja nopeampi jo kuin vanhalla rungolla GP:n aika-ajoissa. Tallikaveri Redding oli vielä vauhdikkaampi. Ajanoton ottivat tiimit itse eli osa niistä saattaa olla optimistia:

MotoGP:n sivuilta:
Scott Redding (Marc VDS Racing Team) 1.42.9 (74 laps)
Pol Espargaró (Pons Racing) 1.43.0 (63 laps)
Esteve Rabat (Pons Racing) 1.43.3 (47 laps)
Mika Kallio (Marc VDS Racing Team) 1.43.5 (69 laps)
Bradley Smith (Tech 3) 1.44.0 (58 laps)
Gino Rea (Gresini Team) 1.43.9 (25 laps)
Alex De Angelis (Forward Racing) 1.44.0 (55 laps)
Yuki Takahashi (Forward Racing) 1.44.2 (54 laps)
Axel Pons (Pons Racing) 1.44.7 (65 laps)
Toni Elías (Aspar Team) 1.44.9 (73 laps
Nico Terol (Aspar Team) 1.44.9 (73 laps)
Xavier Simeon (Tech 3) 1.45.0 (68 laps)
Myös pääluokassa uudet CRT-pyörät olivat vauhdissa, Edwards paransi eilistä aikaansa 1,3 s. Muuten CRT:n vauhti oli vasta Moto2-tasoa eli ei järin kovaa. Mielenkiintoinen tuttavuus oli Randy de Punietin ohjastama Aspar-Aprilia, jonka epävirallinen aika oli 1.41,5, paaluaika huhtikuussa oli 1.38,7. Ducatin Checan ja Battainin aikoja ei julkistettu.

Ajon tehdas-KTM-tiimiin on Sissis varma, Cortese ehdolla.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kallion sivuilta ja video:

Vauhti ja keli kohdallaan Jerezin testeissä
Jerezin radalla Etelä-Espanjassa keli suosi Moto2-tallien testejä myös torstaina kolmen päivän testijakson toisena päivänä, jolloin Mika Kallio jatkoi ideaalisten säätöjen hakemista uudella Kalex-pyörällään.

Mika kellotti porukan kärkiaikoja käytetyillä renkailla, mutta uusilla renkailla valkeakoskelainen jäi 0,5 sekuntia päivän nopeimmasta ratakierroksesta.

- Positiivinen testipäivä. Ajoin reilut 60 kierrosta ja aikani kohentui lähes puolella sekunnilla keskiviikosta. Nyt olen jo paremmassa vauhdissa tällä radalla (1.43,5) kuin Suterin pyörällä kertaakaan kisaviikonlopun aikana, Mika vertaili.

- Käytetyillä renkailla olin erittäin kilpailukykyinen, mutta tuoreilla renkailla keulan tärinä haittaa, enkä pystynyt hyödyntämään niiden tarjoamaa pitoa. Tähän asiaan yritetään parannusta, jota haetaan lähinnä keulan toiminnasta.

- Perjantaina on ohjelmassa kauden viimeinen testipäivä, jolloin haetaan pyörästä omalle ajotyylille parasta mahdollista kombinaatiota.

Tästä linkistä pääset mukaan Mikan kyytiin vauhdikkaalle kierrokselle Jerezin radalle:

http://vimeo.com/32623666
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Hieno homma Ajon osalta tämä.
Ajo Motorsportista KTM:n tehdastalli

25.11.2011, 20.29/Plaza.fi

Aki Ajon johtama Ajo Motorsport lähtee pyörittämään maineikkaan itävaltalaisen KTM:n tehdastallin kilpailutoimintaa MotoGP-sarjan uudessa Moto3-luokassa. Red Bull KTM Ajo Factory Racing -nimeä kantava tiimi kilpailee kolmella kuljettajalla luokassa, jossa voimanlähteinä käytetään 250-kuutioisia ja nelitahtisia moottoreita.

KTM:n tehtaan täydellä tuella kilpailevan tiimin trion muodostavat saksalainen GP-voittaja Sandro Cortese, britti Danny Kent ja australialainen Arthur Sissis. Cortese ajoi Ajo Motorsportin riveissä 125-kuutioisten luokassa kausilla 2009 ja -10. Kent puolestaan kilpaili Red Bull Ajo Motorsportin väreissä päättyneellä kaudella.

- On hienoa tehdä työtä Red Bullin ja KTM kaltaisten, arvostettujen kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Virallisena tehdastallina toimiminen on merkittävä askel Ajo Motorsportille, sanoo tallipäällikkö Ajo.

- Uusi Moto3-luokka on iso ja mielenkiintoinen haaste. Meidän on hyvä lähteä tekemään töitä ja tavoittelemaan menestystä hienojen kumppaneiden, sekä kolmen kovan kuljettajan kanssa, jatkaa piikkiluokassa kahta maailmanmestaruutta kausilla 2008 ja -10 juhlinut Ajo.

KTM:n kilpailutoiminnan johtaja Pit Beirer alleviivaa vahvojen kumppaneiden sitoutumista ja saumatonta yhteistyötä pitkän tähtäimen projektissa.

- Aki Ajo merkitsee meille korkean profiilin tallipäällikköä vastaavasti, kuten KTM:n MX-tiimejä USA:ssa sekä Euroopassa johtavat Roger DeCoster ja Stefan Everts.

Cortese, 21, sijoittui 125-kuutioisten luokan historian viimeisellä MM-kaudella loppupisteissä neljänneksi. Hän saavutti samalla uransa ensimmäiset osakilpailuvoitot, jotka hän ajoi Tshekissä ja Australiassa. Cortese iloitsee paluustaan Ajo Motorsportin riveihin.

- Tämä on minulle paras mahdollinen tilanne ja on hienoa työskennellä taas Aki

Ajon kanssa. Pääsen kilpailemaan huipputiimissä ja -kalustolla. Kent, 18, sijoittui MM-sarjassa 11:nneksi 82 pisteellä. Hän nousi parhaimmillaan neljänneksi heti kauden toisessa osakilpailussa Jerezissä.

- Cortese ja Kent muodostavat yhden vahvimmista kuljettajakaksikosta Moto3-luokassa. Cortese osoitti kovuutensa kahdella osakilpailuvoitolla viime kaudella ja lisäksi meillä on jo aiemmilta vuosilta hyviä kokemuksia onnistuneesta yhteistyöstä. Kent puolestaan tulee yllättämään monet ensi kaudella. Näen hänet tulevaisuuden tähtenä, toteaa Ajo.

Sissis, 16, sijoittui viime kaudella Red Bull Rookies Cupin yhteispisteissä toiseksi. Hän ehti debytoida myös MM-sarjassa ajamalla piikkiluokan Malesian osakilpailun kuukausi sitten.

- Yhdestä unelmastani on tullut totta tämän sopimuksen myötä. Edessä on toistaiseksi parhaan kauteni jälkeen aivan uusi haaste GP-sarjassa, mutta olen valmis kohtaamaan sen, sanoo Sissis.

Ajo näkee nuoressa australialaisessa paljon potentiaalia, jota lähdetään jalostamaan systemaattisesti.

- Sissis jatkaa Red Bull Rookies Cupissa käynnistettyä kehitysohjelmaa, jossa olemme olleet jo aiemminkin vahvasti mukana muun muassa Kentin osalta. Ajon odotukset ovat korkealla uuden ja raikkaan tuulahdukseen GP-sarjaan tuovan Moto3-luokan osalta.

- Luvassa on varmasti mielenkiintoisia ja jännittäviä kisoja. Tietenkin toivon, että olemme KTM:n tehdastiiminä alusta lähtien mukana kärkipään kamppailuissa. Meillä on koossa vahva paketti, mutta pitää muistaa, että edessä on kaikille eräänlainen opettelukausi uudessa luokassa. Tulokset tulevat sen myötä, kunhan saamme projektin jouhevasti liikkeelle testeistä alkaen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Niklas Ajon tiedote:

Niklas Ajo kilpailee KTM:n
tehdaspyörällä Moto3-luokassa

Ratamoottoripyöräilijä Niklas Ajo kilpailee KTM:n tehdaspyörällä MotoGP-sarjan uudessa Moto3-luokassa kaudella 2012. Ajo, 17, lähtee toiseen täysipainoiseen MM-kauteensa viime vuodelta tutussa TT Motion Events Racing-tiimissä, jota johtaa saksalainen Terrell Thien.
- Kilpaileminen KTM:n tehdaspyörällä on minulle hieno mahdollisuus ja tilaisuus. En ole ajanut vielä metriäkään sillä, mutta uskon ja luotan, että se on kilpailukykyinen pyörä, sanoo Ajo.
Paluun MotoGP-sarjaan tehnyt Euroopan toiseksi suurin moottoripyörävalmistaja KTM panostaa vahvasti kunnianhimoiseen projektiinsa.
KTM:n nelitahtinen ja 250-kuutioinen Moto3-pyörä on kehitetty ja rakennettu tehtaan kilpailuosastolla Itävallan Mattighofenissa. Moto3-luokassa on mukana viisi KTM:n tehdaspyörää huhtikuussa Qatarissa käynnistyvällä kaudella.
- Lähden luottavaisin mielin ensi kauteen. Edessä on kokonaan uusi luokka ja sen tuomat tekniset haasteet.
Uuden projektin alkutaipaleella on tietenkin aina olemassa se mahdollisuus, että siinä saatetaan kohdata jotain vaikeuksia. Takana on kuitenkin siksi iso tehdas, että jos näin kävisi, niin siihen reagoidaan varmasti välittömästi.

Ensimmäiset testit
tammikuun lopulla

Kuljettajan antama palaute ja näkemys pyörästä nousee Moto3-luokassa suurempaan rooliin, kuin historiaan painuneiden kaksitahtisen ja 125-kuutioisten osalta.
- Perusasiat ovat samat, mutta Moto3 tuo mukanaan paljon uutta erityisesti elektroniikan muodossa. Säätömahdollisuuksia tulee tuntuvasti lisää, kertoo Ajo.
Tiiminsä ainoana Moto3-luokan kuljettajana kilpailevalle valkeakoskelaisnuorukaiselle tarjoutuu ensimmäiset maistiaiset odotetusta uutukaisesta Valenciassa 30.-31. tammikuuta ajettavissa testeissä. Talliyhdistys IRTA:n ensimmäiset viralliset testit odottavat vuoroaan samalla radalla 8.-10. helmikuuta.
- 17 MM-osakilpailua kattavan sarjan avauskilpailu ajetaan 8. huhtikuuta Losailin radalla Qatarissa. Jos vain kelit ovat suotuisat, niin ajan sitä ennen testiä 11-13 päivää. Se on ihan hyvä määrä, vaikka ainahan näitä testipäiviä saisi olla enemmänkin.

Näyttävä luokka

Peruskuntokautta hikoileva Ajo ei ole uhrannut vielä suuremmin ajatuksiaan Moto3-luokan pyörän luonteen pohtimiseen.
- Siitä on tässä vaiheessa vaikea sanoa mitään sen syvällisempää, koska en ole pyörällä vielä ajanut. Olemme tältä osin viisaampia monessa asiassa, kunhan testit saadaan käyntiin.
- Uskoisin kuitenkin, että Moto3-pyörä on tasaisempi ajettava kuin 125-kuutioinen. Siinä on paljon vääntöä ilman repiviä tehopiikkejä. Ajan niin sanotuilla pyöreämmillä linjoilla. Moto3-luokan pyörällä mutkavauhdit ja sen myötä mutkista ulostulot ovat kohdallaan, joten siinäkin mielessä sen pitäisi istua tyyliini, tuumii Ajo.
Moto3:sta on luvassa mielenkiintoinen, näyttävä ja erittäin kilpailtu luokka, jossa on mukana 32 sopimuskuljettajaa. Lisää säpinää radoille tuovat edelleen kisakohtaiset villin kortin kuljettajat.
- KTM mukana tehtaana, enemmän kuljettajia, hienot äänet ja varmasti tiukkaa taistelua. Tästähän yleisö pitää.
Ajolla on sopiva jännitys päällä uuden luokan tositoimia odotellessa. Moto3:n voimasuhteita on tosin tässä vaiheessa turha edes spekuloida.
- Uusi pyörä merkitsee minulle omalla tavallaan vastaavia lähtökohtia kuin vuosi sitten, jolloin valmistauduin ensimmäiseen MM-kauteeni. En lähde ottamaan itselleni turhia paineita tavoiteasettelun muodossa.

Viime kaudesta paljon
arvokasta kokemusta

Ajon ympärille rakennettu MotoGP-projekti on edennyt vuoden verran alkuperäistä suunnitelmaa etuajassa. Ajon oli nimittäin määrä ajaa ensimmäinen täysipainoinen MM-kautensa vuonna 2012.
- Se oli ehdottomasti oikea ratkaisu, että lähdin sarjaan mukaan jo viime vuonna.
- Oppivuosi on takana Moto3-luokkaan siirryttäessä ja sarjan kuviot sekä radat tuttuja. Ehdin opetella viime vuonna kaikki radat ja se on tosi tärkeä seikka, joka helpottaa huomattavasti alkavaa kautta. Pääsen keskittymään GP-viikonvaihteina välittömästi ensimmäisistä harjoituksista lähtien itse asiaan, kun minun ei tarvitse opetella enää ratoja, painottaa Ajo.
Ajo sijoittui ensimmäisellä MM-kaudella parhaimmillaan kahdeksanneksi Valencian Ricardo Tormo-radalla marraskuussa ajetussa päätösosakilpailussa.
- On ilo jatkaa yhteistyötä Niklaksen kanssa. Hän on hyvin sitoutunut työhönsä ja pidän häntä yhtenä lahjakkaimmista ja lupaavimmista kuljettajista. Niin, ja lisäksi hän on suomalainen, heitti tallipäällikkö Thien.

MotoGP-sarjan kauden 2012 kilpailukalenteri:
08.04. Losail, Qatar*
29.04. Jerez, Espanja
06.05. Estoril, Portugali
20.05. Le Mans, Ranska
03.06. Barcelona, Espanja
17.06. Silverstone, Iso-Britannia
30.06. Assen, Hollanti**
08.07. Sachsenring, Saksa
15.07. Mugello, Italia
29.07. Laguna Seca, USA***
19.08. Indianapolis, USA
26.08. Brno, Tshekki
16.09. Misano, San Marino
30.09. Aragon, Espanja
14.10. Motegi, Japani
21.10. Sepang, Malesia
28.10. Phillip Island, Australia
11.11. Valencia, Espanja

* Iltakilpailu
** Kilpailu lauantaina
*** Vain MotoGP-luokka

Kauden 2012 virallinen talvitestiohjelma, Moto3-luokka:
8.-10.2. Valencia, Espanja
16.-18.2. Jerez, Espanja
19.-21.3. Jerez, Espanja

Moto3-luokan tekniset säännöt pähkinänkuoressa:
- Moto3-luokan moottorit ovat 250-kuutioisia yksisylinterisiä nelitahtimoottoreita
- Moottorin maksimikierrosluku on 14 000 kierrosta minuutissa
- Sylinterin poraus max. 81 mm
- Kaikki luokan pyörät käyttävät täsmälleen samanlaista moottorinohjausyksikköä (ECU)
- Kukin kuljettaja saa käyttöönsä maksimissaan 8 moottoria kilpailukaudelle

Lisätietoja:
www.niklasajo.com
www.motogp.com
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Niklaksen eka testi:

Ajolle hyvä ensivaikutelma
KTM:n tehdaspyörästä

MotoGP-sarjan uudessa Moto3-luokassa alkavalla kaudella kilpaileva Niklas Ajo ajoi KTM:n tehdaspyörällä ensimmäiset testikierroksensa maanantaina Valencian Ricardo Tormo-radalla Espanjassa.
Toiseen täysipainoiseen MM-kauteensa valmistautuvan Ajon, 17, ensivaikutelma nelitahtisesta ja 250-kuutioisesta pyörästä oli kaikin puolin positiivinen.
- Hyvältähän tämä pyörä vaikuttaa. Se on rungon osalta aika samanlainen kuin 125-kuutioinen, mutta moottorin luonne tekee siitä helpomman ajettavan. Pystyn erimerkiksi avaamaan kaasun aikaisemmin, joten piikkiluokan pyörään verrattuna ajotyyli on erilainen. Ensimmäisestä päivästä on vielä liian aikaista vetää sen pitemmällä meneviä johtopäätöksiä, mutta kyllä KTM tuntuu istuvan ihan mukavasti ajotyyliini.
Terrell Thienin johtaman saksalaistiimi TT Motion Events Racingin riveissä jatkava Ajo kiersi 4005 metrin mittaisen radan 50 kertaa. Olosuhteet olivat kohdallaan ja lämpöäkin parhaimmillaan lähes 20 astetta.
- Tiistaina jatketaan töitä samaan tyyliin. Näiden testien päällimmäinen tarkoitus on ajotuntuman hakeminen ja uusien juttujen opetteleminen pyörän osalta. Ja niitä uusia juttujahan tosiaankin riittää muun muassa tietokoneohjelman myötä.
Kierrosajat ovat vielä tässä vaiheessa toissijainen seikka, joskin niidenkin valossa valkeakoskelaisnuorukaisen kyyti uutukaisella vaikutti olevan heti kättelyssä kohdallaan. Nopein kierros kulki epävirallisen ajanoton mukaan lukemin 1.43,9.
- Olen ajanut Valencian radan piikkiluokan pyörällä parhaimmillani ajassa 1.42,7. Nyt tosin näitä kierrosaikoja on aivan turha tuijotella. Näiden testien pääpaino on aivan muualla, painotti Ajo.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Lisää N. Ajolta:

Niklas Ajo urakoi 100 kierrosta Valenciassa

Uransa toiseen MM-kauteen valmistautuva ratamoottoripyöräilijä Niklas Ajo ammensi kaiken mahdollisen opin talteen KTM:n tehdaspyörästä Valenciassa tiistaina päättyneissä Moto3-luokan testeissä.
Ajo, 17, urakoi kahden pitkän päivän aikana tuntumaa uuteen pyörään yh-teensä 100 kierroksen verran neljän kilometrin mittaisella espanjalaisradalla.
- Ihan positiiviset fiilikset. Tämä tärkeä testijakso tarjosi paljon hyvää oppia ja tästä on hyvä jatkaa.
- Sopeuduin uuteen pyörään oikeastaan nopeammin mitä uskalsin odottaa. Tietysti tässä pyörässä on paljon uusia juttuja erityisesti moottorin osalta, mutta ei se ajaminen ole sittenkään oikeasti mihinkään muuttunut. Ajaminen on aina helppoa silloin, kun se sujuu, heitti hyväntuulinen valkeakoskelais-nuorukainen.
Saksalaistiimi TT Motion Events Racingin riveissä toisen kautensa käynnis-tänyt Ajo teki Valenciassa kellosepän tarkkaa työtä paitsi kierrosmäärien, myös epävirallisten ja tässä vaiheessa sinänsä vielä toissijaisten kierrosaiko-jen muodossa.
Ajon nopein kierros kulki tiistaina lukemin 1.44,0. Maanantaina hänelle mer-kittiin kymmenyksen verran kiireisempi aika.
- Tiistai oli tuulisempi ja viileämpi, joten päätin ottaa tuossa kelissä vähän varovaisemmin. Pääpaino oli edelleen ajotuntuman haussa, mutta ehdimme toki myös kokeilla vähän uusia säätöjä.

MotoGP-sarjan pienimmän luokan ensimmäiset viralliset, talliyhdistys IRTA:n testit ajetaan Valenciassa ensi viikolla. Ricardo Tormo-rataa kierretään silloin keskiviikosta perjantaihin yli 30 Moto3-luokan kuljettajan voimin.
MM-kausi käynnistyy neljä iltaa kattavalla Qatarin GP-viikonvaihteella Losai-lissa 5.-8. huhtikuuta. Ajo ehtii ajaa sitä ennen alun toistakymmentä testipäi-vää.
Virallisten MotoGP-sivujen mukaan epävirallisten ajanottojen perusteella Niklas oli 9 Moto3-kuskin joukossa 4., 0,8s nopeinta Cortesea hitaampi.

MotoGP-luokan 2 CRT-tiimiä aloittivat myös Valenciassa, de Puniet oli nopein ajalla 1:34,9. Viime vuoden kisassa 800cc-pyörillä oli kisan nopein kierros Doviziosolla, 1:34,1.

Pääosa MotoGP-porukasta on Sepangissa testaamassa. Ensimmäisen päivän nopeimpia olivat Yamahan Lorenzo ja Spies, Rossi oli tyytyväinen Ducatiinsa, vaikka eroa on edelleen kärkeen aika tavalla.

http://www.motogp.com/en/TestResults/MotoGP+Sepang+Test+2012
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Vihdoinkin päästiin taas ajamisen makuun!:thumbup:

Mielenkiintoista nähdä minkälaiset tuulet Moto2-luokassa huiskii, jahka baanalle pääsevät. Toivoa sopii, että Marc VDS:llä lähtee.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Anthony West päätti lopettaa uransa, jonka piti ajaa tänä vuonna Speed Master tiimissä ja aikoo palata kotimaahansa Australiaan, eikä näillä näkymin omien sanojensa mukaan aja enää koskaan missään sarjassa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
MotoGP-luokan 2 CRT-tiimiä aloittivat myös Valenciassa, de Puniet oli nopein ajalla 1:34,9. Viime vuoden kisassa 800cc-pyörillä oli kisan nopein kierros Doviziosolla, 1:34,1.
Sellainen huomio, että viime vuoden kisa ajettiin ns. puolihullussa kelissä osittain märällä radalla. Paalupaikka oli 1:31,8. CRT-laitteilla on siis vielä matkaa kirittävänä.

Stoner piti ensimmäisen päivän lepoa ja ajoi tänään kisakuskeista vähiten, 30 kierrosta. Silti vain kymmenyksiä viime kauden vastaavissa testeissä ajamastaan parhaasta. :eek:

Uudet tonniset ovat siis samassa vauhdissa kuin 800cc. Olisin odottanut Sepangin tapaisella radalla jo selvää hyppäystä uudemman eduksi kun viime kauden aikana jo Mugellon testeissä mentiin 800:n vauhtia. Ilmeisesti aina vaan kiristyvät moottorirajoitukset pitävät tehot ennallaan?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Sellainen huomio, että viime vuoden kisa ajettiin ns. puolihullussa kelissä osittain märällä radalla. Paalupaikka oli 1:31,8. CRT-laitteilla on siis vielä matkaa kirittävänä.

Stoner piti ensimmäisen päivän lepoa ja ajoi tänään kisakuskeista vähiten, 30 kierrosta. Silti vain kymmenyksiä viime kauden vastaavissa testeissä ajamastaan parhaasta. :eek:

Uudet tonniset ovat siis samassa vauhdissa kuin 800cc. Olisin odottanut Sepangin tapaisella radalla jo selvää hyppäystä uudemman eduksi kun viime kauden aikana jo Mugellon testeissä mentiin 800:n vauhtia. Ilmeisesti aina vaan kiristyvät moottorirajoitukset pitävät tehot ennallaan?
Hyvä huomio.

Olisiko olosuhteissa syytä siihen, etteivät ajat ole tuon kummoisempia? Tai renkaissa?

CRT-pyörien vauhti kiinnostaa kaikkia, mm. Stoner on huolissaan niistä. Nyt näyttää siltä mitä Stoner ennustikin eli MotoGP-kokemuksen omaavat CRT-kuskit (Edwards, de Puniet, Espargaro) menevät huimasti kovempaa kuin kokematon poppoo, mutta eroa on silti aika paljon (vielä).

Kallion kannalta vaikuttaisi nyt päätös jäädä Moto2-luokkaan onnistuneelta.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Olisiko olosuhteissa syytä siihen, etteivät ajat ole tuon kummoisempia? Tai renkaissa?
Ei varmaan ole huippuaikoja vielä haettu ja ratakin paranee joka päivä.

Stoner on näköjään repäissyt tänään 1:59,6. Se on sekunnin kovempaa kuin edellisten tonnisten paalupaikka vuodelta 2006. Silloin oli vielä rataprofiilin mukaiset aika-ajorenkaat.
 

Mietiskelijä

Active member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
32
Sijainti
Suomi
Mietiskelijä kyselee

Vieläkö tänä vuonna MotoGP pomppii Nelosen Pro-kanavien yksi ja kaksi välillä vai onko jompi kumpi kanava, joka lähettää ainoastaan MotoGP-kisaviikonlopun lähetykset. Ja kuka/ketkä selostavat? :confused:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mietiskelijän kysymyksiin en osaa vastata.

Ajo Motorsportin tiedote:

Aki Ajo johtaa Moto3-luokan
suurinta orkesteria Valenciassa

Aki Ajon johtama Ajo Motorsport lähtee MotoGP-sarjan Moto3-luokkaan sen suurimmalla miehityksellä. KTM:n tehdaspyörillä kilpaileva suomalaistalli operoi uudessa luokassa kahden tiimin ja neljän kuljettajan voimin.
Kauden virallinen startti tapahtuu tällä viikolla, kun Valencian radalla Espanjassa ajetaan tallien yhdistys IRTA:n ensimmäinen testijakso keskiviikosta perjantaihin.
- Fiilikset virallisiin testeihin lähdettäessä ovat ihan hyvät. Ajoimme samalla radalla viime viikolla shakedown’in yksityistestien merkeissä. Täytyy koputtaa puuta, sillä nuo kaksi päivää kulkivat käytännössä ongelmitta ja vaikutti, että moni asia oli mennyt jälleen eteenpäin. Pitää muistaa, että prototyyppipyörän osalta kaikki on uutta, toteaa Ajo.

Tehdastiimin status

Ajo Motorsportin edustamassa KTM:n virallisessa tehdastiimissä ajavat suomalaistallin riveistä jo ennestään tutut saksalainen Sandro Cortese ja britti Danny Kent. Red Bull KTM Ajo Factory Racing-tiimin kolmas kuljettaja on ensimmäiseen MM-kauteensa valmistautuva australialainen Arthur Sissis.
Ajon opastuksessa toista kauttaan käynnistelevä malesialainen Zulfahmi Khairuddin puolestaan muodostaa yhden kuljettajan AirAsia-SIC-Ajo -tiimin.
- Tiimien kokoonpanot ovat muuttuneet hieman myös teknisen henkilökunnan osalta, vaikka perusryhmä onkin pitkälti sama. Testeissä yksi tärkeä osa on myös tiimien työskentelytapojen hiominen. KTM:n tehtaan oma ryhmä ja tiimiemme henkilökunta integroituvat Valenciassa, kertoo Moto3-luokan suurinta orkesteria johtava Ajo.
- Paluun MotoGP-sarjaan tehneen KTM:n Mattighofenin tehtaalla Itävallassa tehdään koko ajan tiiviisti työtä tämän projektin eteen. Tehtaan testiryhmä oli tuonut taas paljon uutta jo viime viikollakin Valenciaan, jatkaa Ajo.
Red Bull KTM Ajo Factory Racing on yksi MotoGP-sarjan neljästä tehdastiimistä. Kolme muuta, eli Hondan, Yamahan ja Ducatin tehdastiimit toimivat MotoGP-luokassa.

”Tärkeintä pysyä aikataulussa
suunnitelman mukaisesti”

Moto3-luokassa ajetaan yhteensä yhdeksän virallista testipäivää, ennen kuin kauden ensimmäisistä MM-pisteistä kamppaillaan 8. huhtikuuta Losailin radan valonheittimien loisteessa Qatarissa.
- Kilometrejä ja taas kilometrejä. Tarvitsemme niitä vielä paljon, painottaa Ajo.
Valenciassa ovat mukana Moto3-luokan kaikki tiimit yli 30 kuljettajan voimin.
- Kyllähän sitä välillä varmaan vilkaistaan myös muiden suuntaan, mutta tässä vaiheessa on vielä liian aikaista lähteä vertailemaan kierrosaikoja. Valenciassa keskitytään perusasioihin. Tärkeintä on pysyä laaditussa aikataulussa suunnitelman mukaisesti.
Valenciassa vallitsi viime viikolla hyvä testisää. Tallipäällikkönä jo 11. täysipainoiseen MM-kauteensa valmistautuva Ajo tosin tietää ajoittain varsin karvaankin kokemuksen perusteella, että olosuhteet saattavat vaihdella talvikaudella melkoisesti eteläisessä Euroopassa.
- Valenciaan on odotettavissa vähän viileämpää kuin viikko sitten. Teemme tietenkin aina sääolosuhteiden mukaan lopullisen päätöksen siitä, mitä testataan ja keräämme sitten sen mukaan talteen erilaista dataa.
Valencian IRTA-testeissä ovat mukana myös Moto2-luokan kuljettajat, joten neljän kilometrin mittaisella Ricardo Tormo-radalla riittää varmasti vipinää. Yhteisen testiajan lisäksi molemmille luokille tarjoutuu kaikkina kolmena päivänä myös yksittäiset sessiot.

* Moto3-luokan virallinen talvitestiohjelma:
8.-10.2. Valencia, Espanja
16.-18.2. Jerez, Espanja
19.-21.3. Jerez, Espanja

* Moto3- ja Moto2-luokkien testien aikataulu 8.-10.2. Valenciassa (Suomen aika):
Keskiviikko 8.2.
Klo 11.00-15.50, Moto2- ja Moto3-luokat
Klo 16.00-16.50, Moto3-luokka
Klo 17.00-18.00, Moto2-luokka
Torstai 9.2.
Klo 11.00-15.50, Moto2- ja Moto3-luokat
Klo 16.00-16.50, Moto2-luokka
Klo 17.00-18.00, Moto3-luokka
Perjantai 10.2.
Klo 11.00-15.50, Moto2- ja Moto3-luokat
Klo 16.00-16.50, Moto3-luokka
Klo 17.00-18.00, Moto2-luokka

* Moto3-luokan tekniset säännöt pähkinänkuoressa:
- Moto3-luokan moottorit ovat 250-kuutioisia yksisylinterisiä nelitahtimoottoreita
- Moottorit saavat kiertää 14 000 kierrosta minuutissa
- Sylinterin poraus max. 81 mm
- Kaikki luokan pyörät käyttävät täsmälleen samanlaista moottorinohjausyksikköä (ECU)
- Yhden Moto3-moottorin tulee kestää 2 000 km

* KTM:n moottori:
Poraus 81 mm
Isku 48.5 mm
Tilavuus 249.5 ccm
Luistokytkin
6-vaihteinen vaihteisto
Titaaniventtiilit
1 tasapainoakseli

* MotoGP-sarjan kauden 2012 kilpailukalenteri:
08.04. Losail, Qatar*
29.04. Jerez, Espanja
06.05. Estoril, Portugali
20.05. Le Mans, Ranska
03.06. Barcelona, Espanja
17.06. Silverstone, Iso-Britannia
30.06. Assen, Hollanti**
08.07. Sachsenring, Saksa
15.07. Mugello, Italia
29.07. Laguna Seca, USA***
19.08. Indianapolis, USA
26.08. Brno, Tshekki
16.09. Misano, San Marino
30.09. Aragon, Espanja
14.10. Motegi, Japani
21.10. Sepang, Malesia
28.10. Phillip Island, Australia
11.11. Valencia, Espanja
* Iltakilpailu
** Kilpailu lauantaina
*** Vain MotoGP-luokka
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Vieläkö tänä vuonna MotoGP pomppii Nelosen Pro-kanavien yksi ja kaksi välillä vai onko jompi kumpi kanava, joka lähettää ainoastaan MotoGP-kisaviikonlopun lähetykset. Ja kuka/ketkä selostavat? :confused:
Eipä taida olla selvillä Nelosella itselläkään nämä hommat, ainakaan tämä sivu ei kovin tarkkaa tietoa anna. Paitsi JIMin ohjelmista. "Lisätietoja tulevasta kaudesta julkaisemme näillä sivuilla vuoden 2012 alussa."
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Toisen testipäivän satoa, Niklaksen tiedote:

Niklas Ajo nousi jo
toiseksi Valenciassa

Niklas Ajon vahvat esitykset jatkuivat Moto3-luokan toisena testipäivänä Valencian radalla Espanjassa.
KTM:n tehdaspyörällä kilpaileva valkeakoskelainen viiletti nopeimmillaan lukemat 1.41,4, joilla hän nipisti 1,3 sekuntia keskiviikon parhaastaan. Ajo, 17, nousi samalla tuloslistalla hienosti jo toiseksi 33 kuljettajan joukossa. Testien avauspäivänä hän oli neljäs.
- Pyörä vaikuttaa hyvältä ja ajaminen tuntuu koko ajan paremmalta, kertoi tyytyväinen Ajo.
Ajo takoi parhaan kierrosaikansa iltapäivän viimeisellä tunnilla viileänä pysyttelevässä Valenciassa.
- En löytänyt sitä ennen parasta tuntumaa pyörän takapäähän ja olin kieltämättä jo hetken hieman masentunut. Tauko teki kuitenkin hyvää. Muutimme pyörän takapäätä ja sain samalla kerättyä taas itseni. Tiimin tsemppi teki sekin siinä tilanteessa terää.

Tiimipäällikkö Thien
kehuu vuolaasti Ajoa

Ajon ja häntä ajattavan saksalaistiimi TT Motion Events Racingin työ jatkuu samoilla linjoilla testien päätöspäivänä perjantaina. Suunta on ehdottomasti oikea, mistä kertoi myös miltei heti ykkösnoteeraukseen perään nakutettu aika 1.41,5.
- Meidän oli tarkoitus testata tänään enemmän, mutta päivä meni pitkälti tuon ajotuntuman hakemiseen. No, perjantaina riittää vielä hyvin aikaa testaamiseen, vinkkasi Ajo.
Tiimin päällikkö Terrell Thien oli hänkin pelkkää hymyä varikkoboxin tuntumassa.
- Olen hyvin iloinen Niklaksen puolesta. Niklas on sopeutunut erittäin nopeasti uuteen pyörään ja näyttää siltä, että hän todellakin pitää KTM:stä.
MotoGP-sarjan uuden luokan ensimmäisten virallisten testien kärjessä on molempina päivinä liikkunut suomalaistalli Ajo Motorsportin saksalaiskuljettaja Sandro Cortese.
KTM:n tehdastiimissä kilpaileva Cortese oli torstaina enää kymmenyksen Ajoa nopeampi.
- Kuten olen aiemminkin todennut, Niklas on yksi lupaavimmista lahjakkuuksista, jonka olen koskaan nähnyt. Hän osoitti tänään kakkossijallaan, että kaikki on mahdollista alkavalla kaudella. Jatkamme työtä määrätietoisesti ja ammattimaisesti, totesi Thien.

Valencia, Espanja:
Moto3-luokan 2. testipäivä. Epävirallisia tuloksia:
1. Sandro Cortese Saksa, Red Bull KTM Ajo 1.41,3
2. Niklas Ajo Suomi, TT Motion Events Racing KTM 1.41,4
3. Alberto Moncayo Espanja, Aspar Team 1.41,4
4. Danny Kent Iso-Britannia, Red Bull KTM Ajo 1.41,5
5. Hector Faubel Espanja, Aspar Team 1.41,8
6. Miguel Oliveira Portugali, Monlau Competicion 1.41,8
7. Zulfahmi Khairuddin Malesia, AirAsia- SIC-Ajo 1.42,4
8. Jack MillerAustralia, Carretta Technology 1.42,9
9. Louis Rossi Ranska, Racing Team Germany 1.43,1
10. Danny Webb Iso-Britannia, Mahindra Racing 1.43,2
11. Brad Binder Etelä-Afrikka, RW Racing GP 1.43,3
12. Niccolo Antonelli Italia, San Carlo Gresini 1.43,5
13. Efren Vazquez Espanja, Team Laglisse 1.43,8
14. Alex Marquez Espanja, Monlau Competicion 1.44,5
15. Arthur Sissis Australia, Red Bull KTM Ajo 1.44,5
Moto2-luokassa Kallion tiimi on hyvässä vedossa, Kallion tiimikaveri Redding oli eilisen tapaan nopein:

1. SCOTT REDDING, MARC VDS RACING TEAM, KALEX, 1’35.6 (59 laps)
2. ANDREA IANNONE, SPEED MASTER, SPEED UP, 1’35.8 (40 laps)
3. CLAUDIO CORTI, ITALTRANS RACING TEAM, KALEX, 1’36.1 (48 laps)
4. THOMAS LUTHI, INTERWETTEN PADDOCK, SUTER, 1’36.3 (30 laps)
5. SIMONE CORSI, IODARACING PROJECT, FTR, 1’36.3 (30 laps)
6. BRADLEY SMITH, TECH 3 RACING, TECH 3, 1’36.5 (52 laps)
7. MIKA KALLIO, MARC VDS RACING TEAM, KALEX, 1’36.6 (54 laps)
8. ANGEL RODRIGUEZ, SAG TEAM, FTR, 1’36.8 (42 laps)
9. MAX NEUKIRCHNER, KIEFER RACING, KALEX, 1’37.2 (67 laps)
10. RANDY KRUMMENACHER, GP TEAM SWITZERLAND, KALEX, 1’37.5 (55 laps)
11. ALEX DE ANGELIS, NGM MOBILE FORWARD RACING, SUTER, 1’37.5 (51 laps)
12. TONI ELIAS, ASPAR TEAM Moto2, SUTER, 1’37.6 (59 laps)
13. MIKE DI MEGLIO, SPEED UP, SPEED UP, 1’37.6 (50 laps)
14. NICOLAS TEROL, ASPAR TEAM Moto2, SUTER, 1’37.7 (60 laps)
15. JOHANN ZARCO, JIR Moto2, MOTOBI, 1’37.7 (34 laps)
16. XAVIER SIMEON, TECH 3 RACING, TECH 3, 1’37.7 (62 laps)
17. GINO REA, GRESINI RACING Moto2, MORIWAKI, 1’37.8 (50 laps)
18. TAKAAKI NAKAGAMI, ITALTRANS RACING TEAM, KALEX, 1’37.8 (66 laps)
19. YUKI TAKAHASHI, NGM MOBILE FORWARD RACING, SUTER, 1’37.9 (57 laps)
20. ALEXANDER LUNDH, MZ RACING TEAM, MZ-RE HONDA, 1’38.4 (45 laps)
21. DOMINIQUE AEGERTER, TECHNOMAG-CIP, SUTER, 1’38.4 (67 laps)
22. RATTHAPARK WILAIROT, THAI HONDA GRESINI Moto2, MORIWAKI, 1’38.6 (61 laps)
23. DAMIAN CUDLIN, QMMF RACING TEAM, MORIWAKI, 1’39.4 (44 laps)
24. ROBERTO ROLFO, TECHNOMAG-CIP, SUTER, 1’39.7 (61 laps)
25. ELENA ROSELL, QMMF RACING TEAM, MORIWAKI, 1’40.1 (52 laps)
26. ERIC GRANADO, JIR Moto2, MOTOBI, 1’40.3 (20 laps)
27. MARCO COLANDREA, SAG TEAM, FTR, 1’42.3 (19 laps)
28. JULIAN SIMON, AVINTIA RACING Moto2, FTR, No times provided
29. POL ESPARGARO, PONS RACING, KALEX, No times provided
30. AXEL PONS, PONS RACING, KALEX, No times provided
31. ESTEVE RABAT, PONS RACING, KALEX, No times provided
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Marquez ei ole vieläkään toipunut täysin silmävammastaan ja -leikkauksesta, niinpä tämän viikon Jerezin testit jäävät väliin.

http://www.motogp.com/en/news/2012/marquez+will+not+race+in+Jerez+test
Tämä on ihan tolkutonta. Ukkoja on jatkuvasti joko menossa sairastuvalle, ovat jo siellä tai yrittävät jotenkuten toipua ajokuntoon. Joka sarjassa sama asia. Superbiket testaa paraikaa Australiassa, ja sielläkin on tullut jo kaksi kunnon vammaiskaatoa. Hopkinsille (tietysti!) käsivamma, ja ilmeisesti myös Eugene Lavertylle. Krääh!:nope:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Pojat vauhdissa...
Kallion testivauhti yhä lupaavampaa

Turun Sanomat 17.2.2012 12:54:16

Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallion vauhti riitti neljänneksi Moto2-luokan testeissä Jerezissä torstaina. Kallion paras kierrosaika jäi runsaat puoli sekuntia Thomas Luthin kärkiajasta.

– Heti näiden testien avauspäivänä pääsin vastaavaan vauhtiin kuin viime vuoden lopulla täällä parhaimmillani. Se oli hyvä merkki näin testien aluksi. Jos verrataan vuoden takaiseen tilanteeseen, niin meidän tiimin ja pyörän osalta näyttää positiiviselta, 58 kierrosta ajanut Kallio totesi.

Moto3-luokassa Niklas Ajon päivä ei kulkenut täysin suunnitelmien mukaan, vaikka nuorukainen olikin päivän seitsemäs. Eroa britti Danny Kentin pohja-aikaan oli 2,2 sekuntia.

–Oli aika tuulista ja ajoin vähän liiankin varovaisesti ja sen myötä myös vähän väärillä linjoilla. En sopeutunut uudella pyörällä tälle radalle niin nopeasti, kuin viime viikolla Ricardo Tormolle, Ajo viittasi Valencian testeihin, joissa hän oli kuudenneksi nopein.

Turun Sanomat, Jerez
 
Ylös